Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Sassy schreef:amy_luna schreef:Al weer een tijdje geleden dat dit topic is gebruikt, maar ook al een tijdje geleden dat ik actief was op bokt. Maar goed.
Ik vroeg mij af welke bekapmes/schaar jullie gebruiken om jullie schapen en geiten mee te bekappen.
Sinds maart heb ik een nieuwe baan op een kinderboerderij. Gister ben ik de geiten en schapen gaan bekappen, maar wat een verschrikkelijke bekap schaar zeg. mijn handen deden na 3 geiten al zeer, ook heb ik er een blaar aan over gehouden. Op de vorige kinderboerderij waar ik hiervoor werkte hadden we een hele fijne bekapschaar. Die was ligt en niet zo groot. Op dit moment heb ik deze:
https://cdn.agradiservices.net/products ... 365634.jpg
Nu ben ik aan het kijken voor een andere. liefst weer een schaar in plaats van messen. Nou zag ik deze op internet:
http://www.wolfederatie.nl/webshop/cont ... 403334.jpg
Nou vroeg ik me af of 1 van jullie ervaring met deze bekapschaar hebben en of deze prettig is bij het bekappen.
Andere tips en ideeen zijn altijd welkom
Die is degelijk en ligt goed in je hand.
Ik heb zelf de goedkopere (groene) van B&B, die zijn licht, snijden goed, dat vind ik zelf de fijnste.
https://www.schippers.nl/burgon-ball-ho ... 01004.html
eclair98 schreef:Ik zelf heb de ervaring dat alles wat goed knipt en scherpe messen heeft fijn zijn.
tamary schreef:eclair98 schreef:Ik zelf heb de ervaring dat alles wat goed knipt en scherpe messen heeft fijn zijn.
bot mes/schaar en dus veel kracht moeten zetten geeft snel wrijving en dus blaren. Totaal waardeloze handvaten uitgezonderd, maar dat weet je zodra je ze vastpakt en er 2-3x mee gevoeld hebt hoe die goed in de hand ligt.
Ik snij nu soms steunsels bij de pony's met een bekapmesje voor schapen. Super simpel ding van de welkoop (2 stuks in de verpakking), kort mes en goed scherp (fijn, want goed mes slijpen lukt mij nog steeds niet, les welkom, maar waar?!).
Maar mesje zou ik enkel kiezen als beest braaf voet geeft, ik weet niet hoe braaf deze dieren zijn bij jouw.
Edit: als je wd40 hebt spuit daar dan een lading van in de scharnieren zodat die soepeler werken, ook dat kan verschil maken, zeker als er wat roest/rommel in zit.
amy_luna schreef:Mes is nog vrij nieuw, bot was het mes zeker niet dus dat was het niet. maar heeft verschrikkelijke handvaten mede door dat ijzere tussen stukje wat de handvaten bij elkaar houdt. messen werk ik ook liever niet mee, vandaar dat mijn voorkeur uitgaat naar schaar.
tamary schreef:amy_luna schreef:Mes is nog vrij nieuw, bot was het mes zeker niet dus dat was het niet. maar heeft verschrikkelijke handvaten mede door dat ijzere tussen stukje wat de handvaten bij elkaar houdt. messen werk ik ook liever niet mee, vandaar dat mijn voorkeur uitgaat naar schaar.
Als je dat recht rolletje ijzer bedoelt, is dat volspuiten met wd40 nog wel eens nuttig, (of het moet misvormt zijn, dan helpt dat niet).
Jackytje schreef:Zal er thuis eens over spreken. Had al eens gegoogeld en is dus gewoon een documentje invullen en opsturen? Hebben ze dan nog een oormerk nodig of niet? Daar zijn we namelijk nooit fan van geweestSnap niet waarom ze een schaap ook niet laten chippen/tatoeëren.