Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cobiie

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 14:05

Wij hebben dezelfde als Sassy.
Kopen wel ieder jaar een nieuwe.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 14:07

Sassy schreef:
amy_luna schreef:
Al weer een tijdje geleden dat dit topic is gebruikt, maar ook al een tijdje geleden dat ik actief was op bokt. Maar goed.

Ik vroeg mij af welke bekapmes/schaar jullie gebruiken om jullie schapen en geiten mee te bekappen.
Sinds maart heb ik een nieuwe baan op een kinderboerderij. Gister ben ik de geiten en schapen gaan bekappen, maar wat een verschrikkelijke bekap schaar zeg. mijn handen deden na 3 geiten al zeer, ook heb ik er een blaar aan over gehouden. Op de vorige kinderboerderij waar ik hiervoor werkte hadden we een hele fijne bekapschaar. Die was ligt en niet zo groot. Op dit moment heb ik deze:
https://cdn.agradiservices.net/products ... 365634.jpg

Nu ben ik aan het kijken voor een andere. liefst weer een schaar in plaats van messen. Nou zag ik deze op internet:
http://www.wolfederatie.nl/webshop/cont ... 403334.jpg
Nou vroeg ik me af of 1 van jullie ervaring met deze bekapschaar hebben en of deze prettig is bij het bekappen.
Andere tips en ideeen zijn altijd welkom :)

Die is degelijk en ligt goed in je hand.

Ik heb zelf de goedkopere (groene) van B&B, die zijn licht, snijden goed, dat vind ik zelf de fijnste.
https://www.schippers.nl/burgon-ball-ho ... 01004.html

Deze zag ik ook al voorbij komen op internet. Ziet er ook wel fijn uit.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 14:16

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 14:17

eclair98 schreef:
Ik zelf heb de ervaring dat alles wat goed knipt en scherpe messen heeft fijn zijn.

:j bot mes/schaar en dus veel kracht moeten zetten geeft snel wrijving en dus blaren. Totaal waardeloze handvaten uitgezonderd, maar dat weet je zodra je ze vastpakt en er 2-3x mee gevoeld hebt hoe die goed in de hand ligt.

Ik snij nu soms steunsels bij de pony's met een bekapmesje voor schapen. Super simpel ding van de welkoop (2 stuks in de verpakking), kort mes en goed scherp (fijn, want goed mes slijpen lukt mij nog steeds niet, les welkom, maar waar?!).

Maar mesje zou ik enkel kiezen als beest braaf voet geeft, ik weet niet hoe braaf deze dieren zijn bij jouw.

Edit: als je wd40 hebt spuit daar dan een lading van in de scharnieren zodat die soepeler werken, ook dat kan verschil maken, zeker als er wat roest/rommel in zit.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 14:25

tamary schreef:
eclair98 schreef:
Ik zelf heb de ervaring dat alles wat goed knipt en scherpe messen heeft fijn zijn.

:j bot mes/schaar en dus veel kracht moeten zetten geeft snel wrijving en dus blaren. Totaal waardeloze handvaten uitgezonderd, maar dat weet je zodra je ze vastpakt en er 2-3x mee gevoeld hebt hoe die goed in de hand ligt.

Ik snij nu soms steunsels bij de pony's met een bekapmesje voor schapen. Super simpel ding van de welkoop (2 stuks in de verpakking), kort mes en goed scherp (fijn, want goed mes slijpen lukt mij nog steeds niet, les welkom, maar waar?!).

Maar mesje zou ik enkel kiezen als beest braaf voet geeft, ik weet niet hoe braaf deze dieren zijn bij jouw.

Edit: als je wd40 hebt spuit daar dan een lading van in de scharnieren zodat die soepeler werken, ook dat kan verschil maken, zeker als er wat roest/rommel in zit.

Mes is nog vrij nieuw, bot was het mes zeker niet dus dat was het niet. maar heeft verschrikkelijke handvaten mede door dat ijzere tussen stukje wat de handvaten bij elkaar houdt. messen werk ik ook liever niet mee, vandaar dat mijn voorkeur uitgaat naar schaar.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 14:28

Ik heb zelf niet veel kracht in mijn rechterhand, daarmee dat voor mij persoonlijk de b&b de enige is waar ik gemakkelijk mee knippen kan, zeker als ik er nogal veel achter elkaar moet doen.

Grote zware scharen kan ik niks mee, ook al zijn ze degelijker als de b&b (waar je overigens alle onderdelen los bij kan kopen, als een veertje kapot mocht gaan).
Ik koop gemiddeld elke 2 jaar een nieuwe, en voor dat wat ie kost vind ik dat acceptabel.

Wat heb ik aan een degelijke die 10 jaar mee kan en ik krijg er geen 10 schapen mee gedaan?
En geiten heb ik niet...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 14:32

amy_luna schreef:
Mes is nog vrij nieuw, bot was het mes zeker niet dus dat was het niet. maar heeft verschrikkelijke handvaten mede door dat ijzere tussen stukje wat de handvaten bij elkaar houdt. messen werk ik ook liever niet mee, vandaar dat mijn voorkeur uitgaat naar schaar.

Als je dat recht rolletje ijzer bedoelt, is dat volspuiten met wd40 nog wel eens nuttig, (of het moet misvormt zijn, dan helpt dat niet).

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 15:13

Wij hebben er ook zo een, en die ijzeren veer is er tijdens de eerste honderd schapen uitgevallen, heb je er geen last meer van.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 18:28

tamary schreef:
amy_luna schreef:

Als je dat recht rolletje ijzer bedoelt, is dat volspuiten met wd40 nog wel eens nuttig, (of het moet misvormt zijn, dan helpt dat niet).

Nee dat stukje bedoel ik niet, zit aan de onderkant. maar goed lastig uitleggen zo

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 18:51

Ik moest knippen met een roestige en botte snoeischaar. Ik heb echt blaren gehad, niet normaal :')

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 11:19

Wij gaan vandaag 40 geiten uitselecteren voor KI.
Hebben uit stal een kleine 60 geiten verzameld en daar worden er zo 40 uitgezocht.
Zitten een paar van mijn favorieten geiten tussen, dus hoop dat die er straks bijzitten. :D

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 12:30

En en en Renske, gelukt?

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 14:27

Mijn favorieten zitten erbij ja! *\o/*
Begin september gaan we als het goed is insemineren.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 00:54

Ik kom hier even binnenvallen :D

Vroeger hebben we een paar Nubische geitjes gehad. Heerlijke dieren waren dat <3 Helaas moesten we het bokje in laten slapen na een probleem aan zijn poten.. (Beest kon niet meer staan, meedere DA's geweest maar helaas..) De andere is heel tragisch gestorven toen ze stikte in haar eten.. Hebben nog geprobeerd het eruit te masseren en de DA gebeld, maar ze was zo snel weg. Echt verschrikkelijk om zo je dier te verliezen. :n

Afbeelding
Hier als kleine ukkies :+:

Eigenlijk wouden we geen geitjes meer.. Tot er onlangs iets bizars gebeurde. Ik werd wakker gebeld door mijn vader met de boodschap 'Kleed je aan en ga een geit vangen' Euhm, oké :? Touw gepakt en het veldwegje ingedoken op zoek naar het losgelopen dier. Daar zag ik mijn vriend hem vastpakken bij de horens. Eerste indruk: 'Wat voor een demonisch beest is dit? :oo ' Gelukkig bleek hij wel braaf te zijn en konden we hem gemakkelijk naar huis leiden. We waren wel wat in de war; is dit nu een geit of een schaap? Hij heeft lange horens zoals een geit, maar de wol van een schaap. Na wat googelen wisten we het wel zeker dat we te maken hadden met een Hebridean! Schaap had geen oormerk, dus deden we maar een oproepje via facebook. Er kwam weinig reactie. Ik kreeg één bericht van een man die claimde de oude eigenaar te zijn van dit dier en dat hij het aan een schapenboer had doorverkocht. Hij meende dat die boer het beest heeft verwaarloosd omdat hij te klein en mager was om te dienen voor de slacht. Je zou verwachten dat deze man het dier terug wou, aangezien hij begaan leek.. Nou, laatste zin was 'Als eerlijke vinder mag je hem houden' .. tja :+ Niemand wou het beestje, dus hebben we besloten om hem inderdaad te houden. Na wat research bleek dit beestje echt ideaal voor ons! Ze zijn top in het onderhouden van paardenweiden, hebben weinig tot geen onderhoud nodig, zijn stalen beesten die amper ziek worden, ... We hebben hem dus maar 'Mephisto' gedoopt, refererend naar het feit dat hij er best demonisch/duivelachtig uitziet. Gelukkig is hij wel een zachtaardig beestje.

We beseffen maar al te goed dat deze schaapjes in kuddeverband leven en hebben een locale fokker gecontacteerd. Normaal gezien hadden we al een vriendinnetje voor hem rondlopen, maar deze schaapjes zijn wild en moeilijk te vangen. De fokker zijn Border Collie is helaas hoogzwanger en kon dus niet mee. Mission impossible dus. Echter gaat hij zo snel mogelijk een vriendinnetje voor hem proberen te regelen ;) Ondertussen loopt hij vaak gewoon tussen de paarden. Hij mag ook loslopen in de tuin af en toe.

Fokker heeft er ons wel op gewezen dat hij niet in topconditie is. Hij staat véél te schraal. Voor de rest oogt hij wel gezond. Dus we gaan hem eens goed ontwormen. Wij voeren hem nu ook bij met gewone recreatie schapenbrok van de Aveve (in principe hebben Hebrideans ook niets nodig, maar nu kan hij wel een boost gebruiken ;) We hebben geen idee hoe lang hij al rondliep in het wild..)

Afbeelding
Op een regenachtige dag lag meneer voor onze glazen deur naar binnen te kijken, gezellig :D
Afbeelding
Hier hing hij nog aan de longeerlijn vast, in de hoop dat zijn baasjes nog zouden opdagen. Inmiddels loopt hij wel lekker vrij rond. Hij draagt wel zijn hondenhalsbandje nog :P

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 10:54

Wel apart dit. Realiseer je wel dat hij geregistreerd moet worden, of is dat in Belgie niet verplicht

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 11:12

Is zeker iets raar. Maarja, het beest aan zijn lot overlaten is toch ook geen optie? Hier blijft hij tot de dood en heeft hij alle ruimte. Ik denk sowieso beter dan hem naar een dierenasiel te brengen. Hij moet wel degelijk geregistreerd worden àls je hem wilt transporteren (als dit ook onder oormerken valt?) Onze toekomstige Hebridean zal reeds geregistreerd zijn.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 11:42

Registreren is wel aan te raden. Zeker als je er dieren bij hebt lopen die dat wel zijn. Als er nl weer een ziekte uitbreekt, staan de inspecteurs zeker ook bij jouw voor de deur en krijg je naast ruimen/vaccineren ook nog eens een boete voor een ongeregistreerd dier.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 11:47

Zal er thuis eens over spreken. Had al eens gegoogeld en is dus gewoon een documentje invullen en opsturen? Hebben ze dan nog een oormerk nodig of niet? Daar zijn we namelijk nooit fan van geweest :o Snap niet waarom ze een schaap ook niet laten chippen/tatoeëren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 12:54

Jackytje schreef:
Zal er thuis eens over spreken. Had al eens gegoogeld en is dus gewoon een documentje invullen en opsturen? Hebben ze dan nog een oormerk nodig of niet? Daar zijn we namelijk nooit fan van geweest :o Snap niet waarom ze een schaap ook niet laten chippen/tatoeëren.

In NL is/was? er een uitzondering/gedoog constructie voor hobbyvee, maar voor BE weet ik niet. Chip kan stuk (niet te zien zonder controle en dan kan je niet bewijzen welk dier het was), en je verliest vlees bij wegsnijden (en dat moet wel, anders is consument boos). Tatoeages worden slechter zichtbaar en dus leesbaar na verloop van tijd en ze goed zetten is ook een vak apart. Oormerk is makkelijk te controleren zonder apparaten, ook in een grote groep dieren die niet zo veel in handen zijn en dus niet makkelijk/veilig vastgepakt kunnen worden voor controle. Ook veiliger dus voor de inspecteur en minder stress voor de dieren (wat een vreemde in stal/wei meestal toch is, want ze zien er o.a. ivm preventie ziekteinsleep vaak enkel de permanente verzorger(s) en de DA. Schaap, geit, koe, varken vallen allemaal onder productievee en dan staat ivm vlees en zuivel de controle van de productieketen en volksgezondheid voorop. Omdat ziektes niet discrimineren tussen hobby en bedrijf, gelden dus dezelfde regels.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 14:49

Oké, heldere uitleg :)* Ik zal eerlijk toegeven dat onze Nubische geitjes dus ook geen oormerkjes hadden. Ze lagen hier wel gewoon in de schuif, maar hebben ze nooit laten schieten. We vonden het enorme zonde van hun prachtige lange oren, waar ze toch voor bekend staan. Toen nooit problemen gehad. Maar misschien is het idd wel slimmer om het dit keer gewoon wel te doen, al gaan ze zeker en vast niet dienen voor consumptie.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 20:21

Wij hadden vandaag feest met het sponzen van de KI geiten. :=
We hadden te weinig sponjes gekregen.
Gelukkig heeft onze dierenartsenpraktijk rond gebeld en kon ik 55 km verderop nog wat sponjes bij halen.

Volgende week de geiten spuiten en week erna insemineren.
En dan is het een week of 6/7/8 wachten en weten we of ze dragend zijn. :D

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 21:47

Spannend Renske_W!

Vandaag is de DA geweest voor Mephisto. Hij zat met een kuchje (vermoedelijk longwormen), dus ontwormd en antibiotica gekregen. Nu zag de DA dat zijn tanden flink afgesleten zijn.. Met andere woorden heeft de man die meende zijn ex-eigenaar te zijn, over zijn leeftijd gelogen of zijn zijn tanden gewoon enorm gaan slijten van in 'natuurgebied' rond te lopen. Erg vaag allemaal. Enorm vervelend om niets over dat beest te weten.

Ohja, hij zal binnenkort zijn oormerkjes krijgen. ;)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 16:09

Ik had een topic geopend maar werd hier heen door verwezen dus: Hallo :wave:

Ik heb jaren Barbados Black Belly schapen gehad , maar uiteindelijk de kudde verkocht omdat ik te weinig land had.
Mijn ram toendertijd
Afbeelding

Na een aantal jaren schaaploos te zijn , wat Ouessantjes aangeschaft en ook daar mee gefokt.
Toen de ram weg gedaan en nu heb ik alleen nog een oud tandeloos ooitje over, wat 8 jaar geleden al binnen kwam als oud en een 8jarig ooitje.
Jenny en Isa.
Afbeelding
Het oude ooitje had een oornummer maar dat is een keertje genseuveld en bewaar ik nu maar gewoon en het ooitje is hier geboren, heeft een nr maar ik prop dat wel in het oor als dat ooit nodig mocht zijn.

Vorige week dan toch weer een Barbados gekocht, toch mijn favoriete ras <3
Meet Heidy
Afbeelding
Eerst heeft ze apart gestaan om haar gezondheid na te kijken en haar hoefjes te kappen , maar nu staat ze bij de andere 2.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 16:20

Welkom spatter!
Wat een leuk ras om te zien!

Hier bijna KI tijd!
Vrijdag de geiten gespoten om ze te synchroniseren, gisteren de sponsjes verwijderd en morgen worden ze geinsemineerd! *\o/*

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 18:07

Wat een mooi ras zeg! Die kende ik niet :)

Veel succes Renske

Hier heeft Mephisto sinds enkele dagen zijn kleine vriendinnetje :D Hij is er erg blij mee en het klikt goed. Het is een erg mooi ooitje. Mooi gebouwd en een fijn hoofdje. Haar hoorntjes zijn nog erg klein.
Afbeelding

Mephisto is ook al netjes aangekomen en het kuchje is weg. Zijn wol lijkt ook netjes aan te groeien.