Koe kijken ipv Merries kijken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

denisesilver

Re: Koe kijken ipv Merries kijken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 22:08

Wat mij dan eigenlijk dwarszit is dat je als boer na moet denken of je je dier mag behandelen (ik weet niet zeker of dit zo is, misschien kan iemand dit toelichten)

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 23:40

Daar heb je de dierenarts voor, als boer weet je heel goed welke medicatie je wel/niet mag gebruiken, en tot wanneer. Bij de meest gangbare ziektes/aandoeningen. De veearts weet bij speciale dingen wel wat je wel en niet mag gebruiken.

Je hoeft dus niet na te denken OF je je dier mag behandelen, maar wel HOE. (en dan wanneer biologisch niet op de "juiste" manier te behandelen is, moet je gaan nadenken of je dan gangbaar kunt gaan behandelen, en met welke consequenties.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 23:52

Oh, ik krijg toch ineens zin in echte melk door dit topic. Ben helemaal niet zo'n zuivelmens maar melk uit de koeltank bij warm weer is echt een traktatie. Ben verwend, lust geen melk uit een pak. Dat waterige aftreksel zou eigenlijk de naam melk niet eens mogen dragen.

Zijn de pootjes al een beetje bijgetrokken? Ze heeft gelukkig wel aardig rek in het lijf.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 09:10

Als er een koe hier ziek is of iets heeft, komt de DA en die weet precies wat wel en niet kan. Ik wil je dat wel eigen maken (weten wat wel en niet toegestaan in in de biologische sector), maar heb nu andere dingen nog die voorrang hebben ;)

Trekt Mairy het een beetje met de warmte, of heeft ze een lekker koele stal?

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 09:12

De biologische boer waar ik stage liep moest ook een bedrijfsbehandelplan maken, maar omdat hij biologisch is vond hij dat onzin. Dus hij schrijft op dat blaadje: Is er een koe ziek, dan bel ik de veearts :Y) en dat was het.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-15 11:20

Jaan81 schreef:
Als er een koe hier ziek is of iets heeft, komt de DA en die weet precies wat wel en niet kan. Ik wil je dat wel eigen maken (weten wat wel en niet toegestaan in in de biologische sector), maar heb nu andere dingen nog die voorrang hebben ;)

Trekt Mairy het een beetje met de warmte, of heeft ze een lekker koele stal?

Mairy staat in de paardenstal op de deel een betere plek bestaat er niet op dit moment. Zo lekker koel daar. Het gaat goed met dr De uitslag van de genomic test zal nog wel even duren denk ik.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-15 12:02

Afbeelding
En ze doet vooral waar ze goed in is.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 12:16

Heerlijk!

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-15 12:49

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 13:07

Mairy, ziet er prima uit! Nu nog hopen op een vaarskal erbij voor de gezelligheid. :)

ikke schreef:
De consument wordt vanalles wijs gemaakt (wat soms een regelrechte leugen is; bestrijdingsmiddelen in de aardappelteelt, bijvoorbeeld) en die consument slikt het als zoete koek want die heeft intussen geen flauw benul meer waar het echt over gaat en zal erg veel moeite moeten doen als ie daar wel achter wil komen.

Dat is inderdaad een probleem, consumenten zien door de bomen het bos niet meer. Daar wordt van allen kanten selectieve info over uitgestrooid. Enerzijds met de zogenaamde weidemelk waarbij dieren nog veel op stal staan anderzijds bijvoorbeeld Wakker dier die er weer andere dingen uitlicht.
Het is ook aan de sector om duidelijk te maken wat er daadwerkelijk gebeurt. Consumenten gewoon eerlijk vertellen hoe en wat en niet selectief. Dit topic is daar overigens wel een mooi voorbeeld van, TS zegt gewoon hoe ze het doen en waarom :j

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 13:12

Ah, leuk filmpje zeg! Die neus in de lens aan het begin :')
Wanneer verwachten je t volgende kalf?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 14:05

fransje23 schreef:
Mairy, ziet er prima uit! Nu nog hopen op een vaarskal erbij voor de gezelligheid. :)

ikke schreef:
De consument wordt vanalles wijs gemaakt (wat soms een regelrechte leugen is; bestrijdingsmiddelen in de aardappelteelt, bijvoorbeeld) en die consument slikt het als zoete koek want die heeft intussen geen flauw benul meer waar het echt over gaat en zal erg veel moeite moeten doen als ie daar wel achter wil komen.

Dat is inderdaad een probleem, consumenten zien door de bomen het bos niet meer. Daar wordt van allen kanten selectieve info over uitgestrooid. Enerzijds met de zogenaamde weidemelk waarbij dieren nog veel op stal staan anderzijds bijvoorbeeld Wakker dier die er weer andere dingen uitlicht.
Het is ook aan de sector om duidelijk te maken wat er daadwerkelijk gebeurt. Consumenten gewoon eerlijk vertellen hoe en wat en niet selectief. Dit topic is daar overigens wel een mooi voorbeeld van, TS zegt gewoon hoe ze het doen en waarom :j

Ik ben daar ook blij mee. Gewoon kritische vragen kunnen stellen waar je kritische antwoorden op krijgt. Als we met elkaar gewoon man en paard blijven noemen, krijg je wel een duidelijk beeld van wat er daadwerkelijk gebeurt.

Zo is er eens een hype geweest die "boerenlandmelk" heette. Men maakte de consument wijs dat het melk rechtstreeks van de boer was. Detail: op het pak stond gewoon gehomogeniseerde melk, 3,5% vet. Oftewel, dezelfde melk maar ietsje meer vet. Ik kreeg een collega maar niet aan het verstand dat een beetje goede koe ruim 4% geeft en meestal meer.
Zo goed werkte de marketing-manipulatie dus ook toen al......

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 15:32

Anne_GTI schreef:
Oh, ik krijg toch ineens zin in echte melk door dit topic. Ben helemaal niet zo'n zuivelmens maar melk uit de koeltank bij warm weer is echt een traktatie. Ben verwend, lust geen melk uit een pak. Dat waterige aftreksel zou eigenlijk de naam melk niet eens mogen dragen.

Mee eens,als ik melk uit fles,pak ofzo drink zijn mijn darmen de hele dag van slag inclusief hevige buikpijn en diarree.

Drink ik melk direct uit de tank bij mijn vriend (natuurlijk wel eerst ff koken) dan heb ik nergens last van.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-15 15:45

Gisteravond weer een stierkalf geboren.. verdikkie.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 16:13

He jammer zeg. Dit "probleem" hebben wij 3 jaar terug gehad. Maar 1 vaarskalfje, en verder alleen maar stiertjes... Is niet leuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 16:46

Dat leuke melklipje op het filmpje! Leuk ding :D

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 18:35

Is een kalfje erbij kopen geen optie?

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-15 19:36

inowa schreef:
Is een kalfje erbij kopen geen optie?

Nee dan zit je weer met ziekte insleep en we hebben kalveren genoeg. Teveel eigenlijk.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-15 19:41

Ze is zo'n lekker ding komt er altijd aangehuppeld als ik dr roep. En ze springt elke avond een kwartier door het hok, helemaal vrolijk is ze dan. Ze maakt ook van die grappige 'buh' geluidjes. Als ik erbij in ga daagt ze me gewoon uit om te spelen haha dus dat doen we dan maar (me vader verklaard me compleet voor gek) :D Met de hond speelt ze ook heel leuk. Ze weet ook precies hoelaat ze melk krijgt en als ze dan iemand hoort hoor zie je zo'n natte neus boven dat muurtje uitkomen 'buh'. Ja oke ik ben best wel verliefd. Verder slaapt ze echt mega veel dan ligt ze helemaal opgerold of compleet gestrekt ze snurkt zelfs een beetje.

Ze krijgt nu naast melk ook een beetje hooi en muesli.
Laatst bijgewerkt door Lisadliam op 03-07-15 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 19:45

Hihi leuk he,zo'n kalf heb ik bij mijn vriend ook maar die heeft nu al een flinke stokmaat gekregen dus moet wel grenzen stellen.

Heel grappig is wel dat als mijn vriend haar roept ze echt niet komt maar als ik roep staat ze meteen op en komt ze naar me toe voor een knuffel.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 19:46

die speelkwartiertjes zijn geweldig :D Met dit soort warme weer krijgen onze kalfjes als het 's avonds weer koeler wordt ook altijd de kolder in de kop :D

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 23:33

Iemand nog tips om een hete nacht door te komen
Ik wordt zo misselijk s'nachts van dit weer. Voel me nu al niet zo lekker. Er is geen ventilator.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 23:38

Buiten is het heerlijk, matras verplaatsen?

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 07:39

Wat klinkt dat heerlijk!
Dat samen spelen, hoe moet ik dat zien? (Ben nogal visueel ingesteld en zie jou nu op handen en voeten door stal springen samen met mairy :') )

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-15 08:42

Jaan81 schreef:
Wat klinkt dat heerlijk!
Dat samen spelen, hoe moet ik dat zien? (Ben nogal visueel ingesteld en zie jou nu op handen en voeten door stal springen samen met mairy :') )

Hahaha op handen en voeten ga ik niet redden met mijn totaal niet lenige lijf. Maar van de ene naar de andere kant huppelen in de stal redt ik wel en Mairy doet me vrolijk na.

Poeh wat een hitte he? Onze koeien staan smorgens en savonds buiten en overdag staan ze binnen we hebben 4 ventilators en we vernevelen water over de koeien vinden ze erg lekker.

Dus Eloya je mag wel bij ons op de roosters komen liggen onder de ventilators met water.