Puppy Erbij 2023/2024

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Galaika

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 10:13

Ik las iets over honden die hun tong uitsteken?

Afbeelding

Afbeelding

Voor de rest is ze helemaal oké hoor! Wij zijn trouwens ooit binnengekomen in het 2018 topic en sinds dit jaar is onze 2021 (geschat) puppy er ook bij.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 10:15

Galaika schreef:
Ik las iets over honden die hun tong uitsteken?

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Voor de rest is ze helemaal oké hoor! Wij zijn trouwens ooit binnengekomen in het 2018 topic en sinds dit jaar is onze 2021 (geschat) puppy er ook bij.

hahahaha die laatste ook vooral :')

--

Ik heb momenteel gezelschap van mijn gekke duo. Ik ben even op de slaapkamer van m'n zoon op de computer (mijn iMac beneden begint de geest te geven |( ) en alleen naar boven gaan kan Echt niet volgens Arya & Sansa dus binnen no time vlogen ze de trap omhoog toen m'n man de gangdeur even open had.

Hiiii :wave: (ondertussen liggen ze tegen elkaar aan te slapen)
Afbeelding

edit: huidige situatie:
#bestillmyheart

Afbeelding

Zo is het gelukkig echt altijd geweest tussen hun, maar ik blijf er toch elke dag bewust van genieten weer als ik het zie haha.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 10:39

Pantykous schreef:
cursebreaker schreef:
knip

Ik heb niet zo’n behoefte om me overal in te verdiepen.

Titeren had ik wel op bokt over gelezen en dat had de fokker ook gedaan dus daar kon ik me goed in vinden :j
Ontvlooien maar zeker ontwormen volgens een schema vind ik logisch bij puppy’s. Als ze volwassen zijn ben ik daar niet zo strikt meer mee.

En idd, 40 jaar ervaring zegt misschien niet alles maar wel voor mij genoeg. Ik kreeg een getiterde hond mee met een mooi voerschema, inclusief vers en brok voor thuis. In ieder geval voor mij genoeg informatie gekregen om er van uit te kunnen gaan dat ze goed op de hoogte is van wat ze doet.

En verder is er ook nog zoiets als gezond verstand waar ik genoeg van denk te hebben, dus moet goed komen :D

Maar wat maakt een pup klakkeloos ontwormen volgens een schema dan logisch? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 10:52

Miepmiept schreef:
Heeft iemand wel eens eens wormen bij volwassen hond gehad? Ik ben daar eigenlijk vrij laks in, denk er gewoon niet aan.

Ik weet niet of onze volwassenen honden daadwerkelijk wormen hebben gehad maar ik geef ongeveer 2x per jaar een wormtablet. Voor de zekerheid denk ik. Of als ik merk dat ze jeuk krijgen.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 10:53

Wormen niet, giardia is altijd een risico.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 10:54

Hier ook een tonguitsteker :') Bij elke diepe slaap gaat die tong eruit. Intelligent lijkt ze dan :')

Afbeelding

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 11:12

Wormen heb ik eigenlijk nog nooit meegemaakt met mijn honden in de 17 jaar dat ik ze heb, ondanks dat ik bijna nooit pillen heb gegeven in zowel het leven van m'n vorige hond alsnu ook bij Arya (Arya heeft ze dan wel als pup gehad nog en de keren dat we in Frankrijk op vakantie zijn geweest maar daarbuiten nog nooit pillen gegeven omdat ze gewoon geen wormen heeft (gehad). Daarom vind ik het zo raar dat nog steeds die standaard schema'tjes vanuit praktijken aangemoedigd word om preventief pillen erin te stoppen - die helemaal niet preventief werken want je voorkomt het krijgen van wormen er echt niet mee helaas. Nu zijn pups, honden met een zwakker systeem, senioren e.d. wel altijd individuen waarbij ik dan bv vaker de ontlasting zou checken bv. omdat die toch vaak meer gevoelig zijn om iets op te lopen.

majabeestje
Je zou bij twijfel van aanwezigheid wormen ook bij je dierenarts een ontlasting onderzoek kunnen laten doen. dan weet je het zeker (meten = weten) en zou je het alleen hoeven te geven als er daadwerkelijk wormen zijn aangetroffen.

Giardia, welke Leo aanhaalt, vind ik idd een groter risico maar daar kun je ook zo weinig aan doen, behalve ze proberen iig al niet aan de ontlasting van anderen te laten zitten en het liefst ook niet bij sowieso vreemde honden aan de kont te laten snuffelen. Maar je hond kan al ergens door de poep lopen of iets in een grasveld en het zo meenemen ook, het is echt een vreselijke parasiet. Het is echt gewoon hopen/bidden dat je gewoon geluk hebt dat nooit tegen gaat komen, maar het is wel echt bizar hoeveel het de laatste jaren nog meer opgekomen is overal. Vrijwel niemand ontkomt er meer aan met de honden op een gegeven moment lijkt het wel, brr.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 29-08-24 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 11:16

Majabeestje schreef:
Hier ook een tonguitsteker :') Bij elke diepe slaap gaat die tong eruit. Intelligent lijkt ze dan :')

[ Afbeelding ]

Haha heerlijk!

Hier zijn ze zich alweer anders gaan liggen, maar ze liggen wel altijd zo dat ze met elkaar in contact blijven. Ik vind dat zo leuk haha. Dit doen ze dus ook echt heel vaak, dat ze dan met de pootjes ergens contact hebben.

Afbeelding

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 11:22

Haha majabeestje, heerlijk koppie _O-

Evi heeft zo'n lange tong dat als ze rent, hij in d'r oog komt :')

Giardia hoor ik ook echt veel gevallen van idd. Het is ons tot nu toe bespaard geweest, maar je lijkt er bijna niet onderuit te komen :')
Ontwormen deed ik bij m'n paard ook niet preventief, en wordt daar door DA ook niet meer gestimuleerd. Ergens gek dat dit bij honden nog wel zo "standaard" wordt gedaan!
Evi moest voor Schotland verplicht een ontworming, anders kom je het land niet in :+

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 11:23

Over Giardia gesproken, een buurtbewoner liep eens te gillen dat we afstand moesten houden want haar hond had Giardia.
Maar ze was hem aan het uitlaten op het meest drukbezochte uitlaatveld in de buurt. :+
En dan daarna natuurlijk dom kijken als de halve buurt alsnog met Giardia zit want ze hield toch afstand. 8)7

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 11:30

Heeft ze een mogelijkheid dan om ergens anders naartoe te gaan? Niet iedereen kan ook verder weg de hond gaan uitlaten kan ik me zo voorstellen. En uiteindelijk komen overal wel andere honden die potentieel giardia kunnen verspreiden, ook op rustigere stukken, dus ze moet toch wat denk ik tenzij iedereen z'n hond alleen nog in eigen tuin zou moeten laten poepen... Lastig hoor, want ik denk als wij met Giardia zouden zitten, zou ik toch gewoon hier in de buurt m'n hond moeten uitlaten waar idd tig anderen ook wandelen. Ik kan geen 4x keer per dag met de auto ergens naartoe waar het 'rustiger' is- en waar net zo goed Ook honden komen.

Meer als de ontlasting van je hond goed opruimen en afstand houden van anderen kun je denk ik niet doen, want daar is anders geen beginnen aan. In theorie kan ook elke hond die bij jou in de wijk loopt wormen hebben bv en dat blijft zich dan hetzelfde allemaal. Wij zijn er vooral enorm op gefocust om zelf niet door het gras te lopen hier in de wijken en de ontlasting van anderen echt heel actief te vermijden en Arya daar ook niet te laten snuffelen bv. Meer kunnen we niet doen en ik blijf maar bidden dat we niet getroffen worden :')

Net zoals met loopse teven bv. Tijdens de loopsheid ging ik zoveel als het kon dan idd wel naar een rustigere plek, maar ik kon geen 4x per dag met de auto overal naar buitengebied gaan karren dus we liepen ook met haar in onze drukke wijk. Kan er niks aan doen voor de reu eigenaren maar ja ik kan m'n hond niet ineens laten oplossen en niet meer laten bestaan. :')

xSannee
Jaa idd bij paarden is dat al zo lang idd. Het is voor mij al echt ruim 10 jaar geleden dat ik een eigen paard had en toen werd dat al preventief zo gedaan. Maar idd met reizen soms zoals naar Schotland, kom je er niet onderuit nee.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 29-08-24 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 11:34

KimD schreef:
Maar wat maakt een pup klakkeloos ontwormen volgens een schema dan logisch? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Je bent zo maar te laat als je pas gaat ontwormen als er klachten zijn. Daarnaast ben ik niet overtuigd van ontlastingsonderzoek, ook bij paarden niet. Vals negatief komt mij te vaak voor. Overigens vind ik elke 4 weken niet nodig bij een puppy. Voor mij dus bewuste keuze om het zo te doen.
Daarnaast vreet Max graag kattenstront en ik weet niet wat die rotbeesten allemaal uit/opvreten dus ik maak de afweging om dan toch vaker te ontwormen,

Bij onze volwassen honden deden wij het geloof ik maximaal 1x per jaar (?) maar zeker niet vaker.

Enten doe ik wel met behulp van titeren.

Hoe lang hebben jullie je puppy's in de bench? Max zit er met zn 15 weken nog steeds heel veel in, hij rust anders te weinig uit. -O-

Die tongetjes <3

Gisteren de eerste training van de basiscursus gedaan, hij vind het zo leuk! Met de puppy cursus was hij al super enthousiast maar hij gaat ook lekker op de clicker die nu geintroduceerd is. Dat is voor mij ook nieuw maar vind het fijn werken *\o/*

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 11:35

Met kattenpoep eten moet je sowieso opletten, daar kunnen ze wel meer van krijgen als alleen wormen := Net als vogelpoep, dat kan ook echt levensgevaarlijk zijn. Maar wat kattenpoep betreft hebben wij hier in huis echt een hele harde regel erin, en vanaf het begin af aan echt duidelijk gemaakt dat de bak verboden terrein is - onze kat is wel een binnen kat maar toch. Buiten vreet ze gelukkig eigenlijk geen poep meer - vroeger wilde ze dat wel met schapenkeutels doen dus daar heb ik wel echt aandacht aan moeten besteden want ik vind dat echt een harde no-go aangezien schapen, paarden e.d. ontwormd worden en honden echt doodziek kunnen worden hiervan. Paarden, koeienpoep e.d. deed ze gelukkig sowieso al nooit wat mee. Het ergste wat ze nu doet is door smerige stront rollen maar goddank ben ik dat Of voor of doet ze het gewoon praktisch nooit meer sinds ze volwassen is haha.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 11:40

Ze schijten bij mij in de voortuin, waar hij ook een plasje doet. Ik zie ze helaas niet altijd op tijd, meestal kan ik het nog uit zn bek plukken :7 maar hij is me soms te snel af.

Ik wil eigenlijk tzt zo'n kattenverjager maar dan durft Max straks ook geen plasjes meer te doen dus nog even geduld.

Zou helpen als mensen ze gewoon in hun eigen huis/tuin zouden houden.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 12:40

cursebreaker schreef:
Heeft ze een mogelijkheid dan om ergens anders naartoe te gaan? Niet iedereen kan ook verder weg de hond gaan uitlaten kan ik me zo voorstellen. En uiteindelijk komen overal wel andere honden die potentieel giardia kunnen verspreiden, ook op rustigere stukken, dus ze moet toch wat denk ik tenzij iedereen z'n hond alleen nog in eigen tuin zou moeten laten poepen... Lastig hoor, want ik denk als wij met Giardia zouden zitten, zou ik toch gewoon hier in de buurt m'n hond moeten uitlaten waar idd tig anderen ook wandelen. Ik kan geen 4x keer per dag met de auto ergens naartoe waar het 'rustiger' is- en waar net zo goed Ook honden komen.

Meer als de ontlasting van je hond goed opruimen en afstand houden van anderen kun je denk ik niet doen, want daar is anders geen beginnen aan. In theorie kan ook elke hond die bij jou in de wijk loopt wormen hebben bv en dat blijft zich dan hetzelfde allemaal. Wij zijn er vooral enorm op gefocust om zelf niet door het gras te lopen hier in de wijken en de ontlasting van anderen echt heel actief te vermijden en Arya daar ook niet te laten snuffelen bv. Meer kunnen we niet doen en ik blijf maar bidden dat we niet getroffen worden :')

Net zoals met loopse teven bv. Tijdens de loopsheid ging ik zoveel als het kon dan idd wel naar een rustigere plek, maar ik kon geen 4x per dag met de auto overal naar buitengebied gaan karren dus we liepen ook met haar in onze drukke wijk. Kan er niks aan doen voor de reu eigenaren maar ja ik kan m'n hond niet ineens laten oplossen en niet meer laten bestaan. :')

xSannee
Jaa idd bij paarden is dat al zo lang idd. Het is voor mij al echt ruim 10 jaar geleden dat ik een eigen paard had en toen werd dat al preventief zo gedaan. Maar idd met reizen soms zoals naar Schotland, kom je er niet onderuit nee.

Er zijn genoeg plekken waar niet bijna de hele wijk zijn honden uitlaat, zelfs binnen 50 meter van waar ze op dat moment liep.
Poep opruimen doet bijna niemand hier, ben er voor het gemak maar vanuit gegaan dat degenen met giardiahonden dat ook niet doen.
Maar al zouden ze dat wel doen lopen ze alsnog de halve buurt te besmetten lijkt mij, zeker als de hond aan de diarree is waardoor je het nooit goed opgeruimd krijgt. :)
En ja, ik persoonlijk vind dat als je een hond met iets als guardia hebt en je hebt een tuin, je de hond maar daar moet uitlaten tot het dier weer schoon getest is. :o

Loopse honden heb ik geen probleem mee, maar ik heb geen intacte reuen omdat ik een intacte teef heb.
Maar als je je hond bij je houdt kan het mij weinig schelen of je hond sociaal is of niet, een intacte reu of niet etc.
Ik heb weleens de opmerking gehad dat ik mijn loopse teef niet mocht uitlaten op een bepaalde plek terwijl hun reu op mijn hond liep te rijden.
Ik de mijne er onderuit geplukt, opgetild en het buikje met overduidelijk piemeltje laten zien en gevraagd sinds wanneer teven piemels hebben. :')
Overigens laat mijn teef zich niet dekken door vreemde honden, die vindt ze eng. :+

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 12:45

Ik vind dat je in principe niemand te zeggen hebt of ze hun hond wel of niet zouden horen uit te laten ergens waar het door iedereen gebeurd, of ze wel of geen tuin thuis hebben. Iedereen heeft recht in principe om hun hond buiten eigen terrein uit te laten, ook honden met giardia of loopse teven (want ga je dan idd ook ergens anders lopen met je loopse teef omdat je intacte reuen die in je wijk lopen anders tot last bent bv. Dat zouden reu eigenaren dan ook wel graag willen zien natuurlijk) of andere ziektes moeten kunnen lopen buiten. Wij hebben een postzegel tuin in een tussenwoning en no way dat ik m’n hond hier non-stop alle behoeftes zou laten doen als ze giardia zou oplopen, sorry maar nope. That said, hoop ik dat we er echt nooit mee te maken krijgen :')

Het niet opruimen van poep ed gebeurd helaas overal wel ja. Wij houden daar rekening mee als we hier lopen en laten haar op bepaalde stukken ook nooit/nergens snuffelen ed omdat je idd gewoon nooit weet wat ze met zich meedragen.

Edit:
Wij liepen tijdens de loopsheid dus wel deels op rustigere plekken maar dat was voor onszelf zodat Arya meer rust had omdat ze al genoeg ‘in dr koppie zat’ en last van de hormonen had.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 29-08-24 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 12:50

Pantykous schreef:
KimD schreef:

Je bent zo maar te laat als je pas gaat ontwormen als er klachten zijn.
Daarnaast ben ik niet overtuigd van ontlastingsonderzoek, ook bij paarden niet. Vals negatief komt mij te vaak voor. Overigens vind ik elke 4 weken niet nodig bij een puppy. Voor mij dus bewuste keuze om het zo te doen.
Daarnaast vreet Max graag kattenstront en ik weet niet wat die rotbeesten allemaal uit/opvreten dus ik maak de afweging om dan toch vaker te ontwormen,

Bij onze volwassen honden deden wij het geloof ik maximaal 1x per jaar (?) maar zeker niet vaker.

Enten doe ik wel met behulp van titeren.

Hoe lang hebben jullie je puppy's in de bench? Max zit er met zn 15 weken nog steeds heel veel in, hij rust anders te weinig uit. -O-

Die tongetjes <3

Gisteren de eerste training van de basiscursus gedaan, hij vind het zo leuk! Met de puppy cursus was hij al super enthousiast maar hij gaat ook lekker op de clicker die nu geintroduceerd is. Dat is voor mij ook nieuw maar vind het fijn werken *\o/*

Even op het dikgedrukte inhaken: dat is niet mogelijk, wormenkuur werkt alleen op het moment van geven. Zie mijn vorige post met uitleg. Preventief ontwormen bestaat dus eigenlijk niet. Het werkt of verlaat het lichaam zonder parasieten. Het voorkomt geen parasieten. Daarnaast werkt ieder middel enkel voor bepaalde parasieten. Je werkt dus eigenlijk blind.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 12:53

Dat zeg ik toch ook niet dat het preventief werkt? Maar als er wat zit wordt het wel meegenomen voordat het een probleem wordt. Dat is althans mijn overweging maar snap ook heel goed dat een ander er anders in staat.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 12:56

Tenzij het dus een parasiet is die niet onder die specifieke ontworming valt. Dan denk je dat het schoon is vanbinnen, maar heeft de hond toch een werkende parasiet binnen zitten, soms zeer langdurig met gezondheidsproblemen (soms ernstig) als gevolg.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 12:57

cursebreaker schreef:
Ik vind dat je in principe niemand te zeggen hebt of ze hun hond wel of niet zouden horen uit te laten ergens waar het door iedereen gebeurd, of ze wel of geen tuin thuis hebben. Iedereen heeft recht in principe om hun hond buiten eigen terrein uit te laten, ook honden met giardia of loopse teven (want ga je dan idd ook ergens anders lopen met je loopse teef omdat je intacte reuen die in je wijk lopen anders tot last bent bv. Dat zouden reu eigenaren dan ook wel graag willen zien natuurlijk) of andere ziektes moeten kunnen lopen buiten. Wij hebben een postzegel tuin in een tussenwoning en no way dat ik m’n hond hier non-stop alle behoeftes zou laten doen als ze giardia zou oplopen, sorry maar nope. That said, hoop ik dat we er echt nooit mee te maken krijgen :')

Het niet opruimen van poep ed gebeurd helaas overal wel ja. Wij houden daar rekening mee als we hier lopen en laten haar op bepaalde stukken ook nooit/nergens snuffelen ed omdat je idd gewoon nooit weet wat ze met zich meedragen.

Edit:
Wij liepen tijdens de loopsheid dus wel deels op rustigere plekken maar dat was voor onszelf zodat Arya meer rust had omdat ze al genoeg ‘in dr koppie zat’ en last van de hormonen had.

Ik zeg het ook niet tegen ze dat ze hun hond niet mogen uitlaten, maar ga ze ook niet troosten als ze boze buurtbewoners op hun dak krijgen omdat ze andere honden hebben lopen besmetten.

En ja, mijn overbuurman met zijn intacte reu krijgt een seintje wanneer mijn teef loops is.
Dan weet hij dat hij adequaat kan handelen, waar de voor zijn reu lekkerste geur hangt en we houden even nog wat meer afstand met uitlaten.
Zeker als ze dekrijp is wordt dat zeer gewaardeerd, dan heeft zijn reu het net wat moeilijker. :(:)

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 12:58

Ik kan inmiddels wel een heel boek schrijven over aanvaringen met loopse tevens en niet-intacte reuen. Ook toen beide honden nog intact waren genoeg ellende meegemaakt. Dus ik heb een hele sterke mening m.b.t. loopse tevens en losloopgebieden. :+

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 12:59

Giardia gelukkig nog nooit gehad.

Maandag gaat Chimmy ook voor het eerst naar school, benieuwd hoe hij het gaat doen. Misschien dat hij in de toekomst Agility wel leuk vindt.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 13:00

Mijn loopse teef loopt niet los en niet in losloopgebied.
Wel regelmatig 's nachts los in de woonwijk, op tijden dat wanneer je 2 andere hond-baas combinaties tegenkomt dat topdrukte is. :)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 13:01

Miepmiept schreef:
Giardia gelukkig nog nooit gehad.

Maandag gaat Chimmy ook voor het eerst naar school, benieuwd hoe hij het gaat doen. Misschien dat hij in de toekomst Agility wel leuk vindt.

Chimmy is die beagledoodlemix toch?
Zou speuren/detectie oid niet iets voor hem zijn?

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 13:01

Hier zijn er helaas echt teveel mensen met honden om elkaar op de hoogte te stellen wanneer teven loops zijn ed. De meeste mensen in de wijk hebben daar ook helemaal niet genoeg contact voor ed. Ik ken het gros van de mensen hier ook helemaal niet ondanks dat ik er al 15 jaar woon haha maar het is hier gewoon echt een drukke honden wijk dus je ontkomt niet aan loopse teven hier ed. Maar als je dat wel, contact met je omgeving/buren met honden, is dat natuurlijk altijd fijn om even aan te geven ja.

Wij gingen ook niet naar losloop in die 4 weken rond loopsheid. En ze is gecastreerd met 18 maanden dus sowieso geen hormoon ellende meer hier, dat scheelt. Arya was ook echt ellendig van de loopsheid en schijnzwangerschap. Ik was anderzijds wel altijd bang in onze wijk voor de jonge ridgeback reu die bijna dagelijks ongecontroleerd los door de wijk rende en Arya leuk vond. Was als de dood dat we die tegen zouden komen tijdens de dekrijpe periode (toen ben ik wel meer met de auto weggegaan omdat die eigenafen en hons niet te vertrouwen waren)

En an zich vind ik die buurtbewoner nog niet verkeerd dat ze aangeeft dat haar hond giardia heeft. Want wat je in veel wijkjes ziet is dat mensen het normaal vinden hun honden maar op elkaar af te laten gaan aan de lijn. Hiermee kan ze wel voorkomen dat er andere honden bij haar hond komen en evt besmet raken door direct contact bv. Dus ik vind dat op zich niet perse verkeerd. Maar ik ken die persoon idd verder niet en hoe ze zich verder gedraagt natuurlijk. In basis vind ik het waarschuwen dan wel netjes weer als je anderen tegenkomt waarbij er potentieel contact tussen honden zou kunnen gebeuren.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 29-08-24 13:04, in het totaal 2 keer bewerkt