gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Susanne

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 08:55

Das prima te doen voor ons. Top, scheelt ruim de helft met mn eigen DA :o

Albion

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 13:34

Ik lees hier al een tijdje mee, nu er toch serieuze plannen zijn voor het aanschaffen van konijnen wil ik ook wat vraagjes stellen :)

We willen zelf een hok gaan maken, de konijnen komen binnen te wonen. We hebben het idee om een soort modulair meubel te maken, het oppervlakte voor de konijnen zou dan 290x55cm worden. Als er iemand thuis is mogen ze los in de woonkamer (wordt nog even konijnproof gemaakt eerst) dus ze lopen een groot deel van de dag vrij. Als er niemand thuis is en 's nachts zouden ze dus op 290x55cm (met een nachthok van 80x55, 200cm is 75 cm hoog en 90 cm is 45 cm hoog) komen te zitten. We willen gaan voor konijnen uit een opvang (in ieder geval niet uit een dierenwinkel) en het liefst niet al te grote konijnen (vanwege de diepte, 55cm, van het hok)...

Klinkt dit oké voor twee konijnen?

(Ben me zeer bewust van goed zorgen voor je huisdier, tot spastisch aan toe, heb konijnen, hamsters en gerbils gehad en mijn beestjes zijn alles voor me, wil het 100% goed doen dus daarom vraag ik jullie mening :) )

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 18:22

Dat klinkt goed! Alleen zou ik voor je eigen gemak het verblijf wat breder maken :) misschien is dat ook nét wat fijner voor je konijnen :) maar in principe vind ik het prima afmetingen, zeker als ze ook overdag los mogen. Welkom trouwens! :D

MissFloorx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 20:09

.
Laatst bijgewerkt door MissFloorx op 07-05-20 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 11:15

Wij wensen alle konijnenvriendjes een fijne kerst! :)

Afbeelding

*Een foto van jezelf maken met je 6 konijnen is echt onmogelijk ben ik achter gekomen :') .. dan maar zo gedaan maar Lilly vond het niet meer grappig en rende weg, vandaar maar 5 ipv 6 konijnen op de foto :') :')

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 12:39

Beertje moe :D
Afbeelding
Afbeelding
Trouwens, weet iemand wat die natte plek is naast zijn mond. Hij heeft het echt altijd. Ik dacht eerst van zijn waterbak maar ik twijfel er aan of het niet van hem komt. Net boven zijn mond en onder zijn neus is het niet nat. Ik was het vergeten te vragen aan de dierenarts. Het ruikt sowieso niet en het voelt zoals water/speeksel.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 16:50

<3
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 18:23

Leen, leuk komijn zeg! Geen idee van die plek, wel raar..
Eoweyn, dat is toch genieten <3 wat is dat laatste in de voerbak? Havermout?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 20:54

Klopt, havermout :D

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 20:59

Geef je dat met water? :) ik geef het altijd droog namelijk..

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 21:56

Ja, met gekookt water en wat koud water.
Ik wissel het af

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 22:13

Dat ga ik ook eens proberen :)

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 01:10

Afbeelding
Afbeelding

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 01:26

Havermout voor je konijn? Waarvoor is dat?

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 09:53

Ben ik ook wel benieuwd naar :)

Wie heeft er ervaring met een konijn wat knort? Mijn rammetje is nu 12 weken oud en begint een beetje mans te worden tegen me. Durft te knorren/grommen en gister vloog ie op mijn hand af. Hij bijt niet en heeft dit ook nooit geprobeerd. Hoe kan ik ik hier het beste mee omgaan?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 10:01

Zodra hij 1 kilo is laten castreren. En hem niet oppakken of knuffelen want dat wil hij blijkbaar niet.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 11:17

Jelleee schreef:
Ben ik ook wel benieuwd naar :)

Wie heeft er ervaring met een konijn wat knort? Mijn rammetje is nu 12 weken oud en begint een beetje mans te worden tegen me. Durft te knorren/grommen en gister vloog ie op mijn hand af. Hij bijt niet en heeft dit ook nooit geprobeerd. Hoe kan ik ik hier het beste mee omgaan?

Castreren wanneer het kan, dan een vriendinnetje zoeken (heb heel veel konijnen gezien die vriendelijker werden nadat ze samen zaten) en alleen oppakken wanneer het echt nodig is :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 11:20

Hier konden ze zonder problemen met 3 maanden gecastreerd worden. Toe waren ze 1,1 kilo!

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 11:26

Hij wordt nooit opgepakt hier :) Een vriendinnetje krijgt hij inderdaad na de castratie, dat stond al op de planning.

Ik weet niet zo goed waarom hij het precies doet. Soms als ik een speeltje pak, soms als ik hem benader (nooit van boven), maar soms is er helemaal niks aan de hand. Dus ik kan het slecht peilen.

Mijn da zei vanaf zo'n 5 a 6 maanden en op internet staat dat ook. Maar het kán dus wel? Ik zal hem eens proberen te wegen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 11:29

Kan je hem wat uitdagen d.m.v. denkspellen en wilgentakken etc? Of eten verstoppen... Denk dat het of hormonen of verveling is of een combinatie van beiden.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 11:36

Wilgentakken vindt hij inderdaad leuk! Eten verstoppen ga ik proberen. Wat voor denk spelletjes zijn leuk?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 11:39

Er zijn er wat op zooplus en er is ook een facebookgroep voor. Veel kan je ook zelf maken met spullen van de action.

Bijvoorbeeld die plastic balletjes op een muffinbakblik doen en daar eten onder. :j
Of misschien een zandbak zodat hij kan graven!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 13:05

Of een eierdoos, daarin wat lekkers doen en dan de eierdoos dicht in het hok zetten. Mijne zijn ook helemaal gek op de voerbal :)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 14:28

Zodra de ballen ingedaald en zichtbaar zijn kunnen ze gecastreerd worden :)

Ik geef havermout voor extra energie met de kou nu, en twee konijnen in de groep mogen wel wat aankomen

matedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 18:48

Hoi!
Ik ben er tijdje actief geweest maar nu al lang niet meer. Ik dacht ik kom weer even langs! Wat een leuke konijnen hebben jullie! Ik had ook 2 leukers helaas van het zomer er 1 in laten slapen waar we niks aan konden doen dus nu nog 1. Misschien komt er binnenkort nog een tweede weer bij maar meneer zit nog nog even alleen. Puck is een heel lief konijn maar zo onwijs ondeugend en eigenwijs niet normaal :') we hebben al een anti uitbraak ren van 2 bij 1,30 zelf gemaakt voor in de zomer dat hij in de schaduw kan zitten en dit werkt! Alleen heeft hij zn nachthok hier niet in en is hij kieskeurig en wil die zelf weten of die in zn ren of binnen zit haha.
Nu hebben we een groot hok (1,50 bij 80 en dan 2 etages) en daaraanvast een ren (gewoon zo'n ijzeren konijnenren uit de winkel) er aan vast. Maar hij vind altijd een uitweg... er overheen springen, onderdoorkruipend, los knagend. Na 10 keer ontsnappen hadden we het even goed met bakstenen, netten en tyreps maar die bij hij door... En en zo kon het niet en aangezien ik in mijn toetsweek zat mocht hij de afgelopen twee weken alleen eind vd middag even uurtje in de losse ren. Nu staat het allemaal zo rommelig en heb ik besloten de aankomende dagen weer eens te gaan knutselen tot een goede grote ren aan het hok vast. Willen jullie volgen en tips geven hoe ik dit het beste kan aanpakken?
Ik zal morgen wat foto's uploaden