Dierenartskosten zijn echt niet normaal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 13:09

Kinke schreef:
die vergelijking klopt niet Nyaleti, want die eigenaar ging sowieso niet naar de dierenarts

Nee dat is het punt juist.
Een simpele jaarlijkse check had dit mogelijk kunnen voorkomen.
Alleen al dat de dierenarts uit kon leggen wat risico's zijn van (veel) tandsteen en tandvleesontstekingen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 13:16

Met m'n kat heb ik idd een vaste kliniek.

Met m'n paarden ben ik overal al geweest :') Huisdierenarts uit eigen woonplaats (combi huisdieren en paarden), maar ik bel nu wat vaker een andere die van iets verderweg komt en puur alleen paarden doen en een kliniek hebben dus meer mogelijkheden wat wel fijn is. Scheelt doorverwijzingen.

Voor dingen als tandproblemen, luchtwegproblemen, kreupelheden ben ik ook bij diversen geweest qua doorsturen. Nu ik die van hierboven aan stal laat komen hoop ik dat ik wat meer dingen bij hen kan onderbrengen ipv hele land door.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 14:06

MyWishMax schreef:
Benzz schreef:
Ik ben juist blij met vaste dierenarts, die kent je dier en weet veel meer over het dier dan iemand die af en toe voor een enting het dier ziet. Voor mijn paarden had ik altijd dezelfde arts die sowieso een check deed 1 x per jaar. En voor mijn hond en kat hetzelfde.

Voor mijn paard heb ik een vaste da waar ik altijd naartoe ga, maar ivm de afstand komt er een ander voor de tanden en de enting. Maar die zien ons echt niet met andere dingen, omdat ik het absoluut niet eens ben met hun gang van zaken/behandelingen.
Maar goed, die zien paard dus wel 2 keer per jaar. Alleen die keer vaccineren is met 3 kwart van de stal tegelijk, dus in hoeverre ze echt checken vraag ik me wel eens af. (Wordt dan dus ook dus stal geregeld, want ze komen ergens op de dag langs en moeten dan tussen de 20 en 50 paarden doen met soms nog gebitten erbij. Ik laat geen tanden doen op dezelfde dag als enting, want wil geen sedatie en vaccinaties tegelijk.)

Bij huisdieren vind ik het simpeler. Bij paarden heb je toch grotere afstanden en bepaalde dierenartsen die dingen niet doen waardoor je sneller 2 dierenartsen hebt.

Klopt voor enten en tanden komt mijn arts ook niet, doet ze niet eens. Daar heb ik een andere voor, maar die kennen elkaar wel.

Babootje

Re: Dierenartskosten zijn echt niet normaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 14:24

Heb soms de indruk dat dierenartsen voor kleine dieren inmiddels duurder aan het worden zijn dan veeartsen

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 14:52

Dierenarts hier in de buurt heeft de prijzen verlaagd… die was ook duurder dan andere praktijken in de buurt. Denk dat ze wat klantverlies hadden….

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 16:55

Nyaleti schreef:
Zo zag ik laatst een hele zielige crowdfunding voorbij komen. Een kat had ineens een bult op z'n kaak, wat bleek: heel het gebit ontstoken en vergaan. Vól met tandsteen.
Nooit naar de dierenarts, geen vaccinaties of jaarlijkse check. De eigenaar had wel gezien dat het vies was maar dacht dat het geen kwaad kon. Nu een dure, intensieve operatie om het complete gebit eruit te halen en een kat die vergaat van de pijn. Dit had héél makkelijk voorkomen kunnen worden door een simpele check.
Jaarlijkse vaccinatie of titeren of geen van beide, is je eigen keuze (maar dan ook niet janken als je dier een van die ziektes krijgt) maar doe in iedergeval een keer per jaar een check.
Wij kunnen wel zeggen dat ze gezond zijn maar een dierenarts kan toch verder kijken.

-
Geen enkele dierenarts gaat zeuren omdat jij je dier ergens anders hebt gevaccineerd. Alleen kan het dan wel zijn dat het bijvoorbeeld al 3 jaar is geleden dat jij bij die dierenarts bent geweest. Dan zien ze je niet meer als 'active' klant.

Je hebt altijd mensen die er zelf totaal geen verstand van hebben en alles maar laten gaan en ook geen geld voor een dierenarts. Daar zijn dieren de dupe van en dat is ontzettend sneu, dat zie ik helaas ook vaak en probeer dan ook wel er iets aan te doen als het in mijn macht ligt.
Wij houden onze dieren 24/7 in de gaten met alles, ik herken het gelijk als er iets mis is en dan worden er ook direct maatregelen genomen. Dus dit soort zielige verhalen is bij ons totaal niet aan de orde. Onze dierenarts doet helemaal niet moeilijk als we daar een tijd niet komen, dat is een teken dat alles goed gaat. We hebben ook wel tijden gehad dat we er heel vaak moesten zijn, vooral als de dieren ouder worden dan komen er gebreken en daar moet ook voor gezorgd worden.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 16:57

Babootje schreef:
Heb soms de indruk dat dierenartsen voor kleine dieren inmiddels duurder aan het worden zijn dan veeartsen

Dat is naar mijn idee al een tijd zo, de foto's van de hond zijn duurder dan die van het paard.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-24 07:38

Moet zeggen dat de dierenarts waar ik nu ben, redelijk meevalt kwa prijs maar ook realistisch in wat wel of niet behandelen. Niet onnodig geld aftroggelen. Hopelijk blijft dit zo.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 10:07

Mijn dierenarts is vrij prijzig maar tegelijkertijd ook eerlijk en dringt niets op.
Hooguit dat ze weigeren euthanasie uit te voeren als een dier nog prima te behandelen is én voldoende pit/vechtlust toont.
Als hij op is of teveel verzwakt wordt er in principe gewoon geëuthanaseerd.

Toen ik er afgelopen vrijdagmiddag was met mijn doodzieke cavia die overduidelijk op was hebben ze wel aangegeven dat ze nog konden opereren etc maar gaven ook aan dat áls hij dat al zou overleven de kans zeer klein was dat hij voldoende zou herstellen en dat dat een zeer kostbaar plaatje zou worden.
En toen ik vroeg wat zij zelf zouden doen was het antwoord euthanasie met de uitleg dat hij aan het lijden was en de vooruitzichten zo slecht waren.
Die conclusie had ik zelf ook al getrokken toen ik de afspraak inplande dus hij is 10 minuten later geëuthanaseerd.
De factuur heb ik nog niet binnen, die zal volgende week ofzo wel binnenkomen.
Voor nu gok ik tussen de €50,- en €100,- in maar das altijd nog afwachten natuurlijk.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 08:08

Hier zijn paard en de honden van m'n vriend weer geent. De dierenarts is nog gewoon een nuchtere ouderwetse dierenarts. Dus de grote cocktail en de kennelhoest zit er weer in. Klusje van in totaal nog geen 10 minuten (naar paard lopen, spuit er in, terug naar auto, paspoort aftekenen, honden inenten, paspoorten aftekenen).

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 11:05

Hier zat de factuur gisteren in mijn mailbox, net geen €70,- voor euthanasie konijn/knaagdier.
Had al gegokt op tussen de €50,- en €100,- dus het valt me op zich nog mee.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 19:16

Zit er iemand in die boycot AniCura / Evidensia Facebook groepen? (Slechte zorg / meldpunt AniCura / Evidensia)

Er staan nu wat bijzondere posts op en ben best benieuwd naar de mening van mensen (die normaal kunnen discussiëren).

Alles hier over typen schiet niet op maar:
1 post: mevrouw heeft een rekening van €10.000 , bizar. Opent een Crowd funding want kan dit zelf absoluut niet betalen. Hondje had een poot gebroken, kreeg tijdens de operatie complicaties en een hartstilstand. Uiteindelijk een week op de IC en de operatie om de poot te repareren moest nogmaals, omdat ze die moesten afbreken door de complicaties.
Gross deel van de reacties: Dierenarts moet communiceren over de kosten en een eigenaar niet de schulden in jagen. En dat ze naar het tuchtcollege moet (helaas, complicaties kunnen gebeuren..) maar enige coulance is wel op z'n plek toch met zo'n rekening?

Dag later een nieuwe post:
Kitten met kattenziekte. Enige wat die kat enigzins een kans op overleven geeft, is een bloedtransfusie.
De kliniek weigert de bloedtransfusie te doen, eigenaar moet eerst €3000 betalen. (Mevr had al €2000 betaald want er waren 2 kittens en 1 is er al overleden. Niet bekend of dit een deel of de volledige rekening is).
Facebook weer boos: ontzegging van zorg is strafbaar, ga naar het tuchtcollege en ze denken alleen maar aan geld blabla.

Nja, de dierenkliniek communiceert in dit geval. Je kan als eigenaar wel zeggen "ik doe alles voor m'n beestje" maar je moet het wel kunnen betalen. Heel cru maar de overlevingskans is klein en een dierenkliniek is geen liefdadigheidinstelling.
De Kliniek doet in feite waar ze in de andere post allemaal commentaar op hadden: ze jagen mevrouw niet onbewust de schulden in.

Je hebt natuurlijk nog niet bijna het complete verhaal van beide gevallen maar toch. En als paraveterinair die bij een AniCura heeft gewerkt; elk verhaal heeft echt 2 kanten. De beleving (of hoe ze het opschrijven in iedergeval) is vaak echt heel anders dan hoe het in vanuit de kliniek ervaren wordt.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 19:59

Tuchtcollege gaat alleen over het diergeneeskundig handelen. Niet over de rekening of onhandige communicatie. En euthanasie valt ook onder bieden van zorg.

Ik denk dat er zeker goed gecommuniceerd moet worden als een rekening hoger uitvalt. Maar stel dat was toen wel gebeurd. En de eigenaar zegt: doe maar, ik betaal wel. Of ze tekenen daarvoor. En ze betalen vervolgens niet. Wat dan?

Er zijn zoveel scenario's te bedenken. Elk verhaal heeft meerdere kanten. En een mening geven over een verhaal op sociale media.. Tsja.. Hoe geloofwaardig is dat verhaal.

En dat kitten met kattenziekte: wie weet was dat kitten niet goed gevaccineerd. Maar dat mag je dan weer niet zeggen want vaccineren is slecht/duur. Het blijven lastige situaties

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 20:12

Deze week net hond bij dierenarts gehad: Bloedonderzoek nieren ivm narcose .
Gebit gereinigd
Oren uitgespoeld en behandeld.
Paar nagels geknipt ( lukt niet zonder roesje)
Röntgen foto’s 2,stuks knie en achterlijf/heupen.
Duurdere narcose en nazorg wegens wat kortere snuit ( heeft prima ademhaling maar is 9) infuus met medicatie.
Medicatie voor oren voor twee maanden en voor twee weken pijnstillers.
Mogen jullie gokken wat dat gekost heeft .

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 20:15

Gewicht hond en keten of niet? :D

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 21:00

Incl die twee maanden medicatie schat ik wel 1000€ als het niet meer is. Minimaal
800€

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 21:21

Ik denk 825 euro.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 21:26

Ik ken die Facebook groep slechte zorg anicura …
en ik vind…en daar zal ik geen vrienden mee maken met die mening…..dat die kliniek een krediet check moet doen alvorens dieren zorg te verlenen waarin de kosten zo hoog op lopen.

Mensen geven toestemming voor dure behandelingen terwijl ze ..lees ik dan…maar een klein bedrag kunnen missen bij afhalen van hun dier.Dat wil zeggen dat ze met een schuld van duizenden euro s komen te zitten .En mogelijk nog meer kosten als er bijvoorbeeld na zorg nodig is.Of een dood dier als het hartje alsnog zwak blijkt te zijn.
Als je het kan betalen …prima…kun je het niet betalen dan zou je geen toestemming moeten kunnen geven voor zulke afbetalingen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 22:07

Ik zou ook geen 10.000 euro kunnen betalen. Vind wel dat je van te voren moet vertellen wat iets ongeveer kost. En als de afwijking meer dan 50 euro is dat je eerst moet overleggen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 23:00

Nyaleti schreef:
Gewicht hond en keten of niet? :D

Hond 10 kilo, zelfstandige praktijk!

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 00:38

Ik lees ook mee in die groep en de andere over slechte zorg in z'n algemeen (naam even kwijt)
Heb wel eens een stukje geschreven over de andere kant van de verhalen. Vanuit de artsen gezien.
Ik zie veel klaag verhalen, waar ik me bij afvraag of de kliniek echt zoveel fouten gemaakt heeft.
Dieren blijven dieren en artsen zijn mensen. Fouten kunnen gemaakt worden en narcose is nu eenmaal een risico.
Prijzen van ketens zijn enorm, dat klopt, maar als eigenaar hoor je zelf ook na te denken over wat je kan betalen.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 00:44

Ja dat vroeg ik dus ook af hoe leuk het werken voor het personeel op deze manier nog is.Die krijgen ook al die nare dingen over zich heen .

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 06:46

Ik denk dat 10.000 voor de meeste mensen wel even een ding is. (Zwak uitgedrukt) En ik kan me voorstellen dat met zulke kosten ook de premie van een verzekering steeds meer zal worden.

In vergelijking met de humane zorg snap ik de prijzen wel. Tegelijkertijd gaan we wel een kant op die voor veel mensen niet meer te betalen is. Ik heb mijn hele leven al dieren en altijd goede zorg gekregen. Natuurlijk kunnen ze nu meer, is er betere apparatuur en staan er meer mensen om de operatietafel. Maar ik heb dat in het verleden nooit gemist dus vind het best wel een dilemma.
Misschien heel hard maar vroeger kreeg je gewoon complicaties en dan haalde het dier het niet. Werd er gekeken hoe het de nacht door kwam en zo niet dan was je verdrietig maar had je er voor je gevoel ook alles aan gedaan. Nu is er meer mogelijk, meer keuze, maar ook wel heel veel meer geld nodig. En 10.000,-…. Poeh!!! En ik heb best al wel dikke rekeningen gehad.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 08:02

In 2009 betaalde je voor een operatie van je paard 1200 euro. Dit was inclusief narcose en 1 nacht op een kliniek. Een beugel na een kaakbreuk verwijderen was 100 euro, en dat was dan all in.

Ik denk wel dat men vroeger sneller een dier liet gaan, bijvoorbeeld als de rekening boven de 200 euro kwam. Tegenwoordig is er natuurlijk ook druk van omstanders die vinden dat je alles voor je dier over moet hebben en dat zal ook lijden (ja, ik noem het even met lange ij) tot meer geld uitgeven aan je dier dan je wilt of kunt missen. Er is echt wel sprake van groepsdruk tegenwoordig. Zeg je nee tegen 50 euro dierenartskosten voor een hamster die 5 euro kost, dan ben je al niet goed voor je dieren meer.
Er is zeker ook door social media een druk ontstaan dat je je dier moet behandelen als een familielid en dat je dus alles moet doen om het te redden. Er kan ook meer, maar mensen gaan ook vaker over een grens. Accepteren dat inslapen ook een prima oplossing is voor een gebroken poot mag eigenlijk niet meer.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 09:44

Ik vind niet dat de aanschaf waarde van een dier te maken heeft met hoeveel je er aan uit wilt geven bij een dierenarts. Dat is mijn persoonlijke mening, ze zijn namelijk geen product die ik gewoon kan vervangen maar hebben allemaal een intrinsieke waarde.
Daarnaast vind ik wel dat je dus realistisch moet kijken naar wat je zelf kan betalen.