Puppy Erbij 2023/2024

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kiwiwitje

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-23 08:24

Nou als je er dan toch bent indd.
Ik was alleen voor die dingen los gegaan. Kc en l4 gaan er hier niet in.

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 09:58

Alsof ons vriendje door had dat ik hier gister over hem gepraat heb, hoefde hij er vannacht alleen maar om 5 uur uit! :D Dus toch al ruim 6 uur opgehouden. We gaan uiteraard nog naar de voeding kijken, maar denk dat het ophouden toch ook een kwestie van tijd zal zijn.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 09:59

kiwiwitje schreef:
Nou als je er dan toch bent indd.
Ik was alleen voor die dingen los gegaan. Kc en l4 gaan er hier niet in.

Inderdaad helemaal mee eens, buiten het feit dat die hier ook niet erin gaan, niet samen laten zetten. Überhaupt geen entingen samen laten zetten.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 10:04

Waarom zijn jullie zo tegen deze vaccinaties als ik vragen mag? In mijn optiek wil ik mijn hond zo goed mogelijk beschermen dus ik zou ze gewoon laten zetten als de DA deze aan zou raden.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 10:14

IMANDRA schreef:
Waarom zijn jullie zo tegen deze vaccinaties als ik vragen mag? In mijn optiek wil ik mijn hond zo goed mogelijk beschermen dus ik zou ze gewoon laten zetten als de DA deze aan zou raden.

Omdat er meer nadelen dan voordelen aan zitten. Meer zeg ik er niet over omdat je van ons toch verder niks aanneemt, omdat je toch graag bronnen en wetenschappelijke onderzoeken wilt, er zijn complete FB groepen vol met deze links, daadwerkelijke professionals die hun eigen research beargumenteren.

Gewoon op de juiste benaming van de enting zoeken en ze komen omhoog.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 10:34

KimD schreef:
IMANDRA schreef:

Omdat er meer nadelen dan voordelen aan zitten. Meer zeg ik er niet over omdat je van ons toch verder niks aanneemt, omdat je toch graag bronnen en wetenschappelijke onderzoeken wilt, er zijn complete FB groepen vol met deze links, daadwerkelijke professionals die hun eigen research beargumenteren.

Gewoon op de juiste benaming van de enting zoeken en ze komen omhoog.

Nou ja zo'n geprikkelde reactie hoeft nu ook weer niet. Het was een oprechte vraag.
Dus jij neemt hem niet omdat er in jouw optiek meer nadelen dan voordelen aanzitten, dat kan je toch prima gewoon reageren zonder zo flauw te doen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 10:40

Is absoluut geen geprikkelde reactie maar iets waar je altijd naar vraagt, dus ik kan wel beargumenteren waarom ik het niet doe maar dan is je daarop volgende vraag of ik wetenschappelijke onderzoeken heb om mijn argumenten te steunen en dat de DA het toch wel zeker beter weet want die heeft ervoor gestudeerd. Dus dan kan ik me dat beter besparen en het direct benoemen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-23 10:58

Ik ben niet tegen vaccinaties.
Maar weil is een vaccinatie die niet zonder risico is plus geen garantie op aanslaan/niet te titeren. Bescherming is dus ook maar net hoe snel de hond hem afbreekt, als ie al aanslaat. En deze beschermt niet. Ook deze variant van weil die ze vaccineren kunnen ze nog krijgen alleen is het ziekte verloop milder vaak en denken dierenartsen vaak niet meer aan weil als ie wel gevaccineerd is.

Daarnaast kennelhoest; das t zelfde als de griepspuit voor mensen. Wederom de vraag in hoeverre dat ie beschermd, want ook hier geld voor; je kan t nog steeds krijgen, of een van de andere mutaties/varianten alleen is t verloop milder. Sterker nog, een hond die net gevaccineerd is met kennelhoest kan andere honden besmetten.
Ik ga echt geen gezonde honden vaccineren tegen kennelhoest(al dan niet de neusspray) terwijl ze daar makkelijk zelf overheen moeten kunnen komen met hoogstens wat ondersteuning van een lepel honing.. toevallig hebben 2 van onze honden laatst kennelhoest mee genomen van show. Nou 2 huishoudens met honden hebben t allemaal gehad. En op een lepel honing na hebben ze er niks voor gehad. Paar keer extra naar buiten voor wat frisse lucht en even de neus leeg niezen en that’s it. T is voor t imuunsysteem gewoon gezond om zoiets door te maken EN dan bouwen ze gegarandeerd antistoffen op.

En dan de DHP, ik wil mijn honden beschermd hebben. Maar na 4 nesten titeren was er maar 1 pup die na titer bleek onder de 12 weken gevaccineerd te kunnen worden. En allen na 1 vaccinatie beschermd. Waarom zou ik dan in godsnaam 3x vaccineren, terwijl 2x sowieso niet aan zouden slaan…
Dus ik titer om t juiste moment te kunnen bepalen. Zodat de kans op zo min mogelijk maar wel gericht mogelijk vaccineren het grootst is.

Wat is dat toch, als je niet alles zet of titert dat je gelijk tegen vaccinatie bent..

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 11:23

Bedankt voor de toelichting kiwitje :j
Ik wilde ook niet stellen dat je tegen alle vaccinaties bent natuurlijk, dus vandaar specifiek 'deze' obv jullie opmerkingen. Sorry als het anders overkwam!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-23 11:48

Graag gedaan. :)

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 12:08

Oh ik kom even tussendoor, de teef is drachtig *\o/* ze hebben drie pups kunnen zien.
Helaas is de fokster ziek dus kennismaken doen we op een ander moment. Pas na kennismaken is ook zeker of je kans maakt op een pup en dat snap ik wel. Soms heb je bij mensen geen goed gevoel en verkoop je er niet aan. Maar ik ben even heel erg blij :):)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 12:15

StalMelyn schreef:
Oh ik kom even tussendoor, de teef is drachtig *\o/* ze hebben drie pups kunnen zien.
Helaas is de fokster ziek dus kennismaken doen we op een ander moment. Pas na kennismaken is ook zeker of je kans maakt op een pup en dat snap ik wel. Soms heb je bij mensen geen goed gevoel en verkoop je er niet aan. Maar ik ben even heel erg blij :):)

Gefeliciteerd! Altijd leuk nieuws!

Hier gaat het net zo, eerst op 'sollicitatie' en dan pas op de wachtlijst. Ook belangrijk voor ons om op die manier kennis te maken met de teef aangezien zij bij de bezoeken aan de pups niet aanwezig is maar ik uiteraard wel graag wil dat je de teef leert kennen. :j

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 12:24

Ik snap het ook heel goed. Daarnaast heb ik ook wat eisen aan de fokster en hoe de pups groot worden gebracht. Dus kennismaken is dan ideaal.

Wat bedoel je met de teef is er niet als je kennismaakt met de pups? Die is er toch bij?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-23 12:30

Toch in ieder geval al heel leuk dat ze drachtig is. Das wel een belangrijk punt om überhaupt kans te maken.

Ik doe eigenlijk niet aan vooraf bezoek. Ik wil geen vreemden in huis als een teef drachtig is. Ook vrienden/familie houden we dan net op een lager pitje(en we hebben al weinig bezoek _O- )
Dus dan zou ik mensen voor de dekking langs moeten laten komen en de ervaring is gewoon dat heel veel mensen dan geen maaanden wachten. Dus wij doen vooraf alleen bezoekjes als mensen dat zelf wel echt graag willen.
Wel verwacht ik dat we bellen/appen/mailen/socialmedia en vooral vanaf hun ook interesse. Krijgen we dat niet zit er sowieso geen pup voor je bij. T moet wel van 2 kanten komen en niet alleen als wij een update sturen dat er dan contact is.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 12:55

Ik ben wel bereid maanden te wachten, ben ik inmiddels ook al aan het doen.

Veel contact is er niet, deze fokster als de vorige zijn beide op leeftijd. Ik bel echt haar de huistelefoon. De vorige had niet eens een website en deze fokster heeft de website al jaren niet meer bijgehouden. WhatsApp, insta of Facebook zit er dus al helemaal niet bij.

De teef was bij de vorige fokster dus leeg en als je je afvraagt waarom ik bij die specifieke teef niet op volgende ronde wacht. Nou, de leeftijd van de fokster dus. Ze dekt ook alleen als ze zich goed voelt en verwees me zelf door. Op die leeftijd kan het zo veranderen natuurlijk. Was wel helemaal weg van de moederhond en manier van grootbrengen dus balen maar het is wat het is.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 13:02

StalMelyn schreef:
Ik snap het ook heel goed. Daarnaast heb ik ook wat eisen aan de fokster en hoe de pups groot worden gebracht. Dus kennismaken is dan ideaal.

Wat bedoel je met de teef is er niet als je kennismaakt met de pups? Die is er toch bij?

Nee, in ons geval niet. Dana kan het echt niet hebben, die zet ik dus echt weg voor haar rust als bezoek komt.

Hier komen de mensen langs vóór de dekking, niet in de dracht.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 13:41

Waarom zou ik al die dingen los moeten doen? Over de inentingen (samen) is inderdaad te twisten (zoals we hierboven al zien), maar de rest van de onderzoeken kunnen toch wel tegelijk? Waarom uitsmeren over meerdere consulten? Ik denk dat de dierenarts blij is als ik daar niet allemaal apart voor wil langskomen, ze hebben het al zo druk. Nog los van wat het kost om dat allemaal in een apart consult à 50€ te doen en dan nog de brandstof. Ik ga niet naar een DA hier om de hoek maar helemaal naar het ziekenhuis. Het enige wat eventueel beter los kan, in mijn ogen, is het bloedonderzoek, als ze daar heel veel bloed voor nodig zouden hebben. Dat lijkt me dan niet zo praktisch tegelijk met het enten.

Wat de KC betreft, die moet hij, omdat dat verplicht is bij de opvang. Daar is hij weliswaar al meer dan twee jaar niet meer geweest, maar dat is mijn enige noodoptie mocht ik weer verongelukken of wat dan ook. Mijn "vaste" back-up is vaker aan de andere kant van de oceaan dan hier en m'n andere optie woont ook niet om de hoek en kan dus ook niet acuut opvangen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-23 13:52

Ik zou zeker de onderzoeken tegelijk doen alleen die entingen niet. Als ik dat verkeerd verwoord heb, excuses. :)

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 13:55

Ah ja dan ging dat mis :=

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 16:27

Onderzoeken laat ik als het ff kan zoveel mogelijk tijdens dezelfde afspraak doen.
Enten doe ik niet, wel titerbepaling en als daaruit blijkt dat er ingeënt moet worden laat ik ze los zetten.
Geen L entingen, geen kennelhoest tenzij ze ergens in pension gaan waar dat verplicht is (weet zo ff niet of die in de titerbepaling zit, zo ja; helemaal niet wanneer de waarde daarvan op orde is).
Maar ik moet zeggen dat mijn honden de afgelopen jaren keurige waarden hadden bij de titerbepaling, op basis daarvan zijn ze afgelopen zomer nog getiterd en ook toen waren de waarden keurig.
Ik geloof in 2024 of 2025 weer titeren.

Shaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 16:45

Jongens wat een weer :=
Onze pup is geen fan van regen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-23 16:55

lor1_1984 schreef:
Onderzoeken laat ik als het ff kan zoveel mogelijk tijdens dezelfde afspraak doen.
Enten doe ik niet, wel titerbepaling en als daaruit blijkt dat er ingeënt moet worden laat ik ze los zetten.
Geen L entingen, geen kennelhoest tenzij ze ergens in pension gaan waar dat verplicht is (weet zo ff niet of die in de titerbepaling zit, zo ja; helemaal niet wanneer de waarde daarvan op orde is).
Maar ik moet zeggen dat mijn honden de afgelopen jaren keurige waarden hadden bij de titerbepaling, op basis daarvan zijn ze afgelopen zomer nog getiterd en ook toen waren de waarden keurig.
Ik geloof in 2024 of 2025 weer titeren.

L4 en kennelhoest kunnen niet getiterd worden :)

Shaya_ schreef:
Jongens wat een weer :=
Onze pup is geen fan van regen.

Ik kreeg ze hier ook amper mee. stelletje watjes.. en dan zijn ze hier 1,5 - 4 bijna en bijna 7 jr.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 17:24

Obi vindt het prima in de regen maar ik heb er zelf niet zo'n zin in. Een keertje regen niet erg maar ik ben in de afgelopen 3 weken wel zo vaak natgeregend dat ik er klaar mee ben....

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 18:15

Even aanhaken op vaccineren nog. Bij ons worden vanuit pension en uitlaatservice (als we een keer weg zijn) entingen als kennelhoest verplicht gesteld dus we ontkomen er niet aan.

Naar pension ging onze vorige hond al niet meer maar wel naar de uitlaatservice. Niet dat het nodig was maar dat vond hij zo leuk dus maar zo gelaten eens de week. Misschien doe ik de pup een paar keer voor de ervaring. Als de nood dan hoog is kent hij/zij het.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 18:24

Ik heb Vesper getiterd en die heb ik volgens mij met 16 weken pas laten enten. Staat hier ergens in het topic. Wel cocktail laten geven.

L4 twijfelde ik over maar wij hebben wel ratten/muizen op het terrein van de opvang dus toch gedaan. Kennelhoest verplichten wij ook voor klanten.

Vandaag in de slagregen op het veld met de honden gestaan. Doorbijten is het dan hoor :+ Modder tot achter m'n oren, bah. Gelukkig zijn deze dagen ver in de minderheid anders had ik m'n schort allang opgehangen :x Vesper boeide het weer niet. Vond haar wel wat nerveuzig vandaag. Kan door de wind en regen komen natuurlijk maar stiekem hoop ik dat de loopsheid wat komt.