Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 12:24

Even tips gevraagd; aangezien een van onze kippen meer bij de buren zat dan thuis, is ze gisteren gekortwiekt. Maar het is echt supersneu nu, ze is nu constant langs het hek en de schutting op en neer aan het rennen/lopen/zoeken naar uitgang, heb echt medelijden met haar, ziet er zo zielig uit. Ik heb al geprobeerd haar rustig te krijgen met wat lekkers, waar de andere kippen wel blij mee zijn, maar het interesseert haar niks, ze blijft onrustig.
Kan ik wat doen om het minder zielig te maken, en hoe?

Galaika

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 12:45

Ik zou het gewoon laten, ze went er wel aan.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 18:00

Wij hebben inderdaad een haantje tussen zitten. Echt sneu want het is in mijn ogen de mooiste en ook nog eens de liefste :(
Vind het erg jammer da die weg moet. Twee straten verder heeft een dame misschien interesse. Net foto's gestuurd. Dan zou die wel een mooi leven krijgen. Anders moet hij naar de hanenmeneer |(
Duimen jullie mee?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 16:11

Veriye is het wat geworden?

Hayke idd gewoon even laten wennen.

Gisteren hebben we het toekomstige kippenhok leeggeruimd en een plan van aanpak gemaakt.
Bij de ramen zitten ijzeren spijlen en gaas dat halen we weg zodat er meer licht door de ramen komt.
En de tegels gaan eruit,word nog wat zand bijgestort en dan opnieuw leggen.
Ook wordt de zijwand deels verwijderd,onderste deel is beton en bovenste tot het dak dichtgetimmerd.
Dat gaat weg en het word mooi "open"
Er komt dus stevig gaas tot aan het dak.

Op die manier is het heel licht.
En we zagen een groot deel van de poten van een oud konijnenhok af en dat zetten we in een hoek zodat ze een ruim hok hebben om hun eieren te leggen.

Afbeelding

Afbeelding

Galaika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 16:24

Oeh, dat wordt mooi Eilinora!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 16:29

Thanks,overigens zullen ze overdag vrije uitloop hebben buiten.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 16:34

oh dat wordt inderdaad mooi!

Ja, haantje is gisteren al verhuisd. Hij heeft een super plek gekregen en mag op de boerderij oud worden.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 16:45

Gelukkig maar.

Ja nog ongeveer 10 dagen totdat de eieren uitkomen,hoop dat er genoeg hennen tussen zitten

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 17:11

ja, echt. ik had hem niet naar de meneer kunnen brengen, je laat ze daar in een krat alleen achter, wetende dat ze voer voor roofvogels worden |(
Ik ben dus erg blij dat hij een goed plekje heeft gevonden. De mevrouw waar de boerderij van is vangt ook pluimvee van de dierenbescherming op en hij mag ertussen lopen en aan ouderdom doodgaan.
Nu hopen dat de andere 4 gewoon hennen zijn :P

Maar het heeft me ook laten zien dat mijn droom van een boerderij niet realistisch is. ik krijg het niet over mij om dieren dood te maken, zelfs is het voor mijn eten. ik ben gewoon te emotioneel en te gehecht aan de dieren.

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 17:41

Eilinora, wauw wat gaaf! Heerlijk hok krijgen ze :)

Veriye schreef:
oh dat wordt inderdaad mooi!

Ja, haantje is gisteren al verhuisd. Hij heeft een super plek gekregen en mag op de boerderij oud worden.

Oh gelukkig! Wat fijn dat hij daar lekker oud mag worden

Wij hebben ook van de 4 kuikens 3 hanen, en die beginnen ook te vechten nu baal er echt van, kan het ook niet over mijn hart verkrijgen om ze te slachten. Dus maar even kijken hoe we het gaan doen.
Grote kans dat bij de nieuwe 6 kuikens ook hanen zitten, dat is het nadeel van broedeiren ;(

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 09:24

Heeft één van jullie Parelhoenders? Ik zit er over te twijfelen om een paar eitjes of kuikens te kopen. En dan los op erf en terrein te laten lopen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 09:35

Op facebook is een groep speciaal voor het herplaatsen van hanen. Altijd de moeite waard om te proberen als iemand haantjes over heeft.

Onze buren hebben parenhoenders. Mooie dieren, maar maken wel veel kabaal en ze schieten zo enorm snel in de stress.. Ze hebben er een looppad uitgesleten in het gras door het heen en weer rennen langs het gaas. Ik vind het maar sneu voor de diertjes, in een kleine ren. Ik denk dat die echt op een groter terrein met veel beschutting los moeten lopen om ze echt gelukkig te houden. Maar ik weet niet hoe braaf ze op eigen terrein blijven als er geen hek omheen zit.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 09:41

Oh 8nnemiek, dat is een goede tip! Ga ik even opslaan, als er toch nog een haantje tussen zou zitten.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 11:25

Mijn nieuwe hok begint vorm te krijgen!

Afbeelding

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 11:34

Bedankt voor de tip 8nnemiek! Ik heb hem gevonden super fijn :D

Matheno schreef:
Mijn nieuwe hok begint vorm te krijgen!

[ [url=m/7wgRLL.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wauw wat gaaf!

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 12:26

Hier heeft het hanen probleem zich vanzelf opgelost. We hadden 8 kuikens waaronder 3 haantjes en in de vierde week zijn er twee haantjes dood gegaan. Inmiddels zijn ze de 12 weken al weer gepasseerd en vooral de haan is erg groot geworden. Gelukkig gaat het ook goed met de andere kippen, de twee logee kippen en de fazant.
En zaterdag zijn de twee eendeneieren uitgekomen waar een van de kippen op broedde. Moeder kip zorgt zo goed voor haar eendenkuikens. We hebben haar en 'haar' twee kuikens nu wel even apart zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 13:50

Wat een leuke klusprojecten komen er voorbij!

Haantjes zijn wel een nadeel van broedeieren inderdaad...

Hopelijk hier geen er tussen.. of iig niet alle 3 :') Fazant-ei is nog niet uitgekomen, benieuwd of dat nog gaat gebeuren. Vanochtend was er niks aan te zien.

Ondertussen wel de kuikentjes allemaal geboren, Koosje, Daantje en Guusje:
Afbeelding

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 21:16

Houden jullie dan , of toch de meeste, geen meerdere hanen samen? Is dit dan door ruimte gebrek?
Mischien een tip voor sommige:
Bij genoeg ruimte zijn meerdere hanen werkelijk geen probleem, vechten zal er altijd wel eens gebeuren, maar als ze de ruimte hebben om elkaar te ontvluchten kunnen hanen prima samen gaan leven.
Hier lopen werkelijk alle maten samen, zelden loopt dit fout. Voorheen had ik steeds een 50 tal hanen met net iets meer hennen bij elkaar lopen. Op heden wat gaan afbouwen in het fokken, maar nog steeds een 15tal hanen aanwezig..
Die lopen broedelijk samen alsof ze beste maatjes zijn. Oja in het voorjaar zijn ze wat lastiger, eisen dan hun groepje hennen op en gaan dan zeker geen gevecht uit de weg..maar bij avond zitten ze samen op stok.
Overigens zijn hanen prima vaders voor kuikens,..

Slachten doe ik ook niet, ondanks ik tot 2 jaar terug toch vlot 350 kuikens over een gans jaar had.

Dinsdag roofmijten besteld, helaas sedert lang nog eens bloedluizen op stal. Daarvan is zeker 80% na het weekend met onze stoomreiniger gedood, de laatste zullen voedsel zijn voor de roofmijten. Alles terug volledig biologisch aangepakt en hopelijk blijven die krengen nu opnieuw voor een paar jaar weg! Rotbeestjes zijn het...

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 21:18

Ik hou geen hanen, omdat wij in een woonwijk wonen. Als wij iets buiten af zouden wonen, zou ik de haan ook houden.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 21:19

Hier blijft 1 haan omdat we het mooi vinden.
De rest van de hanen(als die er zijn tenminste) is al iemand voor.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 21:32

Hier ook maar een haan.. Maar ik ken inderdaad ook meerdere plekken waar kippen en hanen samen zonder problemen gehouden worden. Vroeger op de kinderboerderij was dat doodnormaal. En op de camping hier in de buurt loopt ook alles zonder problemen door elkaar. Als ze idd maar genoeg ruimte, hennen en schuilplekken hebben.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 22:21

Hier 4 hanen :j De oudste is de baas over de andere 3. Ze hebben nooit echt ruzie

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 22:53

De dame waar mijn haan naar toe ging heeft ook meer hanen. Ze hebben erg veel ruimte, dus volgens de mevrouw kunnen ze elkaar ontwijken als het moet.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 23:04

Hier een haan om ze niet tegen elkaar op te laten kraaien. Momenteel hebben we er overigens twee maar een is een logee haan en gaat over een paar weken weer terug naar huis. Maar van de 8 kuikens had ik zeker geen 3 haantjes gehouden. Ze leggen geen eieren, zijn soms lastig (en best wel lekker).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 13:32

Wij hebben helaas niet de ruimte voor extra hanen. De legkippen zitten nog zonder heer, maar zet daar een Chabo haan bij en ze eten m op _O-