Beginnen met kippen houden

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
E_J
Berichten: 1180
Geregistreerd: 05-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 22:05

Ik hoorde van een vriendin van mij die bij de dierenarts stage loopt dat frontline spray heel goed werkt tegen bloedluis! Kun je gewoon bij de dierenarts halen, hoef je niet voorgeschreven te hebben. Misschien een poging waard?


Hier hebben mijn mannen voor het eerst gevochten -O-
Eén van mijn haantjes heeft zijn broertje blijkbaar aangevallen dit weekend (ik was niet thuis, mijn moeder wel) dus heeft mijn moeder de haan die begon maar even apart gezet van de andere haan. Het ging zo lang goed... Die twee scharrelen altijd met zijn tweetjes, en slapen altijd naast elkaar in het nachthok, en nu ineens dit. Achja, mijn vader zei dat onze buurman graag een haantje bij zijn hennen wil hebben, dus misschien dat hij er een van ons wil overnemen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 22:12

Oh wat zonde dat ze nu ruzie maken. Zou wel fijn wezen als de buurman er eentje wilt overnemen!

Goede tip! Dan haal ik dat morgen, bij de welkoop hebben ze het ook zag ik. Behandel je dan enkel het hok of ook de kippen zelf insprayen? Heeft ze dat toevallig verteld? Of zou je dat anders eens willen vragen? :o

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 22:55

Frontline = Fipronil he, dan kun je de eieren niet eten.

Kinke

Berichten: 20620
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 06:59

Denk dat hanen uiteindelijk toch gaan vechten, was hier ook zo, 3 uit hetzelfde nest. Heeft even geduurd, maar uiteindelijk toch geknok.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 07:22

Chubby schreef:
Frontline = Fipronil he, dan kun je de eieren niet eten.

Beter dat dan kippen vol bloedluis. Daarom de vraag of DA het zou aanraden de kippen mee te behandelen. Of puur alleen het hok (dan zijn de kippen in principe niet direct ermee in aanraking)

DinkyOmie

Berichten: 532
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: in een huis

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 08:01

Ik heb mijn 3 kipjes nu 2 weken. Ik moet ze nog elke avond in hun hok zetten? Ze gaan er niet vanzelf in? Het hok staat wel onder een groot afdak, dus ze liggen niet in de regen. Hoe lang moet ik dit blijven doen? Het hok is best hoog (met een trapje). ik heb al een band onder het trapje gelegd, zodat het trapje minder stijl is. Ik dacht mss is dat het probleem?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 08:53

Lopen ze weleens zelf het trapje op overdag of helemaal niet? Voor mijn 1e kippen was het domweg te steil en heb ik een nieuw trapje met tussenplateau gemaakt. Voor de kippen erna was het trapje wel prima, maar ik moest ze wel een keer omhoog duwen voor ze doorhadden dat je een trap ook op kunt en niet enkel af :+

Shenavallie
Berichten: 11778
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 09:19

DinkyOmie schreef:
Ik heb mijn 3 kipjes nu 2 weken. Ik moet ze nog elke avond in hun hok zetten? Ze gaan er niet vanzelf in? Het hok staat wel onder een groot afdak, dus ze liggen niet in de regen. Hoe lang moet ik dit blijven doen? Het hok is best hoog (met een trapje). ik heb al een band onder het trapje gelegd, zodat het trapje minder stijl is. Ik dacht mss is dat het probleem?

Hier gaan de kippen in de afgelopen weken ook steeds later hun stal weer in. Het is langer licht, vandaar. ;)

Matheno

Berichten: 7976
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 10:51

Vond gisteren met recht een XXXL ei:

Afbeelding

Nu hebben de jonge hennen natuurlijk wel vaak in het begin een dubbeldooier, maar wat bleek vanochtend.... Het was een triple dooier!

Afbeelding

Ik had het weleens gehoord, maar nog nooit zelf meegemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 11:04

Arme kip :')

Matheno

Berichten: 7976
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 11:17

idinn schreef:
Arme kip :')


Die heeft wat moeite met lopen nu denk ik. ;-)

Shenavallie
Berichten: 11778
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 12:09

Matheno schreef:
Vond gisteren met recht een XXXL ei:

[ [url=m/qD9f9K.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nu hebben de jonge hennen natuurlijk wel vaak in het begin een dubbeldooier, maar wat bleek vanochtend.... Het was een triple dooier!

[ [url=m/YfKNtt.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik had het weleens gehoord, maar nog nooit zelf meegemaakt.

:wow:

Shenavallie
Berichten: 11778
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 12:10

Ik snap nu waarom één van mijn hennen al een poosje niet meer legt: ze is flink in de rui.
Maar omdat het al een oudere hen is, dacht ik dat het aan de leeftijd lag. :D

E_J
Berichten: 1180
Geregistreerd: 05-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 13:12

idinn schreef:
Oh wat zonde dat ze nu ruzie maken. Zou wel fijn wezen als de buurman er eentje wilt overnemen!

Goede tip! Dan haal ik dat morgen, bij de welkoop hebben ze het ook zag ik. Behandel je dan enkel het hok of ook de kippen zelf insprayen? Heeft ze dat toevallig verteld? Of zou je dat anders eens willen vragen? :o

Ze zegt alleen in het hok :j


Jeetje, dat ei, Matheno :wow:

Matheno

Berichten: 7976
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 13:45

Shenavallie schreef:
Ik snap nu waarom één van mijn hennen al een poosje niet meer legt: ze is flink in de rui.
Maar omdat het al een oudere hen is, dacht ik dat het aan de leeftijd lag. :D


Nu al in de rui?

Anoniem

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 14:48

E_J, bedankt! Ik heb nu de boel ingespoten met mengsel groene zeep/spiritus/water. Las daar ook goede ervaringen over en stond toch allemaal in de kast. Kippen liepen buiten, dus ging prima.

Lekker in de rui.. gek moment gekozen. Maar het blijven eigenwijze kippen he..

Shenavallie
Berichten: 11778
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 20:29

Matheno schreef:
Shenavallie schreef:
Ik snap nu waarom één van mijn hennen al een poosje niet meer legt: ze is flink in de rui.
Maar omdat het al een oudere hen is, dacht ik dat het aan de leeftijd lag. :D


Nu al in de rui?

Yup. En flink ook. De andere hen was midden in de winter (december) zwaar in de rui, die was juist weer erg laat. Zat ze met haar kale nek, borst en rug in die kou. :brr:

Ceetje_bokt
Berichten: 5209
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 20:32

Dat doet mijn oude kip ook. Niet handig, maar ja.

Veriye

Berichten: 2411
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 20:49

Wat doe je dan? Warmtelamp aanbieden?

Ceetje_bokt
Berichten: 5209
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 21:29

Ik doe niks, kip is inmiddels al 8 jaar oud en doet het nog steeds prima.

Shenavallie
Berichten: 11778
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 07:36

Ik ook niet. Kippen kunnen erg goed tegen de kou. Wel gaf ik degene die in de rui was kuikenkorrel, zodat ze wat extra's binnenkreeg. Hierdoor kwam ze er wel sneller doorheen, leek het wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 08:52

Gisteravond nog meer kippen in de boom en op de rand van het hek. Mijn nieuwe avondroutine is ze uit de boom plukken en weer binnen zetten. Eigenwijze troela's :+

DinkyOmie

Berichten: 532
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: in een huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 13:23

idinn schreef:
Lopen ze weleens zelf het trapje op overdag of helemaal niet? Voor mijn 1e kippen was het domweg te steil en heb ik een nieuw trapje met tussenplateau gemaakt. Voor de kippen erna was het trapje wel prima, maar ik moest ze wel een keer omhoog duwen voor ze doorhadden dat je een trap ook op kunt en niet enkel af :+


:roll: mss moet ik ze vanavond maar eens voordoen hoe het moet :) Of ze toch een klein handje helpen...

DinkyOmie

Berichten: 532
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: in een huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 13:27

Shenavallie schreef:
DinkyOmie schreef:
Ik heb mijn 3 kipjes nu 2 weken. Ik moet ze nog elke avond in hun hok zetten? Ze gaan er niet vanzelf in? Het hok staat wel onder een groot afdak, dus ze liggen niet in de regen. Hoe lang moet ik dit blijven doen? Het hok is best hoog (met een trapje). ik heb al een band onder het trapje gelegd, zodat het trapje minder stijl is. Ik dacht mss is dat het probleem?

Hier gaan de kippen in de afgelopen weken ook steeds later hun stal weer in. Het is langer licht, vandaar. ;)


Gister kwam ik pas om 23:15 uur buiten en lagen ze met zijn 3e voor het trapje op de grond? het was trouwens al pikkedonker.
ik heb ze maar weer in hun hokje gezet, ik blijf stug volhouden... Ze zouden het toch wel een x snappen?

Matheno

Berichten: 7976
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 13:29

DinkyOmie schreef:
Gister kwam ik pas om 23:15 uur buiten en lagen ze met zijn 3e voor het trapje op de grond? het was trouwens al pikkedonker.
ik heb ze maar weer in hun hokje gezet, ik blijf stug volhouden... Ze zouden het toch wel een x snappen?


Weet je zeker dat je hok geen bloedluis bevat, of bijvoorbeeld te tochtig is?