Om te beginnen doe je goed aan een 60-80 liter bak. Deze zijn redelijk stabiel te houden en hier kun je wat kleine makkelijk visjes in kwijt. Zoals Rubi tetra's, rasboras etc.
Wil je een beplante bak zou ik naar aqua soil kijken, ik raad altijd ADA amazonia aan, maar een van Dennerle is ook prima, en wat goedkopen.
De bak kun je helemaal naar eigen smaak inrichten, al druk ik mensen altijd op het hart dat plastic niet goed is voor een bak (denk aan nep planten etc). Echte planten en een stuk hout is eigenlijk wel een must, niet alleen voor de natuurlijke uitstraling maar ook voor je water.
Een aqaurium draai je altijd 4 weken in. Dit beteken dat je hem dus vult met de bodem, planten, hout, en natuurlijk het water. De eerste 4 weken maak je de filter niet schoon. Daarna moet je dit ook nooit onder de kraan uitknijpen, maar in afgeheveld aqaurium water. Dit heeft te maken met een bacterie cultuur die zich in je filter gaat huizen.
Wekelijks kun je 20/30% van je water verversen, dit kun je vervangen met gewoon kraanwater.
Benodigheden zijn dus altijd:
- Aquarium
- Bodem
- Planten
- Decoratie (hout, stenen)
- Filter
- Verwarmingselement
Vissen komen altijd als laaste.
Ik hoop dat je zo alles op een rijtje hebt

Voor info over inrichting, beplanting en vissen kun je altijd een pb sturen