xDenies schreef:Een vraagje uit nieuwsgierigheid .. ik heb willekeurig hier en daar een stamboom van een Border Collie gepakt en het komt vrij veel voor dat ik ze in de OCD en/of epilepsie database terug vind (voorouders etc)
Hoe zit dat met jullie borders? Kom je uiteindelijk ook iets tegen? Of zijn ze geheel schoon.
Wellicht beetje lompe vraag omdat we natuurlijk allemaal een 'schone border' hebben, maar ik ben gewoon nieuwsgierig en in hoe verre zulke dingen door vererven.
Moeilijk om uit m'n woorden te komen maar bedoel t op een goede manier .....
Ja, dat zijn zeker dingen die doorerven.
In het geval van OCD en HD heeft voeding en beweging er natuurlijk ook mee te maken.
Achteraf gezien komt in de lijnen van mijn hond ook veel meer epilepsie voor dan dat wij wisten op voorhand. Voordat we nog een nieuwe hond kochten heb ik dan ook alle epi-databases doorgespit.
Mijn hond is helaas maar 6 jaar geworden, ik heb hem in de epilepsie-database laten zetten, in de hoop dat andere pup-kopers zo een weloverwogen keuze kunnen maken.
Uit de teef waar mijn epi-hond kwam zijn er met een andere reu nog 2 met epileptiforme aanvallen.
http://en-epilepsybc.weebly.com/belgium.html
Helaas zal dit maar het topje van de ijsberg zijn, ik weet van een NL reu met een aantal nakomelingen in het buitenland die ook epi hebben, die staan in het duitse Zuchtbuch, maar die info kan niet iedereen aan.
Intussen wordt er wel heel veel met die reu gedekt...
En zo zijn er ook databases voor ocd e.d.
Geheel schone lijnen waar echt niets, maar dan ook helemaal niets te vinden is vind je niet.
Dat is een illusie, maar je kunt wel risico's afwegen.
(Waarbij daar voor mij dus niet alleen fysieke afwijkingen/ziektes bij horen, maar ook "foute" karakters, een bange of agressieve hond vind ik persoonlijk dus dat er ook niet mee gefokt hoort te worden)
Laatst bijgewerkt door Sansevieria op 01-11-15 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt