[HK] Show je aquarium II!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 00:46

Zoals hier boven al is genoemd, tenzij een bekende aqua winkel, nooit luisteren haha.
Om te beginnen doe je goed aan een 60-80 liter bak. Deze zijn redelijk stabiel te houden en hier kun je wat kleine makkelijk visjes in kwijt. Zoals Rubi tetra's, rasboras etc.

Wil je een beplante bak zou ik naar aqua soil kijken, ik raad altijd ADA amazonia aan, maar een van Dennerle is ook prima, en wat goedkopen.

De bak kun je helemaal naar eigen smaak inrichten, al druk ik mensen altijd op het hart dat plastic niet goed is voor een bak (denk aan nep planten etc). Echte planten en een stuk hout is eigenlijk wel een must, niet alleen voor de natuurlijke uitstraling maar ook voor je water.

Een aqaurium draai je altijd 4 weken in. Dit beteken dat je hem dus vult met de bodem, planten, hout, en natuurlijk het water. De eerste 4 weken maak je de filter niet schoon. Daarna moet je dit ook nooit onder de kraan uitknijpen, maar in afgeheveld aqaurium water. Dit heeft te maken met een bacterie cultuur die zich in je filter gaat huizen.

Wekelijks kun je 20/30% van je water verversen, dit kun je vervangen met gewoon kraanwater.

Benodigheden zijn dus altijd:

- Aquarium
- Bodem
- Planten
- Decoratie (hout, stenen)
- Filter
- Verwarmingselement

Vissen komen altijd als laaste.

Ik hoop dat je zo alles op een rijtje hebt :D
Voor info over inrichting, beplanting en vissen kun je altijd een pb sturen :)

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 08:20

DiscoDipp schreef:
Zoals hier boven al is genoemd, tenzij een bekende aqua winkel, nooit luisteren haha.
Om te beginnen doe je goed aan een 60-80 liter bak. Deze zijn redelijk stabiel te houden en hier kun je wat kleine makkelijk visjes in kwijt. Zoals Rubi tetra's, rasboras etc.

Wil je een beplante bak zou ik naar aqua soil kijken, ik raad altijd ADA amazonia aan, maar een van Dennerle is ook prima, en wat goedkopen.

De bak kun je helemaal naar eigen smaak inrichten, al druk ik mensen altijd op het hart dat plastic niet goed is voor een bak (denk aan nep planten etc). Echte planten en een stuk hout is eigenlijk wel een must, niet alleen voor de natuurlijke uitstraling maar ook voor je water.

Een aqaurium draai je altijd 4 weken in. Dit beteken dat je hem dus vult met de bodem, planten, hout, en natuurlijk het water. De eerste 4 weken maak je de filter niet schoon. Daarna moet je dit ook nooit onder de kraan uitknijpen, maar in afgeheveld aqaurium water. Dit heeft te maken met een bacterie cultuur die zich in je filter gaat huizen.

Wekelijks kun je 20/30% van je water verversen, dit kun je vervangen met gewoon kraanwater.

Benodigheden zijn dus altijd:

- Aquarium
- Bodem
- Planten
- Decoratie (hout, stenen)
- Filter
- Verwarmingselement

Vissen komen altijd als laaste.

Ik hoop dat je zo alles op een rijtje hebt :D
Voor info over inrichting, beplanting en vissen kun je altijd een pb sturen :)

Dankje voor de informatie!

Nee ik vind nep planten sowieso niks hah :o
Maar in een 60/80 bak kun je dus niet een middel maatje houden of zijn dat allemaal alweer lastigere vissen?

Gewoon uit nieuwsgierigheid.

DiscoDipp

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 10:58

Jawel hoor, danio'a, tetra's die kunnen er ook gewoon in. Ik heb zelf gewoon een voorkeur voor een grotere school kleine visjes :D

Als je iets groter gaat als een 60L bak heb je nog een koppel dario dario, ramirezi, gourami, en natuurlijk de bekende guppys, platys, mollys etc.
Die laatste kunnen ook wel iets kleiner weer.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 14:26

DiscoDipp schreef:
Jawel hoor, danio'a, tetra's die kunnen er ook gewoon in. Ik heb zelf gewoon een voorkeur voor een grotere school kleine visjes :D

Als je iets groter gaat als een 60L bak heb je nog een koppel dario dario, ramirezi, gourami, en natuurlijk de bekende guppys, platys, mollys etc.

Haha guppys wil ik niet :o
Ik lees veel dat er net wat temperatuur verschil zit in het houden van bepaalde vissen de ene van 20 graden en andere bijvoorbeeld 23 hoe gaat dat in praktijk dan?

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 14:30

Janinevv schreef:
DiscoDipp schreef:

Ik lees veel dat er net wat temperatuur verschil zit in het houden van bepaalde vissen de ene van 20 graden en andere bijvoorbeeld 23 hoe gaat dat in praktijk dan?

Meestal zit er bij elke vis wel een marge (dus niet op 20 graden, maar tussen de 19 en 22 bv.) Ik zoek vissen uit die in de marge rond dezelfde temperatuur vallen en pak hem daar ergens tussenin (23,5 graden is die van ons).

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 14:54

iirrssjjee schreef:
DiscoDipp schreef:

Meestal zit er bij elke vis wel een marge (dus niet op 20 graden, maar tussen de 19 en 22 bv.) Ik zoek vissen uit die in de marge rond dezelfde temperatuur vallen en pak hem daar ergens tussenin (23,5 graden is die van ons).[/quote]

Oke bedankt voor de uitleg, dat vond ik nogal lastig beschreven stukje op internet haha :o

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 20:44

Je kunt er ook bijna wel vanauit gaan dat de 'normale' tropische vissen altijd tussen de 20-25 zitten. Dus idd een standaard temp van 23/24 is helemaal prima.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 16:27

Hai!

Mag ik me nu officieel melden? Ben al eens binnengevallen in jullie topic :=
Ik ben Dorieke en bezig om mijn aquarium opnieuw op te starten. Heb in juni een heel mooi aquariumplan gekregen van DiscoDipp, maar door diverse omstandigheden was ik er nog niet aan toegekomen om hem opnieuw op te starten!
Nu draait hij in en kunnen over twee weken de vissen erin (mits alle waarden dan goed zijn) :)

Alleen een vraagje;
ik heb een Aqua Soil bodem gekocht en deze in het aquarium gedaan. Een vriendin zegt echter dat het onzin is om zo'n dure bodem aan te schaffen, want een voedingsbodem voldoet ook prima?
Heb juist deze bodem gekocht vanwege het weinige onderhoud aan je aquarium/bodem etc. Kan iemand mij wegwijs maken?

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 16:39

Ik kom ook weer eens binnenvallen na een hele lange tijd :')

Dat is zo'n bodem die ze vaak voor aquascaping gebruiken toch?
Ik moet zeggen dat ik nooit een voedingsbodem had bij mijn vissen maar zwart grind en dan bij de planten kleibollen en vloeibare plantenvoeding.
Bij mijn garnalen gebruik ik akadama, heb alleen toch liever een zwarte bodem :+

Ik heb alleen nog mijn garnalenaquarium met crystal red, black en snow white.
Kwam er alleen te laat achter dat mijn pomp niet meer goed werkte dus hij draaide echt slecht.
Ik ben nu de bak aan het leeghalen, de bodem is al oud en zag steeds minder garnalen.
Als hij af is dan plaats ik een foto :)
Hoop nu vooral dat alles goed verloopt en dat ik geen uitval krijg..

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 16:43

Oeh, geen idee eigenlijk of ze dat veel voor aquascaping gebruiken. Het is mij aangeraden, omdat ik het niet zie zitten om elke week de hele bodem te moeten schoonmaken :=. Deze was onderhoudsvrij en dan hoef ik alleen waterwissel te doen.

Garnalen zijn ook super leuk! Ik ben benieuwd naar je bakje! Als mijne klaar is (begin januari) dan zal ik ook zeker foto's posten!

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 17:00

Heb het zelf nooit gehad, maar volgens mij is dat inderdaad wel een goede bodem..

Heb net de garnalen in hun tijdelijke aquarium gezet.
Denk dat het een wijs besluit is dat ik de bak (aqua60) ga leeghalen.
Heb zo te zien veel garnalen verloren :( Denk dat de bodem is gaan rotten ofzo..

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 17:09

Ik heb het je inderdaad aangeraden, dit omdat dit een bodem is die zichzelf onderhoud.

Ik wil niemand op de tenen trappen, maar de mensen die dit onzin vinden, en een voedinsbodem net zo goed vinden, weten duidelijk niet waar ze het over hebben.
Een voeding bodem is gemaakt van bepaalde stoffen die na een tijd 'op' zijn en 9 van de 10 keer gaan rotten na een tijd.

Een ADA bodem is een behoorlijke investering, maar deze bodem werkt als de natuur, het moment dat je hem in je aquarium schud zijn het bolletjes, na een tijd word dit een laag wat op klei lijkt, alles wat op de bodem valt of ligt word net zoals in de natuur opgenomen in die bodem.

Dit is dus nooit op, gaan niet rotten, en doordat het van vulkanisch materiaal is gemaakt slibt deze ook niet dicht ivm de zuurstof in de bodem zelf.

Conclusie is dus, je hoeft bijna nooit schoon te maken, niet te vervangen, en je kunt er alles in steken en het groeit. Hierdoor wordt hij ook veel gebruikt bij aquascaping.

Ik heb ze zelf in 3 van de 5 bakken liggen, en deze draaien gewoon het beste. Nooit last van schommelingen in het water, vuil water en zelfs bepaalde ziektes van vissen kunnen hier niet tegen. Hij geeft dus ook bepaalde stoffen af die gelijk staan aan catappa bladeren :)

Zeker de goede keus gemaakt hoor! +:)+

Ik heb nu inmiddels 5 bakken staan :')
2 x 240L
1 x 35L
1 x 60L
1 x 15L

Oeps ofzo? :')

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 17:23

Helemaal top! Ben ik weer wat wijzer. Dierenwinkels verkopen ook een hoop zooi wat dat betreft :=. Weten er ook maar bar weinig van vaak.....

Iemand tips voor winkels/kwekers omgeving Apeldoorn met goede vissen?
Wil graag een paar Black Molly's.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 17:43

DiscoDipp schreef:
Ik heb het je inderdaad aangeraden, dit omdat dit een bodem is die zichzelf onderhoud.

Ik wil niemand op de tenen trappen, maar de mensen die dit onzin vinden, en een voedinsbodem net zo goed vinden, weten duidelijk niet waar ze het over hebben.
Een voeding bodem is gemaakt van bepaalde stoffen die na een tijd 'op' zijn en 9 van de 10 keer gaan rotten na een tijd.

Een ADA bodem is een behoorlijke investering, maar deze bodem werkt als de natuur, het moment dat je hem in je aquarium schud zijn het bolletjes, na een tijd word dit een laag wat op klei lijkt, alles wat op de bodem valt of ligt word net zoals in de natuur opgenomen in die bodem.

Dit is dus nooit op, gaan niet rotten, en doordat het van vulkanisch materiaal is gemaakt slibt deze ook niet dicht ivm de zuurstof in de bodem zelf.

Conclusie is dus, je hoeft bijna nooit schoon te maken, niet te vervangen, en je kunt er alles in steken en het groeit. Hierdoor wordt hij ook veel gebruikt bij aquascaping.

Ik heb ze zelf in 3 van de 5 bakken liggen, en deze draaien gewoon het beste. Nooit last van schommelingen in het water, vuil water en zelfs bepaalde ziektes van vissen kunnen hier niet tegen. Hij geeft dus ook bepaalde stoffen af die gelijk staan aan catappa bladeren :)

2 x 240L
1 x 35L
1 x 60L
1 x 15L

Is dit ook geschikt voor een meter bak?

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 17:58

Coconut schreef:
Helemaal top! Ben ik weer wat wijzer. Dierenwinkels verkopen ook een hoop zooi wat dat betreft :=. Weten er ook maar bar weinig van vaak.....

Iemand tips voor winkels/kwekers omgeving Apeldoorn met goede vissen?
Wil graag een paar Black Molly's.

Voor Black Molly's zou ik even op marktplaats kijken als ik jou was. Dat zijn snelle kwekers, waarschijnlijk zijn er wel hobbyisten in je omgeving die ze kwijt willen. Minder kans op insleep van ziekten en vaak ook veel goedkoper dan in een winkel. :)

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 20:23

Florale schreef:
DiscoDipp schreef:

2 x 240L
1 x 35L
1 x 60L
1 x 15L

Is dit ook geschikt voor een meter bak?

Jawel hoor, ik heb die bodem in mijn 1,20m bak liggen :)
Kost alleen wat meer.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 20:30

Naar dierenwinkels luister ik allang niet meer :')
Heb altijd eerst vooronderzoek gedaan.

Het lijkt erop dat ik echt alle garnalen gevangen heb.
Morgen ga ik de aqua60 helemaal leegmaken en schoonmaken.
Hopelijk is hij morgen ingericht en kan ik hem laten indraaien.
Heb de filter vol gelaten (extern) voor de bacteriën.
Dus gaan niet de drie/vier weken worden dit keer.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 20:36

Helemaal goed dan doe ik dat!
Bedankt :)

Kiwi64

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 23:29

Inmiddels heb ik ook het eea verbouwd in mn bakje. Hoop dat ik wat meer verstopplekjes heb gecreëerd voor de garnalen, dan ga ik er binnenkort nog een paar bij zetten.

Zo begon het

Afbeelding

Nieuwe bodem erin

Afbeelding

En nu:

Afbeelding

Ik weet nog niet of ik tevreden ben met de hoeveelheid stenen, maar ik laat het voor nu even zo.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 23:43

Erg mooi!!!

Kiwi64

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 00:16

Dankjewel! :D

Het is mij trouwens opgevallen dat een van mijn garnalen een holletje onder het hout heeft 'geclaimd' en de andere garnalen hier wegjaagt. Is dit normaal gedrag en heeft het een oorzaak? Leek me zo'n vreemd gedrag voor een groepsdiertje.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 01:55

Ziet er goed uit! :D
Dat kan denk ik niet zoveel kwaad. Mijn vrouwtjes claimen ook alles wat ze vinden, maar heb ze nooit echt zien vechten. Moet zich denk ik even settelen :)

Hier mijn 'nieuwe' kweekbak. Hier komt een groep van 15 Corydoras venezuela black in. Mijn catappa bladeren, blackwater mix en de rest van de zooi moet nog komen, dus het amazone achtige zit er nog niet bij.

Echt mega gelukt gehad met deze bak, zo gratis mee kunen nemen! :D
Inrichtinf natuurlijk wel zelf gemaakt!

Afbeelding

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 10:13

Wat gaaf dat hout zo. Heel erg mooi!

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 12:43

Mooie aquaria komen er voorbij <3
Ben hier al druk in de weer geweest vanochtend :')
Moet zeggen dat hij sneller schoon was dan verwacht.
Heb inmiddels de bodem uitgespoeld en erin gedaan, alles ingericht en grotendeels gevuld.
Blijf het alleen een verschrikkelijk nadeel van akadama vinden dat de planten zo slecht blijven zitten..
Mijn vissenaquarium (heb ik inmiddels niet meer) zag er altijd precies uit hoe ik het in mijn hoofd had.
Maar heb met akadama altijd een strijd met de planten :(

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 12:47

Kiwi64&discodipp gave bakken!!

Hier alles nu rustig gelukkig op aquarium gebied. Visjes doen het goed, planten groeien enorm hard dus die vanmiddag maar weer eens snoeien.