Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 00:47

Waren jullie niet van plan om lekker over de ratten te kletsen? :+

Dan vertel ik maar wat over onze nieuwelingen. Ter herinnering: we hebben ze als roedel van 5 mannen uit het asiel gehaald om nieuwe vriendjes te worden met onze overgebleven oude man Stinkie. Ze kwamen uit een dierenverzamelaar-huishouden waar ze met tientallen bijeen zaten en zich ongecontroleerd vermeerderden.

Ze zijn sinds november bij ons en waren aanvankelijk nog erg schuw. Elke beweging en elk geluid was spannend. En voor ons was het moeilijk om die flitsende dingetjes uiteen te houden: wie is wie? Drie bruin (agouti)-witte en twee zwart-witte.

Intussen voelen de heren zich hier natuurlijk thuis en wij weten met wie we te maken hebben. Al blijft het soms moeilijk als je ze niet toevallig naast elkaar ziet en niet direct kunt vergelijken. :D

Dattel (Dadel): Bruin-wit. Guitig snoetje en de kleinste van het stel. Dattel zal ook niet veel meer groeien, denk ik, en altijd een kleintje blijven. Dat maakt hem natuurlijk extra schattig. <3 Dattel is erg voorzichtig en het heeft lang geduurd voor hij een beetje los kwam. Maar sinds een 10-tal dagen wordt hij wat brutaler en met wat snoepjes kan je hem op schoot lokken.

Mango: Ook bruin-wit. Mango is de grootste en moedigste van de drie bruin-witte ratjes. Hij is overal als haantje de voorste bij en heeft letterlijk de grootste mond. Mango bijt wel eens van zich af, maar gelukkig zelden echt hard. Maar Mango was ook de eerste die met Stinkie is gaan kennis maken en hem onder zijn hoede heeft genomen. Wie Stinkie te veel onder druk zette kreeg met Mango te maken. Vaak liggen er 4 ratjes boven te slapen, maar beneden blijft Mango dan bij Stinkie. Ook hield Mango Stinkie gezelschap toen we hem vanwege medicatie gedwongen mee op reis moesten nemen. Dat heeft hij moedig gedaan!

Mango en Dattel zijn de ratjes van mijn jongste dochter.

Ollowain: Een zwart-wit ratje van mijn oudste dochter, die ook de eigenaresse van Stinkie is. Nadat de broertjes van Stinkie gestorven waren zei ze geen nieuwe ratjes te willen als Stinkie er niet meer is. Want dat afscheid nemen elke keer... |( Maar toen kwam er dus een nieuw roedel van 5: twee voor de jongste dochter; twee voor mezelf,... Je raadt het al: ze wou er dan ook wel eentje. 8-) En ze heeft ook als eerste gekozen. Ollowain, die super nieuwsgierig is en alles wat nieuw is uitgebreid wil ontdekken. De eerste die ontsnapte, de eerste die buiten de kooi durfde. Een beetje een eenzaat, dat wel. Ollowain gaat gewoon zijn gangetje en trekt zich niet veel aan van wat er om hem heen gebeurt.

Francis (voluit: Sir Francis Drake): Mijn eigen ratje. De derde bruin-witte, middelgroot. Van de orde der piratten. Francis is erg voorzichtig maar wel moedig. Hij is super snel en kan zich goed verstoppen. Als iets hem niet bevalt bijt hij letterlijk van zich af. Als er iets te beleven valt zie je zijn hoofdje om het hoekje gluren. Dan flitst er iets langs je heen en in je hand heb je een rattensnoepje minder dan voorheen. :9 En als het moeite waard was kan hij ineens heeeeel moedig worden. Snoepjes moet je veroveren. dat is de missie van Sir Francis Drake. =:)

En te slotte: Jacky! <3 <3 <3 (Voluit: Kap'tain Jack Sparrow.) Een zwart-wit boefje met een guitig snuitje en een gescheurd oortje. Jacky is mijn tweede piratje. Hij heeft de zachtste vacht van allemaal (maar knuffelen is natuurlijk ver beneden zijn waardigheid!) >;) Jacky is uiteraard de beste van het hele stel. Daar hoeft ie helemaal niks voor te doen. Moedig maar voorzichtig en er altijd op uit om buit te maken. Jacky Ahoi!

ArankaM

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 12:45

Wat leuk al die verschillende karakters!

Cactusknuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 12:53

Wat leuk al die ratjes! <3

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 13:14

Wat een leuke ratjes! Ben heel benieuwd naar foto’s :j

Mijn ratjes vinden het blijkbaar erg gezellig om met z’n tweetjes in mijn vest, trui of shirt te kruipen _O-
Zo heb ik dus al zeer regelmatig een schrikreactie gehad van mijn moeder (die bang is voor ratten) als er ineens een ratten snoet boven mijn rits uitsteekt :')
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 13:22

Ja, leuk he! <3 De ene is hondsbrutaal en de volgende kijkt liever de kat uit de boom. Het zijn echt wel kleine persoonlijkheidjes. Francis heeft er ook een handje van weg om te hamsteren als hij weet waar de snoepjes te halen vallen. Dan flitst hij heen en weer tussen zijn schuilplaats en de hand met de snoepjes. En dan denk je verwonderd: "Hij alweer?" Terwijl Ollowein dan weer naast je hand blijft zitten om zijn snoepje op te knabbelen. Dat is tenslotte the place to be. 8-) :9 En Datteltje komt enthousiast aangelopen maar neemt het snoepje heel voorzichtig en langzaam aan. Een verkeerde beweging en hij is weer weg. En dan komt Mango en grist het snoepje dat je aan Dattel wilde geven uit je hand en rent er snel mee weg. _O-

jilinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 18:39

Ik vind die verschillen in de karakters ook zoo leuk om te zien <3 Ik lig bijna dagelijks in een deuk omdat er weer één iets raars doet. :+ Vooral eten delen is een probleem. Ik begrijp ook echt niet hoe mensen ratten vies of eng kunnen vinden. Voor mij zijn er alleen maar leuke eigenschappen :')

Ik zal even spammen met mijn ratten *\o/* *\o/*

Ik heb november '16 mijn eerste twee ratjes opgehaald. Ze kwamen uit hetzelfde nest, maar zo verschillend.

Riley was heel nieuwsgierig, altijd op ontdekkingstocht, maar niet erg aanhankelijk of knuffelig. Vol energie en levendig tot het laatste moment. Afgelopen oktober trof ik haar plotseling levenloos aan

Afbeelding

Haar zus Maya was ook nieuwsgierig, maar wel iets terughoudender. Ze was zeker het afgelopen halfjaar super aanhankelijk en knuffelig. Echt mijn liefste knuffeltje <3 <3 Na het overlijden van Riley zag ik ook hoe sociaal ze was, ze heeft 8 dagen alleen gezeten en was echt depressief en eenzaam. Daarna kreeg ze weer nieuwe vriendinnetjes en is ze weer helemaal zichzelf geworden.
Maya lag 's avonds tijdens het loslopen altijd wel 10 tot 30 minuten bij mij te slapen :+:
Afgelopen woensdag heb ik de keuze gemaakt om haar te laten inslapen ;(

Afbeelding

Slapend snoetje in mijn armen <3
Afbeelding

Als gezelschap voor Maya heb ik eind oktober Lola geadopteerd. Zij is rond de 2 jaar, lief, eigenwijs en vooral groot (mevrouw weegt 450 gram... mijn dierenarts heeft eerst gecontroleerd of ze niet stiekem een man is :Y) )
Ik lig altijd helemaal dubbel om Lola omdat ze zo eigenwijs is. Ze ligt soms wat moeilijk in de groep, maar ze is wel heel lief naar mensen.

Afbeelding

Twee weken daarna heb ik nog twee zusjes van een jaar oud geadopteerd uit een andere opvang. Liesje en Lotje zijn twee energie bommetjes, maar wel lief. Liesje wordt komende week geopereerd aan een tumor/terugkerende abcesjes naast haar voorpootje.

Liesje die een klimpaal had gevonden
Afbeelding

Lot is kerstsfeer
Afbeelding

Maar het leukste aan ratten is de hele bende bij elkaar :') Ik kan me uren vermaken met hun sociale bezigheden en eerlijk is eerlijk, er is niets beter dan staren naar mijn slapende snoetjes.
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

En afgelopen dinsdagavond op de val reep zelfs een groepsfoto
Afbeelding

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 19:47

Oh, wat een schattige dametjes heb jij! Die groepsfoto is echt geweldig. <3 <3 <3 Lola lijkt wel wat op onze Stinkie, maar ze ziet er wel veel beter uit dan onze oude man. Een mooi dicht vachtje. De kerstfoto van Lot is ook echt mooi geworden.

Ja, ik begrijp ook niet waarom ratten een zo slecht imago hebben. Ze zijn lief, slim en aanhankelijk, super sociaal en actief, gemakkelijk tam te krijgen,... Lauter goede eigenschappen. Het grootste nadeel is wel dat ze maar zo kort leven.

Al zijn de onze soms ook wel viezerikjes, als ik dan toch een nadeel moet noemen. En ze knagen graag alles stuk.

Vroeger hadden we er ook altijd twee, maar sinds we ze in groep houden worden ze alleen maar leuker.

jilinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 20:33

Foto's is ook echt puur geluk hebben :') stilzitten kunnen ze niet (alleen Maya kon dat <3)

Knagen valt bij mij gelukkig reuze mee. Het knaagspeelgoed onderin heeft knaagschade, maar das logisch. De hangmatjes gaat redelijk goed daar doen ze vrij lang mee.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 22:20

Wat een leuke ratjes allemaal

Dit zijn de onze

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Onze 3 mannen <3
Sinds een paar maanden wonen ze in een halve royal suite. Ik ben er heel blij mee. Schoonmaken is zoveel makkelijker dan met de volière die ik eerst had. De hele royal Suite was wat te groot voor onze woonkamer.

Athos de siamees is de grootste, hij is de enige van drie broers die er nog is. Hij is de minst dappere van onze ratjes en ook de meest luie. Hij kan het best overweg met Knabbel.

Het duo Knabbel en Babbel zijn broertjes die van een andere rattery komen. Zij zijn gekomen als vriendjes voor Athos. Knabbel is een
grijze fuzz en Babbel is een gladhaar husky. Ze zijn allebei heel mensgericht en super energiek. Ze lopen graag los, als wij eten klimmen ze via onze broek op schoot.

Athos wordt wel wat dapperder door dit duo en durft tegenwoordig voorzichtig door de woonkamer te scharrelen.

Cactusknuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 17:28

Wat zouden jullie voor geslacht kiezen in mijn situatie?

Ik mag 2 ratjes dat is duidelijk, we hebben een grote voliere staan waar ze in kunnen en die ga ik helemaal inrichten met hangmatjes speelgoed etc, dat komt wel goed! Alleen nu zit ik te twijfelen welk geslacht ik wil, ik wil ze graag trucs leren, dat lijkt mij heel leuk. Maar ik wil ook graag lekker met ze kroelen en tutten het grote van een mannelijke rat vind ik mooi maar ik vind de ballen dan wel minder mooi. Ik vind het ook heel leuk om allemaal speelgoed voor ze te maken dus het zou wel leuk zijn als ze wat actiever zijn.

Wat zijn jullie ervaringen met de geslachten en wat zouden jullie kiezen in mijn situatie?

jilinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 17:36

Tja geslacht is best lastig. Ik heb twee jaar terug de keuze gemaakt voor vrouwen, maar ik vind het ook fijn om te kroelen en knuffelen. Maya vond dat heerlijk het afgelopen jaar, maar Liesje en Lotje zijn te druk daarvoor.

Natuurlijk zijn er de standaard beschrijvingen van mannen en vrouwen, maar daarnaast verschilt het ook ontzettend per rat. Met jouw afweging zou ik zelf denk ik voor vrouwen gaan, maar het is altijd afwachten hoe de karakters werkelijk vormen.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 18:35

Anders een kijken bij opvangers? Die ratjes zijn soms wat ouder, waardoor het karakter al redelijk duidelijk is. Maar het geldt wel over het algemeen dat mannen wat luier en knuffeliger zijn en vrouwen wat actiever.

Cactusknuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 19:38

Opvanger wil ik denk ik niet.. aangezien ratjes al niet zo oud worden wil ik er het liefst zo lang mogelijk van genieten en zo tam mogelijk maken..

jilinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 20:01

Zo lang mogelijk genieten kan ik me heel goed voorstellen. Ik ben mede daarom ook begonnen met rittens en wil hierna ook weer rittens, maar ook opvangers kunnen super tam zijn ;)
Mijn 3 opvangers moesten wel even wennen, maar zijn goed opgevoed en ontzettend tam en lief.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 20:28

De ballen vind je minder mooi? :o

Ik heb een opvanger die nu het oudst is. 2 jaar zonder gebreken. We hebben hem nu 1.5 jaar.
Hij was super bang in het begin en nu de grootste knuffelkont die er is. Meer dan onze rittens die nog veeel te snel zijn om te knuffelen (ook mannen)

We zijn begonnen met 3 van rittens af aan waarvan er 2 slechts 1 werden en de ander 1.5

Van ritten af aan houden zegt ook niks.

Cactusknuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 21:06

Macs schreef:
De ballen vind je minder mooi? :o

Ik heb een opvanger die nu het oudst is. 2 jaar zonder gebreken. We hebben hem nu 1.5 jaar.
Hij was super bang in het begin en nu de grootste knuffelkont die er is. Meer dan onze rittens die nog veeel te snel zijn om te knuffelen (ook mannen)

We zijn begonnen met 3 van rittens af aan waarvan er 2 slechts 1 werden en de ander 1.5

Van ritten af aan houden zegt ook niks.

Ik vind de ballen inderdaad wat minder mooi, het is niet dat ik ze foeilelijk vind hoor, vind dat je er gewoon een beetje erg tegen aan kijkt maar het is natuurlijk maar een klein -puntje
:o waar zit er een opvang in de buurt van doetinchem? Dan kan ik mischien eens gaan kijken of er een koppel wat jongere ratjes zijn. Maar mijn persoonlijke keuze gaat alsnog uit naar rittens ;)
Laatst bijgewerkt door Cactusknuf op 13-01-19 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Cactusknuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 21:07

jilinda schreef:
Zo lang mogelijk genieten kan ik me heel goed voorstellen. Ik ben mede daarom ook begonnen met rittens en wil hierna ook weer rittens, maar ook opvangers kunnen super tam zijn ;)
Mijn 3 opvangers moesten wel even wennen, maar zijn goed opgevoed en ontzettend tam en lief.

En wat is de reden dat je toch voor opvangers bent gegaan?

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 21:12

Cactusknuf schreef:
Opvanger wil ik denk ik niet.. aangezien ratjes al niet zo oud worden wil ik er het liefst zo lang mogelijk van genieten en zo tam mogelijk maken..

Rittens zitten er de komende tijd genoeg in vele opvangen in belgië en nederland! door deze actie
https://www.facebook.com/ratopiaratteno ... __tn__=K-R

deze opvangen steken ook inmens veel tijd in het tam maken dus ik zou dit zeker eens overwegen.
Bij rattenopvang pettings in rotterdam en rathalla in tiel zitten ook meerdere nestjes rittens.

jilinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 21:17

Cactusknuf schreef:
jilinda schreef:

En wat is de reden dat je toch voor opvangers bent gegaan?

Opvangers was bij mij deels noodzaak. Eén van mijn eerste dames is vrij onverwachts overleden, daardoor kwam mijn andere dame alleen. Toen ben ik heel hard opzoek gegaan naar een maatje (liefst rond dezelfde leeftijd). Dat was mijn eerste opvanger.
Daarna moest ik toch vlot uitbreiden om niet binnen een paar maanden met hetzelfde probleem te zitten. De meeste fokkers hebben een wachtlijst en met de feestdagen zou dat toch best een tijdje duren. Ik kwam twee dametjes van 1 jaar tegen in de buurt en die heb ik geadopteerd.

Mijn volgende stap zijn zeer waarschijnlijk wel weer rittens, maar ik ben ook heel tevreden met mijn huidige dames uit de opvang.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 22:53

Eloya schreef:
Rittens zitten er de komende tijd genoeg in vele opvangen in belgië en nederland! door deze actie

deze opvangen steken ook inmens veel tijd in het tam maken dus ik zou dit zeker eens overwegen.
Bij rattenopvang pettings in rotterdam en rathalla in tiel zitten ook meerdere nestjes rittens.

Hemeltjelief, wat een verhaal! :wow: Arme dieren! Het is dat we er net vijf uit het asiel hebben gehaald, anders zou ik het wel weten...

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 23:32

lang niet Meer online geweest, helaas goede en minder goede dingen gebeurd.. Dorete is zoals sommige weten geopereerd aan een Tumor en is mooi weg. heeft wel gestrooid. heeft weiniger controle over haar lichaam nu en ze kann zelfs zo naar achteren rollen als ze op haar kont zit.
Ze is gelukkig wel slim genoeg om met eten haar kont tegen de tralies toe doen dat ze niet omvalt.

Ik geef de ratten nu ook als extra Baby eten erbij, zeker voor dorete omdat ze nu ook moeilijker haar eten vast houden kann. Ze doet het Verder goed, is vrolijk. en dat vind ik het belangrijkste.

Nova is nu ook geopereerd, 1 Tumor zou weggehaalt worden. uiteindelijk is er een Tweede ook direkt weggehaalt. ook bij haar heeft het gestrooid.

Bo heeft nu twee grote Tumoren, DA will niet Meer opereren. ik heb het liever ook niet Meer. heeft Cortison die ik twee keer daags geven moet.
ik vind die bulten verschrikkelijk.. probleem is dat ze nog teveel Energie heeft en te vrolijk is en zelfs nog met de kleintjes samen aan het spelen en rondrennen is. geen haar op mijn hoofd die haar in will laten slapen..
Maar toch weet ik mij er niet zo goed raad mee wat ik nog kann doen voor haar..

met de 3 Babys gaat het super, spelen flink, gebruiken mij als klimpaal. worden steeds makkelijker, al zijn ze voor hun leeftijd al echt verschrikkelijk makkelijk en knuffelig ^^

wat ik heb gezien na de OP van mijn Dorete en Nova, is dat ze erg slecht uit de Narkose zijn gekomen en het Meer als een dag geduurd heeft voordat ze een beetje hun zelf weer waren.
Mijn dierenarts heeft goede ervaringen om de dieren met een prik in narcose te brengen.
Bo is als eerste geopereerd, maar bij een andere DA, en zij is met een gas in slaap gebracht. zij was in de avond zover weer fit geweest.

nooit weer met een prik worden ze in narcose gezet, echt nooit weer… alleen Maar slechte ervaringen mee.

Verder natuurlijk leuk nieuws: Mijn meiden (de 3 oudere) zijn 2 jaar geworden begin Jan. :D ik Hoop dat ze nog een beetje bij mij mogen blijven :D

En een vraagje aan jullie: wat is het gewicht van jullie ratten? de volwassene bedoel ik ;)

Bo is rond 550 Gr.
Dorete is rond 550 Gr.
Nova is rond 600 Gr.

En nee ze zijn niet te dik, zelfs de kleintjes zie je of ze kleiner blijven of juist groot worden. Ik denk namelijk dat mijn Emma een grote rat wordt XD
De andere twee kleintjes zijn nog wat kleiner, ik denk ook niet dat ze al te groot worden ^^

en wat een leuke fotos komen er voorbij van jullie Ratten :D :D

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 23:41

Eloya schreef:

Jeejtje wat een hoop dieren, ik ga eens even overleggen thuis, ik heb nog wel ruimte

Fijn dat het goed gaat met je meiden Arashah! Goed ook om te weten over de narcose.
Mijn dames zijn niet zo zwaar, Miep is 350 gram en Muppet is een kleintje en is 280 gram.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 05:19

Ook voor mensen met een mannen groep die wel eens vrouwtjes willen. Er worden veel vrouwtjes gecastreerd van die groep..dan kan je veilig 2 geslachten houden en ik vind het altijd erg fijn voor de groep dynamiek. Ik heb al jaren een gemengde groep.

Ik ga waarschijnlijk ook 2 a 3 dames adopteren.
Ik weet dat er opvangen zijn die ratjes hebben van deze groep in de volgende plaatsen. Meeste ratjes komen na een quarantaine periode van een aantal weken pas ter adoptie dus houd de social media, fora en websites van de opvangen in de gaten.
-diest be (ratopia) en andere opvanggezinnen België.
-sittard (ratopia)
-leusden (rattenopvang leusden)
-maarn (rattenopvang maarn)
-amersfoort (stichting Ratjetoe)
-nieuwe niedorp (stichting Ratjetoe)
-rotterdam (stichting pettings)
-haarlem (stichting bedenk)
-tilburg (rattenopvang rathalla)

Momenteel zelf helaas nog maar 3 ratjes. 1 ventje Lablue en mijn 2 opvang dames ook van ratopia die al ruim.2.jaar bij mij wonen.

Wel 2 dametjes van de Fokker te logeren voor dekking. Maar dat schiet niet echt op in het winter seizoen.
Afbeelding

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 09:30

Eloya schreef:
Cactusknuf schreef:

Ik wilde deze ook al aanhalen idd. Rittens in overvloed de komende tijd.
Ook wij hebben ruimte zat en zijn aan het overwegen om er 2 te adopteren. Alleen willen wij eigenlijk al een tijdje mannen (castraten uiteraard) bij onze dames. Even kijken wat er te regelen is en wat er ter adoptie komt :)

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 11:38

Goed lijstje! Alleen maar meer redenen om te adopteren als het eenmaal zover is :D Wellicht heb ik over een paar maandjes plek voor 2 of 3.