Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 10:11

@Mjetterd: welkom :)
Ik heb er momenteel nog 2 buiten zitten. Ze hebben hun eigen schuurtje van 2 m2 dat gaat 's nachts dicht. Overdag kunnen ze in de ren/achtertuin op het gras.
In principe blijven ze daar 365 dagen per jaar, al haal ik ze soms zomers met extreem heet weer (35+) wel eens naar binnen op een koelere plek. Als je ze 's winters eenmaal binnen haalt kun je ze niet meer naar buiten doen tot het weer 10+ is.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 10:14

Wat leuk die kleintjes!

En ik heb ze 365 dagen in het jaar buiten zitten. Ook nu. Ze hebben bij ons een ruime stal en je merkt wel dat ze nu het kouder is daar veel verblijven. Maar ze komen nog steeds buiten. Ik heb eerder in het topic wel foto's geplaatst van ons verblijf.

Ze maken een mooie wintervacht aan en hebben uiteraard onbeperkt hooi om zichzelf warm te kunnen eten. Naast de groenten en brokjes als ondersteuning.

En hier wacht ik tot ik de meiden kan dekken. Kijk er zo naar uit om de groep groter te maken. Als het dan een beetje mooie groep is wordt de man gecastreerd en mogen ze een happy family spelen.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 16:50

Ik heb ze ook buiten. Van t voorjaar naar buiten gedaan. Nu zorg ik steeds voor lekkere laag hooi in het nachthok. En voor het open stuk van hun nachthok heb ik nu een kleed hangen. Ze hebben het prima naar hun zin!

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 19:55

Wij hebben de ingang van regenpijp gemaakt met een bocht erin. S-bocht bij ene ingang en u-bocht bij de andere. Dan kan de wind er niet inslaan

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-20 20:38

Mjetterd schreef:
Hoi hoi,

Ik volg dit al een tijdje, omdat ik ook cavia plannen heb :).
Ik zie voornamelijk foto's langs komen van cavia's die binnen gehouden worden of in een schuur.
Hebben jullie ook ervaring met cavia's buiten houden, zomer en winter? Dan natuurlijk wel schuil huisjes e.d. Kunnen ze prima tegen dit soort temperaturen als ze het hele jaar buiten gehouden worden?
Ik vind het nog al wat, vrieskou voor die kleine beestjes.

Ik heb ze ook buiten, maar het ligt er natuurlijk ook aan hoe je het hok maakt. Mijn dieren zitten in een soort schuur met alleen de voorkant open.

Ik voeg even twee foto's bij. Achter de linkerdeur hebben ze verdiepingen met twee nachthokken. Dus ze zitten niet vol in de wind met een klein huisje. In de winter zit er ook plexiglas voor de drie onderste delen van het gaas, dus het waait ook niet in.
Afbeelding

Afbeelding

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 11:36

Als ik het hok van de meiden heb schoongemaakt, dan is Pooh helemaal verliefd op mijn handschoen...

Ik ben blij als we straks een mooie groep hebben met iedereen bij elkaar...

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 15:06

Hier is er denk weer een berig ofzo gister avond laat flink onrustig met zijn 2en. Amber was de hele tijd aan het piepen en suzie sprong er de hele tijd bovenop -O-. Was best zielig om te zien, want amber vond het niet leuk probeerde steeds weg te rennen. Mijn vriend is dan gelijk van ze moeten uit elkaar want irritant gepiep, maar dat lijkt mij ook niet echt de juiste oplossing?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 15:11

Berigheid duurt meestal 1-3 dagen en je hebt er elke 3 weken last van... dus bereid je vriend maar al vast voor ;) De meeste zeugjes leren al snel van zich af te piesen, bij een beer/castraat werkt het iig heel effectief :D

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 15:34

Ze hebben het idd wel vaker dat ze wat bakkeleien, maar gister was best heftig met vastpakken en erop springen hebben ze nog niet eerder gedaan. Ga zo het hok verschonen en zal amber ff goed nakijken of ze geen wondjes eraan heeft overgehouden. Heb geen castraat of beer alleen 2 zusjes.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-20 16:27

Je kan er natuurlijk nog een castraat bij zetten. Lijkt me een prima excuus dit :-)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 16:30

Maar dan nog zullen er berige zeugjes blijven waar de castraat waarschijnlijk op gaat reageren :)
Ik heb zelfs een zeugje gehad die was zo berig dat ze zelfs op de castraat ging rijden als ze de kans kreeg :D
Als er geen berige zeugjes gewenst zijn is de enige mogelijkheid steriliseren via een operatie of medicijnen.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 01:58

Vind ook sneu om ze een mn hele operatie te laten ondergaan voor die paar keer per jaar dat ze het doen. Duurt idd meestal maar 1 dag soms 2, maar na dat extreme van gister is het nu gelukkig weer rustig. Ik zou wel graag een castraat erbij willen maar mijn vriend wilt dat niet helaas.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 11:05

Wat is Pooh een schatje!

Ik zou ze daar ook niet voor laten opereren, dat hoort gewoon bij ze. Zijn ze nog jong? Misschien worden ze dan nog wel wat rustiger.

Hier bracht de castraat (Zippy) bepaald geen rust, die zat er dan de hele dag achteraan :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 11:33

Net het buitenhok maar weer eens schoongemaakt, nu ze daar maar met zijn 2'n zijn wordt dat oppervlak ook een stuk minder vies :)

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 14:21

Ze zijn 2,5 maar heb wel het idee dat het steeds heftiger word dan voorheen. Vast pakken en erop rijden hebben ze niet eerder gedaan.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 21:08

melody7 schreef:
Wat is Pooh een schatje!

Dank je. Wij vinden hem ook helemaal geweldig. :j

En lastig met de meiden Roosje. Hier heb ik er nog geen echte ervaring mee wat de beste oplossing is. Wel met vechtende mannen in een onstabiele groep. Maar daar wordt je niet vrolijk van... Wij hebben voor die dan ook een ander huis gezocht en zodoende bij onze dames aanbeland.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 17:36

Ik ben wel benieuwd naar jullie voedertijd rituelen. Dus ik trap vast af. Pooh komt altijd meteen aan, maar nu in de ‘winter’ geen zin om naar buiten te komen. Tijgetje en Roe blijven het toch spannend vinden. Op mooie dagen ga ik graag in het weitje zitten, maar is mij nu ook wat te fris...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 17:49

Hier hoeft de bijkeukendeur maar open te gaan, of de vriezerdeur of ze horen een zakje ritselen en het koor slaat aan :) Ze pakket het direkt uit je handen en verdwijnen er mee in een huisje.
Het buitenspul komt naar het hek als ik ze roep of naar binnen als ik zie dat ik daar naar toe loop. Binnen pakt eentje het zonder meer uit mijn handen en de andere durft wel, maar blijft altijd wat bangig.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 02:08

Hier beginnen ze een uur van te voren al als een gek te fluiten als ze een zakje ofvde koelkast horen :=

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 20:34

Ik ga zo bijlezen :D maar dacht plaats alvast deze foto. ben toch benieuwd wat jullie denken.
Afbeelding

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 20:51

Zeugje. Als je twijfelt kun je ook even net er boven voelen, bij beertjes voel je daar het penisbotje.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 20:59

zeugje

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 21:07

melody7 schreef:
Zeugje. Als je twijfelt kun je ook even net er boven voelen, bij beertjes voel je daar het penisbotje.

bij mijn castraat gedaan ter check XD bij hem kon ik het zelfs niet vinden
Maar omdat ik qua gedrag ook 0.0 beertjes gedrag zie (en het is nu bijna 4 weken) denk ik toch ook zeugje.

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 21:08

Foto update :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 21:15

NAIWHL schreef:
Ik ben wel benieuwd naar jullie voedertijd rituelen. Dus ik trap vast af. Pooh komt altijd meteen aan, maar nu in de ‘winter’ geen zin om naar buiten te komen. Tijgetje en Roe blijven het toch spannend vinden. Op mooie dagen ga ik graag in het weitje zitten, maar is mij nu ook wat te fris...

<3 jou caafjes hebben ook winnie the pooh namen!!!
omg ik ben fan