Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 21:42

Nou, ik ben (ondanks de enorme hoop zooi die we al hebben) ook aan het overwegen om voor mijn meiden te gaan shoppen. Ik heb het idee dat de guppen zich een beetje vervelen. Ze zijn sowieso nogal aandachtsgeil en veeleisend.

De kooi is echt goed gevuld, ze hebben 2 wielen, een graafdoos waar eten in verstopt zit, meer dan genoeg hout etc om te slopen, papier en voldoende huisjes om nesten te bouwen......... Maar de laatste tijd zie ik ze af en toe tralieknagen. Ze stoppen als ik ze roep, maar het zit me niet lekker.

Ze krijgen regelmatig verstopte snacks, mengvoer strooi ik altijd uit, heel soms krijgen ze een pindaketting oid. Ik weet niet meer wat ik nog meer voor ze kan doen. Buiten de kooi mogen ze spelen met houten voedselpuzzels (te duur om te laten slopen in de kooi) of erwtjes vissen.
Ik weet het niet meer.. Help!

Arashah

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 00:22

Ik doe het meestal zo dat ik de hele bende in kooi gewoon verander, slaapplaatsjes wel gewoon op vaste plek. Heb ik vandaag ook gedaan, en het onderste gedeelte heb ik ook weer open gedaan voor hun.

Ik ben eerst weer morgenavond thuis, hun redden zich zo wel. Genoeg te doen XD

Ik weet mij af en toe ook geen raad wat te doen tegen verveling, mijn dames zijn ook veel eisend af en toe XD

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 11:40

Interessante discussie idd van het vroegtijdig weghalen van de tumor. Had er eerder nog niet zo naar gekeken. Maar tegelijkertijd vind ik het lastig ivm de gemiddelde leeftijd van een rat..
Ik denk dat ik hier pas goed over na kan denken als ik zelf zo'n beslissing moet nemen (hopelijk niet :o )

Verveelde ratten? Dat ken ik niet. ik heb alleen maar luie mannen :o Veel afwisseling, doekjes met vreemde geuren, eten op andere manieren verstoppen, kooi anders indelen, trainen..
Zou het kunnen dat ze veel energie hebben door teveel aan suiker?

Er was ook een vraag over verkoudheid. Ik zal er altijd alert op blijven en niet te lang aanklooien met bisolvon. Maar ook geen genoegen nemen met een simpel antibioticakuurtje bij de dierenarts om de hoek. Hier had Jackie al een jaar hartfalen wat zich uitte in niesen (vocht in de longen). Daar kwam ik pas achter toen hij doodziek was van al het opgehoopte vocht in zijn longen. Hij bleek dit al bij zijn geboorte te hebben, en dus geen chronische luchtweginfectie.

En er was nog een vraag over het tam maken. Ik zelf zou ze nooit oppakken als ze dat nog niet willen. Niet forceren, gewoon aandacht in de kooi geven. Op een gegeven moment klimmen ze wel op je schouder. Je kunt langzaam de druk op hun lichaam met je hand opvoeren, zodat ze daar aan gewend raken. Nieuwsgierigheid wint het bij ratten altijd.Dit is even een paar weken niet gezellig bij je op de bank maar zo hou je er wel hele leuke dieren aan over.

Mijn mannen hebben de vakantie + de nieuwe kooi overleefd. Ik ben helemaal blij met de kooi!! Mijn vriend zegt dat ik hem veel eerder had moeten overhalen! (ik heb de kooi gewoon gekocht toen hij weg was haha :') niet dat dat hem uitmaakt, maar ikzelf heb altijd goedkeuring nodig :P )

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 19:57

het is ook lastig wanneer je een Tumor laat weghalen, daarom ben ik blij met de ervaringen en tips en weten van jullie. Ik leer ook iedere dag nog wat bij :)

Mijn ratten dames hebben het 1 nachtje zonder mij overleefd :') Ik was namelijk heel ver weg een woning aan het bekijken, en moest daar bijna 10 uur voor in de trein zitten (in de nacht), dagover is het max. 7 uurtjes. terug weg gaat altijd sneller, geen Idee hoezo XD

Maar goed, ik had het al eerder gevraagd Maar geen antwoord gekregen: Hoe kann ik het beste mijn dames op deze grote verhuizing voorbereiden? ze zullen min. 7 uurtjes in de Auto zitten bij mij.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 21:59

Hier zijn al mijn ratten meega relaxed (geweest) in een kleine reismand. Dat ze dus gewoon op hun rug gaan liggen slapen. Over stress zou ik me geen zorgen maken.
Ik zou ze elk uur een stukje komkommer aanbieden als je geen drinkfles hebt. En gewoon voer erbij leggen. Zorgen dat ze geen tocht hebben maar wel frisse lucht. En met de gordel vastmaken zodat als je hard remt ze niet door de auto liggen. Geen zon op de reismand.
Eenmaal na de reis in hun kooi met eigen luchtjes zoals een fleecedeken met hun geur er in doen en even hun gang laten gaan zodat ze weer kunnen settelen.
Als het je lukt zou het fijn zijn als de kooi al gebruiksklaar staat als je aankomt.
Dat is waar ik aan kan denken nu haha. Ga je terug naar NL of blijf je in Duitsland?

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 22:46

Ik kan me trouwens herinneren dat voor de royal suite en of critter nation bij de ikea bakken te koop zijn om de bodemplaat mee te vervangen. Ik kan het alleen niet meer vinden welke en of het ook voor de critter nation kan. Weet iemand dat hier? De originele zijn namelijk erg laag en er zit bij mij een gat in de hoek dus de hennep valt er tussen. Die bakken van de ikea zijn hoger en zouden precies passen..

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 10:04

Als extra hangmatjes gebruik ik vaak een stuk oude spijkerbroek. Gewoon een leuk stuik uit knippen en met van die metalen clilps vastmaken. Blijft best lang bruikbaar. Heb in het begin ook zelf genaaid met katoen en fleece, maar dat sloopten ze.
Mijn ratjes worden echt steeds aanhankelijker. Ik heb ze nu sinds december. Dus voor mensen die de ratjes nog tam aan het maken zijn, geduld is wel nodig. Ik had ook niet verwacht dat mijn ‘bange’ ratje Miep nog in mijn nek zou komen zitten.

Nath010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 10:07

@Macs Ik ben inderdaad afgelopen vrijdag naar de dierenarts geweest na 5 dagen aankijken (heb de ratjes nog geen week). Gelukkig is het niet extreem erg en zit het niet in de longen. Stress/verhuizing kan ook een grote rol spelen alsmede de weersverandering. Ik heb wel een antibiotica kuur meegekregen. Hopelijk zijn ze er snel vanaf.

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 12:16

Macs schreef:
Hier zijn al mijn ratten meega relaxed (geweest) in een kleine reismand. Dat ze dus gewoon op hun rug gaan liggen slapen. Over stress zou ik me geen zorgen maken.
Ik zou ze elk uur een stukje komkommer aanbieden als je geen drinkfles hebt. En gewoon voer erbij leggen. Zorgen dat ze geen tocht hebben maar wel frisse lucht. En met de gordel vastmaken zodat als je hard remt ze niet door de auto liggen. Geen zon op de reismand.
Eenmaal na de reis in hun kooi met eigen luchtjes zoals een fleecedeken met hun geur er in doen en even hun gang laten gaan zodat ze weer kunnen settelen.
Als het je lukt zou het fijn zijn als de kooi al gebruiksklaar staat als je aankomt.
Dat is waar ik aan kan denken nu haha. Ga je terug naar NL of blijf je in Duitsland?

Dankjewel voor jou antwoord, nee ik ga niet terug. Wel dichter bij de grens.

De kooi moet ik helaas weer opbouwen, maar dat is het kleinste probleem.

Ik vind het gewoon een beetje spannend zo lange reis XD

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 13:49

Kooi wordt bijna wekelijks opnieuw ingericht (soms alleen andere huisjes, soms helemaal alles er op en er aan). Voor de korte termijn heb ik ze maar een paar walnoten in schil gegeven. Daar zijn ze meestal wel een paar dagen mee bezig... Ze hadden ze dit keer binnen het kwartier open :+

Ik heb gewoon nog nooit zulke druktemakers gehad, ze zijn zo veeleisend! Deze ronde hebben ze er 2 graafbakken bij gekregen waar eten in verstopt zit, en het nest-papier heb ik tussen de tralies gedaan ipv los in de kooi.

Ik ben echt totaal door al mijn ideeën heen, en ik wil ze niet altijd vermaken met eten.

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 14:13

als je een grote schoendoos hebt, die aan 2 kanten een rondje aan de zijkant knippen (groot genoeg dat de dikste er met gemak doorheen kann. de bovenkant met deksel dicht doen. dan helemaal volproppen met papier/karton (wat je als bodembedekking gebruiken kann).

als ik hier een bak neerzet, zijn ze uren aan de gang om dat ding helemaal uit te graven. en het leukste is als ze af en toe wat lekkers vinden.

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 08:22

Weet een van jullie waar ik deze hangmat kan krijgen?
Ik heb hem bij mijn verblijf gekregen die ik tweedehands heb. En ik wil een nieuwe, want deze is bijna door :Y)
Afbeelding

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 09:10

Arashah schreef:
als je een grote schoendoos hebt, die aan 2 kanten een rondje aan de zijkant knippen (groot genoeg dat de dikste er met gemak doorheen kann. de bovenkant met deksel dicht doen. dan helemaal volproppen met papier/karton (wat je als bodembedekking gebruiken kann).

als ik hier een bak neerzet, zijn ze uren aan de gang om dat ding helemaal uit te graven. en het leukste is als ze af en toe wat lekkers vinden.

Ze hebben nu dus idd 2 vergelijkbare bakken :j

Is die hangmat niet zelfgemaakt door de vorige kooi-eigenaar?

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 11:30

Ik maak zulke hangmatten zelf, gaan bij mij ook snel stuk omdat ze eraan knagen. ik heb daarom een hele verzameling :')

Het is dat ik nog niet dichter aan de grens woon van NL, anders kon ik jou zo 1 maken of 2.
Misschien een andere bokker?

Ik heb contract van mijn nieuwe huisje doorgelezen, ik hoef mijn ratten dames niet geheim te houden *\%/* (ik was vergeten te vragen of ik huisdieren houden mag, echt stom) Maar gelukkig mag je zonder dat de verhuurder het weet kleine dieren houden. katten en honden moet wel met afspraak.

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 13:48

Nee hij is niet zelfgemaakt of anders zou ik het heel knap vinden. Het is een soort nylon stof met zachte voering erin. En er zitten metalen kettingen aan.

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 18:00

Nee dan is het niet zelfgemaakt, je kunt ook bij zooplus kijken of welkoop. Anders zijn er ook mensen die zulke matten kunnen maken, ik weet dat er ook iemand in nederland zit die zulke matten maken kan

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 18:47

Arashah schreef:
Nee dan is het niet zelfgemaakt, je kunt ook bij zooplus kijken of welkoop. Anders zijn er ook mensen die zulke matten kunnen maken, ik weet dat er ook iemand in nederland zit die zulke matten maken kan

Jaa bij de welkoop! *\o/*
Had niet verwacht dat ze daar zoveel voor knaagdieren hadden.

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 22:30

Jeeeeeeee jippiiee *\o/* goed te weten wanneer ik mijn ouders weer bezoek, dam ga ik even langs de welkoop :D

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 10:16

Ik heb inmiddels maar wat takjes opgehangen op de plekken waar Joshi altijd aan de tralies knaagt. Dit lijkt te werken *\o/*
Super dom, want de kooi ligt (en hangt) vol met meer knaaghout dan de meeste knagers van kunnen dromen :')

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 16:56

haha dat ken ik :Y) :') zoveel spullen in hun kooi Maar toch kunnen ze zich vervelen, is niet erg. nu moet ik als mama alles uit de kast halen om hun te vermaken :') :j Maar dat gaat met liefde hoor <3 *\o/*

ratten zijn gelukkig erg dankbare dieren, zeker als er iets nieuws in hun kooi is of als ik hun bedjes verschoon <3

Dit heb ik gisteren gehaakt, wordt dankbaar gebruik van gemaakt. Is een soort korb voor eenden wat je aan slootkant ook wel ziet
Afbeelding

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 21:42

Knap gemaakt!

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 23:21

Dankje wel :D

Uitvinding twee: erin liggen vinden wij zooooo 2017, wij gaan er bovenop liggen. Wij moeten wel met de tijd meegaan :')

Afbeelding

En ze knarzetanden en ploppen er nu op los :')

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 08:46

Bij mij vinden ze bovenop de kooi zitten ook het einde :')

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 13:00

Hun troon weetje :') ze moeten wel hoger zitten als ik, mijn meiden zijn de koniginnen _O- :)F :')

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 10:08

Gave korb, Arashah! Mooi gemaakt!

Man oh man, ik was laatst bijna 1 van de ratjes kwijt. De kooi staat overdags buiten met lekker weer, omdat het binnen niet te doen is als het ook maar een beetje warm is buiten. Was ik per ongeluk vergeten de kooi dicht te doen toen ik ze nieuw voer had gegeven :roll:

Kom ik ‘s avonds weer buiten om ze te halen, zie ik dus alleen het ratje van mijn broer in de kooi zitten. Dikke paniek, ik was al helemaal bereid om de hele tuin af te zoeken— zat madam GELUKKIG zielig achter de kooi tussen de kooi en de muur te schuilen. En dankbaar dat ze was toen ik haar weer terug in de kooi zette. Ging meteen weer even met haar vriendinnetje knuffelen. Arm ding :(:) _O-

Ik heb echt geluk gehad dat ze er nog was! My god