Koe kijken ipv Merries kijken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jaan81

Re: Koe kijken ipv Merries kijken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 16:53

Hier staan de vaarsjes en stiertjes door elkaar, maar wij houden de stiertjes

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 18:14

Wat een supergeluk dat dan juist dit kalf een vaarsje is :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 07:29

Jaan81 schreef:

Met welk doel houden jullie de stiertjes?

Ik weet van een slager uit mijn vorige dorp die stiertjes opkocht, zelf opfokte op een goed stuk land en vervolgens slachtte en verkocht in z'n winkel. Er werd nog net niet gevochten om zijn vlees.......

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 08:52

ikke schreef:
Jaan81 schreef:

Ik weet van een slager uit mijn vorige dorp die stiertjes opkocht, zelf opfokte op een goed stuk land en vervolgens slachtte en verkocht in z'n winkel. Er werd nog net niet gevochten om zijn vlees.......

Zoiets ;)
We zijn aan het bekijken of we ze op kunnen fokken voor biologisch vlees.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 08:56

zijn jullie al biologisch dan Jaan?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 09:06

Jaan81 schreef:
ikke schreef:

Zoiets ;)
We zijn aan het bekijken of we ze op kunnen fokken voor biologisch vlees.

Als je die optie hebt, moet je dat doen.
Ik ben er zelf niet van onder de indruk, maar er wordt goede marketing omheen gevoerd dus als je daarop mee kunt liften, top :j er zit gewoon wat meer marge op.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 09:32

Er mag dan wat meer marge op zitten? Maar de kosten zijn ook hoger. Het voer is duurder, eventueel toelaatbare medicatie is duurder, onderhoud van grasland is anders, meer bewerkelijk dus duurder. Dus wat er aan het eind van de streep overblijft is zeer minimaal hoger dan dat van gangbaar.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 09:41

wendyenbram schreef:
Er mag dan wat meer marge op zitten? Maar de kosten zijn ook hoger. Het voer is duurder, eventueel toelaatbare medicatie is duurder, onderhoud van grasland is anders, meer bewerkelijk dus duurder. Dus wat er aan het eind van de streep overblijft is zeer minimaal hoger dan dat van gangbaar.

Nee, eigenlijk mag dat niet. Eigenlijk zou dit gewoon de standaard moeten zijn.
Het is duurder voor de boer omdat er stompzinnige regels omheen hangen waar anderen weer een slaatje uit slaan, in plaats van dat we gewoon met de hele keten dit als standaard nemen. Dan zijn de kosten niet hoger, heb je er ook niet meer werk aan maar voer je slechts je werk op een andere manier uit, that's it.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 11:07

Mijn vriend is altijd gangbaar geweest, tot we deze kudde overnamen. Toen omgegaan op biologisch. Dat was november jl, dus alles nog steeds in de kinderschoenen.
Schrikbarend soms wat biologisch meer kost dan gangbaar (bv poedermelk oid)
En idd, een berg regeltjes, voor ons nu nog meer omdat we in de omschakelingsfase zitten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 11:44

Jaan81 schreef:
Mijn vriend is altijd gangbaar geweest, tot we deze kudde overnamen. Toen omgegaan op biologisch. Dat was november jl, dus alles nog steeds in de kinderschoenen.
Schrikbarend soms wat biologisch meer kost dan gangbaar (bv poedermelk oid)
En idd, een berg regeltjes, voor ons nu nog meer omdat we in de omschakelingsfase zitten

Maar is die kostprijs ook terecht of wordt er maar raak gevraagd omdat er het etiketje "biologisch" op zit? Ik zeg dat het regelrechte oplichterij is, precies als met medicijnen voor/tegen cushing (PPID), die voor paarden opeens 3x zo duur zijn dan de menselijke variant en er is geen enkel verschil, behalve dat een of andre geldwolf zo scherp is geweest om het te registreren voor dieren en daarmee een monopoliepositie voor zichzelf te creëren en maar raak kan vragen in de prijs (en nee, het staat in geen enkele verhouding tot de registratiekosten!)

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 12:10

Of de kostprijs terecht is? tja er zitten misschien wat andere stoffen in de voeding. meer natuurlijk, minder toevoegingen. Land moet anders bewerkt worden, vaker het land op om het gewas te behouden (niet mogen spuiten) dus arbeidsintensiever. Als ik naar onze biologische kippen kijk. zijn ze iets duurder in aanschaf dan gangbare. (zelfde kippen, alleen ander voer gehad in opfok) Wij geven ze ander voer dan gangbaar (iets meer zaden en minder opvul toevoeging.) Ze lopen buiten, waar weer andere maatregelen zijn genomen, en steeds weer nieuwe bij komen. De eieren krijgen we iets meer geld voor (dacht momenteel nog maar 2 tot 3 cent meer t.o. gangbaar, maar precies moet ik dat navragen) Er komt vaker iemand controleren (overheid verplicht, boer mag betalen) Medicatie die er gegeven mag worden is duurder. Is er een koppel ziek, iets wat genezen kan worden met een regulier medicijn, mag dat NIET. dan kun je je koppel uit zien sterven, of kiezen voor afmaken. Dus dan heb je je koppel minder lang gehad, eerder weer nieuwe koppel aanschaffen, is dus een totaal kostenplaatje, waarbij het (bijna) niet lonend is voor de boer om biologisch te zijn.

Maar ja de consument wordt wijsgemaakt dat biologisch zo goed of in ieder geval zo veel beter is dan gangbaar. Dus de boer heeft bijna geen keus meer. En zal mee moeten gaan in die "gekte" En de consument maar denken dat hij/zij het goed doet, en dat de boer het beter doet, en dat het dier het beter heeft. Nou tussen gangbaar en biologisch zit het meeste verschil hem in de prijs, en niet in het dierwaardig bestaan.

En ik denk dat als elke boer biologisch zou zijn, er wel weer een nieuw "keurmerk" komt wat met veel propaganda wordt gebracht zodat iedereen daar weer naar gaat handelen.

Neemt niet weg, dat IK het een goede gang van zaken vind, dat men meer gaat nadenken over het stuk vlees of ander dier product wat gebruikt wordt. ook al hebben wij een biologisch kippen bedrijf (legkippen) en een gangbaar melkveebedrijf ((ja koeien lopen buiten)) en heeft zwager mestkalveren. (ja die de eerste 6 weken in eenlingboxjes gehouden worden met aan beide kanten snuffelcontact)
Heeft neef een biologisch melkveebedrijf (maar komt als zijn kuilvoer op is gewoon bij ons halen) ((dus officieel niet biologisch))

Ik zelf kom niet uit het boerencircuit, dus kwam er als dorpstrutje in, en vond ook veel zielig....;-) Maar door veel te vragen, veel bedrijven te zien (niet blind worden voor/door je eigen bedrijfsvoering) heb ik zeker veel respect gekregen voor boeren (zowel biologisch, als gangbaar) En ja helaas zullen er ook onder de boeren altijd mensen zitten (tja boeren zijn ook maar mensen) welke het niet goed (willen/kunnen) doen. Net als in elk ander bedrijfstak.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 12:34

De landbouwsector is wat dat betreft net als het onderwijs (wat mijn vakgebied is, hele boerenleven is nieuw voor mij)
Zodra een nieuwe fase, een nieuwe visie, eindelijk geïmplementeerd is, is er weer ergens een nog betere of een meer vernieuwende oid bedacht/ontwikkeld en dan kunnen we weer gaan switchen...

Ik heb geen idee of en wat de verschillen zijn bij/in bijvoorbeeld de poedermelk. Wel eens leuk om te vergelijken denk ik :j

Wij zouden de koeien niet anders houden dan we nu doen als we gangbaar waren. Enige voordeel zou zijn dat we ook ons eigen hooi etc van vorig jaar en dit jaar zouden mogen voeren, wat 'makkelijker' zieke dieren zouden kunnen oplappen en bepaalde dingen stuk minder geld zouden kosten.
Maar wat betreft buiten lopen, voer, omgang met etc zou het precies eender zijn denk ik

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 12:35

wendyenbram schreef:
Is er een koppel ziek, iets wat genezen kan worden met een regulier medicijn, mag dat NIET. dan kun je je koppel uit zien sterven, of kiezen voor afmaken. Dus dan heb je je koppel minder lang gehad, eerder weer nieuwe koppel aanschaffen, is dus een totaal kostenplaatje, waarbij het (bijna) niet lonend is voor de boer om biologisch te zijn.

Van wat ik begrijp mag je wel degelijk regulier medicijn toepassen, maar die dieren zijn dan niet biologisch meer. Je kan ze dan wel (na wachttijd) als gewoon vlees/eieren verkopen, maar bio zullen ze nooit meer worden.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 12:50

Idd, een individueel dier mag weldegelijk behandeld worden. Maar koppel behandeling mag niet.
Bvb bij ernstige\hardnekkige ademhalingsinfecties wordt er in de gangbare veehouderij vaak het hele koppel (dus bvb alle hokgenootjes van het zieke kalf) behandeld om de infectiedruk omlaag te brengen. In de biologische mag dit absoluut niet, enkel het zieke dier mag behandeld worden. Wat er dan soms op neerkomt dat weldegelijk alle dieren behandeld worden, maar 1 voor 1 en de infectie blijft veel langer aanslepen in de koppel.
Het is niet ondenkbaar dat ook in de gangbare veehouderij de metafylaxie (volledig koppel behandelen bij 1 of enkele zieke dieren) er uit gereglementeerd zal worden.
Vind ik persoonlijk geen goede zaak. Bij sommige infecties kan je hoog of laag springen, als er niet snel en drastisch ingegrepen wordt, kan het sterftecijfer flink oplopen.

@Ts: ze groeit mooi, pootjes trekken vaak idd wel bij. Heb je al nieuws van het gen-testing?

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 12:58

tamary schreef:
wendyenbram schreef:
Is er een koppel ziek, iets wat genezen kan worden met een regulier medicijn, mag dat NIET. dan kun je je koppel uit zien sterven, of kiezen voor afmaken. Dus dan heb je je koppel minder lang gehad, eerder weer nieuwe koppel aanschaffen, is dus een totaal kostenplaatje, waarbij het (bijna) niet lonend is voor de boer om biologisch te zijn.

Van wat ik begrijp mag je wel degelijk regulier medicijn toepassen, maar die dieren zijn dan niet biologisch meer. Je kan ze dan wel (na wachttijd) als gewoon vlees/eieren verkopen, maar bio zullen ze nooit meer worden.

Tja in theorie mag dat... Maar dat is alleen theorie. Wij hebben wel degelijk de keus moeten maken onze hele koppel legkippen af te moeten maken. Omdat we een contract hadden met de biologische eierboer. Deze liet het NIET toe dat wij onze eieren gangbaar zouden gaan verkopen. Dat betekende dus dat wij of wel onze koppel langzaamaan moesten zien uitsterven (elke week wel 30 of meer doden) en de eieren die er nog kwamen mochten afzetten bij de eierboer. Of de koppel af laten maken, en dus opnieuw een koppel kippen bestellen (duurt minimaal 20 weken) en dan verder gaan. (geen inkomsten dus.)
Echt dat biologisch is niet heel logisch

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 13:01

tamary schreef:
wendyenbram schreef:

En dat is dus precies mijn aversie tegen dit soort hypes. Er is niet zoveel mis met reguliere diergeneeskunde, die bovendien sneller en beter zou ontwikkelen als de milieuterroristen hun bek eens konden houden.

In tegenstelling tot Jaan en Wendy heb ik wel enige agrarische achtergrond (mijn ouders zijn boerenkinderen) maar ik kan me wel vinden in hun posts.

De consument wordt vanalles wijs gemaakt (wat soms een regelrechte leugen is; bestrijdingsmiddelen in de aardappelteelt, bijvoorbeeld) en die consument slikt het als zoete koek want die heeft intussen geen flauw benul meer waar het echt over gaat en zal erg veel moeite moeten doen als ie daar wel achter wil komen.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 13:19

Jaan81 schreef:
De landbouwsector is wat dat betreft net als het onderwijs (wat mijn vakgebied is, hele boerenleven is nieuw voor mij)
Zodra een nieuwe fase, een nieuwe visie, eindelijk geïmplementeerd is, is er weer ergens een nog betere of een meer vernieuwende oid bedacht/ontwikkeld en dan kunnen we weer gaan switchen...

Ik heb geen idee of en wat de verschillen zijn bij/in bijvoorbeeld de poedermelk. Wel eens leuk om te vergelijken denk ik :j

Wij zouden de koeien niet anders houden dan we nu doen als we gangbaar waren. Enige voordeel zou zijn dat we ook ons eigen hooi etc van vorig jaar en dit jaar zouden mogen voeren, wat 'makkelijker' zieke dieren zouden kunnen oplappen en bepaalde dingen stuk minder geld zouden kosten.
Maar wat betreft buiten lopen, voer, omgang met etc zou het precies eender zijn denk ik

Tja Wij hebben ons melkveebedrijf dan " gewoon" gangbaar. Echter, de koeien lopen meer en langer buiten, dan nodig voor biologisch. We voeren alleen eigen gras (kuil) en eigen mais. (deze spuiten we ook niet) gebruiken dan wel weer kunstmest ;-) en hebben geen biologische brok. Dus alleen kunstmest weglaten, en ander brok kopen. ons om laten zetten naar officieel biologisch keurmerk, en andere medicatie pakken.

Wat maakt "ons" nu "slechter" dan biologisch? helemaal niets. Maar de gewone burger denkt van wel.

Verder om weer wat on topic te komen ;-) wat een schattig kalfje, en idd die kromme pootjes trekt vaak wel weer weg... Heb de lelijkste eendjes in mooie zwaantjes ehhh koetjes zien veranderen...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 13:22

wendyenbram schreef:
tamary schreef:

Tja in theorie mag dat... Maar dat is alleen theorie. Wij hebben wel degelijk de keus moeten maken onze hele koppel legkippen af te moeten maken. Omdat we een contract hadden met de biologische eierboer. Deze liet het NIET toe dat wij onze eieren gangbaar zouden gaan verkopen. Dat betekende dus dat wij of wel onze koppel langzaamaan moesten zien uitsterven (elke week wel 30 of meer doden) en de eieren die er nog kwamen mochten afzetten bij de eierboer. Of de koppel af laten maken, en dus opnieuw een koppel kippen bestellen (duurt minimaal 20 weken) en dan verder gaan. (geen inkomsten dus.)
Echt dat biologisch is niet heel logisch

Maar dat is niet iets wat met de wet te maken heeft, maar met een leverancier die iets afdwingt waarvan in elk geval de moreel ethische kant op zijn minst twijfelachtig is. Volgens de wet mag het, dat een bedrijf de macht heeft om boven die wet te staan is waar de problemen zitten. En dan loop je ook als biologisch bedrijf nog net zo hard vast in de bio-industrie door de grote bedrijven die ook daar de dienst uit maken. Dat dit in Amerika zo loopt wist ik, dat het ook al tot NL is doorgedrongen was ik nog niet achter.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 13:31

Op zich heeft de eierafnemer gelijk. je hebt een contract voor zoveel jaar. Op dat contract heb je de kippen gekocht. Dat hangt vaak samen (soms "krijg" je de kippen bij het contract.)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 17:48

Maar wendyenbram ik zou gerust meer geld voor mijn vlees en melk van jullie overhebben. Alleen ik neem aan dat jullie ook geen andere optie hebben dan ze gewoon naar de slager/melkfabriek te brengen en te krijgen wat iedereen krijgt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 18:39

Iris82 schreef:
Maar wendyenbram ik zou gerust meer geld voor mijn vlees en melk van jullie overhebben. Alleen ik neem aan dat jullie ook geen andere optie hebben dan ze gewoon naar de slager/melkfabriek te brengen en te krijgen wat iedereen krijgt.

Wij kopen de melk gewoon bij de lokale boer, recht uit de tank, en wij zijn zeker niet de enige.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 19:49

Er zijn idd genoeg mensen uit de buurt, welke eieren/melk bij ons komen halen (eerder ook kaas, boter, yoghurt, karnemelk) Maar daar kom je er niet mee. Je moet dus inderdaad grote afnemers hebben, welke ook constant kunnen afnemen. Daar maak je dus contracten mee, en dan is het moeilijk om er onder uit te komen (zoals met onze kippen en biologische eieren)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 19:51

wendyenbram schreef:
Er zijn idd genoeg mensen uit de buurt, welke eieren/melk bij ons komen halen (eerder ook kaas, boter, yoghurt, karnemelk) Maar daar kom je er niet mee. Je moet dus inderdaad grote afnemers hebben, welke ook constant kunnen afnemen. Daar maak je dus contracten mee, en dan is het moeilijk om er onder uit te komen (zoals met onze kippen en biologische eieren)

Klopt; zo bedoelde ik het ook niet. Ik wou alleen aangeven dat exclusieve levering niet per se hoeft (is dat tegenwoordig ook niet verboden bij wet???)

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 20:04

Nee nog niet, Maar je moet wel aan bepaalde eisen voldoen wil je het officieel mogen, maar als met hun eigen materiaal meeneemt en zo uit de tank melk haalt, (en niet zeggen dat je er voor betaalt ;-) ) Dan kan het wel. Maar officieel moet je dan dus met flessen gaan werken en koelkasten en speciale vergunningen aanvragen. (horeca geloof ik)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 20:06

wendyenbram schreef:
Nee nog niet, Maar je moet wel aan bepaalde eisen voldoen wil je het officieel mogen, maar als met hun eigen materiaal meeneemt en zo uit de tank melk haalt, (en niet zeggen dat je er voor betaalt ;-) ) Dan kan het wel. Maar officieel moet je dan dus met flessen gaan werken en koelkasten en speciale vergunningen aanvragen. (horeca geloof ik)

Onze boer tapt inderdaad alleen in meegebrachte flessen; ze hebben zelf geen kant-en-klare produkten in de aanbieding.