Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Galaika

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 09:38

Hier is 1 van mijn kuikens niet zo lekker.. zit de hele dag bol. Zit echt in dilemma met wat ik moet doen. Snel de 2 kuikens koppelen met de volwassen kippen zodat als dat kuiken sterft ze al gekoppeld zijn of wachten tot ze toch wat ouder zijn. Ze zijn nu 3,5 maand.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 09:47

haike schreef:
Echt nog weinig verstand van kippen dus lees wel mee, maar kan nog geen tips geven.

Wel een vraag, we hebben nu een aanloopkip en sinds week kuikentje erbij. Nu is de aanloopkip behoorlijk bang voor mensen, maar nu lekker aan het scharrelen is buiten, raakt ze al niet meer in paniek als ik ook maar in de buurt kom, dus vertrouwen lijkt te groeien en met brokjes en broccoli kan ik haar een beetje lokken. Nu hebben vriend en ik een onenigheidje, ik wil gewoon met rust langzaamaan het vertrouwen winnen, hij wil het liefst de kip elke dag even oppakken/vasthouden en zo leren dat wij niet eng zijn. Wat is het beste?
Met oppakken geef je haar juist een reden om bang voor je te zijn. Kippen zijn imo geen knuffeldieren en houden er niet van opgepakt te worden(uitzonderingen daargelaten).
Ik zou het op jou manier doen. Ze zal je heus leren te vertrouwen als ze eenmaal door heeft waar het eten vandaan komt maar ga er niet vanuit dat ze super tam zal worden. Sommige kippen worden dat gewoon niet. Ik heb 13 kippen, sommige kan ik zo oppakken en aaien en andere willen niet eens uit mijn hand eten(wel van de grond onder mijn hand :+ ) en ik ga met ze allemaal hetzelfde om maar dat is juist zo leuk aan kippen al die verschillende karakters :D

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 10:22

Idd wat Van zegt, de meeste kippen worden niet graag opgebeurd, geen knuffel dieren.
Onze kipjes zijn aardig tam, ze springen zelf op onze hand of been en laten zich aaien, naar als ik ze echt zelf oppak vinden ze dat eigenlijk helemaal niet zo tof.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 11:27

Galaika schreef:
Hier is 1 van mijn kuikens niet zo lekker.. zit de hele dag bol. Zit echt in dilemma met wat ik moet doen. Snel de 2 kuikens koppelen met de volwassen kippen zodat als dat kuiken sterft ze al gekoppeld zijn of wachten tot ze toch wat ouder zijn. Ze zijn nu 3,5 maand.

Hoe is de ontlasting en eet het kuikentje nog? Die van mij deed dat ook en bleek coccidiose te hebben, na5 dagen met medicijnen was er niks meer aan de hand.

Galaika

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 11:34

Veriye schreef:
Galaika schreef:

Hoe is de ontlasting en eet het kuikentje nog? Die van mij deed dat ook en bleek coccidiose te hebben, na5 dagen met medicijnen was er niks meer aan de hand.

Ontlasting is gewoon goed. Eten ook. Ik dacht daar ook eerst aan maar ik weet het eigenlijk niet echt. Ik heb al zoveel pech gehad met kippen, hoop echt dat ze erdoor komt. Ben wel al gestart met ei bijvoeren zodat ze veel vitaminen binnenkrijgt.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 11:46

Ontlasting hoeft niet altijd opvallend te zijn bij coccidiose. Die van mij zat ook gewoon bol, maar was gek op eten, en liep ook nog met de rest te scharrelen, alleen deed ze vaker pauzes houden en zat dan inderdaad bol. Ben er toch mee naar de DA geweest (zijn ons eerste kippetjes, daarom ben ik nog was onzeker en laat het liever nakijken).

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 11:51

Wat voor medicijnen geven jullie bij coccidiose? En waar haal je die? Ik verdenk 1 van mijn hennen ervan namelijk. Ze heeft dunnere ontlasting en zit niet lekker in haar vel. Ik heb recent ontwormd, het hok behandeld tegen luizen (uit voorzorg) en op dit moment vitaminedruppels in het water maar ze knapt niet hard op.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 11:55

ik heb Baycox en krijg dit van mijn dierenarts

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 12:54

oke dank je. Is er niet een middeltje van de welkoop of jumper of iets in die geest hiervoor?

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 12:58

Volgen mij zin er wel middeltjes te bestellen, maar volgens mijn DA werken die niet. Zijn meer in de mum van vitamine etc.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 13:01

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 13:06

Murosch schreef:
Dus dit zou bijvoorbeeld niks doen? https://www.junai.nl/finendo-cox-worm-5 ... svEALw_wcB

Dat hebben ze liggen volgens mij namelijk..

Ik zou het niet weten. Te ondersteuning misschien wel goed maar of het tegen de parasieten helpt, geen idee. Er zijn ook parasieten die onder coccidiose vallen die wel dodlijk kunnen zijn en of zoiets dan helpt :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 13:16

Beterschap galaika, hopelijk valt het mee!

En bedankt voor de tips! Kip hoeft ook niet op schoot te komen ed, naar vind wel fijn als niet elke keer als mensen ziet, in paniek gaat. Dat nu echt al wel veel beter dus ga lekker door met vertrouwen winnen. Merk kuiken al wel veel stoerder is en sneller in de buurt durft te komen.
Komende weken gaan Wyandotte eieren in de broedmachine bij de buren, hopelijk heb ik dan daarna een leuk groepje dieren.

Straks hok eens verven/witkalk zetten. Komend weekend hok verder maken, gaan oude kast ombouwen. Nu zitten ze nog een een hondenhok omdat ze daar nu eenmaal was gaan zitten zelf

Galaika

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 15:02

Oh ja, van tam maken heb ik 1 tip: voeren uit de hand. Ik heb een ras dat zowat tam uit het ei komt dus vanaf dat ik ze 1 keer wat gegeven heb, komen ze vanaf ze mij zien of de achterdeur open horen gaan.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 16:28

Ik geef zo al werd gezegd levende of gedroogde meelwormen, worden ze heel blij van en werkt super om ze aan je handen en nabijheid te laten wennen. Snap dat ze niet op schoot hoeft maar met dagelijks oppakken maak je ze eerder schuwer

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 20:19

Ik geef onze kippen nu oregano olie door het water, schijnt echt goed te werken voor de weerstand

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 23:42

Ik gebruik appelazijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 09:20

Galaika, hoe gaat het nu?

Wat een heerlijk weer.. kipjes mochten lekker naar buiten gister. Alleen wel erbij blijven ivm de buizerds..
Afbeelding

Galaika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 12:33

Wauw, je kippen kunnen lekker scharrelen daar, idinn!

Lief dat je het vraagt. Het gaat wel goed denk ik. Ene moment zit ze bol maar als ze buiten loopt lijkt het allemaal weer goed. Ik kijk het even aan, misschien heeft ze last van de warmte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 22:21

Bedankt voor de tips!!

Galaika fijn dat het beter lijkt te gaan!

Idinn wat een heerlijke plek hebben ze zo om scharrelen!

Hier staat het hok, ben er wel blij mee. Binnenkant volledig gedaan met witkalk maar dat geeft echt flink af, had al een compleet witte kip net..... Ze zitten nu alleen nog beneden, boven houden we nog even dicht voor ze, kan het kuikentje sowieso nog niet komen verwacht ik.
Afbeelding

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 10:32

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 12:27

Dank je. Ik heb dat gekocht en geef het nu 5 dagen achtereen. Dat zou curratief moeten werken dus we gaan het zien. Ik vond haar vandaag wel iets fitter ogen, ze heeft iets meer kleur in haar gezicht ook.

Galaika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 08:15

Ik heb de kuikens een paar dagen binnen gehouden en nu lijkt ze weer helemaal goed te zijn. Gisteren weer een paar uurtjes buiten geweest, gaat goed.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 11:47

Fout geplaatst

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 21:31

Haike, ja ze vermaken zich er prima!

Galaika, fijn dat het weer beter gaat.

Het is weer warmer... dus hallo bloedluis! Nesthokjes ingesmeerd met kalk en gesprayt met finecto. Morgen nog even vaseline halen en op uiteinde zitstokken smeren. En extra kalk. Het beperkt zich nu nog enkel tot de nesthokken, rest van het hok kon ik niks ontdekken. En anders volgend weekend de brander er even door halen..

Verder weer 20 nieuwe legkippen onder ons woonkamerraam van huisbaas. De eerste dag durfde ze niet buiten. Vandaag wel. Zijn er 2 die proberen op stok te gaan in de boom. Heb ze naar binnen gezet. Slapen doen we binnen, niet in de boom. Zeker niet als het keihard regent :roll: