SeaWorld...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Milkberry

Re: SeaWorld...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 19:13

Ik vind het mooi hoe Ric o'Barry het verschil uitlegd tussen het overleven en leven. Een dolfijn is aan het overleven in een dolfinarium. Maar leeft niet echt. Ze moeten dingen doen om te overleven. Niet dobberen in een tank. Echte vissen vangen in zee. Stukken zwemmen. Zo'n tank is echt veel en veel te klein.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 19:17

Milkberry schreef:
Ik vind het mooi hoe Ric o'Barry het verschil uitlegd tussen het overleven en leven. Een dolfijn is aan het overleven in een dolfinarium. Maar leeft niet echt. Ze moeten dingen doen om te overleven. Niet dobberen in een tank. Echte vissen vangen in zee. Stukken zwemmen. Zo'n tank is echt veel en veel te klein.

Dat vond ik ook heel sterk :j Maar hij heeft een fijne manier van mensen overtuigen en informeren!

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 19:19

Ik heb jaren geleden zijn boek to free a dolphin gelezen en dat vond ik echt heel goed geschreven. Ik woonde toen op een eiland bij Australie en zwom elke dag met wilde dolfijnen. Die kwamen altijd bij het kleie privestrandje achter mijn huis. (Daar kwamen verder geen mensen, behalve ik en de buren.) Ik heb op datzelfde strand toen dat boek gelezen en toen ben ik echt wel gaan nadenken. Ik vond het dolfinarium of seaworld al nooit geweldig (ben er nooit geweest), maar ik realiseerde me toen nog niet tot hoever dat nu eigenlijk ging.
Dat heeft echt mijn ogen geopend toen, zeker in combinatie met het zwemmen met de dolfijnen daar. Niet alleen het boek heeft me veel geleerd, maar ook de dolfijnen zelf die daar zwommen. (Door observeren etc, maar ook hun interactie met mij)

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 19:51

Al die tijdelijke actie gezien? € 17 euro om binnen te komen. Ja doei, Dolfi! :\

Afbeelding

They are really pushing themselves, do they?

Bumblehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 08:37

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 08:57

Bumblehorse schreef:
Hier een artikel over hoe het leven in vrijheid er uit zou zien voor een orka in gevangenschap
http://www.takepart.com/feature/2016/06 ... r-seaworld

Fijne website! Ik hoop echt dat er ooit (binnen een aantal jaar) een retirement plan gerealiseerd wordt. En dat Corky en Lolita ooit nog de geluiden van hun familie mogen horen. Ik snap ook echt niet hoe mensen (trainers/managers/maar ook bezoekers) het oké vinden dat Lolita er al 45 jaar zo bijzit;

Afbeelding

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 09:30

Lolita is toch wel de meest eenzame orka die er is :(:) Al 36 jaar heeft die geen contact met andere orka's als ik het goed heb onthouden.

Doe seapens is al een hele verbetering. Toch valt de grootte daarvan me ook tegen. Lijkt me niet veel groter (die eerste foto en daarmee de grootste volgens mij) dan twee keer de seaworld show tank. Wat op zich al een hele verbetering is, maar zo veel kost het toch niet om dat hek honderden meter langer te maken?

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 10:06

Ongelooflijk :n Daar kan ik ook met mijn kop niet bij. Ik word daar zo verdrietig van als ik dat zie :( Dat het überhaupt toegestaan is!!!

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 10:39

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 11:02

een seapen lijkt mischien ampergroter maar het is een stuk dieper en veel natuurlijke interactive. het is natuurlijk verre van ideal zoals in het wild. het is wel iets wat er het dichtsbij komt denk ik.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 12:37

Een sea pen is nmi niet een einddoel. Maar het komt iig dichter bij een natuurlijke leefomgeving dan een betonnen tank. Er is een mogelijkheid om te schuilen, interactie met andere zeedieren, zeewater, mogelijkheid tot jagen en het uiten van creativiteit, er kan gedoken worden. Er is meer ruimte om te leven ipv om te overleven.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 12:46

Precies! Beter dan in een zwembad stomme kunstjes doen..

Helaas las ik op die site dat China orcas laat vangen in Rusland :( Waarom toch :(

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 13:07

geld geld geld geld geld. 5 tot 7 milioen per orka. echt te triest

http://www.sandiegouniontribune.com/new ... ens-keiko/

dit is helemaal een triest artikel. ik vind het mooi dat er geen enkel argument wordt aangevoerd waarom het beter is bij seaworld. ze slat de discussie dood door te stellen dat zij zo veel ervaring heft dat andere daar dus geen uitspraak over kunnen doen.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 13:20

DarkoFoitzik schreef:

dit is helemaal een triest artikel. ik vind het mooi dat er geen enkel argument wordt aangevoerd waarom het beter is bij seaworld. ze slat de discussie dood door te stellen dat zij zo veel ervaring heft dat andere daar dus geen uitspraak over kunnen doen.

Is dit niet geschreven door de schrijver van het boek 'Killing Keiko'? Mark Simmons? Ik vind zijn boek ook heel negatief :(

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 13:25

ja is door haar geschreven. ik ken het boek zelf niet maar het is dan vrij duidelijk dat het negatief is. ze verwijs took in dit artikel naar haar boek. jammer dat zo een mensen bestaan.

Keiko heft nog 5 jaar buiten zijn betonnen bak geleefd. dat lijk mij het meer dan waard om de dieren te verplaatsen.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 13:27

Tja Keiko had het in zijn bad in Mexico ook niet langer uitgehouden. Achteraf gezin was het misschien slim geweest wanneer hij in de afgesloten baai was gebleven, maar dan hadden mensen weer gezegd dat hij nooit echt de kans heeft gehad om vrij te zijn. Ik heb wel vaak het idee dat er volgens Seaworld veel waarde wordt gehecht aan het leven op zich, en minder aan de kwaliteit van dat leven. Kwantiteit versus kwaliteit. Dan wordt er gezegd "onze dieren zouden het niet lang volhouden als ze worden vrijgelaten in het wild". Volgens mij is er géén een expert die dat idee ondersteunt. En al zou een orca maar een jaar in een seapen doorbrengen; dat is voor mij meer kwaliteit van leven dan nog 25 jaar in een betonnen bad. Maar dat wordt dan als zielig gezien.

Edit; er wordt vaak gedaan alsof doodgaan het ergste is wat een dier kan overkomen. En daar ben ik het niet mee eens. Leven is meer dan alleen overleven in een bad, en niet als een volledige orca kunnen leven.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 13:32

Sunrise_ schreef:
Edit; er wordt vaak gedaan alsof doodgaan het ergste is wat een dier kan overkomen. En daar ben ik het niet mee eens. Leven is meer dan alleen overleven in een bad, en niet als een volledige orca kunnen leven.

precies dit, ik ben er bijna van overtuigd dat een spuitje vriendelijker is dan dit leven.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 13:33

Sunrise_ schreef:
Tja Keiko had het in zijn bad in Mexico ook niet langer uitgehouden. Achteraf gezin was het misschien slim geweest wanneer hij in de afgesloten baai was gebleven, maar dan hadden mensen weer gezegd dat hij nooit echt de kans heeft gehad om vrij te zijn. Ik heb wel vaak het idee dat er volgens Seaworld veel waarde wordt gehecht aan het leven op zich, en minder aan de kwaliteit van dat leven. Kwantiteit versus kwaliteit. Dan wordt er gezegd "onze dieren zouden het niet lang volhouden als ze worden vrijgelaten in het wild". Volgens mij is er géén een expert die dat idee ondersteunt. En al zou een orca maar een jaar in een seapen doorbrengen; dat is voor mij meer kwaliteit van leven dan nog 25 jaar in een betonnen bad. Maar dat wordt dan als zielig gezien.

Dit heb je werkelijk prachtig verwoord. _/-\o_

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 13:35

DarkoFoitzik schreef:

Ze zegt ook niet dat seaworld perse beter is. Alleen dat een seapen geen ideale situatie is en, mijn inziens, geeft ze daar ook goede redenen voor.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 13:42

http://www.inquisitr.com/3082190/seawor ... ne-anyway/
Om dit stukje moest ik wel even grinniken;

"These ideas are simplistic and don’t take into account that the majority of the whales were born in human care, and their plan could cause our whales immense stress and death during transport and release.”

Eh laten we nou niet doen alsof Seaworld niet zelf de dieren de halve wereld over sleept, maar opeens is het transport te stressvol :+. Ook vind ik het vervelend dat er steeds wordt gehamerd op dat "human care", terwijl in alle plannen voor een seapen duidelijk wordt benadrukt dat de dieren nog steeds dagelijkse zorg zullen krijgen en dat er speciale medical pens zullen worden afgezet. De dieren krijgen evenveel zorg, alleen in een andere setting. Het kost alleen mega veel geld allemaal.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 13:43

Sunrise_ schreef:
Bumblehorse schreef:
Hier een artikel over hoe het leven in vrijheid er uit zou zien voor een orka in gevangenschap
http://www.takepart.com/feature/2016/06 ... r-seaworld

Fijne website! Ik hoop echt dat er ooit (binnen een aantal jaar) een retirement plan gerealiseerd wordt. En dat Corky en Lolita ooit nog de geluiden van hun familie mogen horen. Ik snap ook echt niet hoe mensen (trainers/managers/maar ook bezoekers) het oké vinden dat Lolita er al 45 jaar zo bijzit;

[ Afbeelding ]

Wat word ik hier in en in verdrietig van .

In dit geval zou ik een spuitje nog dier vriendelijker vinden

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 13:44

Kaus schreef:
Lolita is toch wel de meest eenzame orka die er is :(:) Al 36 jaar heeft die geen contact met andere orka's als ik het goed heb onthouden.

Doe seapens is al een hele verbetering. Toch valt de grootte daarvan me ook tegen. Lijkt me niet veel groter (die eerste foto en daarmee de grootste volgens mij) dan twee keer de seaworld show tank. Wat op zich al een hele verbetering is, maar zo veel kost het toch niet om dat hek honderden meter langer te maken?

Kijk ik nou over die foto heen ?

Ik vind dit toch een mooie eerste stap. Komt al dichter in de buurt van hun natuurlijke leefomgeving fan een betonnen bak

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 13:45

welk argument is dat dan?

ik lees alleen dat ze in seaworld fantastisch behandeld worden en zelfs veel langer leven. ze geeft zelfs toe dat walvissen prima in seapens gehouden kunnen worden alleen de orka's van sea world niet omdat ze captive bred zijn. waarom kan een dolfijn die captive bred is dat wel en een orka dat niet? ik zie het verschil niet zo.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 14:11

briitje schreef:
[Wat word ik hier in en in verdrietig van .

In dit geval zou ik een spuitje nog dier vriendelijker vinden

Het sneue is nog wel dat Lolita's tanden nog in een heel goede conditie zijn vergeleken met andere orca's in gevangenschap, en dat haar familie ontzettend bekend/te traceren is en zo'n 6 maanden per jaar te zien is. Haar moeder leeft ook nog in het wild, en Lolita reageert nog steeds op geluidsfragmenten van haar familie. In theorie zou zij dus een heel goede kandidaat zijn voor een seapen en voor trainingen in het volgen van een boot en dergelijke. Nog los van haar slechte levensomstandigheden.

https://www.youtube.com/watch?v=kmFB3_MDvCA

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 14:28

DarkoFoitzik schreef:
welk argument is dat dan?

ik lees alleen dat ze in seaworld fantastisch behandeld worden en zelfs veel langer leven. ze geeft zelfs toe dat walvissen prima in seapens gehouden kunnen worden alleen de orka's van sea world niet omdat ze captive bred zijn. waarom kan een dolfijn die captive bred is dat wel en een orka dat niet? ik zie het verschil niet zo.

Je hebt het tegen mij?