Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Sassy schreef:amy_luna schreef:Al weer een tijdje geleden dat dit topic is gebruikt, maar ook al een tijdje geleden dat ik actief was op bokt. Maar goed.
Ik vroeg mij af welke bekapmes/schaar jullie gebruiken om jullie schapen en geiten mee te bekappen.
Sinds maart heb ik een nieuwe baan op een kinderboerderij. Gister ben ik de geiten en schapen gaan bekappen, maar wat een verschrikkelijke bekap schaar zeg. mijn handen deden na 3 geiten al zeer, ook heb ik er een blaar aan over gehouden. Op de vorige kinderboerderij waar ik hiervoor werkte hadden we een hele fijne bekapschaar. Die was ligt en niet zo groot. Op dit moment heb ik deze:
https://cdn.agradiservices.net/products ... 365634.jpg
Nu ben ik aan het kijken voor een andere. liefst weer een schaar in plaats van messen. Nou zag ik deze op internet:
http://www.wolfederatie.nl/webshop/cont ... 403334.jpg
Nou vroeg ik me af of 1 van jullie ervaring met deze bekapschaar hebben en of deze prettig is bij het bekappen.
Andere tips en ideeen zijn altijd welkom
Die is degelijk en ligt goed in je hand.
Ik heb zelf de goedkopere (groene) van B&B, die zijn licht, snijden goed, dat vind ik zelf de fijnste.
https://www.schippers.nl/burgon-ball-ho ... 01004.html
eclair98 schreef:Ik zelf heb de ervaring dat alles wat goed knipt en scherpe messen heeft fijn zijn.
bot mes/schaar en dus veel kracht moeten zetten geeft snel wrijving en dus blaren. Totaal waardeloze handvaten uitgezonderd, maar dat weet je zodra je ze vastpakt en er 2-3x mee gevoeld hebt hoe die goed in de hand ligt. tamary schreef:eclair98 schreef:Ik zelf heb de ervaring dat alles wat goed knipt en scherpe messen heeft fijn zijn.
bot mes/schaar en dus veel kracht moeten zetten geeft snel wrijving en dus blaren. Totaal waardeloze handvaten uitgezonderd, maar dat weet je zodra je ze vastpakt en er 2-3x mee gevoeld hebt hoe die goed in de hand ligt.
Ik snij nu soms steunsels bij de pony's met een bekapmesje voor schapen. Super simpel ding van de welkoop (2 stuks in de verpakking), kort mes en goed scherp (fijn, want goed mes slijpen lukt mij nog steeds niet, les welkom, maar waar?!).
Maar mesje zou ik enkel kiezen als beest braaf voet geeft, ik weet niet hoe braaf deze dieren zijn bij jouw.
Edit: als je wd40 hebt spuit daar dan een lading van in de scharnieren zodat die soepeler werken, ook dat kan verschil maken, zeker als er wat roest/rommel in zit.
amy_luna schreef:Mes is nog vrij nieuw, bot was het mes zeker niet dus dat was het niet. maar heeft verschrikkelijke handvaten mede door dat ijzere tussen stukje wat de handvaten bij elkaar houdt. messen werk ik ook liever niet mee, vandaar dat mijn voorkeur uitgaat naar schaar.
tamary schreef:amy_luna schreef:Mes is nog vrij nieuw, bot was het mes zeker niet dus dat was het niet. maar heeft verschrikkelijke handvaten mede door dat ijzere tussen stukje wat de handvaten bij elkaar houdt. messen werk ik ook liever niet mee, vandaar dat mijn voorkeur uitgaat naar schaar.
Als je dat recht rolletje ijzer bedoelt, is dat volspuiten met wd40 nog wel eens nuttig, (of het moet misvormt zijn, dan helpt dat niet).

Helaas moesten we het bokje in laten slapen na een probleem aan zijn poten.. (Beest kon niet meer staan, meedere DA's geweest maar helaas..) De andere is heel tragisch gestorven toen ze stikte in haar eten.. Hebben nog geprobeerd het eruit te masseren en de DA gebeld, maar ze was zo snel weg. Echt verschrikkelijk om zo je dier te verliezen. 

Touw gepakt en het veldwegje ingedoken op zoek naar het losgelopen dier. Daar zag ik mijn vriend hem vastpakken bij de horens. Eerste indruk: 'Wat voor een demonisch beest is dit?
' Gelukkig bleek hij wel braaf te zijn en konden we hem gemakkelijk naar huis leiden. We waren wel wat in de war; is dit nu een geit of een schaap? Hij heeft lange horens zoals een geit, maar de wol van een schaap. Na wat googelen wisten we het wel zeker dat we te maken hadden met een Hebridean! Schaap had geen oormerk, dus deden we maar een oproepje via facebook. Er kwam weinig reactie. Ik kreeg één bericht van een man die claimde de oude eigenaar te zijn van dit dier en dat hij het aan een schapenboer had doorverkocht. Hij meende dat die boer het beest heeft verwaarloosd omdat hij te klein en mager was om te dienen voor de slacht. Je zou verwachten dat deze man het dier terug wou, aangezien hij begaan leek.. Nou, laatste zin was 'Als eerlijke vinder mag je hem houden' .. tja
Niemand wou het beestje, dus hebben we besloten om hem inderdaad te houden. Na wat research bleek dit beestje echt ideaal voor ons! Ze zijn top in het onderhouden van paardenweiden, hebben weinig tot geen onderhoud nodig, zijn stalen beesten die amper ziek worden, ... We hebben hem dus maar 'Mephisto' gedoopt, refererend naar het feit dat hij er best demonisch/duivelachtig uitziet. Gelukkig is hij wel een zachtaardig beestje.
Ondertussen loopt hij vaak gewoon tussen de paarden. Hij mag ook loslopen in de tuin af en toe.
We hebben geen idee hoe lang hij al rondliep in het wild..)

Snap niet waarom ze een schaap ook niet laten chippen/tatoeëren. Jackytje schreef:Zal er thuis eens over spreken. Had al eens gegoogeld en is dus gewoon een documentje invullen en opsturen? Hebben ze dan nog een oormerk nodig of niet? Daar zijn we namelijk nooit fan van geweestSnap niet waarom ze een schaap ook niet laten chippen/tatoeëren.
Ik zal eerlijk toegeven dat onze Nubische geitjes dus ook geen oormerkjes hadden. Ze lagen hier wel gewoon in de schuif, maar hebben ze nooit laten schieten. We vonden het enorme zonde van hun prachtige lange oren, waar ze toch voor bekend staan. Toen nooit problemen gehad. Maar misschien is het idd wel slimmer om het dit keer gewoon wel te doen, al gaan ze zeker en vast niet dienen voor consumptie. 

Hij is er erg blij mee en het klikt goed. Het is een erg mooi ooitje. Mooi gebouwd en een fijn hoofdje. Haar hoorntjes zijn nog erg klein.