Border collie topic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JesdaJinn

Re: Border collie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 00:48

Ik hoor van zoveel mensen dat jaarlijks enten niet nodig is.
Is titeren dan wel nodig?

Gewoon een vraag. Nooit in verdiept.

Overigens ent ik tot en met 3 jaar en daarna niet meer ;)

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 03:10

Ik vind het bijzonder dat je met titeren kan zeggen dat het 6 jaar goed is. Het is een momentopname en geen garantie dat het zoveel jaar goed is? Opzich vind ik titeren wel goed, alleen mensen laten gelijk de lepto/weil ook gelijk vervallen terwijl dat op een hele andere basis werkt.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 07:34

Het is best lastig uit te leggen.
Een Titertest bestaat uit 4 stipjes, een controlestip en 3 stippen die ieder de afweer voor een ziekte testen. Parvo Hondenziekte en Hepatitus.
Het is altijd vergelijken tussen de kleur van de contolestip en de klein van de tests. Hoe donkerder de ziekte stip in vergelijking tot de controlestip hoe hoger de afweer in de B-cellen.
Aan de hand van verslijking tussen de Titertest en een test waarin in een laboratorium de afweer in het bloed wordt gevonden kunnen ze aan het kleurverschil waardes hangen die inmiddels erg betrouwbaar zijn. Afhankelijk van de waardes weten ze hoe lang het duurt voordat de afweer wordt afgebroken, dit gaat alleen om de afweer in de B-cellen in het bloed.
De stippen van Isis waren helemaal zwart, het vermoeden is nu dat ze levenslang beschermd is. Voor de zekerheid en om het paspoort geldig te houden moet er een einddatum vermeld worden. Over 6 jaar moet er dus opnieuw getiterd worden, m.n. voor het paspoort om op evenementen te mogen komen.
Naast B-celen heb je ook nog geheugencellen waarop de afweer vastligt, die zijn niet te meten.

Door met een ziekt in aanraking te komen terwijl de hond afweer heeft, wakker je het afweersysteem weer aan. Dit is in Nederland vooral bij Parvo het geval. Je ziet dan ook dat als je bij oudere honden Titert dat de Parvo stip heel donker blijft en dat de andere twee stippen langzaam iets lichter worden. Zolang die donkerder of gelijk aan de contolestip zijn is de hond voldoende beschermd.

Titeren is dus geen momentopname, het is een onderbouwde test met een betrouwbare uitslag waar conclusies aan te verbinden zijn. De Raad van Beheer erkent dit inmiddels en staat ook getiterde honden toe op evenementen/shows. Voor pensions en hondenscholen is dit verschillend.

Ik hoop dat jullie er iets van begrijpen, vind het erg moeilijk om 3 uur informatie in een post samen te vatten.

http://www.centrumoase.nl/pages/22/vaccinaties/

Hier staat een filmpje waarin ze het zelf uitlegt. In de lezing gaat ze diepe in op het afweersysteem en hoe dat werkt en op de bijwerkingen van de entingen en waardoor die ontstaan.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 18:02

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Prachtige kleuren hier op het moment! *\o/* *\o/*

maaaikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 19:22

Heerlijk naar het strand geweest vandaag :)

Afbeelding
Afbeelding

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 20:31

Mooie foto's!!

mandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 21:07

Hier ook even op pad geweest met de camera
Afbeelding

Afbeelding

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 21:11

Hahaha die laatste ftoto!!!

WiPaLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 21:16

Hey iedereen
Ik heb ook een border collie, het is een blue merel en ze heet Sam.
Ze is nog altijd bang van mensen dat ze niet kent, ondanks het vele oefenen hier op. (iemand nog tips)
Ze is nu 2,5 jaar.
Ze loopt eigenlijk vooral buiten, waakt bij ons paard. Ook hebben we nog een Jack Russel waar ze haar energie bij kwijt kan. Ze luistert goed en bij het wandelen loopt ze altijd los en blijft ook dicht bij ons. We gaan er niet mee naar de hondenschool, we spelen eigenlijk gewoon in de tuin of wandelen in de velden.
Afbeelding

Afbeelding

als puppy <3

Afbeelding

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 21:26

Ah blue merle! Ben ik gek op!

Mijnes is 7 maanden en vind vreemde mensen ook niks. Wij oefenen hier ook mee. Als ze mensen een aantal keer gezien enzo heeft, is er niks meer aan de hand :)

WiPaLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 21:31

Ja bij ons ook, als ze hen een paar keer heeft gezien gaat ze er ook gewoon bij. Maar anders gaat ze onder de trap liggen en durft ze echt niet komen..

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 02:38

Oke oke Tiwi, misschien was mijn conclusie te snel getrokken.
Al vind ik nog steeds 6 jaar heel veel. Maar er zal inderdaad goed naar onderzocht zijn.
Wist niet dat het inmiddels beter geaccepteerd wordt, van shows etc.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 12:16

Een vraagje uit nieuwsgierigheid .. ik heb willekeurig hier en daar een stamboom van een Border Collie gepakt en het komt vrij veel voor dat ik ze in de OCD en/of epilepsie database terug vind (voorouders etc)

Hoe zit dat met jullie borders? Kom je uiteindelijk ook iets tegen? Of zijn ze geheel schoon.
Wellicht beetje lompe vraag omdat we natuurlijk allemaal een 'schone border' hebben, maar ik ben gewoon nieuwsgierig en in hoe verre zulke dingen door vererven.

Moeilijk om uit m'n woorden te komen maar bedoel t op een goede manier .....

maaaikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 12:19

De volle borders hier zijn totaal niet bang voor vreemde vinden iedereen leuk en geweldig haha.

De border x ausie echter niet die is als de dood voor vreemde mensen. Buiten niks aan de hand hij negeert mensen die hij niet kent maar als mensen hem willen aaien dan is hij not amused. Echter binnens huis moet hij de meeste vreemde niet hebben, vooral mensen die niks met honden hebben. Hij blaft, gromt en kruipt dan weg lukt helaas niet omdat er uit te krijgen. Dus met verjaardagen /feestjes gaat hij meestal naar boven als er mensen komen die hij niet kent.

Echter werkt het hier nog wel eens om mensen met hem te laten spelen met zijn bal of iets dergelijks dan word hij al snel je vriend :)

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 12:42

xDenies schreef:
Een vraagje uit nieuwsgierigheid .. ik heb willekeurig hier en daar een stamboom van een Border Collie gepakt en het komt vrij veel voor dat ik ze in de OCD en/of epilepsie database terug vind (voorouders etc)

Hoe zit dat met jullie borders? Kom je uiteindelijk ook iets tegen? Of zijn ze geheel schoon.
Wellicht beetje lompe vraag omdat we natuurlijk allemaal een 'schone border' hebben, maar ik ben gewoon nieuwsgierig en in hoe verre zulke dingen door vererven.

Moeilijk om uit m'n woorden te komen maar bedoel t op een goede manier .....

Ja, dat zijn zeker dingen die doorerven.
In het geval van OCD en HD heeft voeding en beweging er natuurlijk ook mee te maken.

Achteraf gezien komt in de lijnen van mijn hond ook veel meer epilepsie voor dan dat wij wisten op voorhand. Voordat we nog een nieuwe hond kochten heb ik dan ook alle epi-databases doorgespit.
Mijn hond is helaas maar 6 jaar geworden, ik heb hem in de epilepsie-database laten zetten, in de hoop dat andere pup-kopers zo een weloverwogen keuze kunnen maken.
Uit de teef waar mijn epi-hond kwam zijn er met een andere reu nog 2 met epileptiforme aanvallen.
http://en-epilepsybc.weebly.com/belgium.html
Helaas zal dit maar het topje van de ijsberg zijn, ik weet van een NL reu met een aantal nakomelingen in het buitenland die ook epi hebben, die staan in het duitse Zuchtbuch, maar die info kan niet iedereen aan.
Intussen wordt er wel heel veel met die reu gedekt...

En zo zijn er ook databases voor ocd e.d.

Geheel schone lijnen waar echt niets, maar dan ook helemaal niets te vinden is vind je niet.
Dat is een illusie, maar je kunt wel risico's afwegen.
(Waarbij daar voor mij dus niet alleen fysieke afwijkingen/ziektes bij horen, maar ook "foute" karakters, een bange of agressieve hond vind ik persoonlijk dus dat er ook niet mee gefokt hoort te worden)
Laatst bijgewerkt door Sansevieria op 01-11-15 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 12:47

En hoe gaan jullie dan te werk (met dit in je achterhoofd) naar het zoeken van een pup?

Vroegaaaah was dat veel makkelijker :') Nu heb ik teveel touwtjes in handen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 12:52

Tja, voor mij persoonlijk is epi het allerergste. Ocd is ook niet leuk, maar daar kan een hond oud mee worden.
Hoe gaan we te werk?

Ik heb toen we de pup nu kochten gevraagd me eerst de afstamming door te mailen, en aangezien ik al 2 jaar lang de databases doorgespit heb was het me snel duidelijk dat dit een voor mij acceptabele afstamming was.

Bob heeft ook heel veel gedekt, en daar heb ik tot nog toe "maar" een nakomeling met epi in alle databases gevonden, en dan nog uit een teef waar ik eerder de moederlijnen verdenk.

Tja, en dan hoop je dat je geluk hebt ook...

Ik spit dus eerst de afstamming door, en vind ik daar iets wat me niet bevalt koop ik de hond niet, hoe leuk ik hem verder ook vind, of hoe goed de ouders ook werken.
Wat heb ik aan een geniale werkhond als ie te ziek is om te werken?

Dat had ik al een keer en hoef ik nooit meer.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 14:29

zo ff spammen met mijn baby's :P

Afbeelding

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 14:58

Gisteren lekker 1.5 uur in het bos gewandeld met de hondjes en mijn moeder:

Afbeelding

Vandaag weer een dik uur gewandeld.
Normaal gesproken neem ik nooit een werpstok mee want Jinn is dan alleen gefixeerd op de werpstok. Vandaag maar eens mee genomen, gewoon voor de afwisseling en wat wassie blij. Heb echt onwijs veel gegooid en hij maar halen en terug brengen en weer halen en terug brengen.
Hij is nu zo moe dat ie het laatste stukje zelfs de bal niet mee wilde nemen naar de auto. Nou, dat zegt wat :Y)

Tussendoor wel tijd om wat herfst foto's te maken.

Afbeelding
Jinn

Afbeelding
En natuurlijk Flappie

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 17:26

Wij daarnet ook lekker hier gewandeld, wat een prachtig weer dit weekeinde :)

Afbeelding

Verschieten ervan hoe groot "puppy" al is, de linkse van de twee, net 6 maanden oud...
Afbeelding

En ja, lekker even op een bankje genieten hoort er ook bij :+
Afbeelding

Eas wou hier het water niet meer uit...
Afbeelding

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 17:30

Wat een fijne waterplas!
Ziet er leuk uit

LSnuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 17:35

Leuke foto's komen er weer voor bij! <3

Vandaag hebben Quiro en ik onze eerste speurles gehad. Het ging hartstikke goed en hij was heerlijk relaxed! Dinsdag hebben we weer agility training en tussendoor maar weer even onze obedience ophalen :')

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 17:38

Ik heb even een vraagje.

Vorige week heb ik een zak kippenkarkas gekregen van iemand. Alle kippenkarkassen zaten als 1 grote 'klont' aan elkaar bevroren. Heb die eerst in de diepvries gelegd en gisteravond (zaterdagavond) rond de klok van 17:00 er uit gehaald. Op een bord in de oven (uiteraard niet aan, maar gewoon er in gezet).
Nu hebben ze vanmiddag 1 stukje gehad en zo net weer een stukje. Straks rond half 6 krijgen ze weer een stukje. Het zijn wel redelijk grote stukken.

Wanneer ze de laatste op hebben heb ik er nog enkele over. Kan ik die bewaren tot morgen?
Ik weet dat opnieuw invriezen slecht is en dat doe ik dus ook niet

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 17:43

Als je ze goed koel bewaard hebt zou dat moeten kunnen. Geef je daar ook voldoende spiervlees bij?
Bij twijfel als je denkt ruikt vreemd beter weggooien, voor die paar centen is het het niet waard het risico te lopen dat je honden ziek worden.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 17:45

Dit is gewoon een soort van tussendoortje. Normaal krijgen ze vers vlees maar omdat het best wel grote stukken zijn geef ik het nu even als avond eten (en dan morgenvroeg als ontbijt) en daarna gewoon weer versvlees.

Het ruikt nu nog prima. Ik voer ze zelf dus kijk morgenvroeg zelf wel. Als het me niet aanstaat dan gooi ik het weg.