Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 12:44

@Cactusknuf: Ik begrijp best dat je de ballen bij de mannen minder mooi vindt. Ze zijn ook erg aanwezig, toch? :o Ik heb er ook wat aan moeten wennen, net als aan de staarten trouwens. Nu vind ik het helemaal normaal. Dus: alles went, ook een rattenvent. :+

@Arashah: Dat is altijd moeilijk om aan te zien als ze met zulke tumoren rondlopen. Maar sommige doen het er nog verbazingwekkend lang op. Babyvoeding is hier ook sinds een paar weken dagelijkse kost voor Stinkie. Ze zijn er trouwens allemaal stapelgek op. :9

Mijn dierenarts gebruikt voor ratten e.d. uitsluitend gasnarcose. Nog nooit problemen met de narcose gehad.

Gewicht van de ratten ken ik niet. Hoe wegen jullie ze? De onze zitten geloof ik nooit lang genoeg stil om ze te wegen. := (Behalve Stinkie, maar die is sowieso vel over been en helemaal geen gezonde maatstaf.)

Wij hebben veel plezier van onze opvangratjes. Ik zou het zo opnieuw doen.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 09:14

Update: Vannacht is Stinkie vredig ingeslapen. :( Hij was gisteren al niet meer actief, kwam een knuffeltje halen maar was extreem rustig en niet geinteresseerd in eten. Ook trok hij zich actief terug uit de groep. Hij heeft bij mij en mijn dochter nog op schoot gezeten en we hebben allebei het gevoel dat hij een soort van afscheid is komen nemen. Ik denk niet dat hij ziek was. Zijn lijfje was gewoon op.

Stinkie was de liefste rat die we ooit gehad hebben. Knuffelig, geinteresseerd in mensen en nooit agressief. We zullen hem missen. |(

Eelmo

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 09:43

Sterkte :(:)

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 11:28

Ach gut sterkte ermee! Wat sneu zeg, maar gelukkig op een fijne manier gegaan.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 11:33

Ach gut sterkte ermee! Wat sneu zeg, maar gelukkig op een fijne manier gegaan.

Nieuwkomers welkom trouwens! Wat een leuke foto's ook zeg. :)

Arashah wat een gedoe met die tumoren. Bah... gelukkig gaat het verder nog goed met je meiden.

Hier zijn de baby's al gegroeid maar ze blijven klein! :+ Mijn zus zegt dat het door het dumbo gen komt, maar er zijn ook genoeg grote dumbo's toch?
Ze zijn echt genieten, spelen heerlijk samen maar Billy is wel écht een draak. Hij klimt/springt overal op waar het niet mag. Je hoeft maar een keer met je ogen te knipperen.
Ze zijn wel super gericht op ons <3
Met Beertje gaat het nog super goed, maar ik durf het niet hardop te zeggen eigenlijk. :o
We gaan deze week de tweede verdieping van de royal suite erop doen. Wat een feest voor ze :D

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 19:33

Hoi rateigenaren!

Vandaag kreeg ik het zielige bericht te lezen in een whatsapp groep dat iemand een (tamme?) rat had gevonden op een grasveld... Ik snap écht niet waarom mensen dieren buiten achterlaten... Ik heb de jongen geadviseerd om de dierenambulance te bellen en die heeft het dier uiteindelijk opgehaald (anders had ik het dier zelf opgehaald en opgevangen). Nu knaagt het bij mij enorm op de bijbehorende opvang alsnog te bellen om het dier (na controle en eventuele behandeling van DA) op te halen. Ik heb alleen helemaal geen ervaring in het houden van ratten en ik heb hier dus ook niet de benodigde spullen voor. Ook twijfel ik enorm of ik wel moet bellen, het beestje is nu tenslotte in goede handen (hoop ik).

Zouden jullie mij misschien willen helpen aan wat info?

De belangrijkste vragen voor nu, waarvan ik het antwoord denk ik al van weet, maar voor de zekerheid alsnog wil vragen en jullie hebben sowieso meer ervaring! :)

1:
Ik heb een jaar of 2 geleden een koppel gerbils gehad, twee mannetjes. Deze waren mij iets te druk, waardoor ik ze amper aandacht gaf. Uiteindelijk heb ik voor deze twee een heel fijn mandje gevonden bij iemand die al eerder gerbils heeft gehad. Dus heel belangrijk: zijn tamme ratten rustiger, slomer, meer/sneller mens gerichter dan gerbils?

2:
Mijn vriend blijkt een opbouwende allergische reactie te hebben tegen stof uit bodembedekking. Momenteel heb ik nog een heel lief hamstertje die in een hamsterscape leeft, dus enorm veel bodembedekking...
Dus ook heel belangrijk: ik heb wel eens gezien dat mensen kranten (?) gebruiken bij ratten? Wat gebruiken jullie als bodembedekking? Wat zouden jullie aanraden?

3:
Hoeveel ratten kun je in een groep houden? 2, of liever toch meer bij elkaar? Wat zijn de ideale afmetingen van een kooi voor zon groep? Als ik de opgevangen rat kan halen bij de opvang, is het makkelijk om deze te koppelen of verschilt dit per rat?

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 20:25

Wat sneu van het ratje! Weet je of hij een beetje makkelijk te hanteren is?
Ratten zijn vaak wel een stuk rustiger en tammer dan gerbils. Zelf heb ik ook gerbils gehad, maar deze zijn nooit echt helemaal tam geworden. Of ratten sneller of slomer zijn valt niet te zeggen, dat ligt echt aan de rat zelf.
Verder heb je niet persé een bodembedekking nodig; sommige mensen gebruiken alleen fleece op de bodem van de kooi of bijvoorbeeld kartonnen snippers (Ecobed). Ik zou je wel aanraden je heel goed te verdiepen in het houden van ratten voor je eraan begint, zeker als het ratje bijvoorbeeld wat schuw is. Ook moet je ze wel met zeker twee houden, dus dan zou je hem ook nog moeten koppelen, iets wat je beter aan iemand kan overlaten die er ervaring mee heeft.
Maar ik zou zeggen bel ze even op en vraag of ze meer informatie hebben :)

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 21:39

Lynnepinny schreef:
Wat sneu van het ratje! Weet je of hij een beetje makkelijk te hanteren is?
Ratten zijn vaak wel een stuk rustiger en tammer dan gerbils. Zelf heb ik ook gerbils gehad, maar deze zijn nooit echt helemaal tam geworden. Of ratten sneller of slomer zijn valt niet te zeggen, dat ligt echt aan de rat zelf.
Verder heb je niet persé een bodembedekking nodig; sommige mensen gebruiken alleen fleece op de bodem van de kooi of bijvoorbeeld kartonnen snippers (Ecobed). Ik zou je wel aanraden je heel goed te verdiepen in het houden van ratten voor je eraan begint, zeker als het ratje bijvoorbeeld wat schuw is. Ook moet je ze wel met zeker twee houden, dus dan zou je hem ook nog moeten koppelen, iets wat je beter aan iemand kan overlaten die er ervaring mee heeft.
Maar ik zou zeggen bel ze even op en vraag of ze meer informatie hebben :)

Dit vermoeden had ik al.. Ik ga er nog even over denken of ik ga bellen. In ieder geval heel erg bedankt voor je duidelijke antwoord! :)

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 22:52

Gerbils zijn imo ook echt kijkdieren inderdaad. Heb vroeger ook muisjes gehad en die waren al een stuk minder tam dan mijn ratten. Die maak ik niet gelukkiger dan wanneer ze lekker bij mij mogen liggen slapen :)) Maar dan zit er natuurlijk ook weer verschil tussen mannen en vrouwtjes, de vrouwtjes schijnen weer een stuk pittiger te (kunnen) zijn. Ik heb momenteel 4 luie mannen :)) Die nu twee bij twee zitten overigens, had ze altijd gewoon bij elkaar maar twee waren continu aan het vechten en dit zorgde ook weer voor stress bij de andere twee. Heb gelukkig een royal suite dus ze kunnen mooi gescheiden maar wel in dezelfde kooi. Qua bodembedekking heb ik er nu back2nature in liggen. Een stukje prijziger dan gewoon hennepvezel oid maar ik vind het echt ideaal spul. Het ruikt totaal niet en is ook niet stoffig.

Qua koppelen hangt het er ook weer vanaf hou oud het beestje is. Jonge ratjes zijn in theorie makkelijker te koppelen dan oude ratten. Maar idd, ik zou even bellen!

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 23:10

Hier zijn mijn antwoorden, JOanieke:

1: Ratten zijn over het algemeen beter tam te krijgen dan gerbils en ze zijn meestal ook mensgerichter. Maar elke rat heeft natuurlijk een eigen karakter dus zeker weten doe je het nooit.

2: Wij leggen op de bodem van de kooi vilt. Van die matten die je ook onder vijvers legt. Fleece wordt hier te snel stuk gemaakt, bij het vilt duurt het wat langer. Maar uiteindelijk krijgen ze ook dat kapot. :P We hebben kranten geprobeerd maar dat gaat door de urine snel stinken.

3: Ratten kan je per 2 houden maar meer is beter. Wat de kooi betreft: hoe groter hoe liever en mogelijk goed schoon te maken. Wij hebben de Savic Suite Royale en die is prima maar ook een hele investering. Koppelen hangt ook weer van de ratten zelf af; soms een makkie, soms hopeloos. Dat zou ik ook aan een ervaren persoon overlaten.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 23:16

Waarom is meer beter? Die heb ik nog niet gehoord, maar ik ben wel benieuwd waarom dat zou zijn :)

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 23:19

Lynnepinny schreef:
Waarom is meer beter? Die heb ik nog niet gehoord, maar ik ben wel benieuwd waarom dat zou zijn :)

Er is gewoon meer interactie en sociaal contact. Hier in Duitsland wordt het in elk geval vaak aangeraden en ik moet zeggen dat ik dat nu ook wel zie, nu we zelf een grotere groep hebben. In de natuur leven ze ook in grotere groepen. Een beetje zoals twee paarden: dat kan als minimum oplossing, maar vaak zie je ze in de kudde toch wel meer spelen/bewegen/ een passend maatje vinden.
Maar het is geen must.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 23:20

@joanieke, pas op met ratjes die buiten gelopen hebben, deze kunnen besmet zijn met leptospirose (ziekte van weil) hier worden ze zelf niet ziek van. maar deze ziekte kan voor mensen uiteindelijk dodelijk zijn. het zit namelijk in stilstaand water en andere wilde ratten kunnen het ook dragen.
beter laat de opvang hem sowieso testen op lepto, dit kan via bloed of urine staal.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 23:32

Dank allemaal voor jullie antwoorden! Ben ondertussen helemaal verliefd aan het worden op ratjes.
Zojuist met mijn vriend over het hele voorval gepraat en samen tot de conclusie gekomen dat het voor nu niks is, zeker nu de hamster er ook nog is. Las ook dat ze erg gevoelig zijn voor ziektes, dus ik wil eerst even iets meer sparen voordat er nog meer dieren bijkomen. Daarnaast gaan we dit jaar of volgend jaar ook nog verhuizen, als we helemaal over zijn ga ik kijken of ik ergens uit een opvang een wat ouder koppel kan krijgen.

@Eloya, dank voor de tip! Ik denk dat het ratje pas net was buiten gezet, dit was de foto die in de groep werd gedeeld..
Afbeelding

Ondertussen ga ik gewoon dit topic volgen. Jullie mogen mij verder gaan aansteken met al die lieve ratjes! :)

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 10:02

Klinkt als een goed plan. Nooit overhaast aan nieuwe dieren beginnen; er komt toch altijd heel wat bij kijken als je ze een goed leven wil geven; financieel, organisatorisch en qua tijd.

Maar ik ben het met je eens dat ratjes super leuke huisdieren zijn! <3

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 13:09

Nee precies. Daarnaast kan ik ook niet ieder gevonden dier gaan opvangen, hoe graag ik ook zou willen.

Ben een beetje filmpjes aan het kijken op youtube, zijn er nog aanraders? Ook goede artikelen/filmpjes met tips over het verblijf zijn welkom. Had gister al een leuk filmpje gevonden van een erg leergierige rat die allemaal trucjes had geleerd :D

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 13:16

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 18:38

Even advies gevraagd! Ik heb de kans om binnenkort (denk binnen een maandje?) ratjes te nemen. Ik ben daar natuurlijk super enthousiast over, maar ik wil het natuurlijk wel goed doen. Ondanks ik me echt al jaren heb ingelezen ben ik toch onzeker over een paar dingetjes.
Zoals, hoe lang kun je ratjes alleen thuis laten zitten? Ik woon op kamers, maar ben vaak een groot deel van het weekend bij mijn ouders 50 km verderop. Vaak van vrijdagavond tot zondagavond. Ik realiseer me dat dit wel erg lang is, dus eventueel zou zaterdagochtend tot zondagmiddag ook kunnen. Wat denken jullie?
En daarnaast vraag ik me af hoe stressvol het eventueel is voor ratten om eens per week/eens per twee weken van her naar der vervoerd te worden. Dus in een reismandje en vervolgens in een kooi bij m'n ouders.
Als dit niet echt te doen is dan overweeg ik namelijk om het nog maar even niet te doen of gewoon vaker in het weekend op m'n kamer te blijven :)

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 18:57

Een nachtje/ dagje weg zijn kan prima. Ze verzamelen het eten als hamsters en doen er lang mee.
Echter zou ik ze niet zoveel vervoeren. Je komt dan toch (korte stukjes) buiten met ze en ze zijn zeer gevoelig voor tocht/kou. Ook in stress is het niet fijn voor ze.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 19:22

Stress bij vervoer? Alle ratten die ik heb gehad gaan in hun mandje direct plat en worden pas wakker wanneer het dekseltje open gaat :+ hoewel ik me in het begin ook elke keer er zorgen over maak..
Ben wel met je eens dat kou/tocht niet best is voor ze.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 20:07

Ik woon ook op kamers en laat ze gerust een weekendje alleen. Maar ik verstop ook het eten zodat ze er wat moeite voor moeten doen en dan doen ze er ook langer mee :j

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 21:03

Ik woon ook op kamers en ga gerust een weekendje weg, maar laat dan wel een huisgenoot ze elke avond of minimaal de zaterdag even checken. verder vervoer ik ze ook regelmatig en merk ik hierbij geen stress. Maar ligt ook erg aan de ratjes zelf.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 21:03

Toetje en Snoetje vinden het geweldig als ze met de trein mee mogen, ik neem ze vaak opschoot en gaan dan lekker liggen slapen. Of mensen laten schrikken, door een soort kiekeboe te spelen :') Dat derde ratje wat ik van iemand heb overgenomen, vind het wat minder, waardoor ik ze nu eigenlijk thuis laat, ik wil haar de stress niet aandoen. Ook ben ik nu minder op mijn kamer :') Als ik wat langer weg ging, maar ze niet mee wilde of kon nemen, vroeg ik een huisgenootje voor ze zorgen. Dan gaf ik haar mijn sleutel. Maar dan moet je wel je huisgenootje(s) vertrouwen (en uberhaupt hebben) :)

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 21:41

Ik heb er 1 die het reizen echt drama vindt. De rest is K.O. zodra we de snelweg bereiken :+

Ook hier zitten ze rustig een weekend alleen. Idd eten verstoppen of snacks in een eierdoos oid zodat ze wat te doen hebben. Tenminste, dat denk ik altijd.. Binnen 10min zijn ze er vaak alweer mee klaar, etterbakken :Y) Overigens hamsteren die van mij niet. Ook dat is dus weer rat-eigen.

jilinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 23:01

Ik sleep mijn ratten veel weekenden gewoon mee naar mijn ouders O:) Gewoon in de transportbak in een tas, die rits ik met koud weer helemaal dicht buiten en in de zomer blijft ie op een kier(tje). In de tram (soms ook in de metro) zet ik de tas dan helemaal open zodat ze frisse lucht hebben.
Binnen een paar weken zijn ze het gewend en slapen ze gewoon in de trein. Ik moet overigens ook wel een stukje verder... Rotterdam-Lelystad duurt eventjes.
Je moet dan wel veel dubbel aanschaffen, maar ik vind het lekker knus om ze de hele week bij me te hebben <3 ik wil die snoetjes niet elke keer 2/2.5 dag achterlaten.

Persoonlijk heb ik specifiek voor ratten gekozen, omdat ze kunnen wennen aan het reizen. Ik ga vaak ergens op vrijdag weg (verschilt van eind van de ochtend tot 's avonds) en kom dan zondag of zelfs maandagochtend pas terug, maar dat vind ik voor zulke aanhankelijke dieren wel heel lang.