Het "actief trainen met je hond" topic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Re: Het "actief trainen met je hond" topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 14:34

Gaaf Hilde!

Man, wat heb ik het koud! Eerst speuren vanochtend en het is weer ff aftasten wat er werkt en wat niet. Aan het speuren ligt het niet, maar dé manier om hem rustig en netjes over het spoor te krijgen moet weer ff anders. En daarna gasttrainen op een vreemde vereniging. Hij vond het erg spannend en was heel blij een bekende hond te zien (zijn zusje), maar deed het super. :+:

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 17:14

Brave Tay

Wij hebben gisteren weer meegedaan met behendigheid.
Baris vliegt door het parcours, doe het nog aangelijnd dus ik vlieg er gezellig achteraan als ik niet snel genoeg ben met commando's ;)

Vandaag hadden we speuren en kynologie op de kringgroep, dus Baris heeft weer ene goed weekend achter de rug :D

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 17:51

vandaag met een trainings genootje over schapendrijven gehad, ik wil daar eens gaan kijken , misschien dat de pup het ook leuk vind om te doen straks.

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 18:27

Hier vandaag weer geoefend met het frisbee'en, we gaan eindelijk weer de goede kant op, even een dipje gehad met dat we te ver weg gingen gooien en madam die er steeds een hele outrun van maakt. Maar we zijn nu vooral heel klein aan het werken en meer letten op de volgende frisbee. :)

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:33

jilleroo schreef:
vandaag met een trainings genootje over schapendrijven gehad, ik wil daar eens gaan kijken , misschien dat de pup het ook leuk vind om te doen straks.

Pas maar op, dat is zeer verslavend, voordat je het weet ga je op zoek naar een wei om zelf schapen te kunnen houden :D

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:56

Sassy schreef:
jilleroo schreef:

Pas maar op, dat is zeer verslavend, voordat je het weet ga je op zoek naar een wei om zelf schapen te kunnen houden :D

Daar zal ik nooit geld voor hebben helaas tenzij ik de jackpot win :p

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 23:05

Vanmiddag heel stuk gelopen. 12 km ongeveer. Jinn liep stevig door en de terug weg rende hij nog steeds door de plassen en modder. Morgen krijgen jullie filmpje. Echt super leuk

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 11:00

hier van het weekend niet veel met de hond gedaan. hopelijk morgen weer trainen. heb nu wel een vast plekje in de binnentrainingen, dus heel de winter gewoon lekker doortrainen. Zaterdag wedstrijd

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 11:04

Weten jullie nog wat leuke dingen om te doen met een groep jonge honden en hun baasjes?

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 11:13

Wij deden bij gehoorzaamheid wel eens een spelletje, dan stonden de trainers met hun honden in een rij en de instructrice daar een stuk vanaf. Die stond dan met haar rug naar ons toe en riep dan groen, oranje, rood. Of 1, 2, 3, wat je zelf wil. De trainers lopen dus naar de instructrice toe en op het moment dat zij rood zegt draait ze zich om en moeten alle honden zitten. Welke hond niet zit of weer gaar staan tijdens dat de instructrice kijkt, moet terug naar het begin. En dan wie het eerste bij de instructrice is. Weet niet hoe jong de jonge honden zijn, maar je kunt het zelf zo moeilijk of makkelijk maken als je wil.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 11:15

Of stoelendans zoals mensen dat doen alleen moeten de honden op een stoel/krukje zitten. En als dat te belastend nog is voor het gestel van een hond kun je ipv stoelen kleedjes gebruiken.

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 11:33

Wij doen vaak een stukje doggy dance, dus door de benen heen lopen.
Of zetten een aantal pionnen neer en onder een pion een paar brokjes en dan laten zoeken.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 11:35

We hebben op dit moment bedacht:
Alle groepen door elkaar doen en dan twee groepen maken. (of als dat teveel zijn dan 3 groepen of zo?) Gaat om 3 groepen welke nu afzonderlijk trainen, twee pup groepen en 1 honden die nooit training hebben gehad maar dus verschillen in leeftijd.
1. soort van parcours lopen met pionnen. 1e pion zitten, 2e staan, 3e liggen eerste groep in totaal over de streep heeft gewonnen. Rennen mag niet.
2. kom hier en dan onderweg allemaal knuffels/ballen/speelgoed en dan weer welke groep het snelst aan de overkant staat heeft gewonnen.
3. stoelendans, maar dan baasjes moeten op de stoel zitten, hond die als laatste gaat zitten/liggen is af. Dus ook al ben je de snelste zelf met zitten als je hond niet ligt/zit heb je pech.

dit hebben we tot nu toe verzonnen.
Zelf vindt ik dat van Hhilde ook leuk het eerste. Toch lekker een gehoorzaamheidsoefening. Deze ga ik ook eens voorstellen.
Dacht zelf nog aan om pionnen (hebben bovenin een gat) neer te zetten en dan wat lekkers onder 1 te doen als soort zoekspelletje.
Hond moet een speeltje vasthouden tot het eind van een afstand. De groep waar de meeste honden zonder speeltje los gelaten te hebben de eindstreep haalt wint.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 11:47

joyce83 schreef:
Weten jullie nog wat leuke dingen om te doen met een groep jonge honden en hun baasjes?

balans en coordinatie, impuls control, zoek spelletjes

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 11:51

Wat voor dingen denk je aan bij balans en coordinatie?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 11:55

over lage krukjes heen lopen, op een omgekeerde specikuip staan ( met 4 poten, met 2 poten er af en dan weer terug, staan en zit op de specikuip etc) cavaletti s lopen van pvc buizen etc

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 11:55

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 11:58

Dank je wel!

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 15:30

Heey,

Ik had even een vraagje over een bepaald kunstje voor de hond.
Ik wil graag mijn honden dit leren: http://www.warrenphotographic.co.uk/pho ... ground.jpg
(Willekeurige foto van internet)
Mijn duitse herder is 4 jaar, dat is geen probleem qua gewrichten en toestanden. Zelfs goed voor zijn slechte poot.

Alleen Jinn is ongeveer een half jaar (op paar dagen na) kan ik hem dit ook al leren of is dit kunstje toch wel belastend voor zijn gewrichten/spieren/noem maar op.

En welk commando zouden jullie gebruiken/gebruiken jullie?

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 16:03

Bij mij heet dat buig. Luca heeft het al vrij jong geleerd en ik heb nooit gemerkt dat hij er last van had ofzo.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 16:14

Het is ook een beweging die ze uit zichzelf ook al maken, ik vraag me af hoe belastend het dan kan zijn.
Hier heet het ook buig en bij ons is het een oefening die in de warming-up zit. Vooral bij treibball.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 16:15

Jinn doet het super vaak en dan in de vorm van uitrekken. Maar dan ook echt super vaak. Daarom twijfel ik omdat wanneer Jinn het zelf doet niet 'gedwongen is' en wanneer ik het van hem vraag het wel 'gedwongen is' en dat hij het dan misschien iets anders doet ofzo.

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 18:06

Het heeft lichamelijk weinig belasting omdath et inderdaad al een natuurlijke beweging is. Bodhi kent het ook, en ook al op een vrij jonge leeftijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 18:12

Ik ga mij toch maar verdiepen in clickeren. Blaz word echt gigantisch enthousiast met trainen. En weet van gekkigheid niet meer wat hij moet doen. Dus misschien dat met de clicker werken beter voor hem is.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 18:23

Waarom denk je dat clickeren dan een betere methode is? En niet gewoon rust in je training?
Ik clicker zelf ook, maar lees je iig goed in en weet waar je aan begint. Het is niet een automatische rustinbrenger.