Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DinkyOmie

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 11:48

maandagavond gaan we 3 kipjes halen.
Het worden 3 Orpingtons en ze zijn nu ongeveer 12 weken oud.

Het weekend ga ik het hok in orde maken. Hebben jullie nog tips.
Wat kan ik het best onderin het kippenhok leggen? zand of houtkrullen ofzo? (het is een hok op poten met aan 2 kanten een legnest. in het midden is een grote la om gemakkelijk schoon te maken)
En wat leg ik het best in de legnesten?
moet ik ze een nachtje opsluiten als we ze gehaald hebben? We gaan ze maandagavond halen, na 20.00 uur.
is het beter om eerst een stukje ren af te zetten? Of meteen in de hele ren laten lopen?
Ik ben maar bang dat ze over mijn omheining vliegen (90cm) maar dat zal toch niet??

Tips zijn welkom :)

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 11:51

Ik heb vlas als bodembedekking, dat is makkelijk schoonmaken. Ik zou ze persoonlijk even minstens 24 uur in het nachthok houden, zodat ze weten dat dat hun plek is.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 11:55

Onze chickies hebben ook vlas als bodem van hun hok. Ik wil daar nog diatomeeenaarde doorheen gaan mengen. In de ren ligt gewoon zwart zand. De nesten zijn gevuld met hooi en tabaksstelen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 11:57

Ze waren gelukkig weer oke na het bezoek van de zwerfkat aan hun hok := Als ze nu na het scharrelen terug binnen moeten, zijn ze wel ff wat waakzamer.

Ik heb de legnesten weggehaald afgelopen donderdag en ze zijn nu gelukkig broedsaf! Zal eens zien wat er gebeurd als ik hun niet-favoriet legnest terugzet, want ze moeten mettertijd ook wel weer hun eitjes kwijt natuurlijk.

DinkyOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 08:12

Matheno schreef:
Ik heb vlas als bodembedekking, dat is makkelijk schoonmaken. Ik zou ze persoonlijk even minstens 24 uur in het nachthok houden, zodat ze weten dat dat hun plek is.

24 uur ja? is dat niet zielig? Het hok is maar ongeveer 1 m2 en dan met aan elke kant nog 2 legnesten.

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 10:56

.
Laatst bijgewerkt door JustMeKV op 04-09-24 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 10:57

DinkyOmie schreef:
Matheno schreef:

24 uur ja? is dat niet zielig? Het hok is maar ongeveer 1 m2 en dan met aan elke kant nog 2 legnesten.

Hm, in dat geval.. Je ren is afsluitbaar he? Rond 20:00 is het bijna stoktijd, dus dan zou ik ze in het nachthok zetten en s'ochtends lekker laten scharrelen. Waarschijnlijk zijn ze nog zo beduusd dat ze niet zomaar brutaal over je omheining springen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 20:03

Inderdaad voor de eerste nacht in het hok laten en de volgende ochtend kunnen ze de ren verkennen.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 09:44

Stuur je even foto's vanavond van je nieuwe kipjes? *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 13:17

Je zou ze evt kunnen kortwieken aan 1 vleugel.. mocht je echt bang zijn dat ze anders snel je omheining over gaan.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 13:31

Omheining van 90cm? :=
Ik zou ze kortwieken inderdaad

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 17:58

90 cm vinden mijn kipjes geen omheining ;)

Er is weer een ei gelegd *\o/* Werd tijd ook. Dure eieren dit :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 18:02

Mijn eerste kippen wel.. maar dat waren plofkipjes :')

Hier nog maar 2 broedse dametjes.. ze hadden fanatiek 9 eieren onder zich verzameld. En het zijn echt mini kipjes..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 18:30

Wij hebben ondertussen 1 kuiken onder onze kip, komende week gaan er hopelijk nog wat Wyandotte kriel eieren in de broedmachine bij onze buurjongen zodat we er straks wat meer hebben.

Ook kunnen we woensdag een oude kast ophalen, deze willen we zelf ombouwen tot kippenhok, jullie nog tips waar we aan moeten denken?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 19:26

We hehben nogal wat (rauwe) zeekraal over. Mogen de kipjes dat eten?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 21:21

Mijn kippen (orpington, Cochins, zijdehoen en Padua) blijven allemaal achter 80 cm.
Ik heb brave kippen

DinkyOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 08:19

Gisteravond onze kipjes gaan halen. De vuil-witte is 15 weken en de zwarte en de grijze zijn 12 weken.
Ik heb ze gister voor ik naar bed ging in hun hokje opgesloten, en vanmorgen weer los gelaten.
Ik heb nu nog even een stukje afgezet, apart van de konijnen.
Vanaf wanneer zou ik ze in de hele ren kunne laten? Moet ik ze 's nachts blijven opsluiten of is dat niet nodig?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 09:24

Ik zou ze gewoon direct de hele ren geven :Y)
Snachts opsluiten ligt aan hoe veilig ze zitten, ik doe het puur en alleen voor de roofdieren

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 09:24

Heb jij je coole hok wel behandeld tegen bloedluis? Zoveel kieren in je hout %)

Opsluiten hoeft volgens mij alleen maar om rovers buiten te houden. Bij ons kunnen ze vanuit hun (nacht)hok ook een ren in, in de winter slapen ze in het hok en 's zomers in een boompje in de ren.

DinkyOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 10:21

Chubby schreef:
Heb jij je coole hok wel behandeld tegen bloedluis? Zoveel kieren in je hout %)

Opsluiten hoeft volgens mij alleen maar om rovers buiten te houden. Bij ons kunnen ze vanuit hun (nacht)hok ook een ren in, in de winter slapen ze in het hok en 's zomers in een boompje in de ren.

Ja hoor, helemaal met Dasty schoon gemaakt en 2 x behandeld met een spuitbus!

Oke, dan zal ik ze straks (na mijn werk) los laten! Roofdieren?? Ik weet niet of die hier zitten? wel heel veel katten, zouden die ze pakken?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 22:16

Er leven meer vossen in de stad dan er buiten zowat tegenwoordig. Verder dieren als wezel, marter en egel lusten ook wel kip. Of nog korter gezegd : "everyone likes chicken". Kans dat er iets bij je komt snacken vroeg of laat is overal te verwachten. En ook al eten ze enkel het voer op, overlast heb je er zeker van.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 22:21

Hier zijn de kuikens inmiddels ruim 7 weken. Ze doen het prima. Ze zitten nu in een afgezet gedeelte van het nachthok. Wanneer zou ik ze bij de volwassen kippen kunnen laten?Ik zat zelf te denken aan 12 weken. Vrees alleen dat de volwassen kippen het niet leuk gaan vinden als ze weer in hun ren moeten blijven. Want hier zit dagelijks al een buizerd op de jonge kauwen te loeren. En hier wordt ook regelmatig een bunzing gespot. De ren is op zicht groot genoeg maar ze zijn inmiddels de vrijheid gewend alleen ze slapen altijd wel in hun nachthok en leggen daar ook (meestal) hun eieren.
Ze beginnen wel te bevriend te geraken met de pekingeenden want laatst toen de eenden in de vijver sprongen sprong een kip er achteraan. Maar ze kon er dus niet op eigen kracht uitkomen. Het is gelukkig bij een eenmalige actie gebleven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 22:33

Echt nog weinig verstand van kippen dus lees wel mee, maar kan nog geen tips geven.

Wel een vraag, we hebben nu een aanloopkip en sinds week kuikentje erbij. Nu is de aanloopkip behoorlijk bang voor mensen, maar nu lekker aan het scharrelen is buiten, raakt ze al niet meer in paniek als ik ook maar in de buurt kom, dus vertrouwen lijkt te groeien en met brokjes en broccoli kan ik haar een beetje lokken. Nu hebben vriend en ik een onenigheidje, ik wil gewoon met rust langzaamaan het vertrouwen winnen, hij wil het liefst de kip elke dag even oppakken/vasthouden en zo leren dat wij niet eng zijn. Wat is het beste?

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 22:52

Ik zou voor langzaam aan vertrouwen winnen gaan en ze op een gegeven moment ook uit je hand laten eten. Als ze tegen hun zin steeds opgepakt worden kan het wantrouwen juist groeien.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 08:48

Koop een pot met gedroogde meelwormen. Kippen zijn daar gek op en kan je haar lokken.