Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karina

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 14:49

Greetje63, kraaikoppen zijn wel echt leuk! En zo zeldzaam. Maar ik begrijp de lol van het allegaartje ook heel goed, zo'n groepje waar elke kip zijn eigen verhaal heeft.

JustMeKV, je kunt ze wel wat aandoen dan hè, als ze zo lopen te klooien. Ik heb het opgegeven hoor, hier gaat het ook steeds mis als de sabelpootdames ineens een broedse neiging krijgen. Alles sneuvelt in hun geduw met z'n allen in 1 legnest, of terwijl ze op elkaar gestapeld stom zitten te kijken naar een bergje eieren wat ernaast ligt koud te worden, omdat ze het dan net een keer eens waren. Wij zeggen altijd ; het is ook geen wonder dat ze zeldzaam huisdierras zijn, sukkels. Wat de kuifhoentjes gaan doen weet ik nog niet, die zijn nog niet zover, maar het loopt bij elkaar dus zou wel zelfde toestanden worden.
Ben wel heel benieuwd hoe het met je ganzenkuiken gaat zo!

Volgens mij doet je brahma het juist wel goed 0091, die zou ik lekker haar gang laten gaan.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 20:35

Wat doen jullie met je broedse hennen als je geen kuikens wil?
Die van mij zitten ook zo dom te doen met z'n allen maar ik heb niet eens een haan en wil ook geen kuikens.
Heb in het verleden bij m'n vorige huis wat vaker kuikens gehad maar paar x veel kleintjes gesneuveld door Marek, verschrikkelijk vind ik dat, dus daarom voor mij geen kuikens meer.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 20:44

Ik pak de eitjes er onder vandaan en til de hen een paar keer per dag uit het legnest en parkeer haar buiten dan. Meestal op voermomenten (graan/groenvoer/broodje enz). Dan is ze even afgeleid en gaat wel eten.

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 21:23

@Karina: Als ze met zoveel zijn, doe ik ook niet de moeite om in te grijpen. Spijtig gezien ik dit jaar graag wat extra hennen had verkregen vanuit eigen natuurbroed. Om zo mijn eigen kippenbestand weer op balans te brengen gezien er op heden iets teveel hanen zitten tegenover hennen.

@0091: Ik zou haar nu zeker niet gaan verplaatsen, de kans is heel groot dat ze het nest verlaat! Afwachten en zien. Word mama en kuikens straks teveel lastig gevallen zou ik ze afschermen van de rest. Rekening houden dat mama 21 dagen op nest heeft gezeten en hierdoor ook verzwakt is.

@Tinkermuts : Haar de kans niet geven naar de plek terug te keren waar ze wilt broeden. Zolang haar broednest bereikbaar is, blijft ze broeds.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 21:35

Hier ook een heel stel broedse dames. Haal ze regelmatig van het nest. En spreek ze streng toe, want huisbaas zet ze na vakantie zonder pardon onder een kratje _O-

Onze ene kip heeft al heel lang een kale plek op haar hals. Zie telkens begin van nieuwe veren. Maar zet niet door.. ze is al weken daar kaal. Iemand een idee? Verder is ze prima en geen andere kip die haar pikt.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 22:00

JustMeKV schreef:
@0091: Ik zou haar nu zeker niet gaan verplaatsen, de kans is heel groot dat ze het nest verlaat! Afwachten en zien. Word mama en kuikens straks teveel lastig gevallen zou ik ze afschermen van de rest. Rekening houden dat mama 21 dagen op nest heeft gezeten en hierdoor ook verzwakt is.

Ik hoop dat de rest haar nog steeds als alpha kip accepteert. Met haar 3,5 kilo is/was ze toch een stuk groter dan de leghorns van amper 2 kilo. Ik zal haar wat extra in de gaten houden.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 05:46

Thanks

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 11:23

Meestal werkt wat Murosch zegt voldoende om een kip broeds-af te krijgen, als ze hardnekkiger zijn heb ik wel goede ervaringen met een bepaalde essentiele olie blend/mix, drupje op de kam, werkt echt perfect.

Zo'n kaal plekje zou ik ook proberen met olie, beetje verdunde lavendel doet vaak al wonderen. Wij hebben een biologische boerderij dus doen sowieso veel met natuurlijke middelen en veel met olie, dus ik heb alles in huis, is wel handig. Maar misschien zou bijvoorbeeld zinkzalf ook al wat kunnen doen.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 12:21

Wat is dat dan voor iets Karina? Tegen het broeds zijn dan

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 14:14

JustMeKV schreef:
@Tinkermuts : Haar de kans niet geven naar de plek terug te keren waar ze wilt broeden. Zolang haar broednest bereikbaar is, blijft ze broeds.

Hmmmm, bij ons alledrie de hennen broeds. Ze zitten al weken gestapeld in één legnest. Als ik er ben moeten ze verplicht scharrelen en doe ik het hok dicht, maar helpt niet voldoende. Ik kan natuurlijk het hele legnest weghalen *D

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 14:27

Dat werkt bij die van mij ook niet hoor Chub, kan ze er 100 x van een broedplek weren, zoeken wel een nieuwe plek en blijven broeds, en kan gewoon ook niet het nachthok steeds afsluiten, zet ze nog wel eens een dag onder een kooi, soms helpt dat, meestal niet en wil dat ook niet langer dan een dag doen
Laatst bijgewerkt door Tinkermuts op 10-05-19 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 14:32

Ik lees even mee, maar dat zou hier al heel lastig worden, want ik heb 1 nachthok met daarin 3 legnesten. Als ik die zou moeten afsluiten dan kunnen ze dus het nachthok niet in plus waar moeten de andere 7 hennen hun ei leggen als de legnesten niet bereikbaar zijn?

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 14:32

Die van mij gaan dus broeden in het nachthok, en die kan ik niet meerdere dagen afsluiten omdat ze dan snachts buiten moeten blijven, is niet zo veilig en niet prettig.

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 14:40

Sorry zit in de wagen als passagier en zie dat ik per ongeluk mijn bericht verwijderd hebt. -O-

Bedoeling is inderdaad dat je plek dat ze broeden een paar dagen niet toehankelijk maakt.
Gaan ze elders broeden dan kan je de kip zelf een paar dagen op een kale grond opsluiten.
Mijn dames zijn op heden met teveel broeds,waardoor ik enkel bij de zwakkere ga ingrijpen maar zolang ze eten, drinken en gezond zijn dan laat ik hen hun gang gaan.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 15:16

Er zijn er 2 die al een week of 5 broeds zijn. Ze eten wel wat, maar komen verder hun nest alleen af als ik ze eraf zet. De 3e is sinds 2 weken broeds.

Ze eten wel, want ze poepen formaat hondendrollen. Dus daar maak ik me geen zorgen over ;)

Ik kan hun nesten gewoon uit het hok halen. Ze leggen nu toch niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 17:04

Onze waren afgelopen jaar 3 weken broeds en dan waren ze het zat. De kleine dames houden het hier al langer vol. Stug naar buiten zetten dus nog..

Bedankt voor de insmeertips!

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 18:33

Eigenwijze wijven zijn het, dat stom op zo'n nest zitten te kijken, in m'n fikken pikken en bovenop elkaar zitten....zucht.... hahaha

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 10:23

Eén van mijn hennen legt al bijna twee weken niet meer, maar blijft niet op het nest zitten. Nu hoop ik dat ze toch broeds blijkt en uiteindelijk wel blijft zitten, want dan kan ik nieuwe broedeieren halen (in de hoop dat er nu toch eens een hen tussen zit). :D

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 09:05

Gisteren namiddag is het gansje eindelijk uit het eitje gekropen. Maar vooraf nog met spoed de broedkast moeten inschakelen.
Ik had de dag daarvoor opgemerkt dat mama kip niet meer 100% broeds was, gisteren verliet ze steeds het legnest, waardoor de uitkomst niet vorderde en er plots een andere hen besloot om het ei verder aan te pikken. Gelukkig niks aan kuiken wel een groot gat in het ei en dan heb ik gelukkig een broedkast die dit kan opvangen.
Kuiken is in de namiddag geboren, gaat super goed.. 1 nadeel kuiken zit nu alleen onder de warmtelamp en heeft mij op heden ingeprent als mama.... met gevolg 1 tjilpende kuikje als je ook maar een beetje uit de buurt verdwijnt.
Heb gansje nog niks zien eten, hopelijk volgt dit vlug als we een paar andere kuikens vinden..

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 17:16

Heb je met je vingers op eten gepikt?

De kuikens gingen dan gelijk mee pikken...

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 18:39

@Riddershow: Dit hielp toen ook niet, maar ondertussen heeft gansje de weg naar eten en drinken gevonden. Waarschijnlijk was het net iets te vroeg gezien ze 24u op de dooier overleven.

Gansje zit niet meer alleen, heeft het gezelschap gekregen van 10 kippen kuikens. +:)+

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 12:01

ach wat goed dat gansje nu zelf eet en drinkt en dat hij vriendjes erbij heeft.

Tinkermuts haha bovenop elkaar stapelen in het nest? Eigenwijze tantes!

Wij hebben er weer 2 dames bij! 2 hennen van vorig jaar en ze leggen ook beide. Ik geloof dat we nu alle grote rassen wel zo ongeveer verzameld hebben hier _O-
Ik heb ze eens weer op de foto gezet allemaal.

Eerst de 2 nieuwe dames:
Sascha (Rhode Island)
Afbeelding

En Rosa (Marans)
Afbeelding
Afbeelding

Dan de kippies die we al hadden:
Carla (Barnevelder)
Afbeelding

Sarah (Noord Hollands Blauwe)
Afbeelding

Lana (Australorp)
Afbeelding

Anna (Bielefelder)
Afbeelding

Nina (Orpington)
Afbeelding

2 identieke zusjes (Orpington x New Hampshire)
Afbeelding

Cola, Nola en Emma (3 Brahma kinders van maart)
Afbeelding

Flip (New Hampshire)
Afbeelding

Bonte boel hier samen <3

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 13:24

leuke verzameling, Murosch!

Onze kuikens groeien als kool! eentje is al een stuk groter dan de rest (haan?) ben zo benieuwd.
Morgen krijgen wij de kippenhok, die moeten wij nog beitsen en samen bouwen en over een aantal weken mogen ze naar buiten! *\o/*

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 14:41

Kuiken spam *\o/*
Gansje ondertussen omgedoopt tot Dreamer met vriendjes

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 14:57

Leuk al die kippen en kuiken foto’s.
De twee kuikens waar ik een tijdje terug een foto van heb geplaatst zijn inmiddels al heel wat groter. Ze heten Jip en Janneke.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door fardoe op 13-05-19 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt