Puppy Erbij 2023/2024

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 21:21

Kaplaars schreef:
Mag ik tussendoor een andere vraag stellen? Als aankomend pup-opvoeder.

Ik heb heul lang geleden gehoord dat piepjes in hondenspeeltjes zorgde voor moordlustige honden omdat die piep de kreet van een prooi na doet. Hoe is jullie mening over speeltjes met piepjes?
(Mijn huidige honden hebben geen interesse in speelgoed, dus ik heb mij hier nooit in verdiept)
(Oh, onze huidige honden vangen sowieso al konijnen en ratten trouwens, dat mag ook van ons ivm onze woonsituatie en overlast)

Dit is echt hilarisch, die heb ik nog nooit gehoord. _O-

Onze honden hebben minstens 50 speeltjes rond liggen en in minimaal 80% zit minstens één of meerdere piepers. Dan hebben we nog zo'n 75-100 ZP's waar drie mini speeltjes inzitten met ALLEMAAL één pieper. Ze liggen weliswaar niet allemaal rond maar de piepers hebben hier nog nóóit problemen opgeleverd, ze zijn er eeuwig gelukkig mee en vinden het hilarisch.

Ik kan er ook prima mee overweg, het is mijn white noise zeg maar. Behalve als ze allemaal beginnen, dan moet ik soms even vriendelijk vragen of het ietsje minder kan. Ze hebben van CupCakes een varken gehad, dat maakt een ander geluid. Puk vind dat FAN-TAS-TISCH, mijn wederhelft vind het vreselijk. Die verstopt het varken dus steeds en als ik hen dan weer tegenkom krijgt ze hem weer. :=

Zelf let ik wel op als iets loops is, ik wil niet dat ze in de schijndracht schieten, dan zijn die piepjes wel de hel op aarde en triggeren reacties die je niet wilt.

Maar moordlustige machines? Ik heb wel een aantal k*twijven maar dat kan ik niet wijten aan de speeltjes vermoed ik. :')

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 21:36

Haha! Ja, ik denk dan dat deze denkwijze in de ‘90 kan blijven liggen. En dat we die daar ook mooi láten.
Vind het toch fijn om een soort safe-space te hebben om dit soort dingen te vragen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 21:57

Kaplaars schreef:
Haha! Ja, ik denk dan dat deze denkwijze in de ‘90 kan blijven liggen. En dat we die daar ook mooi láten.
Vind het toch fijn om een soort safe-space te hebben om dit soort dingen te vragen.

Ik bedacht me trouwens dat er een pieper wel een probleem heeft opgeleverd. Toen Vixem & Maze samen jong(er) waren hebben ze eens zo'n slang uit elkaar getrokken. Vixem poepte toen een pieper uit. :')

:Y)

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 22:00

Ik heb dat ook wel gehoord ja. En ook dat ze van speeltjes met vacht (of dat nou echt of nep is) extra gaan jagen op prooi :')

Odin geeft niet veel om piepjes, ik denk dat echt 90% van de speeltjes die hij heeft met een piep zijn, maar hij piept ze nooit. Een enkele keer perongeluk en dan kijkt hij zelf ook verbaasd naar waar het vandaag komt. :') Hij vind daar in tegen dus wel elk speeltje een trekspeeltje, dat doet hij het allerliefst.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 22:03

Wij hebben de piepers wel tijdelijk vermeden toen Arya jong was omdat ze veel speelde met Sansa die ook nog een jonge kitten was en piepte als het genoeg was. Of ze het linken weet ik niet maar aangezien Arya zo netjes stopte als Sansa piepte wilden we het niet uitproberen of ze door speeltjes met piepers - waarbij honden geneigd zijn lekker neurotisch te blijven piepen - dan bij Sansa de piep zou gaan negeren. Niet omdat ik dacht dat ze moordlustig zou worden, laten we dat even voorop stellen hahaha maar wel dat ze misschien de rem zou kwijtraken tijdens het spelen met Sansa. Dit is tijdelijk geweest wel, we hebben in de jaren erna genoeg piepers verzameld wel :')

Die twee waren ook wel al psycho genoeg zonder piepers ~~}>
Afbeelding

Ik ben wel meer fan van de speeltjes met de niet hoge piep geluiden. We hebben vooral van PLAY een aantal leuke speeltjes die bv knisperen of een soort piep hebben met diepere geluiden. Ook de grotere Zippy Paws knuffels hebben die leuke alternatieve geluiden zoals de orca die we hebben en de schildpad. Maar Arya is ook echt gek om op specifieke tijden even met die hoge pieper geluiden speeltjes rond te vliegen :o

Tijdens Arya’s schijnzwangerschap na eerste loopsheid hebben we wel ook alles tijdelijk weggehaald wel.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 28-08-24 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

xMazzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 22:06

Leuk Percyleen, nog een tollertje <3

Verder lees ik veel over de parasieten / beestjes behandeling. Het lijkt mij ook ontzettend lastig. Bij ons heeft de fokker aangegeven wat zij doet en daarbij dat het vooral goed is om zelf te kijken. Maarja zoveel wegen als er zijn… wij gaan met 16 weken nog een keer ontwormen met drontal en daarna over naar onderzoek voor het ontwormen.

Vlooien en teken zijn natuurlijk lastig. Doordat iedereen hier iets met paarden heeft zullen de meesten wel mest :Y) onderzoek doen?

Wij gebruiken nu tegen de vlooien en teken een spul dat stop heet. Maar Millie lijkt vooralsnog niet gevoelig voor teken, of ze zitten hier niet zoveel. Dus nu gegeven toen ze nog wat last leek te hebben als gevolg van de vlooien. Dank nog voor je reactie cursebreaker; ondanks dat je het wel weet heb ik nu wel de vlooien krab mogelijkheid even los gelaten omdat we niets zien op haar met borstelen.

Piepers liggen hier in overvloed :o vooralsnog geen moordlustige gedragingen gezien, maar is nog maar een puppy natuurlijk

Flux

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 22:08

Ves steekt haar tong een stukje uit als ik op de pieper druk _O- Ik piep er zelf dus meer mee dan zij O:) :))

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 22:15

Flux schreef:
Ves steekt haar tong een stukje uit als ik op de pieper druk _O- Ik piep er zelf dus meer mee dan zij O:) :))

Ah! Dan heb je ontdekt hoe het errorlapje naar buiten komt! _O-

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 22:20

KimD schreef:
Kaplaars schreef:
Mag ik tussendoor een andere vraag stellen? Als aankomend pup-opvoeder.

Ik heb heul lang geleden gehoord dat piepjes in hondenspeeltjes zorgde voor moordlustige honden omdat die piep de kreet van een prooi na doet. Hoe is jullie mening over speeltjes met piepjes?
(Mijn huidige honden hebben geen interesse in speelgoed, dus ik heb mij hier nooit in verdiept)
(Oh, onze huidige honden vangen sowieso al konijnen en ratten trouwens, dat mag ook van ons ivm onze woonsituatie en overlast)

Dit is echt hilarisch, die heb ik nog nooit gehoord. _O-

Onze honden hebben minstens 50 speeltjes rond liggen en in minimaal 80% zit minstens één of meerdere piepers. Dan hebben we nog zo'n 75-100 ZP's waar drie mini speeltjes inzitten met ALLEMAAL één pieper. Ze liggen weliswaar niet allemaal rond maar de piepers hebben hier nog nóóit problemen opgeleverd, ze zijn er eeuwig gelukkig mee en vinden het hilarisch.

Ik kan er ook prima mee overweg, het is mijn white noise zeg maar. Behalve als ze allemaal beginnen, dan moet ik soms even vriendelijk vragen of het ietsje minder kan. Ze hebben van CupCakes een varken gehad, dat maakt een ander geluid. Puk vind dat FAN-TAS-TISCH, mijn wederhelft vind het vreselijk. Die verstopt het varken dus steeds en als ik hen dan weer tegenkom krijgt ze hem weer. :=

Zelf let ik wel op als iets loops is, ik wil niet dat ze in de schijndracht schieten, dan zijn die piepjes wel de hel op aarde en triggeren reacties die je niet wilt.

Maar moordlustige machines? Ik heb wel een aantal k*twijven maar dat kan ik niet wijten aan de speeltjes vermoed ik. :')

Goed om te weten. Neem ik op mijn volgende Limboland bezoek een varken mee. Of iets anders. :))

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 22:26

Hier ook geen problemen met piepers, ze pakken ze meestal ook overdag als ze het tijd vinden om op stap te gaan. Enige waar ik bang voor ben met jonge honden is dat ze ze opeten, maar Chimmy sloopt gelukkig ook niet zo.

Vanavond op wandeling kon ik wel op tijd een satéprikker uit zijn bek halen. Echt mensen die alles maar neerpleuren. :(

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 22:49

Hier hebben alle speeltjes wel een piepertje tot die eruit gesloopt is door ze.
De enige die ik regelmatig wegleg is de Kong Snuzzle luiaard, die piept al bij een lichte aanraking, super irritant. :+
Dívka heeft Nijn; haar knuffel, pupje en noem maar op waar ze mee rondsjouwt en op ligt te tutten.
Daar heb ik een paar reserve van liggen, zonder Nijn wordt ze doodongelukkig en aangezien het zo ongeveer het enige is waar ze mee speelt kon ik het niet over mijn hart verkrijgen geen reserve te halen. :(:)
En Mahdu heeft nu een voorkeur voor zijn leeuw ofzo vd Zeeman en een platte hamerhaai.

Ballen, touw/flos, kauwspeeltjes etc hebben ze helemaal niets mee tenzij je een voerbal, kong gyro oid geeft.
Het is echt knuffels wat de klok slaat, grootte maakt niet uit, of er vulling in zit of niet ook niet, wel graag kraakjes en liefst een piepertje.
Nijn heeft een gevuld kopje met piepertje, een plat lijfje met kraakje en het lijf is teddystof terwijl de rest ribstof is.
Nijn is daardoor heel licht en zacht, ligt blijkbaar lekker in de bek en is makkelijk mee te nemen zowel in mijn tas (neemt weinig ruimte in) als gewoon door de hond zelf.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 22:57

Haha hier geen piepspeeltjes idd. Vooral vanwege geluid (maar ze slopen ze ook te snel :)) )

2 Pups hier, van voorjaar 2022 en eind 2023 trouwens!
Afbeelding
Meneer van 2023 is al groter dan mevrouw van 2022 :))

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 06:57

Mijn pups zijn van 2016 en 2017, met 3 maanden leeftijdsverschil. :+
De bonuspup is van 2017 en 6 maanden jonger dan mijn jongste.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 07:19

Bonne is van januari 2023 en hopelijk nummer twee eind 2025 <3

En piepers heb ik in huis maar Bonne piept er zelden mee. Soms perongeluk en kijkt er dan raar naar.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-24 08:29

Ik ben geloof ik ergens in t eerste topic begonnen :')
Waarschijnlijk met Djessey, uit ons eerste nestje.
Inmiddels hebben we natuurlijk nu Freddie, die 11 maanden is , en zijn er tussendoor nog een paar nestjes geweest.

Hier krijgen ze geen van allen iets tegen vlooien/teken. Ik heb zelden teken gezien bij mn honden en tegen vlooien geef ik advantage ALS ze vlooien hebben.
Ontwormen doe ik niet standaard. En in t nest op 4/4,5 week en op ong 7 weken.
En daarnaast titeren we vanaf het nest.
Krijgen ze geen enting voor weil/kennelhoest en alleen de honden die voor show gaan of om een andere reden de grens over moeten krijgen rabies

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 08:46

Ik heb hier wel de hele zooi erin gedrukt qua vaccinaties, na titeren. Kennelhoest begreep ik dat ze tegenwoordig adviseren omdat als puppy te doen ivm mogelijk blijvende problemen later. Sowieso moet het voor de uitlaatservice.

Ontwormen en ontvlooien volgens schema van de fokker. Die fokken al sinds de jaren 70 dus dat zal wel steek houden.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 08:55

Dat ‘mensen hebben/fokken al 40 jaar honden’ enz, dat zegt mij nooit zoveel als in: dat betekent voor mij niet dat ze per definitie alles weten en up to date zijn met kennis van vandaag de dag dus ik ben daar altijd kritisch in en kijk wel wat dieper dan. Niet iedere honden eigenaar en fokker gaat met de tijd mee en nieuwe inzichten helaas, op gebied van fokken, voeren, enten, gedrag/training. Mijn schoonzus heeft ook al 40 jaar honden en die doet nog steeds alsof dominantie theorie echt is, dus daar neem ik echt niks van aan := (even voorbeeldje) en onze fokker gaf naast KVV dan ook nog royal canin brok maar geen haar op m’n hoofd dat ik dat Arya’s hele leven zou gaan voeren omdat zij dat doet en onze fokker fokte ook al menig jaartjes dus zou dan zogenaamd per definitie meer moeten weten als mij?

Ik heb nu al 17 jaar honden en heb de afgelopen 5 jaar met m’n huidige hond weer meer geleerd en gedaan als in de 12 jaar ervoor bv. En zo zijn er ook mensen die minder lang honden hebben als mij en zeker met bepaalde dingen gewoon meer kennis en ervaring hebben ook weer etc.

Het is ook prima om zelf te verdiepen in dingen, nieuwe info te vergaren. Zeker omdat er zoveel opties en mogelijkheden zijn. Ik vind het persoonlijk dan belangrijk dat je als eigenaar ook zelf uitzoekt wat je voorkeuren zijn mbt gezondheid van je hond, training en gedrag ed. En tuurlijk haal je die kennis ook weg bij mensen met kennis en ervaring ook, zeker zullen ook zij veel weten waar je echt wat aan hebt. Maar aanvullend vind ik je eigen hoofd gebruiken ook wel altijd goed.

Zeker mbt enten is er vandaag de dag zoveel meer mogelijk en informatie beschikbaar, wat voor elke eigenaar imo interessant is om over in te lezen: wat de titer bepaling doet bv. ipv alles erin jassen jaar in jaar uit (ook al zou je fokker of je vriendin of je moeder of… het al 40 jaar zo doen dus dan blijven we doorgaan ermee). Jezelf op de hoogte brengen van de inhoudelijke verschillen en aan de hand daarvan een keus maken waar je voor kiest bv heeft dan persoonlijk voor mij voorkeur. Onze fokker heeft bv standaard gevaccineerd ipv titer bepaling en toen vond ik dat ook prima omdat ik me nog niet verder verdiept had. Bij ooit een volgende hond wil ik dus wel echt bij een fokker die wel aan titer bepaling doet bv.

Wij enten aan de hand van titer bepaling omdat ik geen vaccinatie erin wil stoppen als er antistoffen aanwezig zijn; dat is het lichaam onnodig belasten.

Uitzondering bij ons is de Weil en Rabiës. Die geven wij wel standaard ook al weet ik dat Weil niet tegen alles beschermt maar Arya zit echt veel in natuur water ed. En rabiës omdat we zowat letterlijk de Duitse alsook Belgische grens over vallen hier en dus vaak in beide landen wandelen ook.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 29-08-24 09:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Pippa13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 09:01

Wij hebben in het begin geen piepspeeltjes gehad. Dit werd afgeraden vanuit de jachttraining. Hond zou dan een te harde beet ontwikkelen tijdens het apporteren. Maar we kregen ook gewoon piep speeltjes cadeau en uiteindelijk zijn we ze ook zelf gaan kopen. Ik merk 0 verschil. En Vidar heeft nog steeds een extreem zachte beet met apporteren. En hij heeft de grootste lol met zijn piepspeeltjes en vooral de zippy burrows.
Dus wat mij betreft hoef je de piep speeltjes niet links te laten liggen. De meeste honden vinden ze juist fantastisch!

Qua tekendiscussie wil ik alleen even toevoegen dat de ene hond veel aantrekkelijker is voor teken dan de andere hond. De ene hond kan met een rondje lopen 1 teek van z'n vacht halen, terwijl de andere hond er 20 heeft. Zo was Vidar ook. We wonen in het bos en met 10 weken konden we ze er dagelijks af trekken. Toen hebben we seresto omgedaan en nooit meer problemen gehad.
Ontwormen doen we 2x per jaar alleen omdat we naar Noorwegen op vakantie gaan. Anders kom je de grens niet over.

Vidar komt uit 2021 en we zijn geloof ik uit het 2022 topic? Ik ben het vergeten haha. Maar we lezen nog lekker mee.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 09:10

cursebreaker schreef:
knip

Ik heb niet zo’n behoefte om me overal in te verdiepen.

Titeren had ik wel op bokt over gelezen en dat had de fokker ook gedaan dus daar kon ik me goed in vinden :j
Ontvlooien maar zeker ontwormen volgens een schema vind ik logisch bij puppy’s. Als ze volwassen zijn ben ik daar niet zo strikt meer mee.

En idd, 40 jaar ervaring zegt misschien niet alles maar wel voor mij genoeg. Ik kreeg een getiterde hond mee met een mooi voerschema, inclusief vers en brok voor thuis. In ieder geval voor mij genoeg informatie gekregen om er van uit te kunnen gaan dat ze goed op de hoogte is van wat ze doet.

En verder is er ook nog zoiets als gezond verstand waar ik genoeg van denk te hebben, dus moet goed komen :D

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 09:11

Gelukkig blijft kennis ontwikkelen, dus kunnen we ook steeds beter aansluiten bij de gezondheid van onze honden :j met ontwormen volgens schema als voorbeeld: het ontwormingsmiddel werkt in op aanwezige parasieten op dat moment. Een hond kan op dat moment geen parasieten hebben, maar 3 dagen later wel. Zonde voor de belasting van het middel op de organen, en ook de kosten.
Door ontlasting te onderzoeken, ontworm je gericht en alleen wanneer nodig en met het juiste middel. Er zijn geen ontwormingsmiddelen die alle parasieten elimineren, als er dus wel parasieten zijn moet je weten welke zodat je het juiste middel in kunt zetten.

Qua vaccineren hebben wij destijds niet gekozen voor kennelhoest (hij gaat niet naar opvang) en wel voor Rabiës omdat we geregeld de grens over gaan. Ook doen we jaarlijks Weil vanwege het vele zwemmen in natuurwater.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 09:19

Het is idd ook aan jezelf wat je wel of niet doet qua verdiepen. Jouw leven en jouw dieren :j en uiteraard hebben mensen die al lang bezig zijn met bv honden houden of fokken zeker kennis in huis, en is het ook niet per definitie zo dat ze allemaal zijn blijven hangen in het verleden natuurlijk (het is meer die uitspraak soms dat mensen met zoveel jaren hond per definitie dus wel weten wat ze doen wat ik niet helemaal realistisch vind) en uiteindelijk zie je idd over zoveel jaar honden hebben en fokken ook zeker veel en doe je genoeg kennis op. Ik ben als persoon zijde gewoon al vanzelf zo dat ik me wel meer wil verdiepen (in nieuwe inzichten) en 5 jaar terug vond ik het ook minder belangrijk dat onze fokker niet aan titer deed bv (is ze bij t nest erna wel gaan doen overigens) maar vandaag de dag zou ik dan idd toch doorzoeken naar een andere fokker wel. Je eigen mening over dingen groeit of veranderd dan soms ook weer. En met voer was ik vroeger ook heel anders qua voeren tov nu. Dat is voor mij persoonlijk ook een hele groei geweest de laatste jaren en met name omdat ik het gewoon heel erg interessant vind allemaal bv. Blijft sowieso heel persoonlijk en niet alles wat iemand anders doet als een ander is per definitie fout natuurlijk. Al vind ik dit topic wel altijd fijn ook omdat er wel ook aan nieuwe honden eigenaren ed dingen aan t licht komen waar iemand misschien wel meer over wil nadenken en wat ze eerst niet wisten bv. of waar ook eigenaren die al lange dieren hebben zeker nog wat aan hebben. Ik heb ook dankzij dit topic alleen al zoveel meer geleerd, maar dat wilde ik dan wel ook juist :)

Ander onderwerp bv: wij hebben ook onze teef gecastreerd waar een ander dat per definitie niet doet tenzij de hond echt met spoed op de OK komt vanwege een acuut probleem (want dit onderwerp is de laatste jaren ook Hot topic soms haha). Over dat soort onderwerpen verschillen mensen ook enorm van inzichten en meningen nog steeds bv. Hierin maakten wij ook een keus naar gelang van onze situatie en voor onze hond specifiek ivm hormoon drama en bijbehorend gedrag. Je bent uiteindelijk niemand idd verplichting schuldig. Jouw leven en dieren.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 29-08-24 09:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 09:20

Onze dierenarts ontwikkelt gelukkig ook fijn mee qua vaccinaties! Die gaf al aan dat de vaccinatieschema’s bij hen niet meer zijn zoals vroeger, omdat op basis van titeronderzoeken al is gebleken dat het overgrote deel van de honden na de basisvaccinaties voor een aantal ziekten veel langer beschermd is.

Qua ontvlooien/tegen teken moeten wij wel wat gebruiken. Nori krijgt helaas enorme korsten van tekenbeten, heeft een flinke vacht waardoor de kans groot is dat we er een keer een missen en we zitten in een aardig tekengebied. We gebruiken het wel alleen in voorjaar en zomer. Buiten seizoen alleen als we een keer een vlo zien lopen en dan gaat meteen alles in de was en een omgevingsspray in de rondte.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 09:36

IMANDRA schreef:
Haha hier geen piepspeeltjes idd. Vooral vanwege geluid (maar ze slopen ze ook te snel :)) )

2 Pups hier, van voorjaar 2022 en eind 2023 trouwens!
[ Afbeelding ]
Meneer van 2023 is al groter dan mevrouw van 2022 :))

Wat een fantastische foto <3 <3 <3

Ik vind het soms ook lastig om je overal in te verdiepen hoor! Maar lees altijd graag de opstellen die in dit topic worden geschreven, altijd genoeg om te leren *D Dus dank!

Maar zo vond mijn schoonfamilie Evi maar 2 jaar geleden verwend met al d'r natuurlijke kauwsnacks, kophuid, oren, neuzen. Dat kende ze niet van toen hun honden jong waren. 3x raden wat hun nieuwe pups nu allemaal krijgen :)) _/-\o_

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 09:36

Heeft iemand wel eens eens wormen bij volwassen hond gehad? Ik ben daar eigenlijk vrij laks in, denk er gewoon niet aan.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 10:08

Ik raad tegenwoordig iedereen aan om wèl iets voor teken te geven/doen. Maar dat is voornamelijk gebaseerd op de tekenziekte die Jip had, Anaplasmose. En dat die waarschijnlijk de grootste trigger is geweest voor zijn ziek zijn. Die is nu nog redelijk zeldzaam maar komt gewoon steeds meer omhoog, evenals de andere 'zeldzame' tekenziektes. Deze duiken steeds meer op in Nederland en daar hoef je niet voor in het buitenland geweest te zijn. Uit de directe omgeving geeft hierdoor ook iedereen zijn hond iets voor de teken, druppels, een band of iets anders.

Een vriendin heeft bijvoorbeeld nu weer een pup nadat ze jaren eruit is geweest. Ze heeft wel honden, maar die denkt echt nog in de opvoeding methode van vroeger. Dus je ziet hoe snel de ontwikkelingen gaan binnen de hondenwereld.