Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 15:54

Welkom :) Dat zijn leuke baby's geworden :)

Teddy's hoeven niet eerst gladharig te zijn. Bij mij zag ik al direct dat de haren rechtop stonden/stekelig waren.
De zwart/wittige lijkt wat krullerig te zijn en zou een Lunkayra kunnen zijn (of een mixje daarvan).
De creme/witte lijkt meer op een lang haar gemengd met een Teddy.

Is de moeder de alleronderste 3-kleur ??

nouky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 16:02

Wat een leuke baby’s ☺️

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 16:18

Ja de mamma is de pluizige driekleur cavia :D Dit lijkt ook al een mengelmoesje van iets, haar vacht houd ik ook goed bij. Is wel pluizig maar dat ik haar net had, had ze hier en daar een lange pluizige pluk ertussen. (dit heb ik bijgeknipt dus haar haar is wellicht wat korter dan hoe het hoort?)

Ik kwam ook de lunkarya babys tegen op google. :D
Het lijkt er wel op maar mijn vriend zegt dat ik het misschien te graag wil dat het lunkarya wordt XD dus niet meer objectief kijk haha

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 16:52

Ik denk ook lunkarya of misschien tessel, de krullerige zien er in ieder geval langharig uit! Wel lief <3 Wil je ze houden?

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 17:29

Ja ik heb de ruimte (al is er nu wel een groter hok in de maak haha).
Ik heb dit jaar wat pech gehad met de caafjes. Heb er 3 in laten slapen waarvan de laatste van de drie net een week nadat ik de pluizebol moeder (Dotje) had opgehaald als toevoeging. En het weekend na ik Nova had laten inslapen kreeg ik dus deze 3 baby's. Alsof het zo moest zijn <3

Heb er nu dus wel 7 in totaal :')
Maar daarvan zijn er 2 ook al 5 of zelfs ouder
(mijn caafjes komen allemaal uit asiel, geboortedatum was onbekend)

Morgen ga ik wel even naar de dierenarts om te bevestigen of het zeugjes/beertjes zijn.
Ik heb wel een vermoeden (denk 2 zeugjes en 1 beertje) maar ben niet helemaal zeker.

Enige waar ik mee zit dat als het maar 1 beertje is, ik deze voorlopig apart moet zetten.
En een cavia ''alleen'' is beetje tegen mijn principe, maar wellicht dat ik mijn castraat dan zo nu en dan wissel oid.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 17:47

welkom!! Leukies zijn het.

Je mag hier ook wel foto's plaatsen van de geslachten, bij duidelijke foto's zullen mensen je hier ook wel kunnen helpen alvast ;)

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 18:04

Cinnepin schreef:
welkom!! Leukies zijn het.

Je mag hier ook wel foto's plaatsen van de geslachten, bij duidelijke foto's zullen mensen je hier ook wel kunnen helpen alvast ;)

Dat is lief cinnepin maar heb al afspraak staan voor morgen middag bij de DA. Asiel wilde ook helpen maar was best een stukje rijden dus dat wilde ik het gezinnetje niet aandoen.
Foto's zijn echt niet te maken van deze friemels hahaha heb het zo vaak geprobeerd.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 18:26

Leuke cavia's! Inderdaad een mix van verschillende rassen. In de jonkies zie ik er ook wel iets van lunkarya in terug.
Bij zowel moeder als kinderen zie ik niks wat lijkt op US teddy, een beetje CH teddy zou eventueel kunnen.

Leuk dat je ze kan houden :)
1 beer is jammer maar ook wel weer handig misschien, dan kan hij zijn eigen vrouwengroep krijgen later :D

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 18:48

Ja mijn castraat is nu de oudste van mijn roedel (5+)
Als ik beertjes heb laat ik deze inderdaad sowieso castreren (wanneer ze groot genoeg zijn).
Zitten nu met zijn allen in een hok van 2m x 1m en ik heb nog een oud hok van 140x80 die ik neer ga zetten. Als ik morgen beertjes blijk te hebben gaan deze of meteen morgen of vrijdag (overleg ik even met de DA) in een ander hok. Ik heb namelijk nog 2 oudere dames rondlopen waarbij ik een zwangerschap niet wil en kan riskeren :)

Als het twee beertjes zijn kan ik 2 roedels maken later.
Wanneer het er 1tje is ga ik wel even kijken hoe ik hem niet te kort doe :)
De kleintjes eten en drinken goed, heb ze ook uit de flesjes zien drinken gelukkig :D
Moeder eet wel echt alles wat los en vast zit.
Laatst bijgewerkt door lampjerulez op 08-12-20 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 18:52

Ik lees veel goede dingen over jongcastraten; die schijnen toch een stuk makkelijk in de omgang met andere beren te zijn dan wanneer ze wat volgroeider zijn.

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 19:00

DubbelFun schreef:
Ik lees veel goede dingen over jongcastraten; die schijnen toch een stuk makkelijk in de omgang met andere beren te zijn dan wanneer ze wat volgroeider zijn.

Ja maar om deze nu bij mijn oude bejaarde castraat te gaan toevoegen die al jaren zijn roedel heeft?
Weet niet of ik mijn bejaarde dat aan wil doen.. Kan altijd een poging doen natuurlijk, kijken hoe het gaat.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 19:05

Nee daar zou ik niet aan beginnen, zou ik ook niet proberen. Beren kunnen wel samen maar niet als er ook zeugen bij zijn, dat gaat niet werken.

Idd of 2 beertjes samen, of ieder beertje zijn eigen zeugjes, dus 2 groepen :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 19:29

2 groepen lijkt me de beste oplossing.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 19:34

Je kunt ook bijvoorbeeld het beertje (als het inderdaad maar één beertje blijkt te zijn) gecastreerd met zijn zusje(s) en/of moeder samen een groepje laten vormen, dan houden de oudjes het rustig. Twee castraten in een groep zou ik ook niet doen.

Ik heb ook een vroegcastraatje, zijn fokker vertelde dat die jonkies vaak sneller genezen. Het voelt wel dubbel omdat ze zo klein zijn, maar het lijkt vooral positieve effecten te hebben.

Die van mij is nog jong dus ik weet niet of hij rustiger is dan een intacte beer. Vooralsnog lijkt hij behoorlijk fel te worden :+

Afbeelding

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 19:47

aww wat een schatje
ja precies als ik 1 beertje blijk te hebben gaat hij de eerste paar maanden even apart en zodra hij gecastreerd is ga ik even kijken wat de leukste combi is qua roedels.
Dotje (mamma caaf) wil ik het liefste bij mijn bejaarde castraat houden want die is na haar komst weer helemaal opgeleefd <3, en die was beetje down na overlijden van Stoffels. Maar popcornt nu de hele dag achter Dotje aan en speelt peetvader voor de kleintjes, zoo schattig.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 19:52

Ohh wat lief! Die zou ik dan ook niet uit elkaar halen <3

Mijn cavia's hebben trouwens nog steeds schimmel, al sinds mei -O- De dierenarts snapt ook niet meer hoe het kan, het is echt ontzettend hardnekkig. Op dit moment heeft alleen Alfie (een van de beren) het onder zijn kin, bij hem blijft het maar oplaaien. Ze worden nu allemaal met Imaverol behandeld en Alfie smeer ik in met Terbinafine zalf. Dit weekend heb ik ze ook maar ingesprayed tegen schurft, want ik las dat dat vaak samen gaat.

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 21:21

ah melody wat vervelend, is de medicatie toevallig ook tegen ringworm?
Schimmel en ringworm kunnen soms ook erg op elkaar lijken. Kan ieder geval geen kwaad om het de DA even te vragen denk ik :)

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 21:30

De dierenarts zei inderdaad dat het ringworm is. Het zou daar allebei tegen moeten helpen. De Imaverol merk ik niets van. De Terbinafine helpt wel, maar het laait steeds weer op. Mijn insteek is 1-2 weken doorsmeren als het niet meer zichtbaar is, maar meestal ontstaan binnen die tijd weer nieuwe plekken. Hiervoor heb ik ook al de Etos zalf, Aurimic en een suspensie in combinatie met Aurimic gebruikt.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-20 21:42

lampjerulez schreef:
DubbelFun schreef:

Ja maar om deze nu bij mijn oude bejaarde castraat te gaan toevoegen die al jaren zijn roedel heeft?
Weet niet of ik mijn bejaarde dat aan wil doen.. Kan altijd een poging doen natuurlijk, kijken hoe het gaat.

Ik heb een groep vroegcastraten en jongcastraten en dat gaat super. Amper gezeik onderling en meteen binnen een paar minuten zijn nieuwe dieren geaccepteerd.

Het kan zelfs goed gaan met één oudere beer die laat gecastreerd is, omdat de vroegcastraten ook wel gelijk respect hebben voor die beer en hem accepteren als leider. Maar dat zal ook erg aan het karakter van de beer liggen.

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 21:59

verschil is wel dat er bij mij ook zeugjes tussen lopen :D

Jeetje melody dat is echt vervelend. Ik weet niet welke bodembedekking je gebruikt. Maar mocht je ze niet op fleece hebben zou dit wellicht een handige oplossing kunnen zijn. Op budgetstoffen.nl kan je goedkoop fleece kopen. DIt leg je dan op handdoeken (of vocht opnemende plasmatten oid) Kan je iedere dag verschonen binnen 1 a 2 minuten. Dan voorkom je dat ze hun eigen poepjes (of dat van anderen) opeten met de eitjes van de worm erin.

Wellicht is het een idee.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 22:11

Ringworm is niet echt een worm, maar een schimmel. De naam is een beetje verwarrend :P

Ik ontsmet de kooi nu wel wat vaker omdat schimmel ook in/aan de omgeving kan hangen..

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 22:17

ow ja natuurlijk XD was even in de war met lintworm (maar dat krijgen cavia's volgens mij niet, mijn katten en kippen wel dus was even in de war XD)

Maar als je al zolang bezig bent is wellicht een maandje iedere dag het hok intensief reinigen nog niet eens zown gek idee. dan ben je herbesmetting na behandeling steeds voor.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 10:28

Ringworm is afgezien van de buitenkant goed van binnen uit te behandelen. Je moet heel konsekwent zijn met dingen schoonmaken die in aanraking komen met de caaf zoals huisjes, voerbakken e.d.

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 17:46

Net terug van de DA :D was wel fijn om de DA even op te vrolijken na alle spoed gevallen die ik steeds kwam brengen afgelopen maanden.
Ik had het juist, twee zeugjes en een beertje. Het beertje is echt nog zo klein. Dat ook de DA eerlijk moest zeggen dat ze niet 100% zeker was. beertje weegt nu net 140 gram, zij verwachtte niet dat ik mij al druk hoefde te maken dat hij een deze dagen al geslachtsrijp/voortplanting neigingen krijgt.

Hebben jullie ervaring met nestjes etc? wat is jullie ervaring? Ik ben als de dood voor ongelukjes :')
Dit is mijn eerste (en laatste ook al vind ik ze heel schattig) ik haal altijd het asiel leeg.
(dit was nu iets te letterlijk met 1 + 3 gratis }:0 )
Laatst bijgewerkt door lampjerulez op 09-12-20 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 17:49

Ik doe nooit iets bijzonders als er kleintjes zijn. Uitkijken dat ze nergens in klem kunnen komen te zitten (voerbal ed). En vooral genieten van die leuke kleine piepjes als ze lopen <3 , ze zijn 'groot' voor je het weet.