'400 euro boete voor loslopende kat'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 17:59

bruintje123 schreef:
Heel rot. Maar het ligt dan toch echt aan de baasjes.

Die waarschijnlijk een heel aantal katten niet (meer) heeft.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 18:02

Bedankt vienna1987 en _San87_ voor het beantwoorden van mijn vragen. Jammer dat het voor jullie niets heeft opgeleverd.

Het leert ons ook dat van alle katten(over)lastbelevers hier er maar 2 daadwerkelijk signalen naar hun overheid hebben gestuurd dat er overlast ervaren wordt. Zoals een andere Bokker ook al aangaf, bashen op internet is kennelijk veel eenvoudiger dan daadwerkelijk proberen iets te veranderen.

M_D_H schreef:
Echwel schreef:
Dan nog vind ik gedomesticeerd dieren vergelijken met wilde dieren heel apart.

Wat is een kat nou?
Gedomesticeerd of wild?

Want naar mijn mening gedomesticeerd, maar volgens de bokkers hier mag je ze niet vergelijken met een hond want een kat is een roofdier/jager/wild dier...
Maar de vergelijking met een slang mag dus ook niet want dan is de kat weer gedomesticeerd?

Ik raak echt verward van deze tegenstellingen :+

De huidige kat is half-gedomesticeerd. In tegenstelling tot o.a. de hond, die door de mens bewust gedomesticeerd en eeuwenlang op gewenste eigenschappen geselecteerd en gefokt is, heeft de kat zichzelf min of meer gedomesticeerd. Dat begon met het muisvrij houden van de graanopslagen, wat de mens heel nuttig vond, en dus werd de aanwezigheid van de kat getolereerd. En uiteindelijk vond men het ook wel gezellig zo’n spinnende haarbal in huis.

Het domesticatie proces van de kat is nog steeds aan de gang. Dat zou versneld kunnen worden door katten, net als honden, veel bewuster te gaan fokken. Dus ook (of juist) de HTK-ers. En dan te selecteren op de door de mens gewenste eigenschappen. Wat vermoedelijk zal zijn een kat met een laag jachtinstinct en weinig/geen territoriaal gedrag waardoor katten veel makkelijker op een klein erf/in een kleine tuin te houden zijn.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 18:03

Nachocheese schreef:
fransje23 schreef:
Daarbij vraagt katten vangen ook wel tijd en expertise. Tuurlijk zijn sommige zo op te pakken maar heel veel katten maken zich snel uit de voeten of fileren je levend. Kat is toch wat zwaarder bewapend dan een hond en ook veel leniger en een betere klimmer.

Ik vang toch liever agressieve 10 katten dan 1 boerboel die zijn dag niet heeft hoor :')
Handschoenen aan en je bent klaar om een kat te pakken.

Wil je dat even komen uittesten als die zwartwitte hier een pesthumeur heeft? }>
Ik film wel, een bijtschildpad is er nl schattig bij vergeleken. ~~}>

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 18:07

fransje23 schreef:
Zit je daarna met de vraag wat te doen met katten die niet worden opgehaald.
Euthanasie gaat voor een rel zorgen. Mensen houden al petities eneen stille tocht voor bio-industrie dieren die hoe dan ook binnen een korte termijn geslacht zouden worden. Reken maar dat het voor schattige katjes nog heftiger gaat worden.

als iedereen die op straat komt of een handtekening zet er ééntje neemt en die (net als wat je bij al de andere dieren doet) op de juiste manier houd zonder dat het overlast kan veroorzaken is het probleem opgelost.

magda_90

Re: '400 euro boete voor loslopende kat'

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 18:10

Roodvos, want vanaf het beeldscherm kun je inderdaad makkelijk beoordelen dat de 'basher' alleen maar loopt te bashen op het internet. :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 18:14

Roodvos schreef:
Bedankt vienna1987 en _San87_ voor het beantwoorden van mijn vragen. Jammer dat het voor jullie niets heeft opgeleverd.

Het leert ons ook dat van alle katten(over)lastbelevers hier er maar 2 daadwerkelijk signalen naar hun overheid hebben gestuurd dat er overlast ervaren wordt. Zoals een andere Bokker ook al aangaf, bashen op internet is kennelijk veel eenvoudiger dan daadwerkelijk proberen iets te veranderen.

Dat kan je toch niet concluderen uit zo'n topic? Dat er maar 2 mensen reageren en dat meteen de enige zijn die iets gedaan hebben?

Van de katten waar wij last van hadden wist ik van 2 maar waar zij vandaan kwamen. Die eigenaar heb ik benaderd, maar kwam ik geen steek verder mee, behalve dreigementen dat als zijn katten iets overkwam ik nog niet jarig was. Van de keer schade aan hond heb ik geen foto's van de kat en dus wilde de eigenaar niks betalen. De andere opties zijn erg lastig als je geen eigenaar weet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 18:18

Roodvos schreef:
De huidige kat is half-gedomesticeerd. In tegenstelling tot o.a. de hond, die door de mens bewust gedomesticeerd en eeuwenlang op gewenste eigenschappen geselecteerd en gefokt is, heeft de kat zichzelf min of meer gedomesticeerd. Dat begon met het muisvrij houden van de graanopslagen, wat de mens heel nuttig vond, en dus werd de aanwezigheid van de kat getolereerd. En uiteindelijk vond men het ook wel gezellig zo’n spinnende haarbal in huis.

Het domesticatie proces van de kat is nog steeds aan de gang. Dat zou versneld kunnen worden door katten, net als honden, veel bewuster te gaan fokken. Dus ook (of juist) de HTK-ers. En dan te selecteren op de door de mens gewenste eigenschappen. Wat vermoedelijk zal zijn een kat met een laag jachtinstinct en weinig/geen territoriaal gedrag waardoor katten veel makkelijker op een klein erf/in een kleine tuin te houden zijn.

En die half gedomesticeerde kat eet thuis z'n pens vol en gaat dan als een tamme lamzak zich amuseren en jaagt nog amper, alleen maar op zwakke prooien die tóch al weinig last zouden geven zoals jonge vogels bv. De meerderheid van de katten heb je geen f*ck aan wb ongediertebestrijding. De gemiddelde jack/erfhond vangt er enthousiaster achter.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 18:21

Vicky_Belle schreef:
fransje23 schreef:
Zit je daarna met de vraag wat te doen met katten die niet worden opgehaald.
Euthanasie gaat voor een rel zorgen. Mensen houden al petities eneen stille tocht voor bio-industrie dieren die hoe dan ook binnen een korte termijn geslacht zouden worden. Reken maar dat het voor schattige katjes nog heftiger gaat worden.

als iedereen die op straat komt of een handtekening zet er ééntje neemt en die (net als wat je bij al de andere dieren doet) op de juiste manier houd zonder dat het overlast kan veroorzaken is het probleem opgelost.

Ik heb tot nu toe al een stuk of 12 herplaatsers/afdankers in huis gehaald (zowel eigen als opvang), een hoop kosten, zorgen en verdriet gehad en ben er nu wel even klaar mee.
Voorlopig komt er even geen nieuwe kat, ook niet van zo'n ruimingsactie en wanneer ik eraan toe ben kijk ik wel weer verder. :)

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 21:05

Wat een asociale reacties van sommige kattenbezitters en "- haters"

Als jouw dier overlast bezorgt, los jij het op. Dat is gewoon sociaal gedrag toch? En als n kat eens een x ontsnapt ( want ze kunnen gruwelijk snel zijn) hoe assiociaal is t dan om te zeggen: nou vangen dan maar en euthaniseren

Mijn katten komen op t balkon. Het katertje wil op avontuur en gaat wel ns naar de buurvrouw. Vorige week liep.hij door haar openstaande deur naar binnen. Ik schaamde me kapot, heb me verontschuldigd en laat hem niet meer buiten als haar deur openstaat. De poes durft amper mijn eigen balkon op dus daar maak ik me geen zorgen over.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 21:09

Je kan hem toch ophalen voordat hij geëuthanaseerd word?
Maar van mij mag herplaatsen ook eerst geprobeerd worden. Zeker.

Maar bij de meeste mensen gaat het niet om ontsnappen maar om altijd buiten te gooien en heb je last van de poep moet je je tuin maar afmaken.
De omgedraaide wereld dus.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 21:18

bruintje123 schreef:
Je kan hem toch ophalen voordat hij geëuthanaseerd word?
Maar van mij mag herplaatsen ook eerst geprobeerd worden. Zeker.

Maar bij de meeste mensen gaat het niet om ontsnappen maar om altijd buiten te gooien en heb je last van de poep moet je je tuin maar afmaken.
De omgedraaide wereld dus.

Met t tweede deel ben ik t eens. Het eerste deel zie ik niet gebeuren iig niet bij veel katten. Die krijg je echt niet te pakken als vreemde zijnde. De kat compleet over de zeik, springt t verkeer in, klimt in paniek in n boom etc etc. Praktisch gezien werkt dat gewoon niet.

De enige oplossing is dat iedereen gewoon wat meer rekening met elkaar houdt. Neem je verantwoordelijk als iemand last heeft van jouw dier, kinderen, herrie etc etc. En aan de andere kant verdraag ook een wat van n ander. Nee je hele tuin onder de katten stront/ grasveld vol hondenstront/ elke avond tot 2 uur s nachts harde muziek natuurlijk niet. Maar ns een keer wat kan je ook door de vingers zien en ervoor kiezen je daaraan niet te ergeren.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 21:39

Ik denk dat gemiddeld genomen echt wel veel geaccepteerd word.
Maar inderdaad knijp je tijdens het tuinieren weer eens in de sh.t houd dat eens op. En ja dan heeft elke kat het gedaan. Dan is vaak in een klap alle tolerantie voorbij.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 21:50

bruintje123 schreef:
Ik denk dat gemiddeld genomen echt wel veel geaccepteerd word.
Maar inderdaad knijp je tijdens het tuinieren weer eens in de sh.t houd dat eens op. En ja dan heeft elke kat het gedaan. Dan is vaak in een klap alle tolerantie voorbij.

Ja kan ik me goed voorstellen hoor. Dan heeft elke poekie het gedaan en komt de reactie van n nonchalante eigenaar waarschijnlijk ook niet zo fijn aan :D

Ik kan me enorm ergeren aan loslopende honden/ gezinnen op t ruiterpad als ik n lekker galopje maak. Maar slik mn opmerkingen dan altijd naar in en bedenk me dat stress slecht voor mn hart is ;)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 22:46

Roodvos schreef:

Ik woon pas een maand in dit huis in een nieuwe gemeente.
Een maand waarin de katten van de buurvrouw al een keer of 9 (begin van het topic 8 maar vanmorgen trof ik 1 van de katten van de buurvrouw weer aan terwijl hij naar binnen klom) in mijn huis heb aangetroffen waarbij 1 keer 1 van haar katten mijn egel heeft geprobeerd te vermoorden :roll:
Waarbij ik de eerste 3 weken heb geprobeerd te achterhalen van wie beide katten zijn en er deze week achter ben gekomen bij wie ze horen, omdat de buurvrouw woedend was dat haar kat onder het bloed zat en zeiknat was (Tjah, stekels dringen nogal diep door in de huid en mond als je probeert er op te kauwen :roll: ) en waarmee dus geen gesprek gevoerd kon worden.

Dus nee, ik ben nog niet naar de gemeente geweest omdat ik daar nog geen tijd voor heb gehad, ik nog niet precies weet waar ik moet zijn en ik nu eerst even wil afwachten wat er gebeurd...
Dus ga alsjeblieft niet lopen blaten over bashen op internet als ik hier zit met een egel die nu compleet in paniek en over de zeik raakt zodra ze los in huis mag... Iets wat veroorzaakt is door dat brutale monster van de buurvrouw!! Wat ik schijnbaar maar moet accepteren als ik de meest bokkers hier mag geloven...

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 09:06

De rot kat zat weer in mijn stalgang en bij mij aan horen komen, neemt hij de spat..

Ik heb sindskort een opvang katje, die heeft dus flink lopen knokken met dat dikke kreng vanacht met hoop lawaai, kijk in zo een geval kan ik mij goed voorstellen dat men sancties wil.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 10:41

M_D_H schreef:
En dat maakt dus dat je kat maf inbreken in het huis, daar schade mag aanbrengen en de huisdieren daar mag vermoorden zonder dat de eigenaar daar op aan te spreken is?

Hmm... Als een kat te trainen is kan je een kat dus gebruiken als een legitieme inbreker :)* <<)

Ongetraind doen ze dat ook wel hoor _O-

https://www.youtube.com/watch?v=fDX7tevXO1E

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 10:48

Nouja van mij mag het.
Hier ook best wat overlast.
Poep... Niet ingegraven want dat is dus ook kul.. Beesten schijten ook zonder in te graven. Gigantische stank.
Komen overal. Haar overal...
Ik houd van katten. Maar dan wel mn eigen.
En ik vind ook dat eigenaren zélf verantwoordelijk zijn voor last en overlast voor hun poekie.

Asiel hier heeft de regel: vangen. Twee weken wachttijd. En dan herplaatsen.
Katten met fiv of felv worden na die twee weken afgemaakt.
Niet te herplaatsen katten ook.

En van mij mag best de regel erbij. Drie maanden zitten en het is einde.
Daarnaast is het grootste probleem het makkelijk kunnen aanschaffen.

Mp staat vol met gratis poekies. En omdat ze toch gratis van mp te halen zijn en mogelijk onder n auto kunnen komen is het sneu geld om te castreren. Dus we geven de pil maar.
Pil wordt vergeten. Poes wordt krols en we hebben er zó weer vijf knuffjes bij.
Wederom gratis op mp anders raak je ze amper kwijt... En het proces gaat weer opnieuw.

Wederom een gevalletje verantwoording.

En zeg nou eerlijk. Als diertje onder n auto terecht komt is dat ook honderd euro weg gegooid geld? Toch?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 11:36

Ayasha schreef:
Roodvos schreef:

En die half gedomesticeerde kat eet thuis z'n pens vol en gaat dan als een tamme lamzak zich amuseren en jaagt nog amper, alleen maar op zwakke prooien die tóch al weinig last zouden geven zoals jonge vogels bv. De meerderheid van de katten heb je geen f*ck aan wb ongediertebestrijding. De gemiddelde jack/erfhond vangt er enthousiaster achter.

Het jachtinstinct van een kat is losgekoppeld van zijn al dan niet volle maag. Zo heeft moeder natuur ze gemaakt. Als een kat pas zou gaan jagen bij honger zou het dier verhongeren. Slechts ca. 1 of 10 pogingen is een succes.
En vergis je niet, een hond kan overleven op waar een mens ook op kan overleven, maar een kat niet. Een kat kan zelf geen taurine aanmaken, een essentieel aminozuur. Dat moet uit zijn voer komen. Dat weten we sinds ca. jaren '80 vorige eeuw en sindsdien wordt het toegevoegd aan kattenvoer. Tot ca. 40 jaar geleden was de kat aangewezen op de jacht om te overleven. Het is ons in duizenden jaren nog niet gelukt het vluchtinstinct uit paarden te fokken. Waarom zou dat bij katten in 40 jaar dan wel gelukt zijn, terwijl daar zelfs helemaal geen inspanning voor is gedaan?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 11:46

Ik snap werkelijk al dat goedpraten van katteneigenaren niet
Als ik zeg dat mijn twee JR jachtinstinct hebben en daardoor op katten jagen heb ik alle katteneigenaren over mij heen terwijl hun poekies dus eigenlijk erger zijn want die lopen ongecontroleerd los

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 11:48

maralyn schreef:
Nouja van mij mag het.
Hier ook best wat overlast.
Poep... Niet ingegraven want dat is dus ook kul.. Beesten schijten ook zonder in te graven. Gigantische stank.
Komen overal. Haar overal...
Ik houd van katten. Maar dan wel mn eigen.
En ik vind ook dat eigenaren zélf verantwoordelijk zijn voor last en overlast voor hun poekie.

Asiel hier heeft de regel: vangen. Twee weken wachttijd. En dan herplaatsen.
Katten met fiv of felv worden na die twee weken afgemaakt.
Niet te herplaatsen katten ook.

En van mij mag best de regel erbij. Drie maanden zitten en het is einde.
Daarnaast is het grootste probleem het makkelijk kunnen aanschaffen.

Mp staat vol met gratis poekies. En omdat ze toch gratis van mp te halen zijn en mogelijk onder n auto kunnen komen is het sneu geld om te castreren. Dus we geven de pil maar.
Pil wordt vergeten. Poes wordt krols en we hebben er zó weer vijf knuffjes bij.
Wederom gratis op mp anders raak je ze amper kwijt... En het proces gaat weer opnieuw.

Wederom een gevalletje verantwoording.

En zeg nou eerlijk. Als diertje onder n auto terecht komt is dat ook honderd euro weg gegooid geld? Toch?

Lekker inzicht zeg.
Dus omdat een of andere politicus aandacht te kort heeft moeten er maar gewoon katten worden ingeslapen?

Katten zijn goedkoper dan honden, vooral omdat je er geen belasting over betaald natuurlijk, en dit kan best een reden zijn voor mensen om een kat te nemen (als ze ook graag een hond zouden willen, bedoel ik).

En hoe lang willen ze de tijd geven om alle katten binnen op te hokken? Onze kater en poes vinden het echt niet leuk als ze niet naar buiten mogen, vangen de hele dag door muizen en andere beesten. Dat pak je af.
Wat het verschil is met een hond? Een hond wordt anders opgevoed, wordt vanaf geboorte al uitgelaten etc, dan ga ik niet over enkele tijd mijn katten ophokken.
En dan maar afmaken? Wat vind ik dat egocentrisch zeg!

@Echwel, ik denk dat je niet weet dat er katteneigenaren zijn die dat geen probleem vinden. Als mijn kat gewond raakt door een hond die op in het park rondloopt, ga ik de schuld niet bij de hond leggen. Maar ik ben dan zeker de enige?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 11:52

AlwaysH
Er kan toch gewoon een overgangsregeling komen.
Alle kittens nu moeten gechipt zijn en bij buiten lopen een boete.
Dat betekend dat als iemand nu een kat wil kopen dat hij moet investeren in een ren of stroomdraad of wat ook.
Dat is de keuze die dan gemaakt word.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 11:56

bruintje123 schreef:
AlwaysH
Er kan toch gewoon een overgangsregeling komen.
Alle kittens nu moeten gechipt zijn en bij buiten lopen een boete.
Dat betekend dat als iemand nu een kat wil kopen dat hij moet investeren in een ren of stroomdraad of wat ook.
Dat is de keuze die dan gemaakt word.

Daar heb ik het over.
Maar goed, je vergeet dat er nu 'volwassen' katten van 2/3 jaar rondlopen die gewend zijn om buiten te lopen.
Als deze katten (of welke kat dan ook) duidelijk niet gelukkig zijn binnen (want lang niet iedereen kan nu de tuin afzetten natuurlijk), laat je ze dan inslapen? Vind ik gewoon erg egoïstisch.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 12:00

Als je hond dus in losloop gebied een kat grijpt krijg je al de meest vreselijke pbs dus ik ben eerlijk gezegd klaar met katteneigenaren die alleen maar wijzen

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 12:03

Echwel schreef:
Als je hond dus in losloop gebied een kat grijpt krijg je al de meest vreselijke pbs dus ik ben eerlijk gezegd klaar met katteneigenaren die alleen maar wijzen

Achja, ik denk dat er misschien in de toekomst nog wel een keer een verveelde politicus langs komt, die met het idee komt dat je uit alle honden de drang om op katten te jagen mag halen! :D
Elke dode kat, is 400,- :D
Ik denk dat er héél veel boze hondeneigenaren komen, want ja, het zit in de natuur. :j
Neem dit aub met een korrel zout

Edit:
Vergeet ik wat ik wilde zeggen, maar ik ben benieuwd waar dit op uit loopt. Ik hoop voor onze katten, en de andere katten hier in de buurt dat ze gewoon buiten mogen blijven. Hier is namelijk totaal geen overlast.
Laatst bijgewerkt door AlwaysH op 01-09-17 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 12:04

Als je de tuin niet kan afzetten en kat wil graag buiten dan kan je je dier dus niet de juiste zorgen bieden. Als ik geen stal en/of weide kan betalen voor mijn paard, moet ik ook geen paard kopen/nemen. :)