Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 19:08

Thanks! Het is een beetje improvisorisch, maar ik heb het budget niet om hier alles bij de dierenwinkel te halen, volgens mij is het hier toch net iets duurder. Carefresh is ongeveer de zelfde prijs, maar ik had een groot pak (100L) Aspen zaagsel geocht voor ongeveer 10$. Dus ik blij, want dat is best netjes qua prijs. Maar het zit heel lossig in de verpakking, niet mooi aangestampt zoals ik gewend ben. Vlas kan ik nergens vinden, en bruggetjes en wijnranken zijn ongeveer het dubbele qua prijs. Dus ik maak alles maar van ijsstokjes en dan gooi ik er wat mos overheen, dan lijkt het toch nog wat.

Ik wil graag een dwerg, maar omdat je hier geen fokkers hebt en dierenwinkels een no-go zijn moet ik wachten tot er eentje ter adoptie aangeboden wordt. Ik merk dat ik best ongeduldig ben!

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 03:18

Nou, nu heb ik toch ineens een hamster gevonden! Ik ben vandaag even naar de dierenwinkel geweest om Carefresh te halen, en dierenwinkels krijgen wel eens dieren terug van klanten (omdat ze bijten, saai zijn, de kinderen er niks mee doen, noem maar op). Deze dieren kunnen ze dan niet meer verkopen en daarom mogen ze voor een klein bedrag worden geadopteerd.

Vaak zijn de omstandigheden waarin dit soort dieren leven minder 'goed' dan in de winkel zelf, maar dat heb ik op andere forums gelezen, ik heb dat zelf niet gezien. Anyway, ik had mijn CF afgerekend en ik vroeg aan de verkoopster of ze wel eens hamsters terug kregen. Ze zei dat ze momenteel niks had, ik kon beter af en toe eens bellen. Ze had namelijk alleen een dwergje achter, geen echte hamster (Syren zijn hier gebruikelijker, dus dat zal ze bedoeld hebben). Nou dat kwam mooi uit, want ik zocht juist een dwerg!

Ze lieten mij hem zien, en het viel me op dat hij nog al mager was. Maar dat maakt niet uit; ik voer hem goed en mocht hij al oud zijn dan mag hij hier mooi van zijn pensioen genieten. En toen kreeg ik hem gratis mee! Volgens mij is het een Rusje, ik heb wat fotos gemaakt van hem in zijn tijdelijke verblijf. Zodra hij wat aangesterkt is krijgt hij zijn radje, en als dat goed gaat mag hij in zijn terra. Vooralsnog wil ik even in de gaten houden of hij aansterkt. De fotos zijn niet super maar zo kun je een beetje ziwn hij hij er uit ziet. In het echt, als hij uitgestrekt is, kun je goed zien hoe mager hij is.

Afbeelding
Zo kreeg ik hem mee.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

juniper

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 06:52

Hier kun je wat beter zien hoe dun hij is, het is echt erg. We hebben hier geen Brinta, wat kan ik nog meer toevoegen om hem aan te vullen? Meelwormen heeft hij al.

Afbeelding

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 07:30

Aguttie wat poppie. Wat fijn dat hij bij jou terecht is gekomen.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 09:19

Fijn dat ie bij jou terecht is! Het is echter een campbelli :) Die kleur kan sowieso niet bij Russen en aan de bouw van de hamster is te zien dat het geen rus kan zijn. Ik denk dat het al wel een hamstertje op leeftijd is. Zijn ruggetje lijkt al wat van een 'bochel' te tonen zeg maar.

Ga hem niet direct overvoeren want dat kan meer kwaad dan goed. Langzaam opbouwen met extra dingen. Je kan oud bruin brood ook weken in kattenmelk, dat hebben ze daar wel toch?

Ik vind het wel een leukerdje om te zien!

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 18:03

Oh echt? Ik dacht dat het een wildkleur Rusje was! Maargoed, ik heb nog nooit een Campbelli gezien.

Kattenmelk denk ik wel, dat moet haast wel. Hij is in ieder geval de nacht doorgekomen dus dat is stap een!

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 18:13

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 18:20

Wat een leukerd. Karnemelk is buttermilk en is er zeker in de usa.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 18:20

Ceetje_bokt schreef:
Wat een leukerd. Karnemelk is buttermilk en is er zeker in de usa.

Is karnemelk ook vetter? Daar gaat het namelijk om bij de keus voor kattenmelk.

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 18:22

Oh ja, nu zie ik het verschil! Ceetje, kattenmelk, niet karnemelk! :P

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 18:28

juniper schreef:
Oh ja, nu zie ik het verschil! Ceetje, kattenmelk, niet karnemelk! :P

BlonT 8)7

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 20:13

Hahaha, het is ook niet iets wat je verwacht! Hier geven ze hamsters trouwens volle joghurt om aan te sterken, maar ik denk dat dat niet goed is voor het lichaam van Hammie Smalls.

Ik heb er trouwens nog een hamster bij gekregen! Voordat ik mijn advertentie kon verwijderen werd ik benaderd door een vrouw die een Syr had zitten waar ze vanaf wilde. Hij was van haar zoon maar die keek er niet naar om, en nu gaan ze verhuizen dus moest de hamster weg. Ik zal straks een foto plaatsen, maar ze zit ik een kooi van..30 bij 50 cm? Geen radje, geen afleiding, alleen een voer- en waterbakje en een glas om in de slapen. Ik ben nu mijn terra aan het scapen voor haar en straks ga ik radjes bestellen voor haar en de kleine.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 20:42

Ohjeetje zeg! Van niets naar 2! Had je wel de ruimte voor een Syr?

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 20:50

Ja, ik had alle spullen voor mijn grote terra al klaar staan, en de kleine hamster komt daar de eerste tijd toch nog niet in. Zodra alles wat gesettled is en de wieltjes binnen zijn ga ik op zoek naar ee tweede terra voor de kleine, of voor de Syr als mijn huidige te klein voor haar blijkt te zijn!

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 21:20

Zo zat ze er bij:
Afbeelding

En dit heeft ze nu:
Afbeelding
De bovenste lagen zijn nog niet naar mijn zin, maar zodra ik de spullen binnen krijg kan ik weer aan de slag!

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 22:17

Leuk hoor :) Hoe groot is de grote bak dan? Volgens mij heb ik dat niet gelezen?

De adviesmaten voor HamsterScaping voor een dwerghamster is 80x35x40cm of ook wel 2800cm2 (lxb). En voor een Syrische hamster is het 100x50x50 of ook wel 5000cm2 maar de meeste Syren zijn meer tevreden in 6000cm2.

Afbeelding
Afbeelding

Ik heb vandaag Emberlee een eigen scape gegeven. Ik heb deze ook gefilmd en daar ben ik hard mee bezig om online te krijgen :')

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 22:58

Mooi! Ik ben altijd een beetje 'jaloers' op zo'n houten inrichting, ik vind dat toch het mooiste. Maar ik ga het proberen na te maken met de ijsstokjes, mos, en hopelijk wat andere spullen die ik online kan vinden!

Volgens mij is de bak iets van een meter bij net geen halve meter, dus dat zou moeten kunnen. Ik ga het gewoon aankijken! Ze heeft een voorzichtig rondje door de onderste laag gelopen, maar ze wist niet wat haar overkwam. Ze ligt nu weer te slapen dus hopelijk zie ik haar vanavond weer! De kleine hamster slaapt ook veel, en heeft al een paar tunneltjes gemaakt. Hopelijk houdt hij het een tijdje vol!

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 07:39

Zien er beide mooi uit! Heel lief dat je de hamster hebt opgevangen Juniper.

Hier gisteren een hartaanval beleefd met Eevee... Ze zat verstopt onder de grond en ik was bezig om wat dingen anders te leggen in haar hokje. Dit vindt ze nooit zo leuk als ik dit doe, daarom dat ik dit doe als ze verstopt zit. Zonder dat ik het door had schoot ze ineens uit 1 van haar holletjes en beet ze in mijn hand, het was niet eens heel hard maar ik schrok er zo van dat ik direct mijn hand terug trok. Ze liet alleen helaas pas los toen mijn hand in de lucht over de rand van haar aquarium was. Ze is toen dus een flink stuk naar beneden gevallen op de grond (zie mijn eerdere foto's om te zien hoe hoog haar bak staat). Godzijdank had ik haar direct weer te pakken en kon ik haar snel weer in haar hok doen. Ze deed direct alsof er niks gebeurd was, at gewoon haar snack en begon ook gelijk weer in haar radje te rennen. Ik denk dat ze er niet echt iets aan over heeft gehouden maar ik heb me toch een partij staan janken, van de schrik en ook omdat ik het zo verschrikkelijk vond dat ze zo'n stuk naar beneden is gevallen. Ze lijkt volledig ongedeerd wat ik echt heel bijzonder vind, maar ik hou haar wel even extra in de gaten de komende dagen.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-20 08:15

Jeetje Sanne, dat is inderdaad schrikken. Je hamster schrok waarschijnlijk ook en verdedigde op deze manier zijn territorium. Al met al blijft dat schrikken en zeker met een hoge val. Houd dr inderdaad goed in de gaten want intern kan er wel wat gebeurd zijn. Hoop dat het alles meevalt! Sterkte!!

Gelukkig Juniper, dat ie zich snel thuis voelt :) Voor een Syr is 100x50 wel echt minimaal. Dus 100x40 is bijvoorbeeld te klein en dan kan je ook negatief gedrag ervaren. Ik zou het toch to be sure even nameten :D

MeggiieTommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 08:23

juniper schreef:
Zo zat ze er bij:
[ [url=m/1o5sEp.jpg]Afbeelding[/url] ]

En dit heeft ze nu:
[ [url=m/hnFdyu.jpg]Afbeelding[/url] ]
De bovenste lagen zijn nog niet naar mijn zin, maar zodra ik de spullen binnen krijg kan ik weer aan de slag!

Wat fijn dat de hamster bij jou terecht is gekomen! Bak ziet er super uit. :)

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 09:18

xDenies schreef:
Jeetje Sanne, dat is inderdaad schrikken. Je hamster schrok waarschijnlijk ook en verdedigde op deze manier zijn territorium. Al met al blijft dat schrikken en zeker met een hoge val. Houd dr inderdaad goed in de gaten want intern kan er wel wat gebeurd zijn. Hoop dat het alles meevalt! Sterkte!!

Ja was echt heel erg schrikken. Ik heb haar vanochtend weer gezien en ze was haar vrolijke zelf gelukkig, maar blijf het dus in de gaten houden! :)

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 14:04

__Sannne schreef:
xDenies schreef:

Ja was echt heel erg schrikken. Ik heb haar vanochtend weer gezien en ze was haar vrolijke zelf gelukkig, maar blijf het dus in de gaten houden! :)

Ik heb dat ook wel eens meegemaakt, en ik weet hoe rot je je voelt na zoiets. Echter kan een ongelukje gebeuren en een hamster is een stuk meer resistent dan je zou denken. Als ze een halve dag later ok is dan denk ik dat het wel goed komt!

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-20 14:39

Ja hoor, het is wel even van belang om het neusje en de tandjes na een val goed te controleren. Ook hoe ze lopen uiteraard. Maar de tandjes kunnen verkeerd gaan staan en soms, na een val, is er wat roods rond het neusje te zien. Zo niet dan zal het echt allemaal wel meevallen, gelukkig! :)

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 05:01

Wat is jullie mening om een Syr in een Detolf te houden? Op Amerikaanse fora vinden ze het niks, omdat je niet genoeg bodum kunt leggen. Ik zie het anders, je kunt imo prima links het wiel neerzetten en dan stapsgewijs de bodem omhoog bouwen tot aan het dak. Wat denken jullie?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-20 10:49

juniper schreef:
Wat is jullie mening om een Syr in een Detolf te houden? Op Amerikaanse fora vinden ze het niks, omdat je niet genoeg bodum kunt leggen. Ik zie het anders, je kunt imo prima links het wiel neerzetten en dan stapsgewijs de bodem omhoog bouwen tot aan het dak. Wat denken jullie?

Helemaal eens met het Amerikaanse forum. 9 van de 10 Syren in een detolf vertonen nog steeds verschrikkelijk negatief gedrag. Een detolf is erg smal (huisjes van een Syr zijn erg groot) en hij is maar 30cm hoog. Meer als 30cm bodembedekking kan je dus niet aanbieden en je kan daarboven op dus ook niets meer plaatsen terwijl dat wel gebeurd/nodig is. Dus ik zou het geld beter besteden.
Uiteraard zijn zulk soort dingen met een verhoogde deksel op te lossen maar helaas klinkt dat mooier dan het uiteindelijk is.

Een detolf is niet geschikt voor een Syr. Voor een dwerghamster, mits goed ingericht, overigens wel :)

Als je toch gaat bouwen kan je net zo goed naar de IKEA LACK tafels kijken. Zie facebookgroep 'low budget huisvestingen'.