gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 14:44

Ik vandaag wat minder ^)

Afbeelding

Draken hebben zaagsel uit het hok gegooid

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 20:02

Afbeelding
De kooi en ren staan

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 09:24

Die looplank,fantastisch!

Ooh Rebecca,dat valt nog mee,hier ligt altijd de helft buiten het hok.

Jurdy,mooie ren.

Tarzan,mijn ren is ong. 30 vierkante meter en 16 meter langAfbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 18:24

Bestrating ligt er in!!
Hopelijk morgen het huisje. En dan vrijdag/zaterdag het stuk buiten ren :)
Afbeelding

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 11:22

Ik heb een vraagje, ik was eens wat aan het opzoeken en ik las dat een konijn normaal per dag evenveel hooi eet als de grootte dat hij is.
Nu beer eet dit op 2 weken tijd, en misschien nog niet eens.. ik heb 2 soorten hooi gegeven. Maar beide eet hij niet. Stro eet hij dan weer wel.
Zou ik hier mee naar de dierenarts moeten? Ik heb het idee dat dit echt niet goed is, maar vriendje zegt dat we het beter even aankijken. Ik zie alleszins niet veel vordering. Korrels eet hij wel, blaadjes met stokken en af en toe wat groen krijgt hij ook bij. Maar van groen kreeg hij snel diarree.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 11:30

Leen schreef:
Ik heb een vraagje, ik was eens wat aan het opzoeken en ik las dat een konijn normaal per dag evenveel hooi eet als de grootte dat hij is.
Nu beer eet dit op 2 weken tijd, en misschien nog niet eens.. ik heb 2 soorten hooi gegeven. Maar beide eet hij niet. Stro eet hij dan weer wel.
Zou ik hier mee naar de dierenarts moeten? Ik heb het idee dat dit echt niet goed is, maar vriendje zegt dat we het beter even aankijken. Ik zie alleszins niet veel vordering. Korrels eet hij wel, blaadjes met stokken en af en toe wat groen krijgt hij ook bij. Maar van groen kreeg hij snel diarree.

Hoeveel brok voer je hem op een dag?

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 12:59

100 gram, hij weegt 5kg en las overal 20gram per kilo lichaamsgewicht. Hij krijgt dit in 2 of 3x per dag, afhankelijk van of er iemand smiddags thuis is.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 13:45

Maar die 100 gram is in totaal neem ik aan? Niet per keer hopelijk!

Al mooi grof stengelig hooi van een boer geprobeerd? Hier eten ze niks zo goed als heel mooi grof lang hooi van de stal waar mijn paard staat. Duurste smaakjeshooi uit de winkel kan er niet tegenop. En hier moeten ze ook echt op kauwen. In de zomer als de poepjes buiten opdrogen en met vegen vaak ook uit elkaar vallen heb je allemaal hele kleine stukjes vezel, doet ze duidelijk goed!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 14:27

Leen schreef:
100 gram, hij weegt 5kg en las overal 20gram per kilo lichaamsgewicht. Hij krijgt dit in 2 of 3x per dag, afhankelijk van of er iemand smiddags thuis is.

Per keer 100 gram of in totaal? Als het per keer is, zou ik eens minder brok gaan voeren. Vaak gaan ze dan wel meer hooi eten.

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 14:38

Er staat 100 gram in 2 a 3 keer, dus totaal 100 gram.

Ik zou kijken of je kunt minderen naar een gram of 80. En zien wat er dan gebeurd. Is je konijn te dik?

Edit: en misschien minder vaak voeren. Als je 2 a 3x per dag voert gaat je konijn wachten tot hij weer lekkere brokjes krijgt, in plaats van hooi eten.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 15:34

De 100 gram is het totaal. Hij krijgt nu hooi wat ik ook aan mijn paarden voer. Daarvoor had ik een baaltje bij de boer gehaald dat was fijner maar at hij niet. Van dit eet hij wel, maar nog veel te weinig.
Ik geef de korrel pas sinds 2 weken in 2 a 3 keer omdat hij toen al zo goed als geen hooi at. Ik was bang dat als hij 1x per dag een hoop korrels kreeg dat dat niet goed is voor zijn darmen ed.
Ik meen toch dat een konijn net zoals een paard continu zou eten om zijn darmen op gang te houden.

Ik kan wel eens kijken voor nog grover hooi.
Hij bijt dit wel in stukjes, maar hij eet het niet op...

En te dik, hij is eventjes te dik geweest, maar dat kan misschien ook wel met de castratie te maken hebben. Nu sinds een maand toch zeker weer goed op gewicht, niet te dik dus.

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 16:11

Ik merk dat als ik mijn konijnen 1x per dag brok voer ze meer hooi eten dan wanneer ik ze 3x per dag brok geef. De darmen van een konijn moeten inderdaad regelmatig eten binnen krijgen, net als een paard. Maar het is toch wel de bedoeling dat het hoofdzakelijk hooi is, en niet brok. Ik zou dan zorgen dat je bijvoorbeeld 's avonds brokken geeft en de volgende dag 's ochtends vers hooi. Vers hooi vinden ze sowieso al wat aantrekkelijker dan hooi dat er al wat langer ligt. Succes :)

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 17:38

:D :D
Afbeelding
Afbeelding

En ook nog eens een eigen wilgenparkje in mn nieuwe tuin!

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 18:40

Voer is hier 1x per dag en ze vreten je arm aan hooi

Gaaf!!

Zo ren om gegooid pff anderhalf uur verder maar ze zitten nu op hun plek :)

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 08:50

Afbeelding
Bo en Robyn zijn aangekomen bij hun nieuwe huisje

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 09:43

Wat een leuk koppeltje!!

Met mijn groep gaat het nog steeds super,ik ben er zo blij mee!

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 11:33

Marije wat een mooi plekje geef jij je konijnen zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 11:48

Wat een snoesje!

Pff kreeg de rekening van Kerst , nog even 143 euro pff

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 13:17

Inderdaad minder biks voeren. Ik geef echt geen 20 gram per kg en ze doe het prima :) geef hem maar eens een klein handje en flink wat hooi.

Mooi Marije!

Hier een heftige tijd achter de rug. De groepskoppeling ging heel erg goed, er was rust, er was een match... Helaas is mijn stiefvader niet zo van de konijnen waardoor ie een probleem maakte van het feit dat ze onder het afdak zaten. Ze moesten dus terug in de ren.
Ik natuurlijk overlegd met de opvang, beide eens dat het geen goed idee was, maar het moest.

En zo gebeurde waar ik bang voor was. Mijn Ilona is een konijn wat vreselijk kan claimen, meer dan een normaal konijn.. En na een dag of 2 had ze inderdaad een aanvaring met een ander konijn.

Resultaat: een kleine bijtwond, op haar kniegewricht. Ivm doorscheuren moest dit gehecht worden.
Goed, de wond was schoongemaakt, gehecht. Ze at goed, alles ging goed op een wat humeurige Iloon na want ja, zalven en pijnstilling geven is niet fijn. Ze zat bij de rest, in een aparte kooi. Teveel bewegen mocht niet.
Dag daarna kom ik weer bij haar aan om de poot te verzorgen, en ze stinkt me toch een uur in de wind...

De wond was flink ontstoken. Ook had ze ineens een opengeklapt abces op haar kop.
Iloon had een hele slechte weerstand ivm snot en dat was nu te merken, ondanks ondersteuning...

De wond is opnieuw schoongemaakt en gehecht. Doorgaan met carprofen en vetramil, om de dag duplocilline spuiten.
Iloon vond het vreselijk binnen. Ze was boos, at steeds minder en het begon gewoon zijn tol te eisen. Mijn hart brak toen ik haar zo in die reismand zag zitten...

1,5 dag later was de wond weer zo vreselijk ontstoken, het abces op haar kop doorgetrokken ondanks spoelen en dan ga je je afvragen waar je goed aan doet, of de strijd het waard is...

2 november is Ilona ingeslapen. Het doet zo'n pijn....

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 13:19

Sterkte Eowyn... :(:)
Is de groep nu wel stabiel of is het niet beter om na zoveel gedoe de groep op te splitsen?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 14:06

Dankje.

Er was eigenlijk verder geen gedoe, het gaat goed zo dus ik laat het zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 15:39

Sterkte :(:)

Gisteren de ren aangepakt ,en mam stuurde deze foto . Trapje hebben ze geen moeite mee , heb gisteren die trap geboend met schoonmaak azijn en leek bijna weer nieuw :P

Afbeelding

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 16:00

Sterkte Eoweyn!

Wat gaaf die trap!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 16:01

Hij is wel log en groot , lang leve de plaatselijke weggeefhoek :)

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 16:04

Ik denk dat je konijnen dat helemaal niet erg vinden,nu is elke tree een soort plateau.