Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
loez schreef:Heeeel herkenbaar. Waarom ze het op de hondenschool niet doet is omdat je er daar sneller op in bent gesprongen dan thuis waarschijnlijk. En thuis is eigen veilige omgevingZenna doet het hier thuis ook 300x heftiger dan ergens anders. Waarom? Omdat het er ingeslopen is en dit de grootste uitdaging wordt om het er uit te krijgen. Daarom wandelen wij niet meer in eigen
Omgeving op dit moment. Wij gaan naar het industrie terrein. Weinig prikkels, zelden andere honden. Zijn nu bezig om het wandelen weer als leuk en plezierig te ervaring. Beiden! Lekker ontspannen. Daardoor krijgen we beide veel meer rust en blijf ik veel kalmer.
briitje schreef:Och heerlijk om te zien PP. Dat helpt me weer herinneren dat ik ECHT een tuin mis.
Gister was het hier in het 'bos' verschrikkelijk druk. Kijk alweer op naar de zomer, als alle mooi weer lopers er weer aan komen. Niet altijd fijn met een onzekere uitvallende hond
Loez ik herken jouw gevoel wel hoor. Ik kijk ook altijd als er mensen aankomen of die met een hond zijn en zoja hoe en wat. Voorheen schaamde ik me ook altijd rot als mijn hond als een bezetenen tekeer ging. Echter heb ik dit echt naast me neergelegd en icm met een training van Arvid van Putten gaat het al veel beter.
Is het voor jouw (ook) schaamte? Of meer bang dat het mis kan gaan? Als je dat weet en hier aanwerkt en je zelf dus zekerder word, scheelt dit al heel veel. Maar zo te zien ben je daar ook mee bezig![]()
Kesje schreef:Ik reageer hier eigenlijk nooit, maar ik moet zeggen dat het wel 'fijn' is om te zien dat er lotgenoten zijn wat betreft asociale grote hondenWe hebben jaren besteedt aan het trainen van onze oudste rottweiler, maar hij loopt nog steeds aan de lijn en met muilkorf. Dat laatste is meer uit zelfbescherming, want je kunt wel hopen dat een andere wandelaar de hond aanlijnt als ze zien dat de jouwe is aangelijnd, maar we hebben meermaals meegemaakt dat dit niet het geval is. En wie is er dan weer de boeman als de hond hap zegt?
De training heeft overigens wel nut gehad hoor, want hij kan rustig langs andere honden lopen zonder op tilt te slaan. Maar zodra ze in zijn ruimte komen telt hij tot drie, en dan pakt hij het nekvel beet. Zonder schade, maar toch.
Het is een beetje jammer dat hij zo is, want afgezien van vreemde honden is het een schatje. En het beïnvloed ook de manier waarop je met een andere hond loopt. Dat kan overigens ook positief zijn, want ik let er zelf ook op dat als een hond aangelijnd is, mijn hond dat óók is. Voorbeeldje:
Vorige week werd ik nog even boos op een huisgenoot van me. De jongste (hondsociale) hond was bij ons op visite, en we gingen met een groepje wandelen. We kwamen 2 honden tegen die los liepen, dus ik lijnde hem niet aan. Eén van de andere honden werd wat opdringerig, dus hij snauwde hem weg, en we vervolgden ons pad. Even verderop kwamen we diezelfde hond weer tegen, deze keer aangelijnd. Die huisgenoot was met de bal en mijn hond aan het spelen, dus ik zei 'wacht even met die bal, zij probeert haar hond bij zich te houden'. En gewoon niet luisteren heLekker de bal blijven gooien. Dus werd ik boos. En hij boos op mij, want 'ze heeft die hond toch vast, of niet?'
Het is te merken dat niet-hondenbezitters (soms ook hondenbezitters) niet altijd nadenken over de situatie van een ander. Voor hetzelfde geld kon ze haar hond niet houden en zou hij de bal proberen te pakken. Dat kan goed gaan, maar kan ook heel erg slecht gaan.
Uit ervaring weet ik dat het prettig is als anderen rekening met je houden. Helaas weet ik ook dat veel mensen gewoon geen begrip hebben, je hond zien als een 'rotbeest' of dat jij gewoon een faalhaas bent die zijn/haar hond niet kan opvoeden.
@Briitje: Dat gevoel van schaamte herken ik wel, want ik krijg dan toch het gevoel dat ik inderdaad gefaald heb met mijn hond. Maar weetje, mensen die hem kennen zijn gek op hem, en we hebben alles er aan gedaan om te voorkomen dat hij schade aanricht. En ik kan gewoon met 2 volwassen rottweilers netjes naast me lopen zonder te gaan droogskiën, en dat kan de overbuurvrouw met haar jack russeltjes niet zeggen![]()
BTW, even inhakend op de discussie eerder over vers vlees voeren: ik kreeg vorige week spontaan de opmerking van een huisgenoot dat mijn hond helemaal niet stinkt. Dat vond hij apartMaar ik moet zeggen, in de jaren dat we Lotgering voeren stinken ze inderdaad niet. Ze laten geen scheten, hebben schone tanden en stinken eigenlijk nauwelijks uit de bek.