Resistance schreef:Interessant!
Ik zou later graag een pup willen, maar kan je nog van tevoren zien hoe het karakter later zou zijn? Misschien aan hoe de ouders zijn? Ik zou dan liever een hond met een niet al te groot jachtinstinct willen, dus niet zoals jouw Shadow.
En waar ga je op zoek naar een pup? Wat zijn goede fokkers?
Oeiiii. Ga dan voor een herplaatser en niet voor een pup.
Mijn hond toonde zijn jachtinstinct pas vanaf 10 maanden en dat is inmiddels
extreem. Je hebt grote verschillen tussen show- en werklijn. Wat ga je met de hond doen?
Showlijn zit minder stevig in elkaar en de vacht is anders. Vaak hebben die honden wel minder drift op zowel werk- als jachtgebied. Maar het blijft echt wel gokken. Het is een raseigenschap en ze staan er echt om bekend, berucht zelfs, dus ik zou er gewoon echt vanuit blijven gaan dat je hoe dan ook een hond met (groot) jachtinstinct krijgt.
Als je dat niet wil moet je voor een ander ras gaan. Houd er ook rekening mee dat een koekje of fluitje ze geen ruk interesseert. Het zijn nou eenmaal zelfstandige honden dus 99% zal altijd voor het konijn ipv de baas kiezen. Bovendien hebben ze grootheidswaanzin dus jagen ze niet alleen op eenden en konijnen maar ook op schapen en koeien. Een dergelijke hond los klikken is een risico nemen. Wil je dat risico blijven nemen 12 jaar lang?
Bij herplaatsers vanaf 2 jaar oud kun je het grootste deel van hun karakter al daadwerkelijk zien. Jongere herplaatsers zegt niets. Mijn hond is nu 3 en nog steeds verandert zijn karakter met de dag. Ik hoop dat ik dit jaar toch niet meer voor verrassingen hoef te staan

Ik kies mijn gebieden heel zorgvuldig uit. Nu heb ik ook 2 andere honden waarvan 1 niet jaagt dus ga ik eerst met hen ergens lopen en bepaal ik dan pas of ik mijn Husky mee ga nemen en welke stukken hij wel of niet los kan. Op het strand kan hij goed los maar ik kan echt niet rustig naar de zee staren of lekker kletsen met iemand. Ik moet dan continue opletten of er geen ruiter opduikt want dan moet ik hem heel snel bij me roepen. Mijn hond luistert nu na 2 gehoorzaamheidscursussen eindelijk en we zijn vrij fanatiek met de clicker wat hij heel leuk blijkt te vinden. Maar de 2,5 jaar hiervoor kreeg ik hem echt niet op commando terug hoor

Ja, als ik geluk had.
Als ik wandel let ik continue op mijn omgeving: zie ik een weiland in de verte en kan ik niet zien wat erin staat? Hij gaat vast. Want stel dat er schapen staan weet ik niet of hij dan al op 100 meter afstand het in zijn neus krijgt. Hij springt over hekken heen hoger dan ik ben en hij bijt ook werkelijk direct dood. Ik vind het elke keer dat ik los knip een groot risico en de kans dat ik hierna ooit weer aan een dergelijke hond begin is erg klein.
Ik ben dol op hem, hoe we communiceren en hoe vreselijk lief en beschermend hij is, zijn zelfstandigheid waarin hij zichzelf zo goed kan redden en er toch zo vaak voor kiest zijn leuke bezigheden met mij te delen

Manu is mijn bijzondere vriendje en ik weet zeker dat ik nooit zo gek van een hond zal zijn als van hem. Maar deze maatschappij is gewoon te druk voor een hond als hij

Al die weilanden vol dieren, het is gewoon teveel.
Een vriendin van mij heeft ook een Husky en die jaagt overigens helemaal niet. Die loopt door de duinen en ziet de konijnen niet eens. Dus het kán wel, maar dat is echt wel de enige die ik ken en ik ken er een hoop inmiddels