Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NAIWHL

Berichten: 2989
Geregistreerd: 28-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 15:16

Dan lukt het inderdaad nog wel. Turbo (de jack) heeft nogal een uuuh eigenwijs karakter. Als hij buiten is en moet naar binnen en heeft geen zin, dan gaat hij onder grommend protest snel langs mij heen om toch even te zeggen dat het niet de bedoeling is.

Hij heeft al 2x bovenop een kip gestaan die aan de honden-onze kant was gekomen. Het is goed afgelopen voor de kippen, maar ze zitten nu veilig...

De twee goldens vetrouw ik wel met alle beesten. Turbo is hier toch een beetje de terrorist. Samenwerken vindt hij prima, maar hij is niet zo van de opdrachten :')

lor1_1984

Berichten: 12111
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 17:01

Hij klinkt als de terrorvariant van mijn Shih Tzu. :')
Hij is verschrikkelijk eigenwijs, bepaald zelf wel of hij luistert en is zeer moeilijk te motiveren. _O-
Maar hij is blind te vertrouwen met andere dieren, je moet hem af en toe vertellen dat hij zachtjes moet doen maar hij zal ze nooit bewust pijn doen ofzo.
Sterker nog, zelfs insectjes enzo worden hooguit gelikt. :+
Als hij de cavia's hoort gaat hij bij de ren zitten en naar ze kijken. <3
Heb ik er één op schoot dan kruipt hij erbij en wil ze wassen en besnuffelen.
Ik geloof dat als hij het mocht bepalen, hij bij de cavia's zou gaan wonen. :))

amy_leftover

Berichten: 2506
Geregistreerd: 29-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 17:12

Hier staan ze buiten en dat is eigenlijk ook best gezellig hoor. Wij gebruiken bijna nooit de voordeur, dus iedereen die weg gaat komt langs de cavia’s. (En die piepen dan heel gezellig) :')
De kat heeft geen interesse, de hond kan gerust de hele middag voor het hok liggen. Als ik ze eruit heb, doet ze heel voorzichtig, maar als ze door het hok racen, wordt het iets te interessant :=

Nog wat leuks van de week:

Afbeelding

Goodiebag en waardebon gewonnen :D

DubbelFun

Berichten: 89001
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 17:22

Nooit verkeerd om zoiets te winnen :)

Cinnepin

Berichten: 8988
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 18:08

Hebben jullie ookal mondkapjes met cavia's? :D

melody7

Berichten: 13696
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 18:29

Wat leuk Amy!

Ik probeer jullie bij te houden, maar ik ben even niet toegekomen aan mee kletsen. Hier geen cavia-mondkapje. Ik heb wel getwijfeld om cavia-neuzen op mondkapjes te drukken, maar leek me toch wat te opvallend :')

Zippy heeft een blaasontsteking, maar het lijkt een simpele te zijn. De schimmel behandel ik nu met terbinafine zalf en dat lijkt gelukkig te helpen *\o/* Ik geloof dat er inmiddels ruim €100 euro aan besteed is, en nou helpt een tubetje van €6. Ik ben al lang blij dat dit wel helpt :=

NAIWHL

Berichten: 2989
Geregistreerd: 28-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 19:00

Ik maak en verkoop mondkapjes met mijn bedrijfje met de buurvrouw. Maar we hebben nog geen mondkapjes met cavia’s gemaakt. Al wel voor de kinderen van de buurvrouw mondkapjes met een kattenneus en vampiertanden.

En leuk om te winnen Amy :j

En wat fijn dat het helpt Melody :)

Cinnepin

Berichten: 8988
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 19:17

Voor schimmel gebruik ik altijd zalf van de kruidvat, werkt als een tierelier.

Diegene waar ik mijn mondkapjes ( met cavia's ) vandaan heb, maakt ook mutsen, schootkleedjes ( water dicht ) slaapzakjes etc, dus heeft veel verschillende stofjes

Aranel
Berichten: 20218
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 21:16

Ik meld me hier ook als dat mag want ik heb vast veel vragen de komende tijd :+

Vandaag heb ik 2 jonge cavia beertjes van ongeveer 5 weken opgehaald, met kooi en alle toebehoren. De cavia's bij een hobby fokker en de rest bij de dierenwinkel.
Vooral mijn dochter van bijna 2 vindt ze fantastisch, ze wil steeds bij ze kijken en aaien dus dat probeer ik wel een beetje te temperen.

Voor nu zijn onze vriendjes vooral verstopt in hun huisje, eten en rondlopen zit er nog niet in.


Afbeelding
Alvast even een foto van één van de 2, de andere is een zilvergrijze.

Cinnepin

Berichten: 8988
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 21:38

Aah wat een schatje. De caafjes moeten gewoon nog ff wennen.

Roosje01

Berichten: 10765
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 23:23

Wat een leuke <3

Mijn loopplank is work in progress mijn vader gaat morge nog iets van treden Ofzo maken voor grip. En dan kunnen ze naar boven ben heel benieuwd wat hun favo plekje gaat worden.

DubbelFun

Berichten: 89001
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 09:11

@aranel: welkom. En dat is een mooi caafje. Ben benieuwd naar de andere :)

Temeraire

Berichten: 3543
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 10:54

Welkom Aranel! Ik ben benieuwd naar de grijze :)

Hier minder goed nieuws, 1 van mijn skinny's is overleden :(
Ze had middenoorontsteking en werd hiervoor behandeld, maar de antibiotica sloeg niet aan. Nog overgestapt op een andere, maar ze ging hard achteruit helaas. Ook bijvoeren mocht niet meer baten.

Nu heb ik nog 2 skinny's en 4 cavia's met vacht zitten.
Voorheen moest ik altijd gelijk een nieuwe cavia regelen voor de achterblijver, maar nu zitten ze nog samen dus ik hoef niet direct een nieuwe cavia.
Dat geeft wel even rust.

Hier 1 van de laatste foto's waar ze nog leuk op staat <3 de andere 2 blijven nu dus samen achter.
Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 89001
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 11:07

@Temeraire: sneu hoor, gelukkig zit de achterblijver niet alleen. Sterkte !!

Hier heeft 't Schaapje een schimmel/schurft-plekje. dus die zit nu boos in een huisje omdat ze ingespoten is met iets wat stinkt en niet lekker smaakt :)

Cinnepin

Berichten: 8988
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 11:21

Temeraire ach wat sneu. Mocht je weer een skinny zoeken er zitten er 3 bij stichting cavia Overberg ( staan nog niet op de site, maar ik weet dat ze er zijn ).
Wel fijn dat je inderdaad niet direct een nieuwe hoeft te zoeken. Heb ik in het verleden inderdaad wel een paar keer gedaan. En het lukte me altijd nog dezelfde dag ook :)

beert
Berichten: 2468
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-20 12:30

Ik weeg mijn caafjes als ik het hok verschoon. Nu met die cuy is het ook leuk om te zien hoeveel hij aankomt :-)

Drie keer raden welke lijn het is, haha! Die andere twee lijnen (blauw en groen) zijn van de cavia's die 5 en 6 weken ouder zijn. Hij haalt ook al volwassen dieren in :-)
Afbeelding

De cuy is ook wel anders qua bouw, merk ik. Hij is echt langer en eigenlijk niet dik ofzo (nog). Hij is van 18 juni.
Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 89001
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 12:35

Ben benieuwd waar hij uiteindelijk op uit gaat komen :)

Mira283

Berichten: 3527
Geregistreerd: 15-11-11
Woonplaats: Naast mijn buren

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 13:41

@Aranel welkom! Wat een schattige caafjes heb je!
@DD balen dat ze een plekje heeft, hopelijk steekt ze de rest niet aan of was je er vroeg bij?
@Temeraire sterkte met je verlies nooit leuk om eentje kwijt te raken. Wat een leuke groep heb je met bloterikjes en met haar echt leuk!
@Beert wel heel interessant om te zien, weet je hoe zwaar hij ongeveer word?

DubbelFun

Berichten: 89001
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 13:44

Er zit er maar eentje bij en die houd ik in de gaten. Het is ook nog maar een klein plekje (ong 1 cm). Dus hopelijk is het ook weer snel weg.

Mira283

Berichten: 3527
Geregistreerd: 15-11-11
Woonplaats: Naast mijn buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 15:02

Hopen dat de andere het niet krijgt, zo te lezen was je er op tijd bij. Geen groot plek gelukkig

beert
Berichten: 2468
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-20 15:28

@Mira, een volwassen cuy komt vaak tussen de 2 en 2.5 kilo uit. Ze groeien vooral in het eerste halfjaar heel snel.

@DD, succes met de schimmelplekjes. Blijft vervelend, maar hier is het altijd snel over na het smeren.

@Temeraire, sterkte!

Roosje01

Berichten: 10765
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 15:42

Sterkte met de verloren caaf en met alle ziekje caafjes :knuffel:

Moet het afkloppen maar mijn dames hebben gelukkig nog niet iets gehad.

Mira283

Berichten: 3527
Geregistreerd: 15-11-11
Woonplaats: Naast mijn buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 15:59

beert schreef:
@Mira, een volwassen cuy komt vaak tussen de 2 en 2.5 kilo uit. Ze groeien vooral in het eerste halfjaar heel snel.

@DD, succes met de schimmelplekjes. Blijft vervelend, maar hier is het altijd snel over na het smeren.

@Temeraire, sterkte!


Jeetje dacht dat mijn teddy's al zwaar waren met over de 1,5 kilo zijn niets vergeleken met die van jou

DubbelFun

Berichten: 89001
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 16:40

Ik kan wel merken dat buitencaafs veel 'sterker' zijn dan het binnenspul.
Niet dat ik vaak iets heb, maar die buiten zitten heb ik buiten het veren en schoonmaken geen omkijken naar; nageltjes hoef ik nooit te doen en schimmel/schurft hebben ze ook geen last van.

beert
Berichten: 2468
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-20 19:40

Mira283 schreef:
Jeetje dacht dat mijn teddy's al zwaar waren met over de 1,5 kilo zijn niets vergeleken met die van jou

Een cuy wordt in Zuid Amerika nog steeds gefokt als vleescavia en worden daar soms zelfs 3 tot 4 kilo. De Europese cuy zal gekruist worden met de gewone cavia, vermoed ik, omdat ze dan handzamer worden en bovendien heb je er veel minder. De originele cuy is ook gladhaar en hier heb je ook (mislukte) borstels en rex cuy. Dus dat maakt ze ook weer kleiner. Ook geven rode en witte cuys mooier vlees (roder geloof ik?) Daarom zie je in Zuid Amerika eigenlijk amper zwarte of donkere dieren.

Maar goed, cuys zijn vooral langer gebouwd en niet extreem dik ofzo. Een dikke cavia lees ik weleens dat iemand dan denkt dat het een cuy is, maar dat werkt dus niet zo. Het is wel echt een ander ras. Je merkt het ook aan het karakter, want hij is veel meer "basic" en op zijn hoede, zeker geen knuffel. Tijdens het eten let hij ook veel beter op gevaar bijvoorbeeld. Ik vind dat wel mooi om te zien, maar zou ook weer geen hok met uitsluitend cuys willen.