[VOLG] Tamaskan pups in de maak!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Van

Re: [VOLG] Tamaskan pups in de maak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 11:57

DNA profiel, ECVO, Dwerggroei, exterieur en karakter :Y)
Helaas is haar embark niet helemaal goed gegaan en moet die dus opnieuw -O-

De NI/Ute zijn sowieso vrij zware types. De meeste Tamaskans zijn sportiever gebouwd. Voor mij de reden dat ik Tammies mooier vind. Yorek is ook niet mijn type maar hij is prachtig op zijn eigen manier :)

Ben heel blij met mijn ranke langpootmug <3
Afbeelding

Athosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 14:01

<3 lieve Roek mooi dat de testen goed uitvallen!

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 14:49

Van schreef:
DNA profiel, ECVO, Dwerggroei, exterieur en karakter :Y)
Helaas is haar embark niet helemaal goed gegaan en moet die dus opnieuw -O-

De NI/Ute zijn sowieso vrij zware types. De meeste Tamaskans zijn sportiever gebouwd. Voor mij de reden dat ik Tammies mooier vind. Yorek is ook niet mijn type maar hij is prachtig op zijn eigen manier :)

Ben heel blij met mijn ranke langpootmug <3
[ [url=m/Pjjxh8.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh tof! Wel jammer dat de Embark opnieuw moet, die duurt ook nog zo lang... (wat ik zo van de zijlijn tot dusver meekrijg dan).

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 20:06

dat zijn de testen die nog moeten he :P

Ja ontzettend balen van de Embark. Ik heb hem midden oktober opgestuurd :x
En dan hoor je na 4 maanden wachten "sorry niet genoeg DNA op de swab bestel maar een nieuwe" :=
Het schijnt dat degene die overnieuw moeten wel vooraan in de rij staan dus hopelijk duurt het nu iets minder lang(al is de nieuwe swab nog steeds niet aangekomen >;) )

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 21:18

Oh haha, dat had ik dan verkeerd begrepen, dacht dat die al goed waren :Y)
Hopelijk zijn al die uitslagen net zo positief! Ben wel nieuwsgierig welke reu je uiteindelijk kiest en hoe de pups er dan weer uit komen te zien.

Zou mooi zijn als je als "hertester" dan wel vooraan komt... Ik wil Yorek ook nog een keertje doen, maar aangezien we met hem toch niet gaan fokken (helaas) heeft het niet echt prio. En dan is het "gewoon voor de leuk" wel weer wat prijzig. Zijn broertje is overigens wel getest dus dat geeft al een redelijk idee.

Athosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 12:10

Ah, dat die testen nog moesten, had ik niet begrepen. Embark al binnen inmiddels?

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 12:33

de nieuwe swab was binnen, die heb ik gisteren weer op de post gedaan. De resultaten zullen dus nog even op zich laten wachten :Z

Athosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 14:15

Pfff wat gedoe

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 20:53

Het is overigens geen verplichte test :Y)

Athosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 11:13

Athos helpt zo goed mee:

Afbeelding
Uitmesten :')

Afbeelding
Drinkbak ijsvrij maken

Afbeelding
Paardenbenen koelen

Afbeelding
Ijs opruimen :D

Fijn dier <3

Hoe gaat het met de testen, Van? En al een reu op het oog?

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 14:51

man, super handig zo'n hond :')

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 10:38

Mijn zus zag hem laatst bij je in de wei zitten, ze dacht echt even dat het Roek was :')

Nog geen testen weer gedaan, nieuw paard gekocht dus geld is een beetje krap :Y)
De reu die ik in eerste instantie wou gebruiken blijkt helaas een broer met epilepsie te hebben, een risico die ik uiteraard niet wil lopen. Ik heb nu een andere op het oog maar is nog even afwachten of hij goedgekeurd word.

Athosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 21:54

Haha, dat geloof ik, mijn moeder herkende Roek ook gelijk als familie toen we je tegenkwamen.

Wat leuk, een nieuw paard! Vertel vertel :):)

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 10:13

Een nrps merrie, word dit jaar 6. Heeft afgelopen jaar al een paar wedstrijden gelopen en is al klasse 2 startgerechtigd :D

Athosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 10:21

Ah leuk, daar kan je mooi mee aan de slag! En nrps, dat lijkt mij ook wel wat. Ben zelf heel rustig aan het rondkijken (moet nog sparen := ) voor een opvolger nu we onze bonte in januari hebben moeten laten inslapen. En ik zit ook in die hoek te denken. Arabier is leuk, maar heb al genoeg aan Magic _O-

Heb jij nog tips waar ik tzt kan kijken?

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 10:46

Is Norg er niet meer? Wat sneu, sterkte nog

Ze heeft nog vrij veel bloed dus nog wel wat arabieren trekjes :P
Ik zou zo ook niet weten waar je het beste kan kijken. Zij was ook zowat de enige die ik tegen kwam die ik echt interessant vond. Heb haar helemaal uit Wassenaar moeten halen en eigenlijk was ze ook flink boven budget :') Maar hopelijk heb ik nu eindelijk een paardje waar ik de komende 15-20 jaar mee vooruit kan.

Athosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 00:06

Heerlijk, veel plezier met haar!

Norg hebben we idd in moeten laten slapen, zijn lijf wilde al jaren niet meer (hoefbevangen, peesblessures en Ppid) en ik kreeg het leven niet meer Norg waardig. Ben er goed ziek van, Indy en Norg waren al 14 jaar bij ons. Wat een gemis ;(

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 11:37

Op zulke momenten is dieren houden toch niet zo leuk meer -O-
Vorig jaar ook 2 paarden moeten laten gaan en Nova..
De kou heeft de ouwe schimmel ook niet goed gedaan, het is afwachten hoe lang het nog paardwaardig is voor hem

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 22:44

heb eindelijk Roeks embark resultaten *\o/*

Vrij van alle geteste ziektes en de genetische COI is net als op papier 0%
Ze heeft alleen wel iets meer wolf dan ik gedacht had >;)

Op papier is ze 50% groenendaeler, 25% malamute, 12,5% tsjechoslowaakse wolfhond en 12,5% husky

Uit de test kwam 50% groenendaeler, 20,2% malamute, 19,5% tsjechoslowaakse wolfhond en 10,3% husky

Ze heeft dus wat meer tsjech meegekregen

Athosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 13:42

Oh, inderdaad! En hoe en waarom gebruik je dan zo'n uitslag? En is zo'n profiel van alle honden uit dat nest of zit daar ook weer verschil in? Geen idee hoe dat werkt eigenlijk :oo

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 22:07

Van de rassentest is het eigenlijk vooral interessant hoeveel wolf er in zit. Aangezien er ook wel eens pups naar plekken gaan waar wolfhonden niet zijn toegestaan.

De kans dat alle pups uit het nest precies hetzelfde meekrijgen is klein dus als je Athos zou testen kan dat er weer anders uitzien, al is het verschil tussen nestgenootjes normaal niet heel groot hoor.
Ze krijgen 50% van hun genen van mama en 50% van hun genen van papa. Dus in dit geval hebben ze van mama sowieso alleen maar groenendaeler genen meekregen dus zouden ze allemaal als 50% groenendaeler moeten testen.
De genen die ze van papa meekrijgen kunnen wel van elkaar verschillen. Ravi is in ieder geval 50% malamute omdat zijn moeder een malamute was, zijn vader is een kruising husky x tsjech dus op papier is hij 25% husky en 25% tsjech maar de kans dat zijn vader precies de helft van beide heeft meegeven is klein dus het zou ook 22% husky en 28% tsjech kunnen zijn bijvoorbeeld. Mocht ik ooit weer geld over hebben wil ik Ravi ook nog testen :Y)
De pups kunnen dus van Ravi malamute, husky en tsjech genen meekrijgen maar hoeveel ze waarvan meekrijgen kan van elkaar verschillen.

Hier Roek haar uitslag
http://embk.me/ROEK
De tsjech test als duitse herder+wolf

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 14:23

En lekker begonnen met verharen :x
Afbeelding

Athosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 09:01

Ah, dank voor de uitleg. Meer wolf dan verwacht. Zie je dat terug in haar karakter, hoe gaat het met haar jachtinstinct bv? Athos luistert echt wel goed, maar soms... :wave:

En dat verharen, lekker :D

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 11:59

4% is alsnog zo weinig dat je daar eigenlijk niks van merkt. Karaktereigenschappen die vaak toegekend worden aan dat deeltje wolf komen ook gewoon veel bij honden voor. Veel jachtdrift is bijvoorbeeld heel normaal voor poolhonden. Vreemd genoeg heeft Ravi echt maar weinig jachtdrift. Roek heeft meer maar dat kan ook komen doordat zij hoger in energie staat. Roek verveeld zich snel en zal dus sneller ergens achteraan gaan(of dingen slopen :x ). Ravi is af en toe gewoon te lui om te poepen :') Jagen doet hij dus niet snel.
Roek luistert wel zo goed dat ze tot nu toe altijd terug te roepen is. Qua karakter is ze ook grotendeels groenendaeler, qua uiterlijk ook. Joost mag weten waar ze de genen van papa heeft verstopt _O-

Athosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 16:52

Te lui om te poepen :') nee, Athos is ook niet lui.

Zaterdag een fotoshoot gehad, Athos wordt vreselijk zenuwachtig van in de belangstelling staan. Hij wil het graag goed doen, maar zijn energie zit hem dan in de weg. Uiteindelijk deze foto eruit gekregen:

Afbeelding
Door javfotografie.nl
<3