Het grote gerbiltopic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 13:56

Gistria schreef:
ik ga misschien binnen 5 weken een gerbil kopen :) maar nu nog een goed hok zoeken dat niet te duur is en liefst met 2 platformen,
want het hok van mijn hamster is van plastic en tralies dus ja ... en dan wil ik natuurlijk aan gerbil jumping gaan doen dus weet iemand waar je goedkope schleich hindernisjes kan kopen?

Bij de intertoys heb je spring-sets ;)

Lisse

Re: Het grote gerbiltopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 13:59

wil je dat eens linken want ik heb daarstraks gezocht en vond niets :')

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 14:20

Gistria schreef:
wil je dat eens linken want ik heb daarstraks gezocht en vond niets :')

Staat niet op de site, je zult toch echt naar de winkel moeten ;)
Ik heb ze zien liggen :j

Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 14:24

ik woon in belgie in mol dus langsgaan zal moeilijk zijn

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 14:41

Gistria schreef:
ik woon in belgie in mol dus langsgaan zal moeilijk zijn

Hebben ze in België geen intertoys dan?
Meestal verkopen ze ook schleich + schleichspulletjes bij andere speelgoedwinkels hoor! :j

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 11:15

@Gistria: Mag ik je de tip geven dat gerbils áltijd per twee gehouden moeten worden? Ze kunnen eigenlijk niet alleen worden gehouden en ik denk dat een fokker ze je dan ook niet meegeeft.
Goed van je dat je ze niet in je hamsterkooi wil huisvesten. Het beste is om zo iets te kopen:
http://www.gerbil-kooi.nl/soorten_maten.html
Je kan er ook voor kiezen om een oud aquarium te kopen en die zelf op te knappen en plateau's er in te lijmen.
Dit is mijn eigen bak:
Afbeelding

Mijn dames zitten op dit moment weer bij de fokster waar ik ze vandaan heb. Ik zag ze al wel vaker ruzie maken maar dat was na een paar dagen weer over. Nu ging het helaas toch fout en heb ik de uitelkaar moeten halen. Ze worden nu weer gekoppeld, dus hopelijk gaat dat goed.

Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 19:29

ik heb even mijn hok samen gesteld zoals wat ik er in wil:

een gerbilarium: http://www.gerbil-kooi.nl/gerbilarium_slate.html
een radje: http://www.gerbil.nl/webshop/gerbil-loo ... gular.html
hooi: http://www.gerbil.nl/webshop/gerbil-bod ... fvrij.html ik weet niet of dit goed is
bodembedekker: http://www.gerbil.nl/webshop/gerbil-bod ... l-40l.html in menging met http://www.gerbil.nl/webshop/gerbil-bod ... g-17l.html kunnen ze hier gangen in maken?

een brugje: http://www.gerbil.nl/webshop/gerbil-tun ... 53-cm.html
een eetbakje: http://www.gerbil.nl/webshop/gerbil-voe ... grijs.html
drinkflesje: http://www.gerbil.nl/webshop/gerbil-dri ... 125ml.html
houder drinkflesje: http://www.gerbil.nl/webshop/gerbil-dri ... proof.html
huisje: http://www.gerbil.nl/webshop/gerbil-hui ... 19-cm.html
schommeltje: http://www.gerbil.nl/webshop/gerbil-spe ... -10cm.html
trapje/wand: http://www.gerbil.nl/webshop/gerbil-tun ... mwand.html kunnen ze eigenlijk op die uitsteekseltjes klimmen?
zand: http://www.gerbil.nl/webshop/gezondheid ... d-15l.html

als jullie hulp hebben met voer en aanvullingen voor nog redelijk jonge gerbils brand los!

Maleficent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 13:15

Haha, ik heb alles wat jij aangeeft! * behalve het voetbankje ik gebruik een glazen bakje van de crème brule := is ook leuk want zulke dingen hebben altijd van die leuke versieringen erop * Grappig. Op de uitsteeksels van de klimwand klimmen ze graag :j die van mij heeft de trap er half afgeknaagd en gaat standaard over de uitsteeksels. Met het bruggetje wel oppassen dat ie goed blijft, want die van mij viel spontaan uit elkaar :roll: dus die gebruik ik nu als zandbak voor m'n hamster.
Het hooi en de bodembedekking zijn prima, die van mij heeft een heel gangenstelsel :') Ik vond Gerbil Nature voer het fijnst, t is niet goedkoop maar ze eten er wel alles van iplv dat ze het lekkere eruit vissen, aanvulling is denk ik een beetje uitproberen wat je Gerbil lekker vind, Browny weigert meelwormen te eten en Pinky was er dol op, terwijl Browny weer dol is op de groene broodjes van gerbil.nl *Zeker een aanrader!* en dat niet Pinky's favoriet was.

Browny maakt het goed, is weer vrolijk rouwt niet meer ondertussen en verveelt zich niet, ze is ook ineens heel tam *lees: loopt nu vrolijk door de tuin* terwijl ze heel veel beet en agressief tegen me deed toen Pinky er nog was

Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 10:34

iemand nog een idee voor namen? ik heb alleen nog maar Tom

Maleficent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 11:06

Karel! :))

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 11:12

Piet! :))
Gerrit!

Wil je nog iets speciafieks?

Maleficent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 13:12

Achmed! :') Zo heet de Pearl gerbil van een vriendin van me

Of Flip! * zo heet m'n kat *

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 13:41

Hallo, ik kom ook weer even kijken :)
Dit weekend is één van mijn laatste twee gerbils overleden :( we dachten dat het uitgegroeide tandjes waren, maar vermoedelijk had ze een worm... Het schijnt te heersen, dus dames, ik wil jullie echt even op het hart drukken om jullie gerbils te ontwormen!
Ik en mijn vriend hebben na zaterdag naar de dierenarts te zijn geweest een soort wisselshifts gedraaid om haar iets proberen te laten eten, maar uiteindelijk ben ik zelf in slaap gekeild en is ze zondagochtend ergens overleden :( Het was onwijs naar en dat wil ik jullie besparen...

Nu goed, jullie weten dat gerbils niet alleen moeten enzo, dus ik heb er geen gras over laten groeien (Liliana was duidelijk van slag, veel slapen, als ze rondliep was ze steeds aan het zoeken leek het wel) en sinds gisteravond heb ik er een miniscuul blauwtje erbij. Naam ben ik nog niet zeker van maar ik denk aan Vraska (tevens naar een karakter uit het spel Magic the Gathering, wat ondertussen traditie is bij mijn gerbils ^^ )

Koppeling verliep zonder problemen. Ondanks dat de fokker adviseerde ze 2-3 dagen in het kleine bakje te laten zitten zonder huisjes oid heb ik gisteravond laat al de kokosnoot erbij gelegd (ik weet van Liliana dat ze behoorlijk veel behoefte heeft aan een schuilplek, anders voelt ze zich oprecht niet lekker), goed in de gaten gehouden uiteraard, maar de nieuwe werd er niet uit gejaagd of iets dergelijks. Sterker nog, Liliana's moederinstinct begon spontaan op te spelen :') ze wast haar 'kindje' en als ze liggen te slapen ligt ze bovenop de mini... gisteren was ze het kokosnootje aan het vullen met stukjes keukenpapier, en elke keer dat mini eruit wilde gaan werd ze weer terug gebonjourd :')
Daarnet heb ik ze overgeplaatst naar het aquarium (20 bij 40-ish) en ook dat gaat goed. Terwijl ik dit typ zie ik hoe mini over Liliana's hoofd heen klautert en ze gaat onverstoorbaar door met haar touwtje slopen :)
Het kleintje was eigenlijk net nog iets te jong maar de fokker wilde ze toch wel weg hebben aangezien ze de moeder ze al regelmatig weg had zien jagen. Zeker nu die van mij haar moederlijke kant heeft gevonden komt dat helemaal goed denk ik!

Op termijn gaan ze verhuizen naar de enorme jetzerkooi (die is echt 50 bij 1 bij 50 ofzo) maar de komende twee weken blijven ze nog even in deze, aangezien ik donderdag naar mijn ouders ga voor 10 dagen. Verhuizen gaat even wat makkelijker in dit kleine maatje en dat scheelt weer de stress van het gewend raken aan een nieuwe kooi :)

Lang verhaal, ik ga proberen hier weer bij te blijven lezen :j

Maleficent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 13:56

Jammer van je Gerbil Y;( Maar wat leuk dat het goed gaat, je beseft wel dat dit vraagt om Foto's he! :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 14:11

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 14:12

Jaa wat ik dus ook nog wilde vragen is, gebruiken jullie zand? Ik hoor zo vaak dat het noodzakelijk is bla bla maar die van mij graven hun bakje altijd binnen een paar uur leeg ( = gooien alles eruit). Ook als het een bloempot is die 5 cm vol zit :') dus ik vind het een beetje zonde eigenlijk, dan gaat er binnen een paar dagen zo'n heel pak doorheen en ze gebruiken het niet echt hoe het bedoeld is...

Maleficent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 14:14

Die van mij heeft wel een zandbak, die schopt hem niet leeg maar ze gooit er juist zaagsel in. sinds ik een plateau heb gaat het beter :j Die van mij rolt erin en doet er ook d'r behoefte in * heeft zichzelf zindelijk gemaakt * Heerlijk joh in je eigen rotzooi rollen :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 14:16

Nja die van mij gooien hem dus alleen leeg :') sommige beestjes zijn inderdaad zindelijk van zichzelf, geen idee wat dat is... Je ziet toch ook vaak bij hengsten dat ze hun drollen altijd op dezelfde plek leggen, dat zal net zoiets zijn. (Lekker makkelijk met uitmesten ook :j )

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 14:55

Magrathea schreef:
Jaa wat ik dus ook nog wilde vragen is, gebruiken jullie zand? Ik hoor zo vaak dat het noodzakelijk is bla bla maar die van mij graven hun bakje altijd binnen een paar uur leeg ( = gooien alles eruit). Ook als het een bloempot is die 5 cm vol zit :') dus ik vind het een beetje zonde eigenlijk, dan gaat er binnen een paar dagen zo'n heel pak doorheen en ze gebruiken het niet echt hoe het bedoeld is...

Werkt een kom/schaal met een smalle bovenkant ook niet? Je zou ze eventueel dagelijks even een zandbadje aan kunnen biexen om vervolgens het bakje weer weg te halen. Gerbils rollen wel graag door het zand, maar graven is natuurlijk ook errug leuk :=

Mijn dames zijn opnieuw gekoppeld, ze bleven maar ruzie maken met uiteindelijk zelfs bloed tot gevolg. Vorige week maandag heb ik ze weer opgehaald na een weekje 'trainingskamp' en tot nu toe doen ze het super goed!

Maleficent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 15:04

EllaBellaah schreef:
Magrathea schreef:

Werkt een kom/schaal met een smalle bovenkant ook niet? Je zou ze eventueel dagelijks even een zandbadje aan kunnen biexen om vervolgens het bakje weer weg te halen. Gerbils rollen wel graag door het zand, maar graven is natuurlijk ook errug leuk :=

Mijn dames zijn opnieuw gekoppeld, ze bleven maar ruzie maken met uiteindelijk zelfs bloed tot gevolg. Vorige week maandag heb ik ze weer opgehaald na een weekje 'trainingskamp' en tot nu toe doen ze het super goed!

:= _O-

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 14:14

Ja dat aanbieden heb ik ook wel eens gedaan, maar dat werkt ook niet echt. Ze gebruiken het gewoon niet zoals het hoort :')
Ik heb wormenmiddel besteld en gelijk een dingetje zand erbij, ga het nog maar eens proberen. Ik kan eventueel ook een hoekje in de kooi maken, dan kunnen ze er toch een beetje in rollen :)*

Heb inmiddels ook een molentje gehaald. Die kleine (heb haar Cosi genoemd) kende het molentje al van waar ze vandaan komt, Liliana heeft ook ooit een molen gehad maar dat is ze blijkbaar al vergeten. Gisteren was mijn vriend er getuige van hoe ze zichzelf in een epische koprol lanceerde toen ze tijdens het rennen besloot uit het molentje te stappen _O-

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 08:50

Het is lang stilgeweest hier :) Mijn twee gerbils hebben de laatste tijd regelmatig ruzie gehad. Na een aantal keer opnieuw koppelen is het gister weer mis gegaan. Daarom heb ik besloten dat de dames beiden een ander maatje moeten hebben, omdat dit blijkbaar gewoon niet matcht... ;( Helaas helaas. Dus ik ga op zoek naar iemand (waarschijnlijk hun fokker) die mij kan helpen om voor beiden een nieuw maatje te vinden. Eens even kijken hoe dit allemaal gaat lopen.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 16:04

Wat vervelend!
Ik heb dat ook gehad, toen ze na een herkoppeling weer ruzie begonnen te maken heb ik ze uit elkaar gehaald. Bij de fokker waar ik ze vandaan heb zijn ze beide aan een nieuw maatje gekoppeld. Het ene koppeltje heb ik nu weer, en het andere koppeltje is nog bij haar. Met het koppel dat ik nu heb gaat het super goed, ik heb ze nog nooit gemeen tegen elkaar zien doen oid. Dus bij mij is het nu weer helemaal opgelost en de gerbil die ik al had is er ook ontzettend van opgeknapt :)

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 22:37

Ja hé. Super dat dat nu zo goed gaat! Denk ook echt dat voor mij de oplossing moet zijn. Ik heb ze nu apart zitten. Hoe lang hebben die van jou apart gezeten? De dichtsbijzijnde fokker zit hier nog wel een eind vandaan en er komt een fulltime werkweek aan, dus in het ergste geval kan er pas zaterdag een nieuw vriendinnetje geregeld worden voor beiden.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 13:21

Ze hebben bij mij niet zo lang apart gezeten. Vanaf het moment dat ze weer ruzie begonnen te maken heb ik contact opgenomen met de fokster om ze beide aan een nieuw maatje te koppelen. Ze hebben een paar dagen apart gezeten, maar ik heb een split in de bak zelf gemaakt zodat ze elkaar wel konden zien en ruiken. Gerbils vereenzamen erg snel, vooral als ze altijd samen met een ander hebben gezeten. Dus houd ze goed in de gaten en zorg evt dat je een split kan maken voor in de bak.