Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Jaan81 schreef:Hier staan de vaarsjes en stiertjes door elkaar, maar wij houden de stiertjes
ikke schreef:Jaan81 schreef:Hier staan de vaarsjes en stiertjes door elkaar, maar wij houden de stiertjes
Met welk doel houden jullie de stiertjes?
Ik weet van een slager uit mijn vorige dorp die stiertjes opkocht, zelf opfokte op een goed stuk land en vervolgens slachtte en verkocht in z'n winkel. Er werd nog net niet gevochten om zijn vlees.......
Jaan81 schreef:ikke schreef:Met welk doel houden jullie de stiertjes?
Ik weet van een slager uit mijn vorige dorp die stiertjes opkocht, zelf opfokte op een goed stuk land en vervolgens slachtte en verkocht in z'n winkel. Er werd nog net niet gevochten om zijn vlees.......
Zoiets
We zijn aan het bekijken of we ze op kunnen fokken voor biologisch vlees.
wendyenbram schreef:Er mag dan wat meer marge op zitten? Maar de kosten zijn ook hoger. Het voer is duurder, eventueel toelaatbare medicatie is duurder, onderhoud van grasland is anders, meer bewerkelijk dus duurder. Dus wat er aan het eind van de streep overblijft is zeer minimaal hoger dan dat van gangbaar.
Jaan81 schreef:Mijn vriend is altijd gangbaar geweest, tot we deze kudde overnamen. Toen omgegaan op biologisch. Dat was november jl, dus alles nog steeds in de kinderschoenen.
Schrikbarend soms wat biologisch meer kost dan gangbaar (bv poedermelk oid)
En idd, een berg regeltjes, voor ons nu nog meer omdat we in de omschakelingsfase zitten
wendyenbram schreef:Is er een koppel ziek, iets wat genezen kan worden met een regulier medicijn, mag dat NIET. dan kun je je koppel uit zien sterven, of kiezen voor afmaken. Dus dan heb je je koppel minder lang gehad, eerder weer nieuwe koppel aanschaffen, is dus een totaal kostenplaatje, waarbij het (bijna) niet lonend is voor de boer om biologisch te zijn.
tamary schreef:wendyenbram schreef:Is er een koppel ziek, iets wat genezen kan worden met een regulier medicijn, mag dat NIET. dan kun je je koppel uit zien sterven, of kiezen voor afmaken. Dus dan heb je je koppel minder lang gehad, eerder weer nieuwe koppel aanschaffen, is dus een totaal kostenplaatje, waarbij het (bijna) niet lonend is voor de boer om biologisch te zijn.
Van wat ik begrijp mag je wel degelijk regulier medicijn toepassen, maar die dieren zijn dan niet biologisch meer. Je kan ze dan wel (na wachttijd) als gewoon vlees/eieren verkopen, maar bio zullen ze nooit meer worden.
tamary schreef:wendyenbram schreef:Is er een koppel ziek, iets wat genezen kan worden met een regulier medicijn, mag dat NIET. dan kun je je koppel uit zien sterven, of kiezen voor afmaken. Dus dan heb je je koppel minder lang gehad, eerder weer nieuwe koppel aanschaffen, is dus een totaal kostenplaatje, waarbij het (bijna) niet lonend is voor de boer om biologisch te zijn.
Van wat ik begrijp mag je wel degelijk regulier medicijn toepassen, maar die dieren zijn dan niet biologisch meer. Je kan ze dan wel (na wachttijd) als gewoon vlees/eieren verkopen, maar bio zullen ze nooit meer worden.
Jaan81 schreef:De landbouwsector is wat dat betreft net als het onderwijs (wat mijn vakgebied is, hele boerenleven is nieuw voor mij)
Zodra een nieuwe fase, een nieuwe visie, eindelijk geïmplementeerd is, is er weer ergens een nog betere of een meer vernieuwende oid bedacht/ontwikkeld en dan kunnen we weer gaan switchen...
Ik heb geen idee of en wat de verschillen zijn bij/in bijvoorbeeld de poedermelk. Wel eens leuk om te vergelijken denk ik
Wij zouden de koeien niet anders houden dan we nu doen als we gangbaar waren. Enige voordeel zou zijn dat we ook ons eigen hooi etc van vorig jaar en dit jaar zouden mogen voeren, wat 'makkelijker' zieke dieren zouden kunnen oplappen en bepaalde dingen stuk minder geld zouden kosten.
Maar wat betreft buiten lopen, voer, omgang met etc zou het precies eender zijn denk ik
wendyenbram schreef:tamary schreef:Van wat ik begrijp mag je wel degelijk regulier medicijn toepassen, maar die dieren zijn dan niet biologisch meer. Je kan ze dan wel (na wachttijd) als gewoon vlees/eieren verkopen, maar bio zullen ze nooit meer worden.
Tja in theorie mag dat... Maar dat is alleen theorie. Wij hebben wel degelijk de keus moeten maken onze hele koppel legkippen af te moeten maken. Omdat we een contract hadden met de biologische eierboer. Deze liet het NIET toe dat wij onze eieren gangbaar zouden gaan verkopen. Dat betekende dus dat wij of wel onze koppel langzaamaan moesten zien uitsterven (elke week wel 30 of meer doden) en de eieren die er nog kwamen mochten afzetten bij de eierboer. Of de koppel af laten maken, en dus opnieuw een koppel kippen bestellen (duurt minimaal 20 weken) en dan verder gaan. (geen inkomsten dus.)
Echt dat biologisch is niet heel logisch
Iris82 schreef:Maar wendyenbram ik zou gerust meer geld voor mijn vlees en melk van jullie overhebben. Alleen ik neem aan dat jullie ook geen andere optie hebben dan ze gewoon naar de slager/melkfabriek te brengen en te krijgen wat iedereen krijgt.
wendyenbram schreef:Er zijn idd genoeg mensen uit de buurt, welke eieren/melk bij ons komen halen (eerder ook kaas, boter, yoghurt, karnemelk) Maar daar kom je er niet mee. Je moet dus inderdaad grote afnemers hebben, welke ook constant kunnen afnemen. Daar maak je dus contracten mee, en dan is het moeilijk om er onder uit te komen (zoals met onze kippen en biologische eieren)
wendyenbram schreef:Nee nog niet, Maar je moet wel aan bepaalde eisen voldoen wil je het officieel mogen, maar als met hun eigen materiaal meeneemt en zo uit de tank melk haalt, (en niet zeggen dat je er voor betaalt) Dan kan het wel. Maar officieel moet je dan dus met flessen gaan werken en koelkasten en speciale vergunningen aanvragen. (horeca geloof ik)