Puppy Erbij 2023/2024

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 18:19

PercyLeen schreef:
Leuk om jullie zo te volgen! En zoveel meningen over wat te gebruiken tegen parasieten. Maakt me als bijna kersverse honden mama wel onzeker ook! Waar doe je goed aan. De honden bij mijn ouders thuis zijn ook nooit behandeld voor iets. De fokker gebruikt een seresto band dus dat ga ik maar volgen. Ontwormen vind ik ook lastig. Hebben jullie je pup iedere maand ontwormt tot 6 maanden?

Ik heb me al eens eerder heel kort gemeld hier. Maar inmiddels is onze pup geboren! Het gaat om een Toller meisje! Volgend weekend zijn ze 3 weken oud en mogen we voor het eerst langs komen. Zo spannend!

Ik heb zelfs in ons nest niet ontwormt volgens het schema, ons laatste nest is voor het eerst ontwormt op 4 weken, daarna nog een keer op 7 weken en daar is het bij gebleven.

Ik heb de nieuwe eigenaren geadviseerd om te testen áls ze daar voor open stonden, voor de andere mensen die liever toch ontwormen ren ander schema meegegeven.

Onze volwassen honden worden ook niet standaard ontwormt.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 18:34

Ik heb als pup wel volgens schema ontwormd, vanaf 6 maanden geloof ik ontlasting laten onderzoeken :j

Het is ook mega ingewikkeld hoor, die onzekerheid is volslagen logisch. En dan maakt de DA het vaak nog onbedoeld ingewikkelder.
Ik heb altijd spot-on van Advantix gebruikt, nooit gekke reactie op gehad. Maar nooit vaker dan "nodig". Eerst 3x per jaar, dit jaar tot nu toe 1x en heel kritisch aan het nadenken wat ik precies wil in het vervolg. We wonen niet in een tekenrijk gebied maar ik kom wel graag in gebieden waar ze veel zitten. De katten krijgen in voor en najaar Advantage, m.n. voor vlooienpreventie.
Ik overweeg een deel Seresto band volgend jaar maar moet hem dan wel veel af doen. Ik ben er nog niet uit.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 18:38

Die onzekerheid is idd herkenbaar en wat de dames hierboven al zeggen, volledig begrijpelijk. Uiteindelijk maakt het ook niet uit Wat je doet en Waarom, er zullen altijd mensen zijn die een andere mening hebben en iedereen heeft andere ervaringen en ga zo maar door. Je moet echt je eigen weg een beetje vinden en informatie en ervaringen van meerdere hoeken wegplukken en ook zelf dingen ontdekken.

Wij ontwormen ook niet preventief en afhankelijk van hoe een fokker ermee om gaat, zou je dit bij pups/jonge honden ook al kunnen onderhouden dmv ontlasting onderzoek. En dan pas ontwormen wanneer er echt wormen aangetroffen worden. Toen Arya pup was hebben we wel nog ontworming gegeven een paar keer, maar snel overgestapt op dus preventief onderzoek doen. Bij pups/jonge honden zou je bv die frequentie kunnen verhogen en vaker kunnen checken. Wij checken nu 3/4x per jaar.

De enige uitzondering voor ons welke we maken is als we in Frankrijk zijn geweest, in gebieden waar hartworm echt veel voorkomt e.d. Dan ontwormen we bij thuiskomst en dat herhalen we een maand later nog een keer. Voor de rest heb ik al sinds pup tijd geen ontworming meer gegeven. (5 jaar nu)
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 28-08-24 18:41, in het totaal 3 keer bewerkt

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 18:38

Seresto vond ik bij de kat heel fijn, maar een hond met veel haar is toch wel lastig.

Meeko is vandaag naar de trimmer geweest voor het eerst. Met name kennismaken, en wassen en drogen. Hij is al in de rui en heeft in ieder geval zijn rug nu mooi dun. Het haar op zijn kont zat nog iets te vast.
Gelijk gebruik gemaakt van de situatie om wat foto's te maken nu hij schoon was :Y)

Afbeelding

KimD

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 18:43

Wij hebben al jaren Seresto en heel tevreden, we doen wel maar 1/3e band per hond en ik laat ze eerst luchten voordat ik ze bewerk en in onze eigen banden maak.

Afbeelding

Wij wonen wel in een tekenrijk gebied en die wat ik eraf pluk is eigenlijk niet noemenswaardig over het hele seizoen. In de winter doen wij eigenlijk niks preventief tenzij het een warme winter is.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 18:48

Qua teken doen wij idd wel preventief wat; de seresto, in diezelfde opzet zoals KimD laat zien - ze is altijd zo lief om voor ons ook een mee te maken :j <3

Tekenrijke gebieden hier ja, langhaar hond waarbij je gewoon heel veel mist met zoeken, en als de dood voor tekenziektes. Redenen genoeg voor ons om dus wel echt wat hiermee te doen. Imo zijn er weinig echt goedwerkende opties en ik wil wederom niks in pil vorm geven dus ik blijf ook altijd terugkomen bij seresto - ook al tig natuurlijke middelen geprobeerd omdat dat voorkeur heeft, maar ik vind het risico te groot geworden de laatste jaren met hoeveel meer teken we toch altijd nog tegenkwamen dan tov nu met de band.

Deze zomer heb ik ondanks seresto wel alsnog best wat teken moeten plukken en vaak ook op de stomste plekken waar we ze normaal nooit vinden zoals lager op de achterpoten e.d. dus ik denk ook pech gehad dat we op een paar echt goede hotspots hebben gezeten (oa de Eifel waar we ook 14 jaar terug met onze vorige hond al een groot tekendrama hadden bv, dat is daar echt altijd feest). In de winter doen we idd niets tenzij het zo warm is dat we echt teken tegenkomen nog maar dat valt meestal wel mee gelukkig.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 18:49

Nou ik deed ook alleen pipetten gebruiken tegen de teken ongeveer drie keer per jaar, maar ruim twee weken geleden ineens vlooien. Dat is toch een gedoe! Pipetten op de honden, omgeving stofzuigen, wassen, sprayen met omgevingsspray...

Komende maanden voor de zekerheid trouw elke 4 weken een pipet... Ik gebruik Frontline Combo.

Edit: ik ontworm ongeveer 4x per jaar.
Laatst bijgewerkt door mavantos op 28-08-24 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 18:51

PercyLeen schreef:
Leuk om jullie zo te volgen! En zoveel meningen over wat te gebruiken tegen parasieten. Maakt me als bijna kersverse honden mama wel onzeker ook! Waar doe je goed aan. De honden bij mijn ouders thuis zijn ook nooit behandeld voor iets. De fokker gebruikt een seresto band dus dat ga ik maar volgen. Ontwormen vind ik ook lastig. Hebben jullie je pup iedere maand ontwormt tot 6 maanden?

Ik heb me al eens eerder heel kort gemeld hier. Maar inmiddels is onze pup geboren! Het gaat om een Toller meisje! Volgend weekend zijn ze 3 weken oud en mogen we voor het eerst langs komen. Zo spannend!

Ohhh, dat is heel spannend! Maar ook super super leuk *\o/*

Ik moet verplicht ontwormen volgens het koopcontract, er staan nogal wat regels in, en daar ga ik me braaf aan houden. Ik zie hoe goed hun honden het doen en heb er alle vertrouwen in dat zij heel goed weten wat ze doen...

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 18:52

Ik heb nooit preventief ontwormd en ontplooit, tot m'n puppekind met 15 weken een dikke volgezogen teek had. Nu gebruik ik vectra 3d en dat lijkt goed te gaan. Ontwormen doe ik ook netjes elke maand en na een half jaar mag het om de 3 maanden dacht ik.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 18:54

Idd het feit dat Seresto het vasthechten van de teek voorkomt (als enige(!) middel) maakt dat ik het overweeg voor volgend jaar. Maar ik heb echt een bandjestrauma. Gelukkig nog een winter om over te peinzen :+

Met Advantix in voorjaar, vroeg zomer en vroeg najaar hadden we max 4 a 5 teken per jaar (2 jaar). Dit jaar dus alleen in voorjaar een pipet gegeven en onlangs in erg tekenrijk gebied geweest met alleen natuurlijk middel + een ultrasoon apparaat (niet de Tickless) en dat was absoluut niet voldoende. Meer dan 10 teken kunnen plukken (niet allemaal vast, maar meerdere wel) over 2 weken tijd, gekkenwerk. Gek genoeg de eerste week niks, bij alle controles niet. Dus ik begon positief :+ Dus toch maar weer die pipet.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 18:59

mavantos schreef:
Nou ik deed ook alleen pipetten gebruiken tegen de teken ongeveer drie keer per jaar, maar ruim twee weken geleden ineens vlooien. Dat is toch een gedoe! Pipetten op de honden, omgeving stofzuigen, wassen, sprayen met omgevingsspray...

Komende maanden voor de zekerheid trouw elke 4 weken een pipet... Ik gebruik Frontline Combo.

De meeste pipetten werken maar uitzonderlijk maximaal zes weken (in het beste geval, onder optimale omstandigheden). Het advies daarin is iedere vier weken herhalen en dan minimaal een halve week overlappen, overlappen is voir de 'inwerktijd' over te slaan. De betere en bekendere merken zijn allemaal vier weken en dan niet eens voor alles.

Met drie keer per jaar loop je dus een groot risico op, in dit geval, vlooien. Dan had je het je beter helemaal kunnen besparen.

Vaak zijn in het najaar en vlak voor het voorjaar dit soort producten sterk in de aanbieding, dan kun je goed inslaan voor een heel jaar.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 18:59

Wat je bandjestrauma betreft Leo, kun je met de seresto band net zoals KimD doet ook creatief wat maken met een sluiting. Dan kun je hem altijd losmaken.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 19:03

cursebreaker schreef:
Wat je bandjestrauma betreft Leo, kun je met de seresto band net zoals KimD doet ook creatief wat maken met een sluiting. Dan kun je hem altijd losmaken.

Of gewoon een elastiekje, dat knapt bij druk natuurlijk.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 19:08

KimD schreef:
mavantos schreef:

De meeste pipetten werken maar uitzonderlijk maximaal zes weken (in het beste geval, onder optimale omstandigheden). Het advies daarin is iedere vier weken herhalen en dan minimaal een halve week overlappen, overlappen is voir de 'inwerktijd' over te slaan. De betere en bekendere merken zijn allemaal vier weken en dan niet eens voor alles.

Met drie keer per jaar loop je dus een groot risico op, in dit geval, vlooien. Dan had je het je beter helemaal kunnen besparen.

Vaak zijn in het najaar en vlak voor het voorjaar dit soort producten sterk in de aanbieding, dan kun je goed inslaan voor een heel jaar.

Dat weet ik. Ik gebruikte het eerder alleen in het voorjaar en zomer als de teken er waren en in de winter niet.

Dan was april - juni - augustus voor ons voldoende. We wonen wel in een gebied waar weinig teken zitten.

Overigens niet om te besparen, maar vooral doordat het voldoende was voor ons om de teken te weren.

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 19:22

Mag ik tussendoor een andere vraag stellen? Als aankomend pup-opvoeder.

Ik heb heul lang geleden gehoord dat piepjes in hondenspeeltjes zorgde voor moordlustige honden omdat die piep de kreet van een prooi na doet. Hoe is jullie mening over speeltjes met piepjes?
(Mijn huidige honden hebben geen interesse in speelgoed, dus ik heb mij hier nooit in verdiept)
(Oh, onze huidige honden vangen sowieso al konijnen en ratten trouwens, dat mag ook van ons ivm onze woonsituatie en overlast)

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 19:23

KimD schreef:

Ik ben zelf ook heel zuinig met vlooien middelen. Niet zozeer om de kosten, maar omdat ik merk dat we hier eigenlijk nooit vlooien hebben en omdat ik het rotzooi vind. 1x per paar jaar vinden we een vlo (zit dan altijd op de neus van mijn dwergkeesje). Dan geven we een pipet en klaar is kees. Wel ga ik regelmatig met mijn nagels door de lange haren van de honden en kat, als je dan zachtjes over de huid schraapt, vang je meerdere zandkorrels. Als ik daar een vlooienpoepje vind dat behandel ik ook. Maar dat komt echt zo weinig voor. De enkele vlo die ik vind is meestal ook heel erg traag, volgens mij werkt zo'n pipet juist veeeeel langer dan die vier-zes weken.

Voor we de pup hadden ook nooit tegen teken behandeld, maar helaas is de pup er wel gevoelig voor. Kon er zo vijf na 1x wandelen afplukken. Daarom toch een pil gegeven. Dat is nu ook maanden geleden, maar verder geen teken meer gevonden.

Zo zie je maar, zoveel mensen, zoveel meningen en ervaringen. :+

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 19:24

Haha oh die had ik nog niet eerder gehoord. Hier geen moordlustige hond gekregen na piepspeeltjes :')

Wij voeren schapenvet met knoflook tegen teken, verder eigenlijk niks.

Spannend Percyleen! En heel leuk! De eerste onzekerheid herken ik ook wel hoor. En iedereen heeft er een mening over :+

Wij hadden vandaag fotoshoot en ze deed het zo goed :+:
Kan niet wachten op de resultaten hahs.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 19:25

Kaplaars schreef:
Mag ik tussendoor een andere vraag stellen? Als aankomend pup-opvoeder.

Ik heb heul lang geleden gehoord dat piepjes in hondenspeeltjes zorgde voor moordlustige honden omdat die piep de kreet van een prooi na doet. Hoe is jullie mening over speeltjes met piepjes?
(Mijn huidige honden hebben geen interesse in speelgoed, dus ik heb mij hier nooit in verdiept)
(Oh, onze huidige honden vangen sowieso al konijnen en ratten trouwens, dat mag ook van ons ivm onze woonsituatie en overlast)

Ehm... Dit heb ik echt nog nooit gehoord :Y)
Dan heb ik hele bloeddorstige dwergkezen gehad, die waren er gek op!

Maar zonder geinen, echt nog nooit hier iets van gemerkt.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 19:50

Mijn hond vind piepjes en kraakjes hilaaaaarisch en tijdens een stoeisessie piept hij nonstop met een speeltje in zijn mond *beeperdebeepbeepbeepbeeeeep*
Maar hij weet dondersgoed het verschil tussen een stoffen beestje en een echt beestje. De kippen en kuikens op stal kunnen rond z'n poten lopen en hij maalt er niet om.
Ik heb het ook wel eens horen zeggen, maar ik geef mijn hond zijn brein toch echt meer credit dan dat :))

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 19:51

KimD schreef:
cursebreaker schreef:

Of gewoon een elastiekje, dat knapt bij druk natuurlijk.

Ja beide goede ideeën :j zonder klikgesp of breekpunt komt er sowieso niets.

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 19:58

Bedankt voor de reacties op mijn piepjes vraag. Het is ook wel echt lang geleden dat ik dat gehoord had.
Het nadeel lijkt me wel dat die piepjes gewoon gruwelijk irritant zijn :Y)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 20:02

Leo schreef:
Ik overweeg een deel Seresto band volgend jaar maar moet hem dan wel veel af doen. Ik ben er nog niet uit.

Heb je een klik halsband liggen?
Die zou je kunnen gebruiken om de seresto aan de binnenkant te leggen en met bijvoorbeeld tiewraps aan de halsband zelf vast te maken.
Dan is het gewoon losklikken en weer vastklikken bij het af- en omdoen.
En de uitstekende stukjes zou je hetzij voor een tweede band kunnen gebruiken, hetzij in kleine stukjes in je stofzuiger kunnen steken om evt loslopende vlooien op te zuigen en te doden.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 20:03

Ik kan je vertellen dat die piepjes om 06.00 uur s'morgens of midden in de nacht uitermate vervelend zijn. Ik had een pipo die op die momenten (voor een ochtenddienst of na een nachtdienst of stappen) dat uitgebreid heerlijk kon gaan doen. _O-

Oh. Wij waren trouwens van het 2019 topic en zijn gewoon blijven hangen. Af en toe kom ik nog eens binnen vallen. :Y)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 20:46

Hij krijgt hier geen piepspeeltjes omdat ik het niet wil aanmoedigen (naast dat het bloedirritant is). Omdat ik ook kleine dieren heb die kunnen piepen. Maar of ze die link ook leggen... als ze een dier vangen en het piept, dan zullen ze instinctief toch wel door blijven bijten lijkt me. Of ze nu piepspeeltjes kennen of niet.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 21:10

Kaplaars schreef:
Bedankt voor de reacties op mijn piepjes vraag. Het is ook wel echt lang geleden dat ik dat gehoord had.
Het nadeel lijkt me wel dat die piepjes gewoon gruwelijk irritant zijn :Y)

Dat wel :')
Maar ik laat die piepspeeltjes niet liggen, fie krijgt ze gewoon op bepaalde tijden haha

Evi geeft weinig om kleine beesten, het enige wat die vangt is een vlieg :')