Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 10:56

Arashah schreef:
wat een leuke beestjes!

je kunt ze vertellen als dat gaat helpen, dat ratten schoner zijn dan een kat ;) Ratten wassen zich veel vaker dan een kat en ze zijn echt wel slimmer als een hond. je kunt ze leuke truckjes bijbrengen :)

En het leuke is een rat leert jou ook wat bij :') zonder gekkigheid, zodra de koelkast hier open en dicht gaat hangt de hele Familie aan de tralies. ik ben nog zo dom geweest om daarop te reageren :') nu zijn het verwende ratten Monsters _O-

Voordeel eraan is dat wanneer ik met de pak nom noms (lekkers) schud, allen naar de kooi rennen en braaf op mij wachten totdat ik wat geef :')

Dat zijn ook hele goeie om ze te vertellen, ja! Ze hebben zich er nu bij neergelegd, ik begon gisteravond over het kopen van kattenspeeltjes voor ze en toen konden ze erover meepraten ipv zeggen dat ze weg moeten :+
Moeders zei ook al dat we op de kat moeten letten dat die er niet mee gaat klooien, dus volgens mij zit het wel goed :D

Wat grappig hoe jouw ratten reageren op eten enz, klinkt iets te bekend- mijn hond en kat zijn precies hetzelfde _O-
Zodra de koelkast opengaat...

Lynnepinny, bij mijn ouders is het altijd vooral geweest omdat beestjes duur zijn en ze daar niet voor wilden betalen, maar nu hebben mijn broer en ik alles braaf zelf gekocht dus dan krijgen we eigenlijk alleen ‘geldverspilling’ naar onze koppen gegooid :')

Wat heftig, Arashah! Ik hoop dat het goed gaat, ik duim voor je! Het klinkt wel alsof je Bo een vechtertje is, ik heb goede hoop. Wanneer is de operatie? Update je zodra je iets weet? :(:)

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 11:03

de operatie gaat maandag of dinsdag plaatsvinden, ik kon vrijdag ook al komen Maar dan heb ik een afspraak staan en moet werken. daarom dat ik maandag of dinsdag vrij vraag en dan de dierenarts daarover nog bel.

ik weet niet precies of het nu gasnarkose is of medicijnen, Maar zij had het over medicijnen waarbij een rat direkt weer wakker wordt nadat ze het stop had gezet. zij had het erover dat dit het beste is voor een rat, in ieder geval dat een rat weer snel wakker wordt.
kann goed zijn dat ze juist de gasnarkose bedoelt, aangezien ze dat natuurlijk ook bij dieren doen.

Ik ben blij met jou goede ervaringen! dat maakt mij weer Hoop voor volgende week.

Ik laat jullie zeker weten wanneer het is en hoe het gegaan is. Bo is inderdaad een vechtertje, ze laat zich niet snel op haar kop zitten. wanneer ze er niet mee eens is als ik haar weer uit de plantenbak moet vissen dan bromt en piept ze :') ze is gewoon een lekkere kreng :') <3

Edit toevoeging: ik ben blij dat jou ouder weer rustig zijn XD ratjes zijn wel leuk XD

Daphx93

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 12:24

Hier zijn alle 4 de ratten gecastreerd met injectie anesthesie. Alle 4 zijn goed gegaan. Ik ben van mening dat een gezonde rat dat ook makkelijk moet kunnen. Wel hebben wij gas tot beschikking mocht die niet goed willen slapen.

Iig heel veel succes met de operatie!

Stirrup

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 15:10

Hier ook goede ervaringen met opereren, ook onder gasnarcose. :j Het hangt inderdaad heel erg af van hoe fit je ratje is, maar met een normaal tot goede gezondheid gaat het meestal goed. Met gasnarcose zijn ze inderdaad gauw weer zichzelf! :j De nazorg kan wel frustrerend zijn, soms gaan ze aan de wond zitten namelijk. En een geïmproviseerd truitje (lees: een afgeknipte sok) hebben ze zo uit. :+ Medicatie geven gaat hier wel altijd makkelijk. Doe het meestal door een babyhapje o.i.d.

In ieder geval heel veel succes! Ik ga duimen!

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 22:57

Injectie Anesthesie? wat is dat precies?

Heel erg bedankt iedereen voor jullie ervaringen, dat maakt mij wel Meer gerust! Op dit Moment is Bo fit, Maar ze is wel nog niet lang geleden flink ziek geweest.. voor mij is het nu afwachten of het goed gaat of dat het foute Boel zal zijn.

Het gaat maandag ochtend gebeuren, ik heb dan vrij gekregen van werk en moet morgens om 8 uur ongeveer daar zijn.
Ik geef Bo samen met haar zusje Nova aan de dierenarts, Bo mag zodra ze geopereerd is weer gezellig bij Nova.
Ik neem juist iedere keer Nova mee omdat zij juist de relaxte is van alle meiden hier thuis, het maakt haar niet uit waar ik haar mee naar toe neem. zolang ze ik haar kattenmand kann slapen vind ze alles prima :') Ik heb zelfs als vervoermand 1 voor katten, ze kunnen er zo door heen knagen Maar ze zien het als HUN huisje en laten dat hele ding heel. :') Dat ding heb ik ook altijd op de bank staan, ze gaan er allemaal vrijwillig erin zitten en hun uitgebreid wassen :') <3

Hoe doen jullie dat na de operatie? ik bedoel met de kooi, Verder verzorging, waar moet ik op letten?

Oh wat ben ik blij met bokt en haar ervaringen <3 *\o/* Heel erg bedankt iedereen *\o/*

Stirrup

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 23:33

Het blijft altijd spannend, maar het komt vast goed!

Ik zet het geopereerde ratje de eerste dagen (ga maar uit van een week) wel apart, ben bang dat anders de anderen aan de hechtingen gaan zitten. Ik doe ze dan in een lage kooi (ik heb bijv. een ferplast mary), dat beperkt het klimmen (en evt. vallen) zodat de wond meer rust krijgt. Het alleen zitten heeft ook weer voordelen met medicatie geven, ik heb tot nu toe geen ratjes gehad die medicatie vanuit de spuitjes namen, dus doe het in een papje of babyhapje, waar op deze manier de anderen dan ook niet van kunnen snoepen. :P

Dat zijn denk ik wel alle tips die ik heb, zullen meerdere manieren zijn maar zo vind ik het het fijnst. :j En natuurlijk er goed op letten dat ze van de wond/hechtingen afblijft.. Al is dat vaak lastig. :')

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 07:04

Ik heb ze juist zodra het weer kan in de groep, zodat ze weer soortgenootjes om zich heen hebben. Voor de medicatie even apart anders eet iedereen het op :+ Als ze nog niet gelijk in de groep konden, dan had ik wel altijd 1 soortgenootje bij de patiënt. Ik denk dat je zelf even moet kijken wat goed gaat.

Wat betreft de kooi deed ik de eerste dagen sowieso iets van fleece als bodembedekking, ik heb Greenmile en dat kan best gaan prikken in de wond zeg maar en dat lijkt me niet handig :P

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 09:34

Wist niet dat ze nog hechtingen gebruikte bij mannetjes? Bih katten en honden leggen ze vaak gewoon een knoopje in de zaadleiders en klaar.. dat is wat ik letterlijk een keer gezien heb.
Gasnarcose zou genoeg moeten zijn, het is zo'n simpele korte ingreep.

Stirrup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 13:50

Het gaat om een tumor toch?

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 16:12

Oja jeetje wat dom :+ ik was net wakker haha

Stirrup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 16:25

Hahaha, dacht al 'huh??' :P

Daphx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 22:29

Alsnog word er bij mannelijke ratten hechtingen gelegd of vastgelijmd :)
Katten laten ze open, honden hechten ze ook dicht!

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 09:55

Bo is nu bij de dierenarts, wanneer alles goed gaat kann ik haar vanmiddag weer ophalen. Ze heeft nog een Tumor bij haar geslachtsdelen… ;( -O- een betere plek kann de Tumor niet vinden of wel?.. grrrr… Maar die laten de dierenarts en ik zitten, is nog niet zo groot en op een erg moeilijke plaats.. dierenarts heeft gezegd dat deze heel moeilijk wordt met verwijderen.

de Tumor tussen haar voorbeentjes is voor haar erg makkelijk en snel weg te halen, Bo krijgt een Gasnarcose.

waarom niet gelijk beide weghalen? nou, dierenarts en ik vragen ons beide af of Bo dat wel gaat trekken.
Ik ben blij dat voor weg gehaalt kann worden, dan kann mijn Bo weer lekker klimmen *\o/*

hebben jullie ervaring met ratten die een Tumor bij hun geslachtsdelen heeft? Bo ziet zo langzaam uit alsof ze een mannetje is. Ben wel blij dat deze Tumor erg langzaam groeit.
Ik moet er nu op gaat letten wegen plassen en ontlasting, gelukkig doet ze dat alles heel goed.

Wat raden jullie mij aan?
Omdat Bo nog zo fit is durf ik deze operatie met de grote Tumor aan, Maar eigenlijk will ik met Bo niet Meer teveel dokteren. geeft teveel onnodige stress. en voordurend opereren laten will ik ook niet, ze is al wat ouder (word begin jan. 2 jaar, ok.. eigenlijk is dat nog niet zo oud..) en ik weet niet of ze dat wel trekt.

Echt verschrikkelijk om in zorgen te zitten.. Ik vertrouw op mijn dierenarts Maar ik ben ook erg blij met jullie ervaringen, dat geeft mij ook weer wat rust.

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 11:40

Arashah schreef:
Bo is nu bij de dierenarts, wanneer alles goed gaat kann ik haar vanmiddag weer ophalen. Ze heeft nog een Tumor bij haar geslachtsdelen… ;( -O- een betere plek kann de Tumor niet vinden of wel?.. grrrr… Maar die laten de dierenarts en ik zitten, is nog niet zo groot en op een erg moeilijke plaats.. dierenarts heeft gezegd dat deze heel moeilijk wordt met verwijderen.

de Tumor tussen haar voorbeentjes is voor haar erg makkelijk en snel weg te halen, Bo krijgt een Gasnarcose.

waarom niet gelijk beide weghalen? nou, dierenarts en ik vragen ons beide af of Bo dat wel gaat trekken.
Ik ben blij dat voor weg gehaalt kann worden, dan kann mijn Bo weer lekker klimmen *\o/*

hebben jullie ervaring met ratten die een Tumor bij hun geslachtsdelen heeft? Bo ziet zo langzaam uit alsof ze een mannetje is. Ben wel blij dat deze Tumor erg langzaam groeit.
Ik moet er nu op gaat letten wegen plassen en ontlasting, gelukkig doet ze dat alles heel goed.

Wat raden jullie mij aan?
Omdat Bo nog zo fit is durf ik deze operatie met de grote Tumor aan, Maar eigenlijk will ik met Bo niet Meer teveel dokteren. geeft teveel onnodige stress. en voordurend opereren laten will ik ook niet, ze is al wat ouder (word begin jan. 2 jaar, ok.. eigenlijk is dat nog niet zo oud..) en ik weet niet of ze dat wel trekt.

Echt verschrikkelijk om in zorgen te zitten.. Ik vertrouw op mijn dierenarts Maar ik ben ook erg blij met jullie ervaringen, dat geeft mij ook weer wat rust.

Hopelijk gaat de operatie goed! Ik heb bij 2 van mijn ratten een tumor op hun kontje weggehaald. Helaas is mijn ervaring dat deze tumor wel terugkomt. Beide ratten meerdere keren daar laten opereren maar beide helaas uiteindelijk in moeten laten slapen omdat er weer een tumor terugkwam en ik bang was dat die in de weg zou zitten voor plassen en poepen. Helaas heb ik dus enkel negatieve ervaringen met tumors aan de achterkant.

Stirrup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 11:41

Spannend! Heb je al nieuws? De duimen draaien hier voor Bo!
Een tumor op bij het geslachtsdeel heb ik zelf geen ervaring mee, maar lijkt me een erg nare plek.. Inderdaad goed in de gaten houden of ze haar behoefte kan blijven doen..

Heb zaterdag Qricket dood aangetroffen in de kooi.. -O- Eigenlijk niet echt zien aankomen. Hij was wel al op leeftijd, maar zijn broertje heeft bijvoorbeeld moeite met op gewicht blijven en krijgt een lamme achterhand, Qricket had dit nog niet dus had verwacht dat hij de 2,5 wel probleemloos zou passeren..

Broertje Qrowly heeft nu gezelschap van Chong, dat is de meest sociale van de drie 'opvangertjes', maar heb het idee dat nu zijn broertje er niet meer is het bij hem nog sneller gaat. Ga even aanzien wat hij doet en blijf bijvoeren, maar kan zijn dat ik hem deze week in laat slapen. -O-

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 11:41

Ik heb ook ratten gehad met tumor op die plek.
Met overleg met de DA deze niet weg laten halen. Wanneer ze naar mijn mening niet meer rat-waardig konden leven heb ik ze laten inslapen. Bij mij hield dat op op het punt dat ze zich te veel lieten vallen met klimmen en dat het klimmen te moeizaam ging, ondanks dat behoefte wel bleef.
Als de klimbehoefte er van nature al niet was liet ik het afhangen of ik afwijkend gedrag vond bij dat ratje.

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 12:46

Sterkte stirrup!!

Dank jullie wel voor jullie ervaringen! Doet mij goed!

Ik heb nog geen nieuws, ik kan haar tussen 14 en 15 uur ophalen. Dierenarts heeft maar niet gebeld, dat is een goed teken.

Daarom is Bo ook onder het mes, ze kon door haar tumor niet meer klimmen.. maar nu het weg is kan ze weer haar gang gaan.

Ik houd haar zeker in de gaten of ze nog goed haar behoefte kan doen, wanneer dit niet het val is dan is het denk ik wel einde. Of tumor laat zich daar goed weghalen, dan kan ik er nog over nadenken.
Maar voor mij is het belangrijkte dat Bo nu snel weer fit wordt, ik hoop dat ze haar operatie goed doorkomt incl. De volgende paar dagen.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 13:25

Sterkte met de verliezen en de ziekenboeg :(:)

Mijn meisjes zijn duidelijk helemaal klaar met het warme weer. Ze hebben nu een natte handdoek in de kooi en ze krijgen ijsblokjes. Ik heb zo met ze te doen..

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 16:29

Die van mij zijn er ook helemaal klaar mee.. heb al ijsflessen voor ventilator..

Bo en nova zijn weer thuis, Bo ligt zielig in haar plastic huisje.
Ze staat bij mij op de bank met kleine kooi, ik laat haar lekker alleen totdat ze zich beter voelt. Ze slaapt nu mooi.

Ik heb de tumor gezien, wat een groot ding.... -O- het zag eruit als plat gedrukte herzens.

Ze was er goed klaar mee,heeft ze ook laten merken.
Wat hou ik zo van mijn kleine kreng, ze laat wel weten wat ze niet wil :)

Het is gelukkig alles goed gegaan, maar ze is duidelijk te zien gesloopt..

Afbeelding

Edit: toevoeging

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 16:49

Beterschap voor Bo :*

Waar halen jullie vrolijk gekleurde sputniks vandaan? Ik zie alleen maar dezelfde online -O-

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 16:54

Dankje wel!

Ik heb ze bij zooplus besteld, wel op duitse omdat ik niet in Nl woon.

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 17:08

Beterschap voor Bo! Ik ben blij dat de operatie goed is gegaan

Sterkte Stirrup! Wat ontzettend jammer. Ik hoop voor je dat Qrowly er weer bovenop komt en nog even mee mag gaan :(:)

Stirrup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 20:49

Arashah schreef:
Het is gelukkig alles goed gegaan, maar ze is duidelijk te zien gesloopt..

Aw, is ook niet niks zo'n ingreep, beterschap! :*

Dankjulliewel allemaal! Chong deed toch weer dominant tegen Qrowly.. |o Qrowly was altijd de alfa binnen de groep, maar sinds hij wat begon af te takelen was er steeds onrust tussen hem en de drie opvangertjes. Had gehoopt dat Chong in zijn uppie wel normaal zou doen, maar helaas.. Ga nog proberen of het met Gremlin wel lukt, want die was wel altijd dikke maatjes met Qricket.

Meeko gaat hem sowieso niet worden want dat is de grote boosdoener wat dit betreft, is zelf een heel onzeker ratje en zat toen ik ze allemaal nog samen had constant achter Qrowly aan. :\

Zou het ook wat sneu vinden als Qrowly zijn laatste dagen/weken alleen komt te zitten, maarja al die stress door die jonge mannen is ook niks natuurlijk.

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 14:20

Ben vandaag in pause even kort naar huis geweest om naar de meiden te kijken, gaat harstikke goed :D wond ziet goed uit, ze zit er weinig tot niet aan.

Ik heb net de grote kooi schoon gemaakt, Bo en Nova had ik in hun kleine kooi gehad vannacht. Ik had ze vrij rond lopen en ze zijn direkt naar de grote kooi gegaan, deur stond open. Ik heb ze hun gang laten gaan, Dorete direkt alle twee gewassen. En nu slapen ze allen tevreden.
Ik houd wel in de gaten hoe het gaat, wanneer het gemiep wordt laat ik bo en nova vannacht ook even apart.
Maar de groep is gelukkig heel hecht met elkaar, je merkt direkt wanneer iemand er niet is.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 19:54

Ellie heeft een mamatumor. Vrijdag wordt ze geopereerd en als alles goed gaat kunnen we haar zaterdag weer ophalen. Ik kom dus gezellig in de ziekenboeg erbij -O-