Puppy erbij 2018

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kaus

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 00:04

Doe je een cursus met AJ? Wij volgen nu dus cursus puur om te leren luisteren in drukke situaties, tussen andere honden en mensen.

Als ik met hem op een rustige plek oefen kan hij zo bij de politie maar hij hoeft maar iemand te zien en hij gaat weer in 12 weken oude puppy modus _O-

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 00:13

Ik zoek geen hulp, omdat ik het nog niet echt een probleem vind en het wel goed zie komen. Het is al beter dan vorige week. Beetje wat Kaus zegt, zonder afleiding is hij echt awesome, maar dan komt er een vlinder voorbij _O- .

We doen de jonge honden cursus, helpt wel echt heel erg voor zijn concentratie rond andere honden. Hondenschool had alleen 3 weken vakantie, dus heb even niet kunnen trainen met andere honden. Heeft ook niet geholpen natuurlijk.

Je hebt zeker wel een punt, Kiwi. Ben vooral honden met probleemgedrag gewend, die ouder zijn en beter concentratie vermogen hebben. Dat is natuurlijk niet hetzelfde.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 05:52

Mij werd ook geadviseerd andere honden te vermijden en flink afleiden enz. Dit werkt hier echter totaal niet en gaf hem enorm veel spanning. Wat ik mijn vorige hond had aangeleerd doe ik nu met kenzo ook weer.

Gaat hier dus om andere honden en kinderen. Hij ziet ze en dat beloon ik. Dus hij ziet spelende kinderen en ik reageer gelijk "ja, goed zo, kijken he"
Daarmee verlegd hij zijn focus naar mij en krijgt meestal de bal of zijn riem of even wat lekkers. Vaak gaat hij weer op datgene letten wat ik weer beloon waardoor hij weer naar mij komt. Zeker met de bal gezien hij enorm graag apporteerd en touwtje trekt ermee krijg ik hem nu relaxt langs vrijwel alles.

Mijn vorige hond deed ik het met clicker. Die kreeg commando "kijken" waarop hij naar de passerende hond moest kijken en dan klik, beloning. De focus ging richting voer en ik beloonde door voer naar hen te gooien ipv zo uit de hand. Het eindresultaat was geweldig hij kon nog net op commando naar een andere hond kijken maar verder 0 interesse meer. Overigens hij ging altijd in de lijn hangen omdat hij met elke hond wou ravotten. Bij hem totaal geen agressie gehad dus train je ook makkelijker.

Qua tuigen kan ik enkel tre ponti aanbevelen eigenlijk en heb nu ook een heel fijn survival tuig van hurtta. Denk overigens dat diverse trektuigen ook wel goed zullen passen en goed zullen zitten bij honden met gevoelige huid. Die zitten vaak meer naar achteren. Zou je eens moeten kijken bij rundog bijv.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 05:58

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 07:39

Die hebben wij ook dierenfan en wij zijn er super tevreden over. Oksels liggen mooi vrij en ze kunnen er goed in bewegen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 08:07

Wat betreft de Gentle leader, dit heb ik er nog geen week geleden over geschreven.

"Het is vooral het gebruik waar ik de kriebels van krijg. Ik zie veel mensen eraan rukken en trekken, maar dat is de hele intentie niet.

De riem die je vast hebt gemaakt aan de gentle leader dien je alleen maar vast te houden op het punt dat de hond 'speling' heeft, dus bijvoorbeeld 1 meter. Als de hond dan ZELF voorbij dit punt gaat en normaal gesproken zou trekken, loopt hij zichzelf tegen. Door de gentle leader ontstaat er een hefboomwerking waardoor er druk op de neus ontstaat, dat is een onprettig gevoel en daardoor zal de hond ZELF leren dat hij achter dit drukpunt moet lopen.

Het is dus absoluut niet gemaakt om zelf aan te lopen sjorren, maar dat de hond zichzelf corrigeert. Helaas zijn de meeste mensen te ongeduldig of te onnozel om hier ook maar mee om te kunnen gaan.

Bij correct gebruik kan het dus een prima hulpmiddel zijn voor mensen die bijvoorbeeld herstellende zijn van een heup of knie operatie. Maar ook voor honden die geen rem hebben of niet geleerd hebben hoe ze netjes aan een riem moeten lopen.

De beste oplossing voor trekken tegen te gaan (als dat ongewenst gedrag is), is training, uren en uren training."

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 08:33

Ben wel even benieuwd naar jullie mening over twee dingetjes waar ik tegenaan loop.

Dingetje 1: Dexter. Stopt. Niet. We hebben momenteel een oppaspup en daar zit hij gewoon constant bovenop. Dat doet hij eigenlijk bij elk hond, op een vrij nette manier dan weer wel, maar hij laat ze niet met rust. Tenzij de andere hond nee zegt, dan is het ook zo klaar. Maar hij kent gewoon geen stoppen. Hetzelfde bij mensen. Toen ik maandag naar de cursus was ben ik in totaal zo'n vier uur weg geweest in bus en trein en op cursus. Meneer stopt niet met naar mensen toe willen en enthousiast zijn. Het lukt met gewoon niet de rust erin te krijgen. Aandacht vragen is geen probleem maar ik kan imo geen 100% focus op mij vragen voor vier uur lang. Ik wil gewoon ontspanning.

Dingetje 2: Op tafel springen _-:( Ze doen het nu allebei, bij Dexter snap ik de aanleg vanuit het ras en Dundy is altijd al fan geweest van overal op klimmen maar ik wil het niet :Y)

Ik laat ze zich helemaal de pleuris schrikken elke keer en ze gaan er ook wel keurig af, maar ze zien gewoon niet dat het niet mag. Ik kan ze er aan hun nekvel afsleuren maar zodra hij op de grond staat springt hij er gewoon weer op _-:(

Met de bank of vensterbank doen ze het helemaal niet. Wie heeft een goeie aanpak?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-18 08:47

ZoZenn schreef:
Ik zoek geen hulp, omdat ik het nog niet echt een probleem vind en het wel goed zie komen. Het is al beter dan vorige week. Beetje wat Kaus zegt, zonder afleiding is hij echt awesome, maar dan komt er een vlinder voorbij _O- .

We doen de jonge honden cursus, helpt wel echt heel erg voor zijn concentratie rond andere honden. Hondenschool had alleen 3 weken vakantie, dus heb even niet kunnen trainen met andere honden. Heeft ook niet geholpen natuurlijk.

Je hebt zeker wel een punt, Kiwi. Ben vooral honden met probleemgedrag gewend, die ouder zijn en beter concentratie vermogen hebben. Dat is natuurlijk niet hetzelfde.

Je vind het nog geen probleem en wil daarom geen hulp. Maar je overweegt wel om er een GL aan te hangen? Dat vind ik dan een beetje gek. Ik zou zeggen, als de training op de hondenschool weer gestart is, bespreek dit met je instructeur, en kijk eens of ze eens een stukje mee wil kijken buiten het veldje.

silketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 09:37

Mag ik me hier nog melden met onze Australian cattledog pup :D

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 09:38

kiwiwitje schreef:
ZoZenn schreef:

Je vind het nog geen probleem en wil daarom geen hulp. Maar je overweegt wel om er een GL aan te hangen? Dat vind ik dan een beetje gek. Ik zou zeggen, als de training op de hondenschool weer gestart is, bespreek dit met je instructeur, en kijk eens of ze eens een stukje mee wil kijken buiten het veldje.

AJ is een Smooth, dit gedrag wordt letterlijk beschreven in de rasstandaard. Dana doet het ook, maar ik heb daar geen problemen mee, je moet erop leren anticiperen. :j Dat is misschien handig om te bespreken met een instructeur. Je moet niet iets van een hond verwachten 'af te leren' wat rechtstreeks uit het ras komt en in sommige kruisingen van lijnen versterkt wordt.

De ene border collie drijft ook erger dan de ander, krijg je er niet uit, daar moet je mee leren omgaan. Sommige mensen willen zoiets perse eruit trainen, maar daarvan krijg je een gefrustreerde hond. In feite is het symptoombestrijding. Maar baasjes zeggen dan "kijk eens hoe goed dat eruit is!" En meestal kan ik reageren met een standaard "en kijk eens hoe mooi gefrustreerd hij is!".

Kaus schreef:
Ben wel even benieuwd naar jullie mening over twee dingetjes waar ik tegenaan loop.

Dingetje 1: Dexter. Stopt. Niet. We hebben momenteel een oppaspup en daar zit hij gewoon constant bovenop. Dat doet hij eigenlijk bij elk hond, op een vrij nette manier dan weer wel, maar hij laat ze niet met rust. Tenzij de andere hond nee zegt, dan is het ook zo klaar. Maar hij kent gewoon geen stoppen. Hetzelfde bij mensen. Toen ik maandag naar de cursus was ben ik in totaal zo'n vier uur weg geweest in bus en trein en op cursus. Meneer stopt niet met naar mensen toe willen en enthousiast zijn. Het lukt met gewoon niet de rust erin te krijgen. Aandacht vragen is geen probleem maar ik kan imo geen 100% focus op mij vragen voor vier uur lang. Ik wil gewoon ontspanning.

Dingetje 2: Op tafel springen _-:( Ze doen het nu allebei, bij Dexter snap ik de aanleg vanuit het ras en Dundy is altijd al fan geweest van overal op klimmen maar ik wil het niet :Y)

Ik laat ze zich helemaal de pleuris schrikken elke keer en ze gaan er ook wel keurig af, maar ze zien gewoon niet dat het niet mag. Ik kan ze er aan hun nekvel afsleuren maar zodra hij op de grond staat springt hij er gewoon weer op _-:(

Met de bank of vensterbank doen ze het helemaal niet. Wie heeft een goeie aanpak?

Punt 1: Bedoel je rijden / fietsen? Zo ja, dan moet je gaan achterhalen vanuit welk gedrag dit gedrag ontstaat. Want rijden / fietsen kan ontstaan door heel veel dingen. Acht van de tien keer is het negatief ipv positief.

Die van de bus en trein is makkelijk op te lossen, de hond is meer dan duidelijk overvraagd. Hij gaat over zijn eigen grens en is mentaal uitgeput. Dan kunnen ze geen ontspanning vinden, en dus ook geen rust. Ze gaan opzoek naar een bevestiging en vragen die bij iedereen die maar wilt.

Jij vraagt vier uur lang en de training aandacht, dat is écht veeel te lang. Een hond heeft een piekconcentratie van zo'n 10-15 minuten, afhankelijk van ras ligt dit zelfs lager. Vergeet niet dat reizen deze concentratie op scherp zet.

Aangezien je met bus en trein reist, is een vaste bench geen optie. Maar wellicht wel een grote doggyhut met doek? Dat je daar zijn plaats van maakt met hetzelfde principe als een bench.

Als daar eenmaal volledige ontspanning ontstaat kun je het weer uitbouwen. In de trein bijvoorbeeld 10 minuten eruit. Wat kleine oefeningen die sowieso aandacht vragen, zit-af-staan vind ik persoonlijk altijd een leuke.

Punt 2: Probeer eens ipv een harde aanpak een positieve draai aan het gedrag te geven. Gedrag ombuigen naar wel gewenst gedrag levert vaak zijn vruchten af. :j

Wij hebben onze honden nog nooit gestraft. Ik gebruik enkel een strenge "Nee!" als echt nood aan de man is. Bijvoorbeeld happen naar een wesp oid.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 09:39

silketje schreef:

Nee, Cattledogs vinden we niet leuk. ;)

Grapje uiteraard! *\o/*

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-18 09:41

silketje schreef:

Tuuurlijk! :D
KimD schreef:
silketje schreef:

Nee, Cattledogs vinden we niet leuk. ;)

PROEST :')

Grapje uiteraard! *\o/*

silketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 09:44

Nog steeds zo een gezellig forum *\%/*

silketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 09:45

Afbeelding

Ons kleintje

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 09:47

Van waar komt je pupje. Ik heb een sterk vermoeden :+
Cattles zijn echt leuk. Ik kan niet wachten tot ik alleen woon en er een cattle komt

Edit: oeps ik bekijk nu je profiel. Ik vond ze al zo op Sally lijken. Maar het is Sally gewoon _O- _O-

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-18 09:51

ahw dat is zooo schattig Silketje!

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 09:53

Ach wat een dropje <3

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 09:59

Probleem met boktuploed zou opgelost zijn.
Nu jasjes showen kiwiwitje! *\o/*

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-18 10:01

OEH Ik ga het eens proberen! Even op mn telefoon inloggen!

Jaaaaaa
Dus hier de dekentjes. Ze worden nu “vermaakt” aan de buikband. Want die is echt veel te lang(of ze denken dat alle honden mega dik zijn haha)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ze zijn echt best dik en flink stevig. Dus de deken ziet er nog vrij stijf uit. Deze houd ook echt de billen warm en toch een uitsnede voor de staart
Laatst bijgewerkt door kiwiwitje op 05-09-18 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 10:04

Oeh ik heb ook een vermoeden waar ie vandaan komt, wil je de fokker hier noemen. Ik heb ook een Cattle Dog maar dan geen pupje meer.

KimD, nee hij rijdt niet. Hij wil alleen spelen. Rijden sta ik niet toe, als Dexter dat doet is hij gefrustreerd dus verander ik iets aan de situatie zodat hij dat niet meer is. Dit is echt puur zijn drijvers doorzettingsvermogen om gewoon niet te stoppen met spelen.

Over de bus/trein, ik zei juist dat ik dus niet vier uur zijn aandacht wil/kan vragen. Dat is natuurlijk niet mogelijk en ook niet het doel. Maar ik wil wel dat hij gewoon ontspant en niet constant met de andere mensen bezig is.

Een doggyhut is op zich een idee maar ik zit 9 minuten in de trein en daarna 8 minuten in de bus. Voor dat dat ding staat moet ik er weer uit... Ik kan voortaan wel zijn kleedje meenemen als ligplek. En ik snap inderdaad dat hij overprikkeld is en daarom vraag ik ook niks extra's dan er puur zijn en zoveel mogelijk rust. Ik denk ook dat het een kwestie van wennen is.

Hoe zou je het op de tafel aanpakken dan? Belonen wanneer ze weer op de grond staan?

KimD

Ik vind cattles klein of groot altijd zo schattig uit zien! <3 Zou ze zelf nooit willen hebben, is absoluut niet een ras voor mij (ons), maar ze zijn wel leuk. :D

fannetje

Wat een lekker ding, schatje hoor!
Kaus, wordt het huis waar je nu in zit gesloopt? Wanneer?
Verder alles wel gelezen over GL, tuigen, wel/geen porblemen etc, maar even niet meer helder hoe en wat, dus laat het even passeren.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 10:05

Ohhh de jasjes zijn leuk!

silketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 10:07

Van waar denk je kaus? :-)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-18 10:08

Zoe_97 schreef:
Ohhh de jasjes zijn leuk!

Chick gaf hem niet meer terug toen ik hem uit wilde doen :+
En zelfs boellie lijkt hem heel fijn te vinden.
Misschien dat ie in de toekomst nog wel iets korter gemaakt word. Maar straks als hij hem echt gedragen heeft maar eens kijken hoe of wat. Een maat kleiner kan niet. Want dan word ie voorop te krap.