Het grote gerbiltopic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Re: Het grote gerbiltopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 19:51

Hmm, Lays en Nibbit zijn aan het vechten zodra Nibbit bij het voerbakje probeert te komen als Lays daar ook al is. Ze is ook nog erg schuw, maar dat komt wel goed, dat vechten vind ik erger, geen idee wat ik daaraan kan doen, behalve voer verdelen over de kooi, wat ik al doe.

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 19:55

Oh ja, kan me voorstellen dat dat vervelend is. Is het echt vechten of misschien wat stoeien? Gaan ze echt rollebollend het hok door of is het meer even wegjagen? Van vechten weet ik vooral dat het foute boel is als de één de ander echt opjaagt in het hok. (En als je wondjes/bloed gaat zien, maar Nibbit is natuurlijk zwart.) Misschien contact opnemen met de fokker die ze gekoppeld heeft en vragen wat diegene zou doen? Dat schuwe gaat inderdaad vanzelf over als je elke dag eventjes je hand in het hok legt. Dan wennen ze daar vanzelf aan en dan wordt Nibbit vast wel wat minder schuw.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 19:58

Het is het ene moment enkel wegjagen, het andere moment rollen ze door het hok. Zodra ik het hok open doe en mijn hand erin leg, is Nibbit weg, ik heb vandaag een kwartier met mijn hand in dat hok gestaan, maar ze kwam niet naar boven, dus het heeft dan weinig zin :=

Ik heb verder geen idee of ze samen slapen of niet. Lays eet wel heel veel, wat ze is afgevallen toen Pringles dood ging, zit er nu weer aan. Ik denk in ieder geval dat Nibbit haar goed doet, hopelijk gaat het binnenkort beter.

Maleficent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 22:08

Beetje stil hier.. Ik heb alles geprobeerd ( zelf, fokkers, DA ) maar Browny laat zich niet koppelen :n Elke keer al het goed lijkt te gaan gaat ze knokken.. Ik ben bang dat m'n kleine meisje alleen zal moeten blijven. Ze is wel weer vrolijker aan het worden, word weer dikker. Maar ze laat zich echt niet aanraken laat staan oppakken.. Weet hier iemand nog iets?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 22:20

Oppakken lukt mij ook niet met Nibbit :n

Helaas is Lays 2 weken geleden overleden, op net 4-jarige leeftijd..
Vorige week is Nibbit naar de fokker gegaan en vrijdag kunnen we haar en haar nieuwe vriendinnetje Ezarja ophalen, foto's komen dan natuurlijk :)

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 22:35

Och jeetje, wat sneu. En je had ze net gekoppeld EskeGirl. Maar ben benieuwd naar de foto's. Wat voor kleur heeft Ezarja? Ook een pup?

@ Boempats: Ja, lastig. Ik deed elke keer mijn hand in het hok (1 a 2x per dag) evt. met wat lekkers en meer dan wachten kan je dan eigenlijk niet doen. Tot de dag komt dat ze wel op je hand gaat zitten. Als ik ze wel uit het hok wilde hebben en ze waren nog wat schuw dan liet ik ze in een wc-rol of kartonnen doosje klimmen. Gegarandeerd succes. :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 17:22

essy87 schreef:
Och jeetje, wat sneu. En je had ze net gekoppeld EskeGirl. Maar ben benieuwd naar de foto's. Wat voor kleur heeft Ezarja? Ook een pup?

@ Boempats: Ja, lastig. Ik deed elke keer mijn hand in het hok (1 a 2x per dag) evt. met wat lekkers en meer dan wachten kan je dan eigenlijk niet doen. Tot de dag komt dat ze wel op je hand gaat zitten. Als ik ze wel uit het hok wilde hebben en ze waren nog wat schuw dan liet ik ze in een wc-rol of kartonnen doosje klimmen. Gegarandeerd succes. :)

Ezarja is 1 jaar, de fokster probeert al een hele tijd om haar zwanger te krijgen, heeft al 2 mannen gehad, maar het lukt niet. Nu ze een jaar is is het niet meer verstandig om aan pups te beginnen, dus moest ze uit de fok. Was de beste en snelste manier om een vriendinnetje te krijgen voor Nibbit :)

Ezarja is een nootmuskaat, zal even een foto van de site van de fokker halen :)

Afbeelding

miekjuh3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 22:38

eerste zijn dood
Afbeelding

en deze heb ik nu
Afbeelding
Afbeelding

en hier nog een keer met z'n allen
Afbeelding

__Eva

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 21:54

Ik meld me! ( als dat mag :+ )

Ik heb 2 gerbils van 1,5 jaar oud. Minnie en Meow :o.
Het zijn echt schatjes! Dit zijn mijn eerste gerbils die ik heb, en ik heb ze al dik een jaar en kan nu al niet zonder ze ;) al houden ze me nogal wakker 's nachts :o
Ze zitten in een redelijk groot hok van glas, leven op een soort van karton snippers, omdat mijn familie heel allergie's is voor stof, en dit spul ( is onwijs duur ) maar stoft niet.

Foto's komen ;)

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 22:24

@Eva_toby: je hebt tegenwoordig ook chipsi. Dat gebruik ik zelf ook en er lopen hier in huis ook wat allergische mensen rond, maar ze hebben er geen last van. Chipsi is ontstoft en je ruikt het nauwelijks, het is niet zo duur. Ik gooi er altijd een heel pak in, dan hebben ze een lekkere laag om te graven en gangen te maken.

__Eva

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 22:29

Mmmm ik ga eens kijken ;) hier zit ook al zo'n 15 cm graaf spul in en is al gauw €22...

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 23:11

Zo'n heel pak geeft ook 10-15cm en dat kost maar een paar euro :) zelf doe ik er ook nog wat supa soft bij, maar dat is dan wel weer stoffig. Met alleen chipsi en hooi kan het ook prima.

Maleficent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 14:59

Hallo :)
Tijdje niet actief geweest want ik had het nogal druk ( krijg morgen een nieuwe pup, paar toetsweken ect ) Maar het gaat goed met Browny, ze is soms een beetje stil maar telkens als ik haar wil koppelen gaat het mis en ze lijkt zich ook niet te vervelen.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 16:58

Kan je haar niet ergens anders laten koppelen? Bij een fokker ofzo? Gerbils leven toch het liefst samen met een maatje.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 14:02

Ik heb ze door een fokker in de buurt laten koppelen, dat koste wel geld, maar het is wel goed gelukt.
Misschien kan je dat doen?

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 20:30

Hoooi, mag ik me hier melden samen met mijn 2 lieve gerbiltjes??
-Ik :P
- Jerry, man, homo (vriendje van Pikachu), zwart, kan totaal niet springen :')
- Pikachu, man, homo (vriendje van jerry), wit +beige/geel, kan supergoed springen! :j
Jaja, ik heb 2 homo-gerbils :')
Ze doen héle vreemde dingen met elkaar _O-
En ze/ik doe dus aan gerbil-jumping, jerry kan het niet en pikachu heel goed.
Ik zal binnenkort even foto's plaatsen, als ik hier mag blijven tenminste :+
Groetjes EVy :P

Maleficent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 12:27

EllaBellaah schreef:
Kan je haar niet ergens anders laten koppelen? Bij een fokker ofzo? Gerbils leven toch het liefst samen met een maatje.

Even teruglezen :) heb d'r al bij een fokker in de buurt gehad en ze bleef aanvallen :(

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 15:34

That sucks. :(
Miss is ze een feministe :+

__Eva

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 20:50

Even een "update":

Minnie ( de zwarte ) heeft al een maand ofzo ontstoken ogen... Ze lijkt er niet erg veel last van te hebben, maar toch even naar de DA gegaan. Oogdruppeltjes mee gekregen, een week lang 4 x per dag 1 druppel per oog. Braaf gedaan 1,5 week ( zagen na een week nog niet het optimale verschil ). maar het gaat maar niet weg.. En om nou weer naar de DA te gaan... dat was zo een stress... Iemand nog tips? Ik vermoed dat het door de nieuwe bodembedekking komt... Toch maar eens kijken voor iets anders dan maar ... Met Meow ( de licht bruine ) gaat het verder prima :)
Ze hebben echt niets te kort ( denk ik.. ) maar toch blijven ze 's nachts heel irritant in zo een hoekje graven... Ik geef de moed op... Iemand tips?
Ze hebben:
- een zandbakje, elke dag word het gezeeft ( zijn zindelijk )
- elke avond krijgen ze 1 of 1 wc rollen, keuken rollen
- bijna 20 cm graaf mogelijkheid
- een wieltje om in de rennen
- voer, elke dag vers
- water, ook vers
- een (knaag) huisje
Ik word echt helemaal gek van het geluid als ze zo graven... -O- Ze staan op mijn slaapkamer... Wieltje gaat er 's nachts wel uit. Ze kunnen nergens anders in huis staan helaas..

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 20:55

Dat hoekgraven ken ik, om GEK van te worden :):)
En haha, ik wist niet dat álle gerbils het zo leuk vonden om van alles (en dan vooral keukenrollen) kapot te knagen, ik d8 die van ons zijn gewoon 8)7
Wat was je oude en wat is je nieuwe bodembedekking?
Als ze lange nagels hebben kunnen ze ook wel eens per ongeluk hun oogje raken.
Wij hebben zelf een soort loopbal, dan kunnen ze door de kamer rennen :P
Daar kunnen ze lekker veel energie in kwijt :j
Wij hebben ook een soort ren van ijzer, daarin doe ik met ze aan gerbil-jumping :+
Gerbils kunnen van nature al heel goed springen, e ook hier kunnen ze weer lekker veel energie in kwijt :)
Zijn dit goede tips?
Als je nog meer wilt stuur maar een pb ;)

__Eva

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 21:04

Dankje voor het antwoord (:

Ze komen 3 x per week in de ren. We hebben qua bodembedekking alles bijna al geprobeerd. Volgens mij was het eerst zaagsel, daarna een mengsel van hooi en zaagsel en we hadden ook nog een soort katoen bolletjes, want dat stofte niet. Daar konden ze lekker in graven en mijn moeder kon normaal leven zonder dat ze helemaal allergie's werd (:.. Alleen dat moest natuurlijk weer van de markt af, en was nergens meer te krijgen :( de "vervanger" daarvoor is dit spul wat we nu hebben. Het stoft niet maar sinds dat ik dat spul erin heb zitten heeft ze die oogjes.. De ander heeft hier geen last van.
Die loopbal hebben we, ( voor mijn hamster ) maar mijn Gerrie's kunnen er denk ik niet helemaal tegen... Meow kreeg een soort van "aanval" en deed alsof ze dood was... -O- en Minnie ging toen als een gek tegen de bank aan rennen met dat ding, met als gevolg dat de bol stopte en zij een koprol in de bal maakte... Geen succes dus :') nee je bent niet de enige, deze kunnen binnen 3,75 min. Een wc rol verslinden, nieuw record :)
Ik zal ze nu in de ren zetten, en wat van die mini sprongetjes, dan gaan we ook even gerbil jumpen (:

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 21:08

Is heel leuk :P
Mijne (nouja, pikachu dan, jerry niet :') ) kunnen ong 20 cm hoog en 10 cm breeed springen :))
Maar je moet het wel gewoon rustig opbouwen hoor, beginnen met ''balkjes'' en dan een kruisje, net zoals bije en paard :D
PAS OP: de gerbils kunnen ook aan de balken gaan knagen :')
Je kan ze maken van eetstokjes, die balken, en dan staanders van ijsstojjes of iets van karton ofzo.
Er zitten in mijn ren een soort spijlen als hek, dus daar kun ik de ''balkjes'' altijd tussen leggen :)

__Eva

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 21:13

Oke bedankt voor de tips (: ik heb nog wel van die balkjes die je bij die kleine paardjes ( hoe heten die nou, sleich ofzo..? ) gebruikte, dus die gebruik ik wel :) geef jij ze ook een snoepje ofzo ?

Ik laat weten als het gelukt / gefaald is ;)

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 21:16

Die van mij nemen sowiezo al niet veel voedsel uit de hand aan, en in de ren ook bijna niet.
Alleen zonnebloempitten :+ maar daar hebben ze na 5 ptten ook alweer genoeg van :D
bij mij mogen ze als ze het parcourtje een keer gesprongen hebben even knagen aan een closetrol :D
Vinden ze geweldig, gaan ze het helemaal verscheuren enzo :')
Maar die van jou beginnen net, dus een parcourtje zou nog niet lukken :P
Maar een geweldig geheugen hebben ze niet, dus gewoon gelijk even laten knagen als ze over de sprong zijn :j
Of als ze liever eten hebben: een pitje per 1 of 2 sprongetjes :j

Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 13:54

ik ga misschien binnen 5 weken een gerbil kopen :) maar nu nog een goed hok zoeken dat niet te duur is en liefst met 2 platformen,
want het hok van mijn hamster is van plastic en tralies dus ja ... en dan wil ik natuurlijk aan gerbil jumping gaan doen dus weet iemand waar je goedkope schleich hindernisjes kan kopen?