Puppy Erbij 2023/2024

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Reeltje_5

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 13:01

Jeetje wat vervelend die vlooien..
koda heeft ook jeuk, al vanaf we hem hebben. Maar ik heb geen vlo gezien, de dierenarts ook niet. Hij heeft toen tegen vlooien/teken ook bravecto gehad van de dierenarts. Wat is er met dit middel dan? En welk alternatief is beter? (Voor het vervolg). De dierenarts had het er vandaag ook over dat bravecto ook in een injectie is en dat hoeft dan 1x per jaar gegeven te worden, en de dosis is een stuk lager dan dat het met het pilletje gegeven wordt. Weet iemand hier iets van?

Oei een bijtertje, hier gelukkig niet zo’n verschrikkelijke bijter, bij ons helpt het geven van een (kauw)speeltje wel meestal goed genoeg.

En de ren/bench.. die van mij vind het echt niet leuk. In de ren gaat hij meestal wel liggen uiteindelijk, maar de bench echt niet.. lastig.

Machie, wauw wat is ie mooi

Warboel, wat gaaf zeg!

Net bij de dierenarts geweest omdat Koda sinds gisteren diaree heeft. Hij eet en drinkt en is verder normaal. DA voelde niks geks aan zijn buik en temperatuur was goed. Hij vond de klachten meevallen, diarree remmer mee gekregen en het zou over moeten gaan. Indien niet over of hij wordt suf of andere klachten dan wel contact opnemen.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 13:09

Wagenziekte lijkt me zo vervelend. Het zou mij ook echt beperken aangezien we zoveel de hort op gaan.

LoveMandy, wel vervelend dat je dierenarts niet mee wilt helpen. Beetje flauw.

Vlooien gelukkig nog nooit gehad! Maar weet wel dat het inderdaad een heel taak is om er vanaf te komen.

Van al die pupfoto's en verhalen begint het echt te kriebelen hier :j
Ik kan nu ik definitief op de puplijst sta het hier ook wel melden. Ik sta voor eind 2025 op de puplijst voor een Slovenský Hrubosrstý Stavač (Slowaakse Staande hond). Rond juni/juli volgend jaar willen ze dekken dus ik duim vooral dat alles goed mag gaan.
Ik heb met verschillende eigenaren gepraat, heb ook met Vizsla eigenaren gepraat (twijfelde tussen de rassen) en uiteindelijk dus ook toekomstige fokker bezocht en daarna mezelf ook nog bedenktijd gegeven. Het duurt nog even maar dat wilde ik ook. Bonne eerst wat ouder voor nummer 2 komt. Voor het eerst dus een ander type dan een Terriër.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 13:11

Bij Chimmy kreeg ik een bench die met tiewraps aan elkaar zat. Hij krijgt nu eten in de bench en dat gaat goed.

Bravecto injectie? Werkt het dan ook een jaar tegen teken? Ben wel benieuwd wat het kost, die kauwtabletten zijn volgens mij ook niet zo goedkoop.

Beterschap met Koda.

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 13:19

Wij hebben inderdaad wel een Bravecto pilletje gegeven, maar ik ben niet op de hoogte van de gevaren? Elk geneesmiddel (ook voor mensen) heeft mogelijke bijwerkingen. Of is er iets tegen vlooien op de markt zonder bijwerkingen?

Ik had mij ingelezen via dit artikel: https://www.stichtingsignaalhond.nl/bra ... n-gebruik/

Wij hebben overigens een stoomreiniger die tot 100 graden gaat. De zetel en mat hebben we nu voor de eerste keer behandeld, dit gaan we blijven doen tot ik geen sporen meer zie...

Bedankt voor de tips! :)

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 13:46

Even een binnenvaller.

Op de Instagram van Jip heb diverse tuigen en Zippy Paws nog te koop staan. Het ligt nu echt in de weg en moet daarom weg. :j

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 16:07

Ik ben nu ook heel benieuwd naar wat er is met Bravecto! Hier gelukkig nog nooit vlooien gehad (*afkloppen*), lijkt me een drama dus enorm veel succes!

Leuk @StalMelyn! Als ik energie heb ga ik dat ras eens Googlen :')

Wat betreft wagenziekte, komt dat later op of meteen al als pup?

Ik bleek "gelukkig" niet ziek te zijn als in griep maar de ophaaldag was wat te zwaar blijkbaar aangezien ik MS heb. Het eindeloze overgeven kwam blijkbaar door de pijn, dus gister einde middag is manlief naar huis gekomen zodat ik naar stal kon zonder Chef mee te hoeven slepen en direct met mn paard aan het werk kon. Of nou ja, ik heb paard naar de longeerton gelopen en die heeft zichzelf gelongeerd terwijl ik in het midden op de grond zat :Y). Daarna lekker naar mn eigen bed totdat Chef spuitpoep kreeg en toen maar weer naar beneden...

Het bijten in veel te harde dingen is al vrijwel over (ook dat maar *afkloppen*), hij geeft aan als hij moet plassen of poepen, slaapt goed door, ik teken ervoor!

Alleen de puppyshoot vandaag was een iets minder succes, hij wilde persé niet voor de camera zitten/liggen _O-
Afbeelding

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 16:25

nanoukkie schreef:
Wij hebben inderdaad wel een Bravecto pilletje gegeven, maar ik ben niet op de hoogte van de gevaren? Elk geneesmiddel (ook voor mensen) heeft mogelijke bijwerkingen. Of is er iets tegen vlooien op de markt zonder bijwerkingen?

Ik had mij ingelezen via dit artikel: https://www.stichtingsignaalhond.nl/bra ... n-gebruik/

Wij hebben overigens een stoomreiniger die tot 100 graden gaat. De zetel en mat hebben we nu voor de eerste keer behandeld, dit gaan we blijven doen tot ik geen sporen meer zie...

De mogelijke bijwerkingen hiervan zijn extreem neurologische schade en dood. Er zijn al ontelbaar veel honden gestorven door Bravecto.

Er is ook een hele FB groep met ervaringen uit eerste hand.

Bravecto zou echt van de markt moeten. Sowieso, iets preventiefs geven waar ALLES van dood gaat maar wat je wel ín de hond moet stoppen?

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 16:35

Eens met Kim ja. Ik ben inderdaad ook niet kapot van dat soort middelen in pil vorm te geven, of dat nu bravecto of welk ander merk dan ook in pilvorm eigenlijk. Ook ontworming geef ik echt alleen als het nodig zou zijn en zeker niet preventief - Arya krijgt al af en toe al pittige medicatie en ik wil haar organen echt zo min mogelijk extra belasten daar bovenop, dus dan zeker niet door producten als barvecto te geven (preventief of ter behandeling). Vlooien/teken e.d. behandelen wij dus ook van buitenaf (zoals met een seresto band voor de teken en die ene keer dat we dachten vlooien te hebben, ben ik voor Advantage gegaan; pipetjes) ook al is dat dan misschien weer slechter voor het milieu wat vaker geopperd word, maar ja. Inwendig zou je wel als alternatief preventief met bepaalde kruiden e.d. aan de slag kunnen op natuurlijke basis bv. en pas actief aanpakken (uitwendig) wanneer er ook daadwerkelijk probleem zijn met een parasiet, e.d. < Mijn voorkeur.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 17:02

Hier zijn spot-ons en vlooienbanden een dikke no-go.
Vnl omdat ze met het spelen nog weleens aan de hals/nek etc gaan happen en zo vlooienmiddelen binnen krijgen.
Merk je normaal weinig van, maar Mahdutje krijgt er epileptische aanvallen van sinds hij een vlooienmiddelvergiftiging heeft opgelopen van Vectra 3D.
Volgens de gebruiksaanwijzing moest je dat vanaf de staartbasis naar de nek trekken over de ruggengraat heen en Mahdutje heeft zich daar lopen krabbelen met zijn bekkie.
Buiten de epilepsie is er nog wel meer schade in het koppie ontstaan, dat merk je vooral als het een periode te druk is geweest, dan vertoont hij ongeremd gedrag.
Bijvoorbeeld heel hard happen met spel/frustratie ipv de kracht te doseren (tegen het doorbijten aan zegmaar), heel druk en vervelend worden, constant blaffen, moeilijk tot rust komen.

Mahdutje krijgt helemaal geen ongediertebestrijding als het niet heel erg noodzakelijk is, er staat wel een fles vlooienshampoo voor het geval dat.
Dívka krijgt eens in de zoveel tijd een vlooienpil en zal ook gewassen worden met vlooienshampoo als ik vlooien spot.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 21:43

KimD schreef:
nanoukkie schreef:

De mogelijke bijwerkingen hiervan zijn extreem neurologische schade en dood. Er zijn al ontelbaar veel honden gestorven door Bravecto.

Er is ook een hele FB groep met ervaringen uit eerste hand.

Bravecto zou echt van de markt moeten. Sowieso, iets preventiefs geven waar ALLES van dood gaat maar wat je wel ín de hond moet stoppen?

Om ook een ander geluid te laten horen: wij gebruiken het al jaren, nooit wat aan de hand geweest.

En voor zover ik weet is een directe link van de benoemde bijwerkingen met Bravecto nooit bewezen, en hebben diverse instanties onderzoek gedaan n.a.v. ophef in o.a. de media maar niks gevonden (veel meldingen, ja, maar de media aandacht versterkt dit en ik lees ook voldoende berichten dat de DA Bravecto als oorzaak uit heeft gesloten maar het baasje -een leek- is er wel van overtuigd dat de grote boze Bravecto de oorzaak is, want -plat gezegd- op facebook/internet staan ook mensen die hetzelfde claimen). Uiteraard kunnen er altijd bijwerkingen optreden, maar van wat er allemaal op internet staat over Bravecto zijn maar zeer weinig cases daadwerkelijk bewezen.

Dus ik vind dat iedereen zelf moet beslissen of ze het middel willen gebruiken of niet —maar op basis van de huidige data die ik heb gezien zou ik persoonlijk niet zo stellig kunnen roepen dat het een gevaarlijk of zelfs dodelijk is. Integendeel — geen onderzoek wat het aantoont en heel veel dierenartsen schrijven het nog steeds voor. En ook daarover mogen mensen hun mening hebben, maar zij zien veel huisdieren en de meesten hebben echt wel hart voor hun vak en zouden nooit zomaar iets voorschrijven waarvan ze weten / vermoeden dat het gevaarlijk is.

https://www.ema.europa.eu/en/news/tick- ... y-safe-use
EMA schreef:
According to the company, about 41.6 million doses had been distributed worldwide, of which approximately 18 million were in the European Union (EU) between February 2014 and December 2016. By 15 August 2017, suspected side effects had been reported electronically for 5,326 dogs, of which 2,144 were in the EU. Between February 2014 and 15 August 2017, deaths had been reported in 1,265 dogs worldwide and 342 in the EU. Each report relates to dogs under different health conditions, often receiving multiple medicines, therefore these figures may or may not be related to the use of Bravecto in dogs.

Op basis van deze cijfers, áls er al een link is (nogmaals; niet bewezen dus er kunnen binnen deze rapportages ook tal van andere oorzaken voorkomen dan Bravecto), dan is de kans op aan het EMA gerapporteerde bijwerkingen 0,0119% aka 1:10.000. 0,000019% op sterfte (1:10miljoen).

Do with it what you will. Wij blijven gewoon Bravecto geven gezien we er goede ervaringen mee hebben :j.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 22:09

Over Librela gaan ook van die rampverhalen en dode honden...

Hier hebben ze het wel eens een keertje gehad en geen problemen gemerkt. Het is niet persé mijn eerste keus middel, maar als het zo uitkomt durf ik het best te geven.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 22:38

Al een tijdje in de meeleesstand, maar wilde nu wel even reageren.

Mijn moeder is een hondje verloren aan symparica ( een soortelijk middel als bravecto). En als je dan melding doet bij een dierenarts, wordt het afgedaan, als dat kan niet. Er wordt verder geen onderzoek gedaan niks. Achteraf bleek dat dat hondje het jaar ervoor een soort epileptische aanval had gehad na dezelfde pil ( was toen door de DA toegediend, dus mijn moeder had de link niet gelegd).
Op de 2e tablet een jaar later dus neurologische verschijnselen, darmuitval, lever uitval en uiteindelijk dus overleden.

Dus bij mij komen dit soort middelen er never nooit niet in.

Oh, ik ben trouwens van begin dit topic 2022-2023 en inmiddels is mijn pupje Pixy dus 20 maanden ;)
Afbeelding

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 23:04

Ik gebruik juist Symparica vanwege alle horrorverhalen over Bravecto. Het blijft lastig...
Meeko was mee op vakantie (Ardennen) en heeft het best wel goed gedaan! Vooral het wandelen vond hij fantastisch.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 08:04

Zo'n beetje alle vlooienbestrijding kan problemen geven, gezien het bestaat uit niet zulke lekkere bestanddelen.
Als Mahdutje geen secundaire epilepsie had welke getriggerd wordt door oa vlooienmiddelen dan had ik wsl nog steeds serestobanden gebruikt.
Dat beviel gewoon goed hier, buiten de terugkerende epileptische aanvallen dan waarop ik hem eraf haalde bij Mahdutje.
Maar ik kwam er al vlot achter dat er tandafdrukken op het uitstekende stukje band zaten bij Dívka, heb haar ook vd serestobanden afgehaald en vervolgens namen de epileptische aanvallen ontzettend af.
Duidelijke link dus.

Overigens nam mijn dierenarts het heel serieus toen Mahdu de vlooienmiddelvergiftiging had, er zijn ook filmpjes en verslagen naar de fabrikant van Vectra 3D gestuurd.
Of die er vervolgens wat mee gedaan hebben weet ik niet, ik ben direct met de spot-ons gestopt.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 08:29

Jullie zetten mij aan het denken met deze discussie. Ik gebruik bij de paarden deze anti-parasietspray, zou je die ook bij de hond kunnen gebruiken?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 10:06

Maartje_M schreef:
Jullie zetten mij aan het denken met deze discussie. Ik gebruik bij de paarden deze anti-parasietspray, zou je die ook bij de hond kunnen gebruiken?

Daar zou ik sowieso mee oppassen, of even bij de fabrikant checken wat de verhoudingen zijn en of dit gevaarlijk kan zijn voor de hond(en). Ik had met de Giardia besmetting Parsitus van Puur nodig, echter, de pot voor paarden was vele malen goedkoper dan de pot voor honden. Dus ik heb contact met Puur opgenomen en dit voorgelegd, die hebben zeer uitgebreid gereageerd en de uitkomst was dat dit prima kon. Dat was dus heel fijn.

fannetje schreef:
Al een tijdje in de meeleesstand, maar wilde nu wel even reageren.

Mijn moeder is een hondje verloren aan symparica ( een soortelijk middel als bravecto). En als je dan melding doet bij een dierenarts, wordt het afgedaan, als dat kan niet. Er wordt verder geen onderzoek gedaan niks. Achteraf bleek dat dat hondje het jaar ervoor een soort epileptische aanval had gehad na dezelfde pil ( was toen door de DA toegediend, dus mijn moeder had de link niet gelegd).
Op de 2e tablet een jaar later dus neurologische verschijnselen, darmuitval, lever uitval en uiteindelijk dus overleden.

Dus bij mij komen dit soort middelen er never nooit niet in.

Oh, ik ben trouwens van begin dit topic 2022-2023 en inmiddels is mijn pupje Pixy dus 20 maanden ;)
[ Afbeelding ]

Ook geen puppy meer, tijd voor wedstrijden! ~~}> Volgens mij heb je Someren op de planning toch? Of ook Venlo? Verschrikkelijk ook voor je moeder, dat is toch een nare manier om je hond te moeten verliezen. Ik ken één Sheltie die het wel heeft overleefd maar inderdaad ook epilepsie heeft en andere neurologische problemen, maar de fabrikant van Bravecto komt direct op de proppen met advocaten en dreigen met rechtzaken. Dat is natuurlijk voor de meeste mensen geen doen.

---

Wij zijn trouwens van het 2017, 2020, 2021, 2023 én 2024 topic. :+ 2025 slaan we even over voor onszelf. :')

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 12:45

Het was niet om nu te gebruiken Kim, maar gewoon nieuwsgierig. Maar goede tip om met de fabricant te checken!

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 13:17

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 13:25

Qua sprays zou je ook nog naar die van Icepaw kunnen kijken >> https://www.icepaw.de/ICEPAW-Insect-Relief-500ml_1

Hier heb ik een klein flesje van mee in m’n wandel rugzak - al vergeet ik ‘m meestal te gebruiken haha.
En verder zijn er ook heel veel ‘recepten’ te vinden waar je zelf natuurlijke sprays mee kunt maken bv.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 13:49

Uiteindelijk is het gif, het maakt vlooien en teken dood door hun zenuwstelsel plat te leggen. En dat intern te geven aan je dier, wat dus in hun systeem terecht komt en ook nog eens zo lang werkzaam zou zijn... echt niet dat ik daar ook maar over nadenk. :n
Uiteindelijk zijn er ook vele sterfgevallen waarvan door DA ontkent wordt dat ze door Bravecto of Symperica komen, dus komen ze ook niet in de onderzoeken. En wie heeft er uiteindelijk baat bij wetenschappelijk onderzoek? Meestal degenen die geld verdienen aan het middel. Wetenschappelijk onderzoek is duur, dus wordt niet zomaar bekostigd. Vaak zijn het fabrikanten die schuilgaan achter bekostiging van onderzoeken, en het zou het eerste onderzoek niet zijn waar ineens magisch dieren uit de onderzoeksgroep of controlegroep verdwijnen. Conclusies zijn daarmee niet altijd sluitend 100% juist. Altijd kritisch blijven.
Dan blijf ik liever mijn eigen boerenverstand gebruiken, en dien ik mijn hond gewoonweg geen gif toe wat intern werkt. Ik heb ook nog geen goed natuurlijk alternatief gevonden overigens, wat écht goed zou werken in gebieden met hoge druk. Het blijft een puzzel. Maar links of rechtsom zal Bravecto er hier nooit inkomen, ik ben niet zo van Russische roulette.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 14:34

@Kim, ja ik wil Someren graag haar 1e graad 0 laten zijn, liefst vrijdag workshop bij Nathalie en zondag wedstrijd, eens kijken of dat lukt. Verder wat wilde debutanten rondjes ingepland staan.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 14:38

Ik vind Pixy zo’n knapperd he, ze groeit echt mooi op <3

En Appa hierboven is ook al echt een ventje aan’t worden zeg, super leuk dat jullie wedstrijden beginnen te winnen!

En eens met wat Leo zegt :j

Wij zijn uit het ’19 topic

Afbeelding

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 16:06

Hier ook geen bravecto. Het idee dat je - als er een reactie komt - je dit niet weer uit je hond kunt halen beangstigd me te veel. Ook het idee dat het kennelijk zo lang in je hond werkzaam is dat je het maanden niet hoeft te gebruiken zint me niet. Ik behandel Vesper helemaal niet. Ik stuur der ontlasting op voor wormen en we wonen in een gebied met lage tekendruk. Dit seizoen heb ik denk ik 6 of 7 van haar afgeplukt, waar van 3 vastzaten. Daarvoor ga ik haar niet behandelen.

Indien nodig zou ik voor een 1/3 serestoband gaan denk ik. Behalve met zwemmen.

Wel heel erg leuk om weer veel nieuwe pups te zien! Ik droomde vannacht dat ik er één aangeboden kreeg, een kruising Aussie met Cattle dog :') Zelfs in mijn droom heb ik die retour gebracht dus ik denk dat ik voor een tweede hond voorlopig maar pas _O-

Vesper komt uit het '22 topic <3
Afbeelding

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 16:17

Leuk om jullie zo te volgen! En zoveel meningen over wat te gebruiken tegen parasieten. Maakt me als bijna kersverse honden mama wel onzeker ook! Waar doe je goed aan. De honden bij mijn ouders thuis zijn ook nooit behandeld voor iets. De fokker gebruikt een seresto band dus dat ga ik maar volgen. Ontwormen vind ik ook lastig. Hebben jullie je pup iedere maand ontwormt tot 6 maanden?

Ik heb me al eens eerder heel kort gemeld hier. Maar inmiddels is onze pup geboren! Het gaat om een Toller meisje! Volgend weekend zijn ze 3 weken oud en mogen we voor het eerst langs komen. Zo spannend!

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 18:12

Oh een Toller <3 Echt heel leuk die stond ook op mijn lijstje! En er zijn inderdaad zo veel meningen dat onzeker worden bijna niet voorkomen kan worden hoor %) Ik heb tot 4 maand ontwormd en daarna met 6 maand en een jaar ontlasting laten onderzoeken.

Aftellen tot volgend weekend!!