Sonja89 schreef:Nogmaals, hoe willen jullie het aantal ernstige bijtincidenten terugdringen met het begrenzen van een x-aantal rassen, terwijl je van tevoren al kunt natellen dat de onfatsoenlijke lui hun lijsthond dan gewoon zullen inruilen voor eentje die net niet op de lijst staat? En wat ga je dan doen, de lijst jaarlijks uitbreiden, het probleem verschuiven maar ondertussen wel steeds meer verantwoordelijke eigenaren (want ja, die zijn er ook, in de meerderheid zelfs!) de dupe laten zijn?
Dan is het toch veel logischer alle eigenaren verplicht cursussen te laten volgen, desnoods met de HR rassen bij elkaar in een les en zo te voorkomen dat mensen met verkeerde bedoelingen aan een hond beginnen? En voor mijn part dan alle hondeneigenaren, want hoewel kleine keffertjes niet dodelijk zijn, kunnen óók die met hun vaak zeer onopgevoede gedrag het hier eerder genoemde wandelplezier behoorlijk vergallen voor medemensen. Lijkt me geen overbodige luxe dat er in het algemeen wat meer kennis komt over hondengedrag. Diploma's van de cursus kunnen makkelijk bewaard en getoond worden, desnoods in combinatie met paspoort of centrale registratie. Hiermee haal je zowel de rotte eigenaren, als de rotte honden er snel uit en kan voor die exemplaren een passende maatregel volgen. Zonder dat de goeden onder de kwaden moeten lijden.
Ik denk dat bij de types waar we het meeste last van hebben, een cursus niet gaat werken. Die zeggen ja en amen en vervolgens doen ze precies wat ze zelf willen.
Bovendien, we moeten stoppen te ontkennen dat bepaalde rassen (en dan heb ik het over de stafford en de pitbull) gewoon gevaarlijk zijn voor andere honden en in mijn ogen moet je ieder gevaar uitsluiten. Wil je zo'n hond, prima, maar weet dan dat het dier altijd gemuilkorfd en aangelijnd over straat moet. Pas dan denk ik dat andere honden wat veiliger zijn.