Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 22:35

Wat een leuk idee! :)
Werkt het nog steeds goed?

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 22:40

Het werkt prima :)! Ze eten netjes ook de korrels op en knoeien niet. Heb ook geen geritsel meer gehoord 's avonds of 's morgens in het donker. Ik vermoed dat er sindsdien toch een rat of ander beestje erg teleurgesteld is, nu valt er niks meer te halen. Als de dames op stok gaan, gaan de dekseltjes er fijn op!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 22:44

Slim! Wij gaan de dames toch mee verhuizen van mijn ouders naar ons huis dus ik neem dat idee mee :)

Wat hebben jullie in het nachthok liggen? Heb jarenlang vogelzand erin gehad. Maar heb nu vandaag zaagsel erin gedaan.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 22:45

Bij mij ligt er vlas in en in de legkast hooi.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 23:12

vlas en stro heb ik in hun hok liggen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 23:13

Is vlas ook in kleinere hoeveelheden te verkrijgen bij bouwmarkt, tuincentrum, dierenzaak?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 23:15

vuurneon schreef:
Is vlas ook in kleinere hoeveelheden te verkrijgen bij bouwmarkt, tuincentrum, dierenzaak?

Geen idee, ik heb bij een plaatselijke boer in het voorjaar 1 baal vlas en 1 baal stro gehaald. Daar kom ik de winter wel mee door hoor. ;)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 10:33

Ik heb hennepvezel en stro in de schuur. Hennep is fantastisch spul en bij de boerenbond hebben ze het in 5 kg pakjes.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 11:32

Hier ook hennep en hooi, bevalt prima.

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 14:40

Ik had vlas liggen, maar ben overgestapt naar die stropellets, ideaal!

Ik maak die korrels eerst nat in een cementkuip, zodat het 'poeder' wordt (geen 'papje')
Dan gaat alles in het nachthok. Mijn nachthok is 2 x 1 meter (stuk in mijn schuur afgezet met volierewanden) en daar gooi ik dus 1 zak stropellets-in-poeder leeg.

Dat heb ik in oktober gedaan.
Nu ligt het er nog steeds. Nog steeds schoon, stinkt niet, schimmelt niet.
De kippenpoep droogt op en valt uit elkaar en verdwijnt als het ware in de bodem.
Ik sta er iedere ochtend met mijn nette schoenen in om de kippen te voeren en om een nieuwe krant onder de zitstok te leggen, en kom nooit met vieze schoenen buiten. Superspul dus!

Als het ververst moet worden (ik denk dat dat pas over een maand of 2 is) dan schep ik alles eruit en verspreid ik dat tussen de planten, schijnt een goede bodemverrijker te zijn.

Het vlas heb ik aan de kant gegooid.... Hopelijk komt die baal vlas ooit op bij een ander project.

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 14:46

Even een andere vraag... ik zit met mijn voerplek te worstelen...

De kippen krijgen binnen water, dat is geen probleem.
Maar ze krijgen binnen ook graanmengeling aangeboden. Daar eten ze van zodra ze van stok komen, en trekken dan de hele dag scharrelparcoursen door mijn tuin heen en zijn niet meer rond het hok te vinden.

Muizen en ander spul hebben dan vrij toegang in het stille, rustige, veilige hok.
Mijn kippen eten het voer niet meteen op. Ik kan niet meerdere keren per dag voer aanbieden, dus er staat 'voor de hele dag'...

Wáár voeren jullie de kippen?
Ik wil eigenlijk buiten het voer gaan wegzetten omdat ik dan ongedierte in het hok voorkom.
Maar als je buiten voert, dan wordt het nat van de regen... of de kraaien zijn ermee weg...

En die 'regenpijpen' lijken me wel een goede oplossing, maar dat snappen de kraaien en merels en duiven toch ook?
Laatst bijgewerkt door _Floss_ op 10-12-13 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

SaartjeNina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 14:47

Ik heb springkippen :') ze springen over de takken heen

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 14:55

Ik voer legkorrel in een silo in de schuur, en 's morgens bij het naar buiten laten strooi ik graan in de tuin. Het water staat nu ook binnen, maar dat is meer voor de komende vorst, binnen heb ik stroom en kan ik dus zo'n warmteplaatje eronder zetten.
Ik heb gelukkig geen muizen.

Als ik eens later op ben, in het weekend ofzo, dan vind ik het wel een prettig idee dat ze in ieder geval eten en drinken hebben, zolang ze nog binnen moeten zitten.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 16:37

Ik heb de voerbak hangen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 17:32

_Floss_ schreef:
Ik had vlas liggen, maar ben overgestapt naar die stropellets, ideaal!

Ik maak die korrels eerst nat in een cementkuip, zodat het 'poeder' wordt (geen 'papje')
Dan gaat alles in het nachthok. Mijn nachthok is 2 x 1 meter (stuk in mijn schuur afgezet met volierewanden) en daar gooi ik dus 1 zak stropellets-in-poeder leeg.

Dat heb ik in oktober gedaan.
Nu ligt het er nog steeds. Nog steeds schoon, stinkt niet, schimmelt niet.
De kippenpoep droogt op en valt uit elkaar en verdwijnt als het ware in de bodem.
Ik sta er iedere ochtend met mijn nette schoenen in om de kippen te voeren en om een nieuwe krant onder de zitstok te leggen, en kom nooit met vieze schoenen buiten. Superspul dus!

Als het ververst moet worden (ik denk dat dat pas over een maand of 2 is) dan schep ik alles eruit en verspreid ik dat tussen de planten, schijnt een goede bodemverrijker te zijn.

Het vlas heb ik aan de kant gegooid.... Hopelijk komt die baal vlas ooit op bij een ander project.

Maar volgens mij doet hennepvezel dat ook? Alleen dan zonder de natmaakfuzz... ik strooi het om de zoveel dagen even op/om en heb eigenlijk ook geen last van stinkies enzo. Het helpt ook wel dat de kippen van hun slaappallet afvliegen 's morgens, en dan nog maar nauwelijks in het hok komen tot ze 's avonds weer op hun slaappallet vliegen.

Ik heb een mooie 'kast' voor ze staan. Vier grote vakken als legnest, en bovenop kunnen ze slapen. Maar nooohhhh ze kruipen met zn allen op de pallet die ik als 'muurtje' heb neergezet. wat een beesten...

Brimi_Disa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 17:54

Even een vraagje aan de kenners :D :
Kun je beter een kant en klaar kippenhok kopen of is zelf bouwen een betere optie?

SaartjeNina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 18:45

Wij huren een huis en daar stond er al een groot hok voor ons klaas haha :)

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 19:32

Vind zelf een klein tuinhuisje ideaal.
Zelf een stok en legbak inmaken, klein gaatje en je hebt een mooi hok. Daar een afrastering omheen en je hebt een weide/uitloop.
Hokken die je standaard kan kopen zijn vaak te klein en gaan vaak maar 2-3 mee voordat ze gaan rotten.

Hasiinaaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 11:36

Ik ben wel heel benieuwd naar de hokken die jullie hebben voor de kipjes. Hebben jullie misschien foto's?

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 11:41

Afbeelding

Het plastic zit er om voor de winter tegen insneeuwen ed. Dit is geen heel groot hok maar ze mogen de hele dag loslopen over een hectare grond.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 11:46

jaaaaa mijn eerste eitje is gelegd!!!
´Lag in het buitenhok op de grond, en toen ik erna het benedenhok opende lagen er daar nog 2 in het zaagsel. Moet van deze week zijn, heb vorige week dat gedeelte verschoond. Maak het niet dagelijks open en had niet verwacht dat ze dit jaar nog gingen leggen.
Ik weet alleen nog niet wie van de 2 gelegd heeft, de zijdehoen of het krieltje, ik vermoed het krieltje

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 11:46

vuurneon schreef:
Slim! Wij gaan de dames toch mee verhuizen van mijn ouders naar ons huis dus ik neem dat idee mee :)

Wat hebben jullie in het nachthok liggen? Heb jarenlang vogelzand erin gehad. Maar heb nu vandaag zaagsel erin gedaan.

zaagsel

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 18:19

Leggen jullie kippen nog eieren? We hebben de kippen over verhuisd naar de koeien stal omdat het buiten hok met ren te koud is. Overdag lekker buiten en ze gaan vanzelf nu naar de warme koeien stal. Maar nu vinden we nergens eieren. Of ze leggen ze ergens waar wij niet kunnen vinden of ze leggen niet meer.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 18:23

net nog een 4e eitje gevonden in de tuin verstopt, het was net pasen

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 18:24

Lynn_Nikita schreef:
vuurneon schreef:

zaagsel

Vlas , ideaal vind ik het.
had hiervoor ook zaagsel.