Puppy Erbij 2021

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 09:27

Fijn dat het weer de betere kant op gaat! Dat is voor nu in ieder geval het belangrijkst.
Maar wel fijn dat je je wilt gaan inlezen verder wat betreft voer.

Kvv is zeker een fijne optie ja :) (makkelijk gezegd door mij want ik voer zelf ook kvv, ben groot fan, dus vind het altijd tof als mensen er interesse in tonen. Maar heb Arya ook een jaar bijna op brok gehad en onze vorige hond 13,5 jaar op brok dus het is niet dat ik puur alleen pro-kvv'er ben. Al zal ik met Arya niet snel terug gaan naar brok meer.)

Ik zou eens op voerwijzer.com & facebookgroep 'Ik voer KVV' kijken en eens wat inlezen erover :)
Hele informatieve website en facebook groep als je het mij vraagt.

Als je het zo 'makkelijk' mogelijk wilt houden voor jezelf, zou je voor complete kvv kunnen kiezen, zodat je eigenlijk niet snel meer iets anders hoeft bij te voeren. Al moet je alsnog even kijken dat je een menu samenstelt met zoveel %hoefdieren, zoveel %vis, zoveel %prooidieren om zo compleet mogelijk te voeren bv. en een merk hebt wat ook de juiste verhoudingen spiervlees, orgaanvlees & bot heeft. Meer informatie hierover vind je bv. ook terug bij voerwijzer. Dus kan wel aanraden om je daar even over in te lezen. En eventueel een checkup bij een voedingsadviseur/mensen met veel ervaring wat betreft samenstellen van een menu; dat moet natuurlijk wel kloppen allemaal :) Naar wat complete merken betreft zou je eens kunnen kijken naar oa BARFmenu, degomeat, carnibest, Pure Instinct maar er zijn er nog meer - en het is ook erg persoonlijk met wat iemand een goed merk vind of niet. Beetje afhankelijk van of je bepaalde toevoegingen fijn vind in het voer of niet en welke verhoudingen je graag ziet. Wij voeren zelf een mix van: Kiezebrink, Dogmeat, BARFmenu & Kivo vooral. Dit is allemaal niet compleet, dus ik voeg zelf nog dingen toe aan het menu.

Wij zijn nu iets meer als een jaar bezig met kvv en ik vind het fantastisch in ieder geval. Ben erg blij dat ik hiermee wat meer kan inspelen nu op de natuurlijke behoeften van m'n hond en beter weet wat erin gaat :) Op brok deed ze het ervoor ook wel goed, maar na de overstap op kvv merkte ik wel dat haar ontlasting overduidelijk een stuk beter werd nog bv. en vooral ook minder + ze leek wel minder gevoelig te zijn met haar maag en spugen, maar dat kan in haar geval ook leeftijdsgerelateerd zijn geweest omdat ze nog jong was en dat vaker bij jonge honden voorkomt. Maar met brok bv, ongeacht welk merk we geprobeerd hebben, had ze echt bergen poep telkens :') Je zou ook kunnen kijken voor een combi van brok/kvv nog bv, zeker in het begin voor je over zou stappen, om te kijken hoe dat bevalt :)

Qua gebruiksmak vind ik het wel mee vallen en goed te doen, maar dat is denk ik ook afhankelijk van je situatie/routine in je dagelijks leven en vooral; hoeveel vriesruimte je hebt hahaha. Het is zeker even wat meer werk soms tov brok afmeten en in een bak gooien, maar als je je routine erin gevonden hebt gaat het allemaal vanzelf. Ik zie het iig niet als ongemak, maar ik vind bezig zijn met voer en het voeren dan ook echt onwijs leuk. Ben ook graag bezig met food enrichment bv; dingen aanbieden in slow feeders, vullers ed om mentaal meer te stimuleren en ze wat te 'laten werken' voor het eten.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 09:43

cursebreaker schreef:
Fijn dat het weer de betere kant op gaat! Dat is voor nu in ieder geval het belangrijkst.

Kvv is zeker een fijne optie ja :) (makkelijk gezegd door mij want ik voer zelf ook kvv, ben groot fan, dus vind het altijd tof als mensen er interesse in tonen. Maar heb Arya ook een jaar bijna op brok gehad en onze vorige hond 13,5 jaar op brok dus het is niet dat ik puur alleen pro-kvv'er ben. Al zal ik met Arya niet snel terug gaan naar brok meer.)

Ik zou eens op voerwijzer.com & facebookgroep 'Ik voer KVV' kijken en eens wat inlezen erover :)

Als je het zo 'makkelijk' mogelijk wilt houden voor jezelf, zou je voor complete kvv kunnen kiezen, zodat je eigenlijk niet snel meer iets anders hoeft bij te voeren. Al moet je alsnog even kijken dat je een menu samenstelt met zoveel %hoefdieren, zoveel %vis, zoveel %prooidieren om zo compleet mogelijk te voeren bv. en een merk hebt wat ook de juiste verhoudingen spiervlees, orgaanvlees & bot heeft. Meer informatie hierover vind je bv. ook terug bij voerwijzer. Dus kan wel aanraden om je daar even over in te lezen. En eventueel een checkup bij een voedingsadviseur/mensen met veel ervaring wat betreft samenstellen van een menu; dat moet natuurlijk wel kloppen allemaal :) Naar wat complete merken betreft zou je eens kunnen kijken naar oa BARFmenu, degomeat, carnibest, Pure Instinct maar er zijn er nog meer - en het is ook erg persoonlijk met wat iemand een goed merk vind of niet. Beetje afhankelijk van of je bepaalde toevoegingen fijn vind in het voer of niet en welke verhoudingen je graag ziet. Wij voeren zelf een mix van: Kiezebrink, Dogmeat, BARFmenu & Kivo vooral. Dit is allemaal niet compleet, dus ik voeg zelf nog dingen toe aan het menu.

Wij zijn nu iets meer als een jaar bezig met kvv en ik vind het fantastisch in ieder geval. Ben erg blij dat ik hiermee wat meer kan inspelen nu op de natuurlijke behoeften van m'n hond en beter weet wat erin gaat :) Op brok deed ze het ervoor ook wel goed, maar na de overstap op kvv merkte ik wel dat haar ontlasting overduidelijk een stuk beter werd nog bv. en vooral ook minder. Met brok, ongeacht welk merk we geprobeerd hebben, had ze echt bergen poep telkens :')

Qua gebruiksmak vind ik het wel mee vallen. Het is zeker even wat meer werk soms als wat brok in een bak gooien, maar als je je routine erin gevonden hebt gaat het allemaal vanzelf. Ik zie het iig niet als ongemak, maar ik vind bezig zijn met voer en het voeren dan ook echt onwijs leuk. Ben ook graag bezig met food enrichment bv; dingen aanbieden in slow feeders, vullers ed om mentaal meer te stimuleren en ze wat te 'laten werken' voor het eten.

Welke slowfeeders gebruik jij? Ik had er voor alle drie een aangeschaft, volgens mij 50 euro voor drie bakken en na een x gebruik al kapot. Terwijl de honden et echt wel rustig en voorzichtig uit eten.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 09:52

O wow wat rot zeg! Da's idd wel echt knap dat er zoveel kapot gaan. Da's ons nog niet gebeurd en ze gaan ook allemaal de vaatwasser in bv. Ondertussen heb ik er alweer iets meer, maar een aantal werden echt bijna dagelijks gebruikt nu al een jaar lang bv en merk daar nog geen gekke dingen aan. Je maakt me wel nieuwsgierig nu: Mag ik vragen welke je hebt?

Ik heb momenteel
- een vierkante met sterren (weet het merk even niet, maar je krijgt die oa bij pets place en online ook op verschillende plaatsen). Deze biedt iets meer uitdaging.
- 4 slow feeders van Zippy Paws: de ananas, hamburger, ice cream & donut (die laatste kwam gister binnen dus nog niet gebruikt). Deze zijn qua moeilijkheidsgraad verschillend onderling. De hamburger is denk ik de meest uitdagende en de ananas & pizza zijn de meest simpele. Ice cream & donut zitten er tussenin. Ze hebben iig allemaal verschillende designs/elementen en geen is dus echt 100% hetzelfde.
- een pootjes vorm feeder van PAW (dit was de eerste die ik kocht en gaat nog heel goed mee. Is vrij simpel, maar kun je het vlees wel strakker op plat duwen zodat het wat meer uitdaging wordt. je krijgt hier ook nog een add-on lickimat voor die je erop/eraf kunt doen)
- en onlangs nog een SPIN feeder gekocht met draaiende elementen: groooot fan van! super tof ding en de andere varianten hiervan wil ik ook nog heel graag erbij hebben. Die wat ik nu heb is op zich wel eentje met leuke uitdaging, maar je hebt verschillende niveau's ook; nog een makkelijkere variant en een paar moeilijkere varianten zijn er nog.

En dan gebruik ik nog een zogoflex toppl; da's een vuller bv. Dat ding vind Arya echt fantaaaastisch. Dus vul dingen wil ik echt meer gaan gebruiken ook, daar heb ik helaas nog niet veel van. En als extraatje/tussendoortje gebruiken we ook wel eens van die lickimat dingen die ik invries of van die molds die ik vul en invries. En ze krijgt trainers/droge dingen dan tussendoor in snuffel matten, puzzels e.d. als hersenwerk. Maar dat gaat met haar gewone voer natuurlijk iets lastiger hihi.

Ik ben over alles wat ik hier heb heel tevreden so far. Alles gaat ook gewoon de afwasmachine in bv. wat slow feeders betreft.

Bij Cupcakes in de shop krijg je momenteel 2 Zippy Paws bowls (met korting via mij dus double score haha), mocht je die willen proberen. Ze heeft de ananas en donut en beiden bieden ze het voer net wat anders aan.

Toevallig de ananas nog op de foto gezet onlangs;

Afbeelding
Afbeelding

Verder ben ik groot fan van de webshop van kwispel & relax. Zij is zelf ook voedingstherapeut en haar webshop is vooral gericht op food enrichtment. Ze heeft echt heel veel keus en onwijs toffe spullen qua feeders en fillers. Mijn wishlist daar is gigantisch :') Naast de webshop zelf, staat er ook veel leuke informatie op de site over food enrichment bv mocht iemand dat leuk vinden.

kiwiwitje

Re: Puppy Erbij 2021

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-21 10:13

Hier zowel kvv als brok. Qua kvv voeren we kivo, alroda,darf en kiezebrink.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 10:55

Afbeelding
Deze had ik nu maar de bovenkant is al kapot (is zacht spul dat grijze) en ze eten echt heel voorzichtig eruit

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 10:57

Neee wat jammer zeg! Is het een soort rubber? Ik heb onlangs bv van sodapup zo'n mat voor te likken gekocht en dat is ook zo'n flexibel spul, maar ook als ze er met de tanden probeert dingen tussenuit te halen, als eens iets vast zit en ze 't niet eruit gelikt krijgt haha, blijft t gewoon heel zeg maar.

Die slo-mo leek me idd echt heel erg leuk en stond hier ook nog op de wishlist.
Maar ik zou dan zeker even een melding maken bij het bedrijf zelf als ik jou was.
Kan best dat er een productie fout is als het gewoon bij alle 3 is gebeurd namelijk.
Normaliter is lickimat wel goede kwaliteit dus ik denk dat het geen toeval is dat je 3 dingen had die nu meteen kapot zijn gegaan, zeker als ze zo rustig eten. Dat moet normaal echt wel wat kunnen hebben hoor zo'n feeder :)

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 10:58

cursebreaker schreef:
Neee wat jammer zeg!

Die leek me idd echt heel erg leuk en stond hier ook nog op de wishlist.
Maar ik zou dan zeker even een melding maken bij het bedrijf zelf als ik jou was.
Kan best dat er een productie fout is als het gewoon bij alle 3 is gebeurd namelijk.
Normaliter is lickimat wel goede kwaliteit dus ik denk dat het geen toeval is dat je 3 dingen had die nu meteen kapot zijn gegaan, zeker als ze zo rustig eten. Dat moet normaal echt wel wat kunnen hebben hoor zo'n feeder :)

Haal ze ook direct weg als ze klaar zijn zodat ze er niet mee kunnen etteren maar geen geluk dus haha.

Moet zo weg maar zal vanavond is mailtje sturen naar ze.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 11:00

Ik ben benieuwd wat ze gaan zeggen. Dit lijkt me idd echt een gevalletje van dat kan geen toeval meer zijn, zeker als er zo rustig gegeten wordt en je het ook meteen weghaalt. Dat is gewoon niet zoals het moet zijn nee.

Kiimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 11:58

Wij voeren KVV en brok. Cody krijgt vlees van Lotgering

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 12:10

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 12:22

Lijkt mij eerder een productiefout/zwakheid in het product als het gewoon bij 3 stuks gebeurd.
Ga er vanuit dat als je de fabrikant benaderd, ze dit gewoon netjes oplossen met je :)
Normaliter hebben ze fijne kwaliteit producten van wat ik hoor en zie, dus gok dat het gewoon echt een gevalletje pech is nu. Benieuwd wat ze gaan zeggen.

Wij hebben iig van meerdere merken, zowel bekend als onbekend, wat we gebruiken en zoiets is bij ons met nog niks gebeurd. Arya eet in de regel ook rustig, al kan ze soms ook wel eens d'r tanden gebruiken als ze iets ergens toch niet tussenuit gepeuzeld krijgt en dat kunnen die dingen normaal prima hebben ook.

Over slow feeders gesproken. Wij kregen dus gister een bestelling van Dogworld binnen en ik moest natuurlijk de donut meteen uitproberen vanochtend hihi:

Afbeelding

yvetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 12:58

Hoi!
Hier ook een KVV fan. En de slowfeeders / verrijking is inderdaad super. Ik voer ook wel KVV in het gras, buiten etc. Maar heb ook de hamburgen die Curse ook heeft, en de grote slowfeeder van de intratuin. Is wel behoorlijk diep, en daardoor lastig. Wel mooie ronde vormen zonder hoeken.
Naast de lickymat vind ik zelf de Topl ook superleuk om te gebruiken (en de honden ook).

Ik voer zelf Carnibest (wel erg duur, maar naar mijn onevervaren mening) wel geweldige kwaliteit. Ik voer af en toe ook Energique en Kivo, en heb momenteel Prins brok en gestoomde worsten van dogmeat waar ik mee train of wat ze bij niet tijdig ontdooide worsten een keer krijgen. Ik ben daar redelijk makkelijk in, ik eet immers zelf ook wel eens een patatje. Wanneer je het meeste voer gewoon kwalitatief goed hebt, kan dat best.

Ik zag trouwens dat verse munt weer 'open' staat. Heeft er iemand nog een korting in de aanbieding? #durftevragen

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 13:23

Ik wil ook erg graag gaan verdiepen in KVV.
Vorige week met Pinto naar de dierenarts gegaan en hij had toen struvietkristallen in zijn urine, dus zijn pH waarde is te hoog met het voer wat ik nu voerde (farmfood brok). Het kan ook 'gewoon' aanleg zijn, maar dat hoop ik niet. Een kleine zak voer gekregen waardoor de struviet nu weg is en zijn pH weer netjes 6 is, maar DA zei dat hij waarschijnlijk de rest van zijn leven op dit voer moet? Vind ik een beetje ongezond aangezien het voer expres andere samenstelling heeft dan wat hij eigenlijk nodig heeft. Hij is pas 8 maanden dus om hem nu voor de rest van zijn leven ongebalanceerd te voeren ga ik niet doen :+

Maar goed, ik wil dus proberen om KVV te voeren en dan af en toe urine testje om te checken of de kristallen wegblijven. Iemand toevallig ervaring met deze situatie?
Ik las sowieso op barfplaats dat ik in deze situatie het best een KVV kan voeren zonder premix, omdat je met struviet niet teveel mineralen moet voeren. Maarja, zonder premix is meteen een stuk risicovoller voor mijn gevoel ivm tekorten etc. Ik overweeg een voedingsdeskundige in te huren maar wil ook zelf even goed inlezen.

Maar sowieso vind ik KVV een fijne keuze ook voor de hond zelf, afwisselend voer! Elke dag dezelfde brokken is toch enorm saai :D

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-21 13:37

noox schreef:
Ik wil ook erg graag gaan verdiepen in KVV.
Vorige week met Pinto naar de dierenarts gegaan en hij had toen struvietkristallen in zijn urine, dus zijn pH waarde is te hoog met het voer wat ik nu voerde (farmfood brok). Het kan ook 'gewoon' aanleg zijn, maar dat hoop ik niet. Een kleine zak voer gekregen waardoor de struviet nu weg is en zijn pH weer netjes 6 is, maar DA zei dat hij waarschijnlijk de rest van zijn leven op dit voer moet? Vind ik een beetje ongezond aangezien het voer expres andere samenstelling heeft dan wat hij eigenlijk nodig heeft. Hij is pas 8 maanden dus om hem nu voor de rest van zijn leven ongebalanceerd te voeren ga ik niet doen :+

Maar goed, ik wil dus proberen om KVV te voeren en dan af en toe urine testje om te checken of de kristallen wegblijven. Iemand toevallig ervaring met deze situatie?
Ik las sowieso op barfplaats dat ik in deze situatie het best een KVV kan voeren zonder premix, omdat je met struviet niet teveel mineralen moet voeren. Maarja, zonder premix is meteen een stuk risicovoller voor mijn gevoel ivm tekorten etc. Ik overweeg een voedingsdeskundige in te huren maar wil ook zelf even goed inlezen.

Maar sowieso vind ik KVV een fijne keuze ook voor de hond zelf, afwisselend voer! Elke dag dezelfde brokken is toch enorm saai :D

Hoe is zijn drinkgewoonte?

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 13:46

cursebreaker schreef:

Wij zijn nu iets meer als een jaar bezig met kvv en ik vind het fantastisch in ieder geval. Ben erg blij dat ik hiermee wat meer kan inspelen nu op de natuurlijke behoeften van m'n hond en beter weet wat erin gaat :) Op brok deed ze het ervoor ook wel goed, maar na de overstap op kvv merkte ik wel dat haar ontlasting overduidelijk een stuk beter werd nog bv. en vooral ook minder + ze leek wel minder gevoelig te zijn met haar maag en spugen, maar dat kan in haar geval ook leeftijdsgerelateerd zijn geweest omdat ze nog jong was en dat vaker bij jonge honden voorkomt. Maar met brok bv, ongeacht welk merk we geprobeerd hebben, had ze echt bergen poep telkens :') Je zou ook kunnen kijken voor een combi van brok/kvv nog bv, zeker in het begin voor je over zou stappen, om te kijken hoe dat bevalt :)

Qua gebruiksmak vind ik het wel mee vallen en goed te doen, maar dat is denk ik ook afhankelijk van je situatie/routine in je dagelijks leven en vooral; hoeveel vriesruimte je hebt hahaha. Het is zeker even wat meer werk soms tov brok afmeten en in een bak gooien, maar als je je routine erin gevonden hebt gaat het allemaal vanzelf. Ik zie het iig niet als ongemak, maar ik vind bezig zijn met voer en het voeren dan ook echt onwijs leuk. Ben ook graag bezig met food enrichment bv; dingen aanbieden in slow feeders, vullers ed om mentaal meer te stimuleren en ze wat te 'laten werken' voor het eten.

Onwijs fijne en complete uitleg. Ik ga mij er eens in verdiepen de aankomende weken. Nu eerst alles even rustig houden op de gastro.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 14:10

Hier heel tevreden met de slowfeeders van Northmate, ik heb voor mijn stafford de groene voor KVV en de paarse voor brok. Op hier en daar misschien een butsje na, zijn ze nog in goede staat. Alleen het merkje is eraf, de lijm daarvan vond het afspoelen met kokend heet water niet zo leuk. Ik vind ze ideaal, je kunt ze zo in de vaatwasser zetten dat er geen liter water in blijft staan, omdat ze in tegenstelling tot veel andere bakken niet aan beide kanten diepe stukken hebben.

Qua vlees ben ik heel erg tevreden met Oervoer. Helaas hebben ze, begrijpelijk, de prijzen flink moeten verhogen. Het pakket dat ik kocht is daarmee van €5.23/kg naar €8.25/kg gegaan. Dat is voor mij helaas niet meer te betalen, ik heb voor de prijsverhoging de KVV porties al moeten halveren (van 500g/dag naar 250g/dag) zodat het betaalbaar bleef. Dan houdt het nu helaas op. Hij heeft baat bij een hoofdzakelijk vlees dieet, waarbij 250g/dag KVV echt het minimum is. Zodoende lees ik graag mee voor KVV inspiratie à <€5/kg (excl. verzendkosten). Ik zat ook al op voerwijzer te kijken, maar volgens mij lopen de prijzen sterk achter dus ik vraag mij af of het aanbod nog wel up to date is.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 14:20

Ik kan me voorstellen dat voerwijzer met prijzen up to date houden dat niet altijd allemaal bij houdt zo in d'r up, zeker omdat de verkoopprijzen verschillen bij verkopers. Wat ik bij haar site vooral fijn vind is dat ze wel uitgebreid informatie opvraagt bij alle merken en dit overzichtelijk deelt op de website, van WAT de fabrikanten beschikbaar stellen heet dat want sommigen vertellen heel halsstarrig gewoon niet wat er allemaal in zit of zelfs soms vaak de verhoudingen niet e.d. Maar veel van de beschikbare info daarvan, is daar op de site dus bv wel te vinden. Dat vind ik dan zelf veel meer toevoegen als ik eerlijk ben qua informatie vergaren. Maar kan me voorstellen dat je het wel handig had gevonden als alles gewoon bij elkaar zou staan haha, maar met het aanbod van tegenwoordig en de veranderende prijzen is daar geen beginnen aan met ook verkopers onderling die andere prijzen hanteren.

Ik denk dat je een meest reeël beeld krijgt door gewoon zelf online te gaan en bij verschillende verkopers naar de prijzen te gaan kijken; kopers waar je ook zou kopen online of bij jou in de buurt. Dat is even wat werk, maar zo krijg je er wel een goed beeld van voor jezelf. Onder de verkopers kan van 1 merk ook nog de prijzen verschillen - want zo is de kivo verkoper bij mij om de hoek goedkoper als kivo online zelf is met hun bezorg service bv. Inkopen in grotere hoeveelheden is vaak ook goedkoper; als je bv per doos ipv per rol inkoopt - Als dat een optie voor je is qua vries ruimte.

Wij hebben een verkoper dichtbij dus ik haal het zelf met de auto op en heb al geen verzendkosten, dus daar bespaar ik al op. Zij heeft veel verschillende merken, dus so far kan ik altijd alles bij haar krijgen, ook als er even iets niet leverbaar is dan is er altijd wel een alternatief bv.

Het is denk ik echt even zelf op onderzoek uit gaan en kijken bij verschillende verkopers en merken.
Ik heb in de corona tijd bv ook minder lam gevoerd tijdelijk omdat die heel slecht te krijgen was en ook enorm was gestegen in kilo prijs bij hetgeen waar het wel nog verkrijgbaar was. Normaal kijk ik niet zo naar het geld omdat ik verschillende merken voer, duurdere en goedkopere rollen dus het compenseert elkaar wel een beetje. Maar die lam ging idd heel erg omhoog en toen heb ik die tijdelijk gewoon wat geminderd en gedeeltelijk vervangen met iets anders bv.

--

noox,
ik denk dat er idd met kvv voeren heeel veel te behalen valt bij jullie. Imo is de rest van z'n leven op dat specifieke voer idd gewoon een vrij makkelijke uitweg vanuit de DA in deze situatie - de meesten zijn immers niet voer gespecialiseerd, hebben het speciaal voer in hun praktijk staan en verdiepen zich er ook weinig in als ze eenmaal aan't werk zijn met wat ander voer eventueel nog minstens zo goed zou kunnen doen. Maar met specifieke problemen kunnen die speciale brokken wel echt vaak goed helpen en wil je ook gewoon niet altijd meteen gaan proberen en gewoon mensen laten voeren waarvan zij vaak zien dat het bij zieke honden wel goed aanslaat, zoals je nu ook ziet wat het doet met pinto dus daar niet van want probleem gerichte brok kan echt een fantastische uitkomst zijn voor bv ook chronisch zieke honden, maar in jullie specifieke geval denk ik idd dat je met een goed kvv menu/samenstelling je die brok wel kunt vervangen omdat je hier best gericht kunt voeren met waar pinto last van had. Ik zou dit idd naast zelf inlezen wel oppakken met een voedingsspecialist omdat er wel specifiek gevoerd zal moeten worden hier en daar.

Premix loos voeren is imo echt geen probleem, rekening houdend met een paar dingen. Je kunt, zoals wij doen, jaarlijks of halfjaarlijks bv even bloed laten trekken om de waardes te checken. Aan de hand daarvan zou je vitaminen en mineralen ook los kunnen toevoegen bv. Een deel van de vitaminen/mineralen halen ze ook al uit goed samengestelde kvv rollen. Wij voeren ook premix loos, maar ik voeg niet dagelijks vitaminen/mineralen toe. Ik heb dan wel een mix staan van Groene Os die ze tussendoor krijgt en wij hebben nu 1x bloed laten checken - geven nu iets meer als een jaar kvv - en daar kwam niks geks naar boven. Veel merken met premix gooien ook maar een standaard hoeveelheid erin, dus wat mij betreft is kvv met premix ook niet heilig (+ dat honden met intoleranties ook daar op kunnen reageren bv dus ik vind het aanbod van premix loze kvv juist erg handig dan). Er zijn ondertussen wel een paar merken die hun premix afgesteld op het vlees toevoegen, wat ik wel echt heel erg goed vind, maar het gros doet dat nog niet op deze manier.

Wij voeren dus zelf bv vitaminen/mineralen bij tussendoor, groenten/fruit mixen voeren we zelf bij tussendoor - die vind ik dan bv ook fijn om apart te hebben zodat je wat andere structuren hebt en je kunt het ook weer leuk als extra vul materiaal gebruiken -, rauw eitje 1 a 2x per week en nog wat losse supplementen zoals bv. veendrenkstof (maar dit laatste is gewoon puur voor Arya zelf, dat is niet iets wat je gewoon standaard zou moeten geven als je kvv voert haha). Af en toe wat super foods of eens wat yoghurt/skyr, karnemelk en schapenvet bonbons, wat gedroogde kleine visjes/mosselen krijgt ze vaker erbij of eens wat visolie. Ook hebben we wat honden smoothies staan en bone broth wat ze tussendoor als extraatje krijgt om het immuunsysteem een boost te geven :). Maar dat soort dingen zijn vooral gewoon extraatjes die wij specifiek geven en dat kun je voor elk individu gewoon afstemmen wat je daarin wilt of wat daarin nodig is. Wat voor de een goed is of werkt, is het 't voor de ander weer niet natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 04-11-21 14:38, in het totaal 3 keer bewerkt

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 14:30

Kom er net achter dat ik een kivo verkoper op 100 meter afstand heb wonen. Hij verkoopt ook kiezenbrink dus daar maar eens informeren

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 14:35

Themba schreef:
Kom er net achter dat ik een kivo verkoper op 100 meter afstand heb wonen. Hij verkoopt ook kiezenbrink dus daar maar eens informeren

Oh da's lekker kortbij!
Kiezebrink ben ik ook erg tevreden over van wat we so far gegeven hebben ervan.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 14:47

Absoluut begrip voor dat de prijzen niet up to date zijn bij voerwijzer, maar daarmee weet ik dus ook niet of wat er staat nog wel te koop is c.q. of er nieuwe spelers op de markt zijn. Maar ik was/moet nog kijken waar ik voorheen KVV kocht. Ik bestelde Kivo toen ook niet direct bij Kivo, maar bij een mannetje uit Rijssen. Dat was de goedkoopste, destijds in ieder geval. Qua vriesruimte kan ik helaas niet heel divers inslaan. Van Oervoer kon ik net 12kg kwijt en dat was mooi assorti. Andere merken verkopen het vaak alleen per smaak in bulk. Maar ik moet het dus echt per rol kunnen kopen of een assortibox vinden, zoals die man uit Rijssen voor Kivo aanbiedt. Of inderdaad bij een fysieke winkel zelf samenstellen, maar het aanbod was hier in het verleden niet groot voor vlees zónder ook maar iets van kip (en rund). Ik ben sceptisch of het is verbeterd in de tussentijd, maar wie weet, het staat wel op de planning om te gaan kijken. Er schijnt ook ergens een nieuwe winkel te zijn een dorp verderop, misschien hebben die nog wat anders.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 15:02

Ik weet niet welke merken je precies ook wilt allemaal, maar deze online verkoper is misschien nog iets > https://www.kvvwebwinkel.nl
Die zijn qua verzendkosten namelijk heel erg netjes + er is geen minimale afname quota wat ook fijn is en ze hebben best wat interessante merken erbij zitten denk ik. Verzending is €5,95 ongeacht het aantal kilo's. Je moet dan wel rekening houden met specifieke leverdagen e.d. maar als je dat soort dingen vooraf weet kun je daar wel rekening mee houden. Het gros van de merken die ze leveren kun je los kopen, maar ik weet even niet wat de prijzen zijn. Zo ver had ik nog niet gekeken.

Hier gelukkig het voordeel dat ik toevallig iemand op 5min rijden heb die gewoon veel merken heeft. Ze heeft alleen niet alles in eigen voorraad, dus bepaalde dingen die ze besteld moeten dan bv op leverdag bij haar dezelfde dag opgehaald worden - die kan ze dan wel tijdelijk bevroren houden - maar dat weet ik dus vind dat geen probleem. Heb haar op whatsapp dus dat communiceert lekker snel en makkelijk haha. Om de hoek zit een kivo verkoper waar ik eerder ging toen we nog alleen kivo gaven maar hij was niet heel erg betrouwbaar en omdat ik ook graag andere merken wilde voeren, koop ik nu gewoon alles bij 1 plek in. In de dierenwinkels zelf die hier in de omgeving liggen, ligt er niet veel interessants in de vriezers jammer genoeg, dus ik moet het ook hebben van zo'n particuliere verkoper want prefereer het wel om zelf af te kunnen halen.

Vriesruimte is idd wel een ding ja. Wij kochten vorig jaar een vriezer bij van 260L + hadden nog zo'n 3 lades vriezer staan, dus die ruimte heb ik gelukkig nu volop - in het begin van ons kvv avontuur had ik dus ook geen vriesruimte meer voor onze eigen dingen en dat miste ik wel haha dus nu kan dat mooi weer wel allemaal. En ik koop nu telkens dan rond de 60kg per keer in, waarvan een aantal dingen per doos komen en dat scheelt dan ook weer iets ja.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 15:20

Welke merken ik wil, dat weet ik niet haha. Ik moet compleet opnieuw oriënteren. Wat we in het verleden hadden, beviel niet altijd. Dus dat wordt een overzicht maken wat ik waar en voor welke prijs kan krijgen. En dan maar proberen. Die man uit Rijssen had ook altijd specifiek een dag, kwam altijd onwijs (te) laat omdat ik qua locatie standaard de laatste op z'n lijst was en hij half het land rond scheurt op een dag. Dat was ook alleen te doen omdat ik vaak nog wel laat wakker ben, want na 22h bezorging was geen uitzondering.
Vriesruimte vergroten wordt 'm hier niet, ik heb al een koelkast met 3.5 vrieslade ipv de standaard 1-2.5. Ik had liever nog meer vriesruimte vs. minder koelruimte gewild, maar groter dan wat ik nu heb kon ik niet vinden en ik heb absoluut geen plek voor een tweede apparaat. We wonen heel erg klein helaas.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 20:16

Hier een grote vriezer alleen voor de honden hun eten. Gaat ook aardig wat door heen met drie stuks.

Ivy net weer gewogen, met 38 weken nu al 34,5 kilo. Het kalf.
Denk dat die straks de 40 kilo wel haalt. Afbeelding

Afbeelding

KimDJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 22:00

Ik kom even binnenvallen, wel meegelezen maar weinig gereageerd, druk druk druk! Vanaf nu wel vakantie voor de naderende bevalling van Dana. Vanaf morgen mag ze bevallen, ik hoop dat ze nog alles lekker een paar dagen laat zitten en ik denk dat dat ook het geval gaat zijn maar hey, you never know!

De stream is online en gaat in principe niet meer uit (zolang de PC het trekt :+ ), heb je niks te doen, voel je vrij om gezellig met ons naar een (vooralsnog) lege kist te kijken. :')

Kijk je liever via Twitch? Dat kan: https://www.twitch.tv/threedogsandcounting

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 22:22

Oeh spannend zeg. Hopelijk Dalijk een gezonde mama en gezonde puppy's