gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 23:12

Wat een pech spookyskippy, hopelijk valt het mee.

Ga gerust je gang Kalab! Konijnen zijn leuk en als je de juiste huisvesting hebt gemakkelijk om te verzorgen (vind ik). Waar heb je oa vragen over? Heb je al konijnen uit de opvang op het oog? :)

Kalab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 23:18

De afgelopen weken heb ik al het een en ander opgezocht dus op dit moment heb ik nog geen specifieke vragen. Ik ben nog een beetje aan het afwegen of ik ze bij ons in de tuin ga huisvesten of een stuk weiland van mijn pony's ga gebruiken voor de huisvesting. Ik heb een stukje weiland "over" - op de een of andere manier komen mijn pony's daar nooit - en daar is ook voldoende ruimte voor een riante ren. Daarnaast wil ik me de komende tijd gaan inlezen over voer en een lijst gaan maken/zoeken met wat konijnen wel en niet mogen wat groente en fruit betreft. Daarnaast ook vast kijken naar entingen, preventie van ziektes, e.d. Het plan nu is om rond maart/april alles klaar te hebben.

Misschien toch vast een vraag.. Is het verstandiger om twee of vier konijnen te nemen? In mijn beleving is het "gezelliger" en meer een kudde als er vier konijnen in een ren + hok zitten, maar misschien heb ik dat compleet mis en is het verstandiger om de konijnen in koppels van twee te doen?

Ik heb nog geen konijnen op het oog en ben er ook nog niet uit bij welke opvang ik ze zal gaan halen. Als ik nu al ga kijken dan kan ik echt niet nog een paar maanden wachten tot ik ze mee kan nemen. O:)

Ilsemarie

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 09:30

Leuk kalab! Even kort tussendoor... ik ben begonnen met groep van 6, ging een aantal maanden heel mooi maar daarna is het helaas toch misgegaan. Nu in drie koppels van 2 zitten en ze zijn allemaal opgebloeid! Dat vond ik toch wel bijzonder, dat de konijnnen allemaal veranderd zijn nu ze per twee zitten.

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 10:28

Bizar dat ze zo snel zo veel is afgevallen Spooky..

Kalab: leuk! En wat goed dat je je zo verdiept op voorhand.
Als ik het zo hoor, zou ik al snel kiezen voor achter het huis ipv in het weiland ivm vossen en roofvogels. En ook ivm de ziektes. Ik heb hier vorig jaar een konijn met myxamatose uit het weiland gevist die niks meer kon zien en door een plas ijs heen zakte. En mijn vorige konijn die naar de manege is gegaan hier in de buurt is helaas drie maanden terug aan rhd2 overleden. Rond de manege zijn veel dode hazen gevonden. Bij huis heb je voor mijn gevoel wat minder risico's. En ik vind het veel gezelliger om ze dichtbij te hebben.

Wij zijn net terug van een paar dagen buitenland. De buren hebben opgepast. Paul en Kees waren zooooo blij dat we er weer zijn! Alleen binkies en kusjes van ze gisteravond. Zelfs schuwe Kees kwam bij ons liggen op bed voor we gingen slapen. :+:

Oja voor wat betreft groenten en fruit wat ze wel en niet mogen: als ik 'nieuwe soorten' groenten over tijdens het koken, google ik het altijd ff. Ze krijgen bij ons standaard witlof, tomaat, komkommer en andijvie en kleine beetjes fruit.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 15:20

Kalab,ik heb ze ook jaren bij de pony's gehad,nu sinds 2,5 jaar thuis.
ik vind thuis echt veel leuker,je hebt er veel meer contact mee.
en inderdaad veel minder kans op ziektes(al had ik meer problemen dat de wilde konijnen mijn voedster(s) dekte,dus heel snel naar huis gehaald.

Kalab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 16:19

Ilsemarie schreef:
Leuk kalab! Even kort tussendoor... ik ben begonnen met groep van 6, ging een aantal maanden heel mooi maar daarna is het helaas toch misgegaan. Nu in drie koppels van 2 zitten en ze zijn allemaal opgebloeid! Dat vond ik toch wel bijzonder, dat de konijnnen allemaal veranderd zijn nu ze per twee zitten.

Bedankt voor je reactie op mijn vraag. Ik denk dat ik er dan misschien goed aan doe om er "gewoon" twee uit de opvang te halen en als ik later wil uitbereiden nog een koppel van twee kan gaan halen. Als ik twee koppels moet gaan huisvesten dan neemt het meteen weer heel veel ruimte in beslag, aangezien in wel een ruime ren wil gaan maken.

Willeke_ schreef:
Kalab: leuk! En wat goed dat je je zo verdiept op voorhand.
Als ik het zo hoor, zou ik al snel kiezen voor achter het huis ipv in het weiland ivm vossen en roofvogels. En ook ivm de ziektes. Ik heb hier vorig jaar een konijn met myxamatose uit het weiland gevist die niks meer kon zien en door een plas ijs heen zakte. En mijn vorige konijn die naar de manege is gegaan hier in de buurt is helaas drie maanden terug aan rhd2 overleden. Rond de manege zijn veel dode hazen gevonden. Bij huis heb je voor mijn gevoel wat minder risico's. En ik vind het veel gezelliger om ze dichtbij te hebben.

Oja voor wat betreft groenten en fruit wat ze wel en niet mogen: als ik 'nieuwe soorten' groenten over tijdens het koken, google ik het altijd ff. Ze krijgen bij ons standaard witlof, tomaat, komkommer en andijvie en kleine beetjes fruit.

Ik heb een tuin waarin af en toe vossen komen, dus dat maakte dat ik aan mijn weiland dacht. :+ Het is inderdaad wel gezelliger als ze in de tuin zitten... En de ziektes zijn natuurlijk weer iets om rekening mee te houden.. Bedankt voor je reactie, dat zet me weer aan het denken.

Van het groente en fruit is ook een handige tip, dankje!

colunder schreef:
Kalab,ik heb ze ook jaren bij de pony's gehad,nu sinds 2,5 jaar thuis.
ik vind thuis echt veel leuker,je hebt er veel meer contact mee.
en inderdaad veel minder kans op ziektes(al had ik meer problemen dat de wilde konijnen mijn voedster(s) dekte,dus heel snel naar huis gehaald.

Bedankt voor je reactie! Dan wordt het misschien toch wel weer de tuin... :P

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 19:43

Kalab, wat leuk dat je konijnen wilt aanschaffen en je zo goed inleest!

Als je graag een groep wilt zou ik dat meteen doen omdat ze dan met z'n 4en (al gekoppeld bij de opvang) op neutraal terrein komen, daarmee heb je de beste kans van slagen!

Ik had eerst een groep van 4, toen een groep van 6 gemaakt maar dat liep na 2 maanden mis en nu heb ik een groep van 4 en een koppeltje, beide is leuk maar in een groep is er net wat meer actie :) Ik zou het liefst weer gewoon 1 groepje hebben want dat is echt geweldig om naar te kijken!

Zorg dat ze al ruim van te voren gekoppeld worden in de opvang, dan komt het wel goed ;)

Kalab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 20:38

Bedankt voor de tip. :) Een groep van vier lijkt mij ook wel erg leuk, maar dan is het inderdaad wel verstandig om ze vooraf te laten koppelen. Daar heb ik zelf niet genoeg kennis en kunde voor.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 09:06

Groepen kunnen heel gaaf zijn :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het is wel een feit dat er in een groep eerder gedonder is. Konijnen kunnen bijv op elkaar reageren en de ander "buitensluiten" als die ziek is. Door naar een opvang te gaan, liefst een die ervaren is in groepskoppelingen, heb je wel de grootste kans dat het goed blijft gaan.
Ik persoonlijk vind groepen geweldig en heb ook een paar konijnen die beter functioneren in een groep dan in een koppel.

Wat betreft huisvesting, let op gaas met een kleine maaswijdte en de juiste draaddikte, ik meen boven de 1mm draaddikte. De ren zou ik ondergazen, overdekken en omheinen natuurlijk :) google maar eens op nertsengaas. Kost wat, maar dan zitten je konijnen wel veilig.

Inenten ook zeker doen, tegen myxomatose, RHD1&2.

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 13:08

Ohhhh Eoweyn.. Ik ben verliefd op jouw Hollandertje <3

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 14:16

Dat is Rambo :) knappe man is het. Hij zou eigenlijk ingeslapen worden omwille van zijn gedrag, maar ik wilde het wel proberen. Gaat hartstikke goed nu met 'm :D

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 14:20

Eoweyn_x schreef:
Dat is Rambo :) knappe man is het. Hij zou eigenlijk ingeslapen worden omwille van zijn gedrag, maar ik wilde het wel proberen. Gaat hartstikke goed nu met 'm :D

Ahh nee echt? Wat was er dan precies met hem?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 14:52

Hij kon erg agressief uit de hoek komen, ik heb de littekens nog op m'n knokkels staan :')
Ik vermoed dat ie gepest is oid. Hij viel alles aan wat bewoog en dat was overduidelijk vanuit angst.

Ik heb 'm gewoon gelaten, hij kreeg een maatje en een ruim verblijf, toen was er al veel opgelost. Maar dingen als een stoffer en blik, harde geluiden en oppakken blijft een lastig puntje.

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 16:58

Eoweyn_x schreef:
Hij kon erg agressief uit de hoek komen, ik heb de littekens nog op m'n knokkels staan :')
Ik vermoed dat ie gepest is oid. Hij viel alles aan wat bewoog en dat was overduidelijk vanuit angst.

Ik heb 'm gewoon gelaten, hij kreeg een maatje en een ruim verblijf, toen was er al veel opgelost. Maar dingen als een stoffer en blik, harde geluiden en oppakken blijft een lastig puntje.

Ah wat sneu.. Maar wat tof dat jij hem een tweede kans hebt gegeven! *\o/*

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 11:44

Hoi! Zou ik hier mee mogen kletsen?

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 12:21

Tuurlijk! Welkom! :)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 14:00

Leuk! Ik zal mezelf even voorstellen.

Mijn naam is Susanne, 25 jaar, in het bezit van twee pony's waarvan er eentje stil staat en eentje waarmee ik aangespannen rijd.

Sinds 2 weken hebben mijn vriend en ik een konijn. Niet helemaal gepland, maar wel welkom. Ik hoop in dit topic het een en ander te leren want mijn kennis van konijnen heb ik in deze 2 weken bij elkaar geharkt op een konijnenforum :')

Anyway, hier is hij dan. Genaamd Bunny. Meer inspiratie was er niet. Een rammetje van bijna 10 weken oud. Moeder een nederlands dwerg hangoor en vader (geloof ik) een gewone dwerg. Hij is binnen geboren en daarom heb ik hem op dit moment ook binnen zitten. Van de zomer gaat hij gewoon verhuizen naar buiten en misschien laat ik dat dan wel zo, maar dat zien we tegen die tijd wel.

Hij heeft een binnenhok, daar gaat hij 's nachts in en als wij niet thuis zijn. Verder loopt hij altijd los. Ik heb een deel van de keuken/woonkamer afgezet en konijnproof gemaakt zodat hij veilig lekker kan rennen en spelen en voldoende ruimte heeft. Ik heb diverse soorten speeltjes gekocht waar hij lekker mee gooit en speelt.

Ik heb van mijn dierenarts begrepen dat hij gecastreerd kan worden tussen de 4 en 6 maanden (klopt dat?). Daarna wil ik graag een leuke vriendin voor hem gaan zoeken in een opvang waarbij ze ook gekoppeld worden.

Volgens de kenners zou het voer van science selective het beste zijn, dus dat voer ik nu 2x daags een klein beetje. Verder onbeperkt hooi en groenvoer bouwen we op.

Dit is 'm
Afbeelding

Gelijk een eerste vraag: het zindelijk maken gaat an sich best oké. Zijn moeder was erg zindelijk en daar heeft hij al wat van geleerd. Plasjes gaan altijd op de wc. Maar met name de keutels liggen vaak overal in zijn hok. Iemand een idee?

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 14:45

Ohhhh wat is Bunny schattig!
Zindelijk maken is best lastig. Het enige wat je kunt doen is zijn keuteltjes in zijn wctje gooien. Meestal snappen ze de hint dan wel.

Hoe is hij bij jullie gekomen? Omdat het niet helemaal gepland was schreef je.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 17:49

Fijn te horen dat je zo goed voor je konijntje zorgt Jelleee! En super dat je uiteindelijk een vriendinnetje voor hem gaat zoeken.

Toen ik mijn konijn tijdelijk in een draadkooi had vlogen de drollen ook overal door het hok heen. Nu ze buiten zit en een apart nachthok gedeelte heeft belanden ze allemaal netjes op één plek. :)

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 18:50

Super lief konijntje! Ook fijn dat hij een vriendinnetje krijgt :)
Maar wat zijn dat voor korrels? Ze zijn grijs? :D

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 19:04

Haha, grijs inderdaad! Het heet Back2Nature en het zijn een soort papierkorrels. Die stofvrij zijn, onwijs veel vocht kunnen opnemen en geurtjes tegengaan. Zelf is het geurloos. In zijn wc heb ik wel iets anders trouwens.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 19:05

Wat handig zeg!

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 19:53

Die korrels zijn super fijn! Hebben we hier ook.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 19:54

Willeke, hoe ik aan hem kom.. Was inderdaad niet echt van te voren de bedoeling maar we werden 'verliefd' haha. Ik was bij familie van mijn vriend en zij hadden eenmalig een nestje gefokt (moeder wordt binnengekort gesteriliseerd). Alle jonge konijntjes waren al gereserveerd, behalve deze. Voor hem hadden ze een advertentie op marktplaats gezet maar niemand wilde 'm hebben :(:) Wij waren daar op visite en nouja, de rest kun je raden _O-

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 21:05

Hahaha! Nou dat niemand hem wilde begrijp ik echt niet. Hij is echt leuk!