Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arashah

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 20:54

Zijn ook de namen die ik wou geven maar ik had gedacht mijn kleine nicthjes hebben nog een leuke naam XD

Maar goed, ze heten nu definitief Lena en Emma. Als bijnaam kauwgombal :')

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 21:05

Leuk hoor :)
Dank voor de sterktewensen iedereen. Het is leeg zo... vanochtend heb ik hem begraven.

Ik kan ook van mijn stage (school) rittens meenemen maar ik vind het dan weer dubbel.
Een opvanger voelt beter maar zijn vaak ook niet juist gefokt.
Aan de andere kant zijn bij ons de ratten van de dierenwinkel altijd het sterkst geweest :o

Wat te doen...

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 14:42

Dat voelt ook leeg aan..

Dat moet je zelf beslissen, waar jij bij goed voelt.

Op Dorete na lagen ze in 1 grote hangmat. Ik heb het vermoeden dat het wel erg goed gaat, ik wacht vanavond even af. Dan beslis ik of ik hun samen in hun kooi laat of toch weer apart doe, ik zie net dat Dorete er nu ook bij ligt.

Afbeelding

Het koppelen is zoals alles op internet is beschreven, gisteren hadden ze met mij erbij 8 uurtjes op de gang verbracht (nu lkkere rugpijn). In de nacht apart, en de kleintjes in aparte kamer. De grote waren zo moe, dat die niet 1 keer gemaald hadden naar de meiden. Vanmorgen was alles rustig en nadat de grote wakker geworden zijn en begonnen te zoeken, direkt weer allemaal op de gang. Met meer speeltjes en natuurlijk met eten en drinken.
Na 1,5 uur hun allemaal in onderste gedeelte van hun uiteindelijke kooi, met de viese kleedjes van gang. Dan nadat ze allemaal mooi bij elkaar sliepen hun grote open hangmat opgehangen. Bo en Emma even spelen, en nu ligt alles op een hoop in hangmat. Volgende stap is langzaamaan meer spulletjes erin doen en als dat alles super gaat, gaat het bovenste gedeelte ook open met wederom weinig spulletjes. En zodra dat opgebouwd is zijn ze mooi gekoppeld :D maar dan spreek ik eerst over een paar dagen ;)

Uiteraard hadden ze die 8 uurtjes op gang gisteren ook lekker te eten en drinken.

Edit: toevoeging

Nu ligt echt alles op 1 hoop <3

Afbeelding

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 12:31

Arashah hoe gaat het nu met ze?

Ik had contact met een vrouw met dumbo's <3 maar ze zijn pas 80 gram.
Ze gaan hier sowieso door de tralies passen dan. Ik ga straks een paar dagen weg en dan zitten ze bij de buurvrouw. Wil zeker weten dat alles oke is. Dus ik moet nog opschieten ook.
Denk dat ik morgen even op stage ga kijken en zo niet, wordt het denk ik een dierenwinkel. :\ Ik moet nu gewoon iets hebben. Oudere ratten gaan te lang duren voor een goede koppeling en heb daar nu ook geen tijd voor..

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 22:13

En ze zijn gekoppeld, eerder dan verwacht. Ik heb zondag avond de gehele kooi gegeven, en die nacht samen gelaten. Volgende morgen lag alles bij elkaar.
Maandag heb ik de kooi lekker volgepropt, ook nieuwe.spulletjes gekocht waarvan bijde nog geen geur eraan is.

De kleintjes leren nu ook dat ze vrij rond kunnen rennen als de kooi open staat, de weg terug weten ze heel goed als ze even geschrokken zijn of ik allen roep voor lekkers (vanaf dag 1 hadden ze dat al door :') )

Het ging zo goed zondag dat ik ze niet nog een keer uit elkaar wou halen, daarna geen gekibbel en gerotzooi geweest.

Ik houd het nog wel in de gaten, als het weer onrustig wordt.. maar tot nu toe is het 1 familie.

Onder de sputniks heb ik een extra grote bak gehangen, ze liggen nog net niet met 6 stuk in 1 ding :') er hangen 2 naast elkaar, ze hoeven niet gepropt te liggen. _O- en ik wil niet dat dat ding naar beneden vliegt, daarom een bak _O-

Kooi is nog niet zo vol ingericht, maar daar komen langzaamaan meer spulletjes. Stekker van naaimaschine heeft kortsluiting, moet nieuwe bestellen.

Afbeelding

Ik hoop voor jou dat je wat vind! En dat het goed gaat met koppelen :)

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 22:21

Aah zo fijn he als dat koppelen zo goed gaat :D Was hier destijds net zo. Ben me 's nachts ook al zo vaak rot geschrokken als er weer een sputnik naar beneden kwam omdat ze zich met z'n allen erin propten _O-

Pff ik ben voor het eerst sinds ik m'n ratten heb langer dan 2 dagen van huis geweest en gut wat had ik m'n baby's gemist <3 En lijkt wederzijds te zijn, ze liggen al de hele avond strak tegen me aan te slapen :+:

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 22:27

Dat klinkt heel fijn Arashah! Geniet van ze! :D Ik vind dat je het koppelen nog braaf hebt aangepakt haha :)) Met kleintjes maak ik me niet zoveel zorgen eigenlijk :o die zullen zich wel aanpassen aan de grote.

Aaah Smee :') Ik ben wel eens vaker langer van huis, maar dan mis ik ze ook nog steeds heel erg!

Ik hoop dat ik morgen wat mee kan nemen, de laatste keer dat ik keek waren er wel wat kleintjes die weg mochten maar er wordt ook gewoon gevoerd aan de reptielen. Zag al een vrouwtje in ieder geval en 2 weken geleden wat pinken. Dus die zijn sowieso nog te klein.
Ben erg bang dat ze in de kooi tussen de kieren kunnen. Er zitten ook wat gaten in de bodem, die ik wel met wat plankjes "dicht" heb gemaakt, maar echt 100% safe is het niet..

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 06:32

Nog sneller ging niet omdat 1 van de kleinen een echte kreng is en Bo er niet van gedient was, ik stond in het begin al klaar met mijn kooklepel om in te grijpen. Het ging hardhandig :')

De andere twee groten vonden het maar raar, maar vonden het verder prima. Ik wil geen doden in kooi hebben, daarom alles met voorzichtigheid gedaan.

Ik maak mij met kleintjes ook geen zorgen dat het niet zou gaan, ik ben blij dat het nu 1 grote fam. Is :D

Hier is sputnik nog blijven hangen, een keer hing dat ding aan 1 pootje nog. Dat ding schommelde heen en weer toen. Je had de blik van Bo moeten zien, ze wist niet wat haar overkwam _O-

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 15:18

Sht. Ik had twee heeele leuke mannen uitgezocht. Maar er is teveel twijfel of het geen vrouwen zijn. Ik durf het dus niet aan. :=
Toch die van marktplaats maar een bericht weer gestuurd..

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 22:05

Afbeelding
Afbeelding
Morgen betere foto's :D

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 18:14

OOOO <3

Ik heb waarschijnlijk binnenkort een ratje erbij. Stagaire op mijn werk heeft twee dames maar eentje gaat heel slecht nu. Wat ze moest doen met nummer 2. Nou, kom maar brengen, kooi is groot zat, liefde genoeg en dat beetje extra voer :+

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 18:34

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ze zijn zooooo schattig!! En tam!
Ze zitten nog even in een klein hokkie. Ze mogen nog wat aankomen en dan koppel ik ze maandag. Wil ze al wel even kennis laten maken met Beer af en toe.
Ze hebben beneden trouwens fleece met nog een fleece sjaal, papier en tunnel enzo, lijkt wel heel saai zo hahaha maar ze gaan er zelf liggen.

Ah lief van je Eclair. Leuk eentje er bij :)

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 18:54

Wat een schatjes! <3 heel veel plezier met deze mannen!

Ik ben met 2 begonnen, daarna nog twee erbij gehaald, toen helaas nog maar 3 en nu heb ik er 6.

Ratten zijn rotbeesten, ze stelen gewoon jou hart met hun schattige lieve blik _O-
Maar ik heb geen 1 moment spijt gehad, geweldige dankbare beestjes zijn het.

Morgen wordt Dorete geopereerd, ik heb een klein bakje voor haar nieuw gekocht. Kan ze lekker bij mij blijven, pesten de andere haar dan ook niet.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 21:07

Sterkte met de operatie, hopelijk verloopt het allemaal goed.
Hoe zwaar zijn jouw rittens Arashah?

Je hebt gelijk, ze stelen je hart en leven veel te kort.

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 13:01

Operatie is goed verlopen,helaas was te zien op gemaakte fotos dat het uitgestrooit is... dat heet Bo en Dorete een goed leven geven en dan helaas laten gaat..

Dorete voelt sich nicjt super, en is onrustig. Heb Nova er nu bij, nu is ze wat rustiger. Had haar zostraks opgehaald, daar was ze ook samen met haar.

Ik zal de kleintjes vandaag wegen,

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 20:09

ik heb geen batterijen vinden kunnen. Maar heb ze net kunnen wegen.

Lena is 200 gr.
Divera is 220 gr.
Emma is 230 gr.
en mijn o zo lieve schat van een Bo is 530 :')

de andere twee wou ik niet pesten Maar Dorete was bij de dierenarts 450 en Nova de laatste keer 550 :')

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 20:32

Aaah kijk. Dat zijn heel andere gewichten.
Ik heb de mijne net gewogen. Bij de fokker zouden ze 80 gram zijn.
De beige is nu 84 gram en de grijze is 94 gram.

Ik ben absoluut niet tevreden en wacht nog zeker een week tot ze bij Beer gaan (als hun gewicht dan ook stukken omhoog is gegaan natuurlijk). Ook hun dieet gaat iets veranderen zodat ze wat meer gaan groeien.
Jammer voor Beertje maar ik durf het nu niet aan :n

Verder maken ze beide een heel gezonde, actieve indruk. Ze doen ook hun nodige slaapjes natuurlijk, maar zijn wel vaak samen lekker aan het spelen :)

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 22:30

Ja maar voor nu 14 weken? Is dat niet wat veel? Straks heb ik Jumbo ratten, zit ik ook niet op te wachten :') oeh, kan ik wel mooi mensen afschrikken <<)

De meiden hier hebben zoveel energie, lopen overal, klimmen..
Dorete heb ik er nu ook weer bij samen met Nova, ze vinden het niets meer aan in hun hamsterkooi. De wond ziet verder goed uit, wou de dieren verder niet meer pesten.

Sinds de vele dierenartsbezoeken is Dorete wel erg gemakkelijk geworden met optillen, normaal was ze een echt kreng. Nu zo lief.

Hoe oud zijn de kleintjes van jou?
Met 80 of 90 gram doe ik ze er liever ook nog niet bij. Nova en Bo waren zelfs nog lichter bij aankoop.. Bo was rond 90 gram en Nova 67. Wat ik zo uit hoofd weet.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 22:42

Jeetje das helemaal mini!
De kleintje zijn nu 6 weken.

Ah fijn dat Dorete weer lekker bij de rest is, met Nova. Gelukkig ziet het er goed uit!

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 12:20

Nova was toen echt baby, nu de grootste (dikste). Toen ook 6 weken oud.. onder de 100 gram mogen ze eigenlijk niet naar een nieuw huisje, vind ik eigenlijk nog te licht.

Maar dat mijn jonge meider al over 200 gram wegen :') jumbo rat in coming <<)

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 13:47

Mijn babies waren na mijn vakantie ineens 130 gram :D
Dus nu 2 dagen later heb ik ze geintroduceerd.
Het gaat geweldig, Beertje is zo'n lieve papa, hij wast ze en laat zich gebruiken als speeltoestel :)) . Hij kreeg het ook steeds moeilijker alleen, en de babies verveelden zich stierlijk in het kleine kooitje.
Nu zitten ze ook in het kleine kooitje met zijn 3en na de eerste kennismaking in de doucheruimte, maar ze zijn vooral bezig met tralieknagen, klimmen en in de deken wurmen.
Ze lijken al compleet gewend aan elkaar maar ik wacht eerst tot ze gaan slapen voor ik een volgende stap ga doen.

Ik ben helemaal gelukkig om de 2 kleintjes (Billy en Joe) bij papa Beertje te zien :D

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 13:51

O dat is zo lief <3

Ik krijg vanavond ook een derde ratje. Ze schijnt een gebruiksaanwijzing te hebben, ben benieuwd :=

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 07:56

Toetje en snoetje zijn me toch opdringerig :') Het nieuwe ratje bijt gelukkig wel van zich af. Na heel wat gepiep, ging het al beter en ik had een hangmatje opgehangen waar ze vanochtend alle drie in lagen te slapen <3

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 12:57

Aaah leuk een derde ratje! Hoe bevalt de gebruiksaanwijzing? :')
Wat fijn dat het goed gaat! <3
Hier heb ik ze nog geen enkele keer samen zien slapen ;( ze zitten vanaf donderdag in het kleine kooitje, maar Beer claimt nog steeds 1 helft met slapen. Verder maken ze niet echt ruzie of zo, alleen kleine Joe wordt af en toe op z'n plek gezet.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 13:14

Yeah, wij hebben binnenkort weer een volledig roedel! *\o/* *\o/* *\o/*
We hadden drie broertjes, maar sinds enkele maanden bleef daar nog maar eentje van over. Die is weliswaar al meer dan 3 jaar oud :(:) maar maakt niet de indruk dat hij niet nog ouder wil worden. Dus dan komt het overleg. Stoppen met ratjes? Of toch weer nieuwe?

Nu is de beslissing gevallen. In het asiel hadden ze een groepje van 5 mannen van een half jaar tot een jaar oud. Die komen uit zo'n dierenverzamel-messie-huishouden en zijn over diverse asielen in heel het land verdeeld.
We zijn zaterdag gaan kijken en de diertjes zien er gezond en agiel uit en zijn vriendelijk. Nog niet echt tam, maar wel nieuwsgierig en niet bijterig, dus dat komt nog wel.

Ze zouden deze week nog gecastreerd worden (het asiel geeft geen ongecastreerde dieren mee). Duimen dus, dat dat bij allemaal goed gaat. Dan blijven ze nog enkele dagen ter observatie en eind deze week mogen we ze komen halen.

Als kooi hebben we een savic suite royale besteld. Iets van: pré-kerstcadeau. [o] <|- Jippieh!