gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 18:22

Eoweyn_x schreef:
Jullie konijnen doen dus wel wat met icepods en bevroren waterflessen?
Al mijn konijnen die ik tot nu toe heb gehad niet...

Mijne doet er ook niks mee. Ook niet met natte handdoeken o.I. d
Hij gooit zichzelf neer in het nachthok en blijft daar tot het koeler is

Eske_B

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 18:52

Is stro trouwens niet heel warm in het nachthok? De mijne hebben zaagsel als onderlaag met als bovenlaag flink wat stro. Zou dat niet te warm zijn? Weten mensen simpele alternatieven?

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 19:04

Ik heb ze nu alleen op zaagsel :)

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 19:19

Van mijn ouders mogen de konijnen absoluut niet binnen... Nou weet ik even niet hoe het dan moet...

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 19:24

Ik zit dit keer toch ook wel erg te twijfelen. Mijn hangoor zit zoooooo dik in het haar, hij ligt nu al totaal voor pampus en ademt soms best snel. Duidelijk al best warm voor hem dus!
Vorig jaar hebben ze gewoon buiten gezeten, ze kunnen zelf de hooischuur in en daar liggen ze op het koelere beton. Maarja, met die echte hitte is de lucht daar ook best benauwd. Als het echt zo vreselijk bloedheet wordt, wil ik ze denk ik toch liever binnen hebben. Mijn halfwildje red zich wel, die heeft er veel minder last van. Zij gaat binnen zitten ook weer vreselijk vinden en stress is ook slecht. De hangoor vind dat veel gezelliger dus voor hem zou het wel beter zijn denk ik. Vorig jaar was hij nog ondervoed, nu op goed gewicht dus wel wat warmer voor hem. Moeilijk hoor!

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 19:48

Zwerte schreef:
Ik zit dit keer toch ook wel erg te twijfelen. Mijn hangoor zit zoooooo dik in het haar, hij ligt nu al totaal voor pampus en ademt soms best snel. Duidelijk al best warm voor hem dus!
Vorig jaar hebben ze gewoon buiten gezeten, ze kunnen zelf de hooischuur in en daar liggen ze op het koelere beton. Maarja, met die echte hitte is de lucht daar ook best benauwd. Als het echt zo vreselijk bloedheet wordt, wil ik ze denk ik toch liever binnen hebben. Mijn halfwildje red zich wel, die heeft er veel minder last van. Zij gaat binnen zitten ook weer vreselijk vinden en stress is ook slecht. De hangoor vind dat veel gezelliger dus voor hem zou het wel beter zijn denk ik. Vorig jaar was hij nog ondervoed, nu op goed gewicht dus wel wat warmer voor hem. Moeilijk hoor!

als hij zoveel haar heeft, kun je hem dan niet knippen??

wij zijn vanmiddag 1,5 uur bezig geweest, maar ons monster is nu kortharig (en lelijk :') ) maar hij vindt dit al wel duidelijk lekkerder

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 19:49

Ik zou mijne ook graag knippen, helaas zijn ze daar beide niet 'tam' genoeg voor :(

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 19:53

meisje_ schreef:
Ik zou mijne ook graag knippen, helaas zijn ze daar beide niet 'tam' genoeg voor :(

ja, dat heb je wel nodig inderdaad. Zelfs ons tamme konijn was het na verloop van tijd goed zat. Met veel snoepjes tussendoor heeft hij het toch 1,5 uur volgehouden, maar die tijd heb je eigenlijk ook wel nodig

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 19:57

Onze konijnen mogen van mijn ouders wel in de garage, alleen daar staat wel elke dag een auto in. Die wordt er dan uiteraard uitgereden. Kunnen onze konijnen daar dan wel staan? 3/4 keer in de week wordt de auto eruit gereden.

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 19:57

Nee helaas dat durf ik niet aan.... Ben daarom hard op zoek naar een binnekooitje voor in de garage met een ren erom!

Dus als iemand er ene in de aanbieding heeft in zuid limburg hoor ik t graag!

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 21:33

Maake me een beetje zorgen. Vond vanmorgen wat rode plasjes. Beide nijntjes gecheckt, kon niet vinden van wie het was.
Net hok schoongemaakt komt die kleine meid zich er even mee bemoeien en gaat heerlijk naast mijn hand zitten plassen.
Duidelijk.... zij is het niet....

Theo dus.... fiets, weer gecheckt, niks te vinden.
Theo is verder his usual self en lekker knuffelig en actief.... Huh??
Google is your best friend dus maar eens kijken wat het zou kunnen zijn.
Wat blijkt, voeding kan effect hebben op de kleur van de urine (wist ik niet maar zoooo logisch!!)
En, in wilgen en dennetakken zit een stofje dat rode urine kan geven.
Laat ik nou gisteren van mijn vriend een flinke hoeveelheid wilgentakken hebben gehad voor ze.
Conclusie gauw getrokken. Pfieuw
Morgen moet ie naar de da voor zijn tanden dus zal het toch nog ffies vragen maar stress momentje is iig wel weg!!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 21:52

Klopt, door voedsel kan de urine wat rood kleuren! Heb ik hier ook wel eens, schrok me laatst ook dood.

Mijn hangoor knippen gaat niet lukken. Sowieso heeft hij een hele dikke vacht, geen lange. Dus knippen is dan al niet zo zinvol, dan zou je hem moeten scheren. En dat doe ik niet, hij moet de winter ook buiten blijven. Daarbij is hij ook nog eens een ramp met hanteren. Pas geleden heb ik nog een blij verhaal neer gezet dat hij eens niet schreeuwde en spartelde als een idioot en dat hij zelfs eventjes (halve minuut ofzo) bleef liggen na het borstelen. De stress die hij heeft van hanteren (wat echt al veeeeeeel beter gaat dan vorig jaar!) is schadelijker dan die vacht denk ik.
Ik heb net toch de keus gemaakt ze woensdagochtend binnen te halen. Morgen is nog te doen, dan is de schuur nog niet echt opgewarmt en de nacht is ook nog te doen. Maar woensdag tot zondag hebben ze maar ff pech, moeten ze in het tijdelijke binnenverblijf. Ik heb twee flinke kooien op zolder staan die ik kan koppelen. Waarschijnlijk zouden ze het buiten ook redden, maar dan wil ik ze meerdere malen per dag controleren. En ik kan zelf nog slechter tegen warmte dan nijntjes...moet er van uit gaan dat ik meerdere dagen letterlijk niks kan door migraine, dus dan liever preventief koel in huis! Ik zou het mezelf niet kunnen vergeven als meneer bezwijkt onder de hitte terwijl ik dit kon voorkomen.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 21:56

Dennetakken zijn giftig he :)

Ik zou ze dan gewoon lekker buiten laten :)

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 22:31

Dat weet ik idd! Vond het al vreemd dat het er tussen stond op die site (was van een dierenkliniek) maar ging me even om het stukje van de wilgentaken ;)

Wat ik niet kan vinden. Gewoon blijven geven? Of ermee stoppen? Komt het door de hoeveelheid?
(Maand geleden twee takken gevoerd en niks, vorige week twee takken gevoerd en niks en gisteren een berg gehad waarvan twee takken gevoerd en rode urine).
Duurt het lang voor de urine weer 'normaal' wordt?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 23:32

Kun je gewoon blijven geven hoor, het kan geen kwaad. Je ziet het wel als het écht bloed is. Dat is veel donkerder rood

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 23:45

Eowyn, jij laat je konijnen wel gewoon buiten met aankomende warmte?
Hier heb ik ze net gekoppeld en ik laat ze het liefste gewoon lekker met rust, dus ook buiten dan.
Is het toch wel verantwoord met de nodige voorzorgsmaatregelen (schaduw, nat zandbakzand om in te liggen, statieflessen water uit de diepvries om tegenaan te liggen, tegels nat sproeien)

Een ventilator ..... is dat een goed idee om juist niet? Ik zou hem niet vol op de konijnen richting. Enerzijds lijkt het me vergelijkbaar met een lekker windje, maar anderzijds voelt het misschien aan als tocht?

Het ging zo goed tussen de nijnen dat ze nu samen buiten hun eerste nacht tegemoet gaan. Best spannend omdat ik nu geen zicht meer erop heb, maar ik moet het vertrouwen hebben dat het goed komt. Ze eten samen uit hetzelfde bakje terwijl ik er twee heb staan. Ze reageren rustig naar elkaar toe als ze eten krijgen. Ik heb ze elkaar meerdere malen zien wassen. Ze liggen in elkaars buurt en soms zelfs even tegen elkaar aan.
Wel ontdekte ik een heel klein wondje op de rug van mijn ram. Hij was in het begin enorm achter de voedster aan aan het rennen. Ze was het toen beu en heeft hem denk ik even te pakken genomen. Het is maar een mini wondje en bloedde amper. Het was meer een kaal plekje met schaafwondje. Vanaf 13:00 was het echt helemaal rustig en vanaf 16:00 hebben ze vooral samen liggen slapen. Ze hebben nu brokjes en op diverse plaatsen ruim hooi.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 00:19

Ik heb geen plek binnen en, belangrijkste nog wel, dat zou veel teveel stress opleveren.

Dat komt dan wel goed hoor :)

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 06:47

Ik heb wel een ventilator aan. Mijn nijnen lopen los in de woonkamer dus ze kunnen pal voor de ven gaan liggen maar er ook van weg als dat nodig is.
Heb je die mogelijkheid niet dan zou ik hem niet vol op de nijnen zetten. Tenzij je hem een eindje van ze af kan zetten miss.
Ven koelt toch wel. Dus als je hem laat draaien of gewoon in de kamer zet waar je nijnen zitten komt dat wel goed.
Hier staat ie de hele dag aan.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 07:10

Hier net al de nodige dingen gedaan in de ren. Ik ben de hele dag weg en vriendlief komt eind van de middag thuis van het werk.
Lekker de waterbak ververst, hok geschrobd, natte handdoek in de ren en de icepod komt er zo ook bij :)
Madam heeft volledige schaduw tot 2 uur vanmiddag, daarna half de zon erop.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 07:11

Ik zie verschillende tips, ook van dierenbescherming, over oren en poten van konijnen natmaken. Is dat wel zo slim?

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 07:14

Veel verschillende meningen over. De oren doe ik nooit. Heb namelijk ook gelezen dat het heel slecht is voor de bloedvaten in de oren. En aangezien de mijne grote flappers heeft.... Ik probeer het liever niet uit :) pootjes kan nog wel denk ik. Die van mij heeft een grote waterbak en daar stopt ze wel eens een pootje in :+

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 07:32

ik vond het ook een beetje een vreemde tip eigenlijk, al vond ik het weer logischer om hem snel te kunnen koelen wanneer hij al oververhit is (dat stond ook ergens). Wij zetten gewoon een vogelbadje oid neer, dan kan hij zelf kijken wat hij ermee doet (niets waarschijnlijk :+ )

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 08:01

Ik heb nu de tegels natgemaakt bij het gedeelte waar altijd schaduw is en een parasol opgezet (een wit laken kon ik zo snel niet vinden... morgen of vanmiddag waarschijnlijk wel). Icepad durf ik niet onbeheerd achter te laten. Ben vanmiddag rond half 1 weer thuis, dan gooi ik er een bevroren fles water bij :)

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 09:04

je kunt de oren wel wat nat maken, maar heel veel mensen denken dan: Oeh lekker koud, lekker fris. maar koud is juist heel slecht. De bloedvaten zullen dan namelijk meteen krimpen waardoor de bloedsomloop slechter wordt, hierdoor kunnen ze nog slechter de warmte kwijt.

Ik heb die van mij vandaag nog buiten staan, Voor het hok boven hangt een doek daar kan hij dus volledig in de schaduw liggen. Beneden heeft hij dan nog een deeltje zon en een deeltje schaduw, dus hij kan dan kiezen.

Later in de middag zal hij volledig in de schaduw komen te staan. Zodra ik thuis kom gaat hij uit zijn hok/ren, naar de ren in de tuin. Daar zit hij dan tot een uur of 22.00 in de avond.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 09:37

Normaal laat ik mn nijnen ook gewoon buiten met wat koelflessen en natte tegels hoor. Het is nu meer dat het zo lang gaat duren en ik dan zelf plat kom te liggen, waardoor ik niet meer kan helpen met koelen. Met die hangoor zo dik in zn vacht durf ik dat toch niet zo goed aan. Vandaag zitten ze nog gewoon buiten en morgen zie ik wel weer.

Wat betreft oren nat maken, dat moet je niet preventief doen. Wel een goede methode om ze te laten afkoelen wanneer ze oververhit raken, dus als ze er ook zichtbaar problemen mee krijgen. Er lopen veel bloedvaten in de oren, dus dat koelt vrij vlot. Een erg oververhit konijn smeren ze nog wel eens alcohol op de oren, verdampt nog veel sneller. Vooral niet doen dus, tenzij je nijn bijna dood ligt van de hitte.
De gewone preventie moet voldoende zijn, pas een konijn gaan 'pesten' als dit niet genoeg werkt.