Puppy Erbij 2023/2024

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kiwiwitje

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-24 16:55

_O-

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 18:23

Toen Vesper pup was en diarree had nam ik zolang ik giardia niet kon uitsluiten een thermosfles kokend heet water mee. Na het ontlasten ruimde ik het natuurlijk eerst op en dan de plek overgieten met kokend water. Vond dat ik daarmee optimaal mijn verantwoordelijkheid nam. Was uiteindelijk geen giardia trouwens, thank god!

Als ze loops is loop ik gewoon door de wijk en aanlijngebieden. Mijn resting bitchface houdt iedereen doorgaans wel op afstand :')

Pups motiveren is soms lastig maar je hebt al wat smakelijke tips ontvangen haha! Ik probeerde zoveel mogelijk zelf heel motiverend te zijn toen Vesper puppy was door korte spelletjes met haar te doen. Zoals kirrend een stukje wegrennen en haar me laten "vangen". Koekjes over de grond laten rollen of snuffelen in het gras. Knisperende speeltjes of een pieper. Soms moet je eerst ook elkaar nog wat beter leren kennen zodat je gaat zien wat voor activiteit hij wel leuk vind (neus gebruiken? Of juist hard rennen? of kriebelen?) en als je dat weet kan je dat ook (afwisselend gebruiken). :j

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 18:36

Fannetje, poffertjes hahaha.. nou als hij ze niet moet dan eet ik ze zelf wel op hihi

Imandra, hopelijk wordt het hier ook wat meer. Ik zal ook proberen af te wisselen :D

Toch erg eigenlijk dat je moet roepen dat je hond besmettelijk is voordat anderen hun hond bij zich houden.
Ik ben benieuwd of mensen ook afstand houden van de mijne als hij groot is haha, lijkt een beetje op Duitse herder, maar slag kleiner, en volgens mij wordt hij best fluffy haha

Flux, thanks voor de tips! Wegrennen vind hij inderdaad ook leuk, die gebruik ik dan ook als hij een andere hond ziet of een mens of vogel (waar hij heeeel graag naartoe wilt) en zo komt hij dan weer naar mij toe. Maar wegrennen is niet in elke situatie handig haha.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 19:24

Reeltje_5 schreef:
Even een ander onderwerp :o
Iemand tips om een pup te motiveren? Welke beloning werkt bij jou heel goed?
Koda is niet heel erg voer gemotiveerd, maar ook niet speelgoed gemotiveerd. Ik ben honden gewend die ongeveer je hand erbij opeten als je ze een brokje geeft, die er dus alles voor over hebben. Koda dus niet haha. Af en toe heeft hij z’n momenten, als hij trek heeft of heel erg zin heeft om wat te doen of zo. Zijn brokjes eet hij ook niet per se direct als je het in z’n bakje doet, of heel rustig. Het is dan ook niet dat hij op het snoepje afvliegt, en als er iets anders voorbij komt (een blaadje bijvoorbeeld haha) dan ziet hij het voer al helemaal niet meer, dan eet hij het ook niet al houdt je het recht voor zijn neus.
Ik werk nu met z’n eigen brokjes, maar de snoepjes die ik geprobeerd heb vind hij ook niet veel meer bijzonder, gekookte kip ook niet.
Ik zoek dus eigenlijk iets wat hij fantastisch vindt (als dat bestaat) waardoor ik hem wat meer kan motiveren.

Bij mij werkte niets echt goed wat fantastisch had moeten zijn. Andere honden waren áltijd interessanter. Ik heb hem uiteindelijk gek van een speeltje weten maken en dat kan soms wel zijn focus doorbreken. Maar hij blijft niet echt geïnteresseerd in voedsel. Niet dat hij het nooit wil of ik hem nooit kan belonen, maar het is niet zijn prio 1.

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 13:36

Odie was in het begin ook niet gemotiveerd te krijgen om te luisteren. Hij werd ook totaal niet gedreven door eten als beloning. Wij werken nu met een clicker tijdens de puppyles en hier let hij al beter door op. Ook hebben wij natuurlijke snoepjes op basis van lever etc. Deze vriezen wij in en gebruiken we enkel (ontdooid natuurlijk) tijdens moeilijke(re) oefeningen zoals liggen.

Dit weekend gaan wij het hele huis en de auto behandelen (stofzuigen, stoomreinigen, wassen op 60 graden etc.) zodat de vlooien hopelijk geen kans meer hebben.
Odie krabt al aanzienlijk minder, maar af en toe doet hij het wel nog. In principe zouden er wel geen vlooien meer kunnen leven door de Bravecto, denk ik?
Dus waarom hij soms nog krabt, begrijp ik niet meteen. We gaan hem – nadat het huis en auto gepoetst zijn – nog een keertje wassen met vlooienshampoo. Hopelijk is hij er dan vanaf.

Fingers crossed dat dit werkt

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 13:39

De vlooienplagen kunnen soms hardnekkig zijn, ondanks middelen als Bravecto. Denk idd een kwestie van alles heeeel goed blijven reinigen en wassen. En een schietgebedje :')

IMANDRA schreef:
Lekker donker zodat die tanden en ogen extra opvallen ;)

_O- _O-

Ik herken dit wel, Evi is veel te schattig, niemand gaat ons uit de weg :')

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 13:40

Ik smelt ook altijd wel weg van die schattige corgi’s hahahaha sorry :')

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 13:52

Ik heb toen met mijn kat en een zeer lakse huisgenote met hond meegemaakt dat ondanks alles van onder tot boven sprayen, stofzuigen, wassen, reinigen en mijn kat behandelen we met een enorme vlooienplaag bleven kampen.
Uiteindelijk is de huisgenote erop aangesproken dat die de hond ook daadwerkelijk moest gaan behandelen en niet alleen wassen met gewone hondenshampoo, de helft bijdragen aan de behandeling vh huis en het ook serieus aanpakken, anders was het hond eruit én mijn dierenartskosten gaan betalen want ik liep inmiddels bijna leeg daarop omdat mijn kat een vlooienallergie had.
Ook kreeg de oppashond van mijn andere hond een tijdelijk huisverbod omdat daar tot dan toe ook geen adequate vlooienbestrijding gegeven werd en dat een wandelend vlooiencircus was.
Eenmaal daar de vlooien bestreden werd dat verbod opgeheven.

De kat is uiteindelijk op program gezet, elke 5 maanden een injectie met zegmaar vlooien anticonceptiemiddel om de hele cyclus te doorbreken.
En intussen het huis blijven behandelen.
Heeft geloof ik ruim een half jaar geduurd voor we alles bestreden hadden enzo en pas na 2 jaar durfde ik de program te stoppen.

xMazzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 10:06

Hard gegaan hier de afgelopen dagen!

Lastige dingen als je hond giardia heeft of een hond in de wijk.. hier wonen ook heeel veel honden. Dus is het ook maar hopen dat de honden het niet hebben en Millie het ook niet krijgt. Vond de thermosfles tip dan wel een om te onthouden.

Vlooien brrr. Hoop dat hier in ieder geval nooit een vlooienplaag komt. Lijkt me echt een flinke klus om te zorgen dat je er echt vanaf komt.

Even een vraag; heeft iemand de manier om van urine geur af te komen op matten en kleden? Ik had een spray gekocht, die werkt redelijk maar daar heb je onwijs veel van nodig. En daarbij vind mijn vriend het echt heeeeeel erg stinken, dat resulteerde wel in een grondige schoonmaak :') totdat we besefte dat het de spray was. Maar zijn er ook natuurlijke manieren of andere middeltjes waarvan iemand zegt dit werkt super goed? De matten kunnen we uitspoelen, maar het kleed willen we eigenlijk pas vervangen als ze volledig zindelijk is. Het gebeurt nu soms nog incidenteel, maar ik mag het kleed bij voorkeur niet behandelen met dit spul nu :’)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 10:17

En gewoon in de wasmachine? Dat deden wij.

xMazzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 10:25

Century schreef:
En gewoon in de wasmachine? Dat deden wij.

Dat doen we met kleine kleedjes inderdaad wel. Maar dit is het kleed onder de bank :)) we hadden hem laten liggen met de gedacht: dat is lekker voor haar en hij moet toch al vervangen worden.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 10:29

Een stoomreiniger gebruiken (met bijbehorend schoonmaakmiddel) als je die hebt of anders iemand in je omgeving vragen waar je ‘m misschien van kunt lenen als je er zelf geen hebt. En anders zou je het nog met een goede borstel en zelf kunnen inzepen (groene zeep bv) en het met de hand kunnen doen, maar je moet er maar zin in hebben :').

Ik denk dat ik ‘m echt weg zou gooien als hij toch al de deur uit zou gaan tzt voor een nieuwe. En dan leg je je hond een paar vetbedden neer om op te liggen bv. :j De meeste honden liggen niet perse liever op een kleed ofzo ook, dat is vaak ook wat wij onszelf aanpraten - onze pup lag gewoon lekker veel op de stenen ook, ondanks dat ze genoeg zachte ligplekken had. Maar je kunt dan een goedkoper alternatief zoals een vetbed aanbieden wel als je wilt dat ze toch wat heeft om op te liggen < deze zijn ook goed uit te wassen. Of een paar fleecedekens, etc.

En evt met puppy pads werken binnenshuis (als ze nog niet zindelijk genoeg is) zodat je kunt voorkomen dat er nog op die dingen geplast word. Die andere matten zou ik ondanks dat ze uitwasbaar zijn persoonlijk ook weghalen. Dat zal het zindelijk maken niet helpen als ze op de matten sneller getriggerd word om behoeftes te doen.

xMazzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 10:38

cursebreaker schreef:
Een stoomreiniger gebruiken (met bijbehorend schoonmaakmiddel) als je die hebt of anders iemand in je omgeving vragen waar je ‘m misschien van kunt lenen als je er zelf geen hebt. En anders zou je het nog met een goede borstel en zelf kunnen inzepen (groene zeep bv) en het met de hand kunnen doen, maar je moet er maar zin in hebben :').

Ik denk dat ik ‘m echt weg zou gooien als hij toch al de deur uit zou gaan tzt voor een nieuwe. En dan leg je je hond een paar vetbedden neer om op te liggen bv. :j De meeste honden liggen niet perse liever op een kleed ofzo ook, dat is vaak ook wat wij onszelf aanpraten - onze pup lag gewoon lekker veel op de stenen ook, ondanks dat ze genoeg zachte ligplekken had. Maar je kunt dan een goedkoper alternatief zoals een vetbed aanbieden wel als je wilt dat ze toch wat heeft om op te liggen < deze zijn ook goed uit te wassen. Of een paar fleecedekens, etc.

En evt met puppy pads werken binnenshuis (als ze nog niet zindelijk genoeg is) zodat je kunt voorkomen dat er nog op die dingen geplast word. Die andere matten zou ik ondanks dat ze uitwasbaar zijn persoonlijk ook weghalen. Dat zal het zindelijk maken niet helpen als ze op de matten sneller getriggerd word om behoeftes te doen.

Aaah aan een stoomreiniger had ik nog niet gedacht, ga even rondvragen. Dankje!

Anders wordt het groene zeep haha.

Vaak ligt ze onder de bank net op de vloer zelf inderdaad haha.

Ze is ansich goed zindelijk, soms zijn we te laat met zien dat ze bij de deur is gaan zitten om te plassen. Dan komt ze terug lopen naar bijvoorbeeld de keuken en gaat daar plassen :Y)

Dank voor de tips!

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 10:38

In een badje met groene biotex doen, daar zit iets in wat de eiwitten in urine en daarmee de geur afbreekt.
Stalfris of ecodor (spel ik dat goed?) zou hetzelfde moeten werken.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 10:39

Ik heb het idee dat juist die puppypads ervoor zorgen dat pups/honden eerder gaan plassen op matten/kleden.
Wij zijn vlot gestopt met die puppypads en hebben even alle kleden uit huis gehaald. Als Novi goed zindelijk is dan doen we de kleden weer terug. En tot die tijd geen pads, dan maar een ongelukje op de vloer (we hebben een gladde gietvloer, dat scheelt).

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 10:43

Voor de al zindelijke pups: wanneer waren die echt goed zindelijk?

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 10:43

Ik persoonlijk heb ook geen puppy pads gebruikt - wij hebben stenen vloer en hadden ook geen matten e.d. liggen dus hier waren ongelukjes ook zo opgeruimd. Maar het kan wel helpen als je pup binnen op matten/kleden plast en je wilt ze echt laten liggen - ik zou ze persoonlijk idd ook weghalen maar is ieder voor zich. Maar dan heb je iig iets van een tussenstap nog met volledig buiten zindelijk maken en ze niet meer op de matten/kleden te hebben plassen.

Het is ook een kwestie van even aanleren en consequent zijn hierin. Zodra je je pup hebt laten zien dat plassen Echt op die pads moet, worden ze niet meer sneller getriggerd op een mat. Ze moeten alleen even die link leggen en dat is voor de eigenaar gewoon intensief om aan te leren - net als veel andere dingen welke je in de pup/jonge hond fase veel energie gaan kosten - maar pups pakken dat wel snel op :j Pads hebben mijn voorkeur ook niet, maar het kan in sommige situaties wel een prima tussen stap/tijdelijke oplossing zijn.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 31-08-24 10:45, in het totaal 2 keer bewerkt

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 10:44

Pantykous schreef:

edit;
Onze Arya was met 3,5 week toch wel echt volledig zindelijk (dus zeg 12 weken) als in; ze redde het dan prima tot de volgende uitlaatbeurt en had geen ongelukjes meer in huis. Hoe vaak ik toen naar buiten ging weer ik niet meer precies, is alweer ruim 5 jaar geleden voor me maar ze was in ieder geval betrouwbaar en vanaf toen konden we ook al snel uitbouwen naar langere tijden ertussen dus ook geen ongelukjes meer vanaf die ongeveer 12 weken dus dat was echt netjes. Vanaf dag 3 al ’s nachts zindelijk sowieso ook (eigenlijk al vanaf het begin maar door onze eigen nerven toch de eerste nacht eruit gegaan extra haha), maar overdag hadden wij nog wel eens plas ongelukjes in de eerste weken omdat we de signalen niet altijd op tijd zagen - ondanks dat we wel zorgden dat na een slaapje meteen geplast werd e.d.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 31-08-24 10:58, in het totaal 3 keer bewerkt

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 10:51

Pantykous schreef:

Saar onze stabij was zindelijk met 9 weken en echt betrouwbaar denk ik na 16 weken.
Senna onze aus was zindelijk met 16 weken en betrouwbaar na 7/8 maanden ofzo.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 10:53

Mijn ex werkte met oude kranten.
Vooral omdat ze 5 hoog woont en dat voor de pup te ver weg was wanneer de nood hoog was.
Dus op een paar plekken een oude krant welke gelijk werd vervangen bij een ongelukje en daarnaast tig keer per dag naar beneden om uit te laten.
Geloof dat de kranten bijna een jaar hebben gelegen maar de laatste maanden zo goed als niet meer nodig waren.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 10:56

Bo_Y schreef:
Pantykous schreef:

Saar onze stabij was zindelijk met 9 weken en echt betrouwbaar denk ik na 16 weken.
Senna onze aus was zindelijk met 16 weken en betrouwbaar na 7/8 maanden ofzo.

Ro en maize inderdaad ook zoiets :j

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 11:01

Ik doe met plasje op vloerkleed eerst 100x deppen met keukenpapier tot het echt droog is en dan baking soda erop strooien / wrijven en dat laat ik lang inwerken. Dag later opzuigen met de stofzuiger.

Bowie was denk ik met ongeveer 16 weken zindelijk.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 11:37

Wat noemen jullie betrouwbaar zindelijk?

Ik vind ze pas echt betrouwbaar zindelijk als ik er niet extra mee moet wandelen of als ze het echt goed zelf aangeven.
Mijn honden hebben dat allemaal voor de 6 maanden nooit gered. Lumoz doet al heel lang eigenlijk niks meer in huis als we goed opletten, maar als we hem niet extra meenemen doet ie t wel in huis.

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 11:56

Hier was Odin ook snel redelijk betrouwbaar zindelijk, met een week of 11/12. Hij had heel snel door als hij bij de deur ging zitten, we hem uit gingen laten :j.
Maar hij sliep vanaf nacht 1 bijvoorbeeld ook al gewoon door. Ik geloof dat we hem om 11u ‘s avonds nog hebben laten plassen en dat hij sliep tot 6:00/6:30.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 12:17

Machie schreef:
Wat noemen jullie betrouwbaar zindelijk?

Ik vind ze pas echt betrouwbaar zindelijk als ik er niet extra mee moet wandelen of als ze het echt goed zelf aangeven.
Mijn honden hebben dat allemaal voor de 6 maanden nooit gered. Lumoz doet al heel lang eigenlijk niks meer in huis als we goed opletten, maar als we hem niet extra meenemen doet ie t wel in huis.

Bij ons was Arya ruim voor 6 maanden echt al lang betrouwbaar zoals jij dat beschrijft wel ja. Dat verschilt natuurlijk enorm per individu ook. De dwergkeesjes van m’n zusje waren met 6 maanden nog lang niet betrouwbaar bv en daar duurde het echt veel langer nog, even ter vergelijk.

Met 4 maanden wel al was Arya bij ons gewoon 100% betrouwbaar zonder extra lopen of dat ze het moest aangeven zelf, dus gewoon van wandeling tot wandeling. Ik weet alleen niet meer hoe vaak ik toen precies ging nog, maar zeker niet absurd vaak nog. Bij ons ging het gewoon echt heel makkelijk en snel, is soms geluk hebben ook haha :j (wij hebben nooit gebruikt gemaakt van een tuin of pads ed ook) vanaf 12 weken hield ze het ook altijd op zonder extra te melden (op een enkele keer na) tot volgende loopje, maar toen zal ik wel nog vaker zijn gegaan weer tov vanaf 16 weken bv. Maar wij konden dat vrij rap afbouwen, die frequenties.