Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Macs

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 14:31

Wat een leuk nieuws! :D Wat fijn dat je ze wilt opvangen :):)
Laat je de oude man er dan bij of apart?

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 17:49

We gaan proberen om ons oudje er bij te zetten. Het wordt sowieso dan een nieuwe kooi, dus dat zou leuk zijn als ze daar samen in kunnen. Maar onze oude heer is niet gecastreerd en dat schijnt dan niet altijd goed te gaan. En hem op deze leeftijd laten castreren wil ik ook niet meer; daarvoor is me het risico van de narcose te groot.

We gaan het gewoon heel zoetjes aan proberen; eerst de nieuwelingen wat laten wennen aan ons en aan de nieuwe omgeving, daarna onder toezicht samen rondrennen op onbekend terrein,...

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 18:28

Ik zou er zelf niet voor kiezen, als ik zie hoe heftig het er toen met mijn mannen aan toe ging (2 van 0,5 jaar oud bij een 1,5 jarige).
Ik ben bang dat jouw oudje er aan onder doorgaat, want het vraagt echt heel veel van zo'n oudje.
Ik zie nu hoe mijn topfitte Beer van 1,5 bij het koppelen echt doodop was van de 2 kleintjes, en die koppeling ging zonder slag of stoot.

Maar ik geloof dat je dat zelf goed kan inschatten! :)

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 00:51

Ik heb destijds mijn net 1-jarige mannetjes gekoppeld met twee ruim 2-jarigen en dat ging eigenlijk best goed. Terwijl er echt 2 behoorlijk dominante mannen bij zaten :P

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 09:52

Tja, je weet het nooit op voorhand, hoe ze gaan reageren. Zoals gezegd gaan we het heel zoetjes aan proberen. Het zou voor opa toch wel gezellig zijn, wat nieuwe vriendjes om lekker tegenaan in slaap te vallen.

Ons ouwetje is eigenlijk heel sociaal en absoluut niet dominant. Nooit geweest, ook niet toen zijn broertjes nog leefden. Ik maak me het meeste zorgen dat er in de nieuwe groep een macho (of meerdere := ) tussen zouden zitten die hem het leven zwaar zouden maken.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 11:28

Ok, ik kan het bijna zelf niet geloven, maar toch is het zo: al onze ratten, d.w.z. ons oudje en de 5 nieuwe, liggen ontspannen op één hoopje een dutje te doen. *\o/* *\o/* *\o/*

Voor het weekend zijn we de nieuwelingen gaan afhalen in het asiel. Hun verzorgster raadde ons aan om ze zo snel mogelijk bijeen te zetten; ten eerste omdat voor de groep sowieso alles nieuw was en ten tweede omdat ze nog zo vers gecastreerd waren en ze meende, dat ze dan nog als ongecastreerde mannen zouden reageren. Dat zou volgens haar beter zijn.

Wat bleek: twee dagen stress voor alle deelnemers aan het experiment (ikzelf en het hele gezin incluis := ) en nu zijn ze al vriendjes met elkaar. :+: De oude man is helemaal opgeleefd en ligt nu lekker tussen de bende te snurken. :D

Voorlopig zitten ze nog in een noodkooi. Vandaag wordt hun nieuwe kooi geleverd, dus misschien kunnen ze vanavond al voor de laatste keer verhuizen. En daarna hopelijk lekker van het leven genieten!

Foto's volgen zo gauw ik mijn nieuwe smartphone wat beter heb leren kennen. :+

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 13:14

Ooh wat geweldig!! Super fijn <3 en nu wil ik wel foto's zien ja :D

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 15:40

Oh war heerlijk voor ze soesita <3

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 13:26

Ik moet nu nog 4 stuk van deze halve kokosnoten kopen, 2 is definitief te weinig XD

De rattenmeiden liggen daar veel te graag XD

Afbeelding

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 14:23

Haha lief! De kleintjes passen hier nog in een hele, samen. Super schattig!

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 23:23

Zijn dat nou een soort kokosnoot-soeplepels? >;) :+

Hier geen leuk nieuws: heeft ons oudje net aansluiting bij zijn nieuwe roedel gevonden (zie boven: dat ging zo vlot en probleemloos als je zou kunnen wensen), begint zijn tumor opeens als een malle te groeien. Misschien dat de stress van de integratie er een rol in heeft gespeeld, wie zal het zeggen? Maar de tumor die voordien mooi rustig was is in twee weken tijd enorm gaan groeien. Bovendien heeft hij ook nog een luchtweginfectie opgelopen.
Ik voel me wel schuldig. Misschien was hij zonder die integratiestress niet ziek geworden; wie zal het zeggen? :o Anderzijds is het zo mooi om hem prinsheerlijk tussen de anderen te zien liggen slapen...

Morgen vroeg gaan we naar de dierenarts. Voor hem de laatste keer, vrees ik. |(

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 16:46

ja dat zijn kokosnoot soeplepels XD ik moet er nog een paar halen, de ratten vinden ze erg leuk ^^

Dat is geen leuke nieuws! Tumoren kunnen ineens als de malle groeien, hoef jij echt niet schuld aan te zijn ;) hier lang een Tumor rustig gewezen en ineens in een paar dagen gegroeid. ik heb toen geen integratie gedaan ;)

Mijn Dorete loopt erg gevoelig, gisteren een afspraak bij dierenarts gehad. zij vermoed Atrose.. Dorete loopt erg gevoelig en als ze wat eten vasthoud legt ze haar handjes op de vloer en ze zit als een aardappelzak… ze heeft medicijnen mee gekregen, en een prik heeft ze daar al gekregen en moet maandag terug komen voor controle.

wat kann haar slapheid veroorzaken? ze eet en drinkt goed, met haar lichaam (buik, blaas) is alles in orde. klimmen doet ze nog zelden en wanneer ze dat doet yie je haar heel veel moeite hebben.

ik bouw de kooi dit Weekend weer compleet om, zodat Dorete niet moet klimmen.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 16:56

Waar kan je een kokosnoot soep lepel kopen? Wat een ding _O-

Soesita: stel, het komt van de stress. Dan wil je haar toch liever nog een tijdje geven samen met wat andere ratten dan alleen maar met een kleine bult? -O-

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 17:26

Arashah schreef:
ja dat zijn kokosnoot soeplepels XD ik moet er nog een paar halen, de ratten vinden ze erg leuk ^^

Dat is geen leuke nieuws! Tumoren kunnen ineens als de malle groeien, hoef jij echt niet schuld aan te zijn ;) hier lang een Tumor rustig gewezen en ineens in een paar dagen gegroeid. ik heb toen geen integratie gedaan ;)

Mijn Dorete loopt erg gevoelig, gisteren een afspraak bij dierenarts gehad. zij vermoed Atrose.. Dorete loopt erg gevoelig en als ze wat eten vasthoud legt ze haar handjes op de vloer en ze zit als een aardappelzak… ze heeft medicijnen mee gekregen, en een prik heeft ze daar al gekregen en moet maandag terug komen voor controle.

wat kann haar slapheid veroorzaken? ze eet en drinkt goed, met haar lichaam (buik, blaas) is alles in orde. klimmen doet ze nog zelden en wanneer ze dat doet yie je haar heel veel moeite hebben.

ik bouw de kooi dit Weekend weer compleet om, zodat Dorete niet moet klimmen.

Moos had dit ook. Knijp eens met je nagel in haar pootje, als ze niet reageert is er zenuwbeschadiging.
Bij moos was dit dus geen artrose. Hij kon nog vanuit zijn schouders bewegen en daardoor lopen. Ging vrij geleidelijk tot hij echt niet meer kon klimmen omdat zijn pootjes het toen begaven. Lopen ging tot het laatste moment nog!
Hij at ook op dezelfde manier..

Sterkte met jullie zieke ratjes ;(

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 00:52

Hij is er nog, ons ouwetje! In overleg met de dierenarts gaan we het nog met een antibioticum proberen op te lossen: de tumor schijnt niet pijnlijk te zijn en als hij weer vrijer kan ademen leeft hij misschien nog op. Helaas is hij door het antibioticum wel aan de dunne en hij was al zo magertjes geworden.

Arashah: of zou ze een herseninfarct of zoiets gehad kunnen hebben en daardoor een verlamming opgelopen?
Die kokosnoot soeplepels zijn grappig. :D Waar heb je die gehaald?

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 14:40

Wat fijn soesita!

Arashah, sterkte met je zieke ratje!

Afbeelding
Mijn ratje heeft een klein knikje in het puntje van haar staart. Ik voel een klein ‘bultje’ waar het knikje zit maar ze reageert er helemaal niet op als ik eraan kom, boeit haar niks, dus het doet in ieder geval geen pijn. Is dit erg of maakt het niet uit?

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 03:54

Ik knijp haar morgenvroeg met mijn nagel in haar pootje, oh mijn.. dat leest nu wel erg gemeen XD mijn vermoeden is het eigenlijk wel, een zenuwbeschadiging of tumor had nog meer uitgezaaid dan gedacht. Ze heeft nu pijnstiller, verschil merk ik eigenlijk niet veel.. hoe kan zo iets gebeuren?

Dorete voelt haar ook niet erg geweldig zo, arme meid.. ze eet en drinkt gelukkig wel goed, en is alert en vrolijk. Maar merk wel dat dit haar belemmerd..

Ik heb ze bij dehner weg, wel in duitsland. Is bij vogeltoebehoor te vinden. Ik heb heel veel vogelzooi on hun kooi XD

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 10:42

Achterhandverlamming is gewoon een ding wat bij veel ratten gebeurd. Ik heb er 1 gehad die binnen 2 weken klaar was, en 1 die er nog bijna een jaar mee heeft rondgeschuifeld.

Zorg dat ze makkelijk toegang heeft tot eten en drinken, genoeg vangmatten zodat ze niet kan vallen, en slaapplekken lager in de kooi :)

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 11:37

Bij Moos was het dus vergelijkbaar met achterhandverlamming maar dan bij de voorpootjes. Ze hebben hier geen pijn aan dus kan daarom goed dat de pijnstiller geen verschil laat zien. Moos at moeilijker en was zeer gestresst door alles wat niet lukte, rode vloeistof uit zn neus en ogen. Hij lag de hele dag in 1 hoekje. Ik heb daarom besloten om hem te laten gaan.
Ik denk dat het bij Moos is gebeurd na een val. (Hij was nogal lomp).

Zo'n knikje in de staart is niet erg E_J

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 10:19

Knikje in de staart heeft er hier ook eentje. Geen idee waar het vandaan komt, maar hij lijkt er geen last van te hebben.

Met achterhandverlamming hebben we ook al te maken gehad. Vaak leren ze er wel mee omgaan maar je moet het ze inderdaad niet te moeilijk maken. Dus slaapplaats, eten en drinken allemaal goed toegankelijk onder in de kooi.

Stinki (ons ouwetje) krijgt nu zijn antibioticum maar ik zie helaas weinig resultaat. En hij krijgt er buikloop van. -O- Ik vrees dat we hem de komende dagen toch maar moeten laten gaan. :( Ik kijk het nog tot eind deze week aan; dan zijn we met het antibioticum een weekje rond en zou er toch echt resultaat moeten zijn. Maar normaal gezien geeft dat toch sneller resultaat, dacht ik.

Cactusknuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 17:43

Volgens mij is dit topic een beetje dood... maar ik meld mij toch even , ben helemaal ratten fan <3

jilinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 18:02

Ratten zijn ook ontzettend leuk <3

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 18:17

Ik kan ook echt niet wachten tot ik een vaste kamer heb, dan kan ik eindelijk ratten nemen :D Ik denk dat ik er al zeker 7 jaar op wacht aangezien het nooit mocht van m'n ouders :+

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 19:15

O, maar we kunnen hier gewoon weer lekker voortkletsen, hoor. :D

Ik heb zonet met mijn dochter de kooi van onze 6 heren gereinigd en heringericht. Dan gaan we telkens op zoek naar nieuwe dingetjes en uitdagingen, want de kooi is wel ruim (savic suite royale met extra verdiepingen) maar ze zitten er ook wel 23/24 in natuurlijk.
Ik had van mijn pony in de kelder nog een zwaar slowfeeder net liggen. Sinds hij op ijzers staat gebruik ik geen netten meer en hij had er ook al een gat in getrokken. Dus heb ik het net in de wasmachine gegooid, daarna op maat gesneden, er een paar grotere gaten in geknipt en in de kooi gehangen. Groot succes! *\o/*

Afbeelding

Onze oude man (Stinkie, +3 jaar) is nog steeds dolgelukkig met zijn nieuwe roedel en doet het ondanks zijn ouderdomskwaaltjes best goed. Af en toe kruipt -echt klimmen kan hij niet meer- hij zelfs mee tot boven in de kooi. Het grijze kopje rechts is ons ouwetje. :)

Afbeelding

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 22:19

Haha heb je nog zo’n grote kooi, liggen ze nog steeds het liefst op elkaar :+
Ik heb vandaag ook weer schoongemaakt voor de ratjes, erg leuk om te zien hoe ze de kooi weer helemaal gaan ontdekken. En ze weten ook precies wanneer ze bijna de kooi in mogen, dan worden ze heel ongeduldig :Y)