Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Joyce_R

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 20:29

Jaa het gaat nog steeds goed! Al durf ik het niet te zeggen zonder af te kloppen. Maar vandaag had hij echt een goede dag! Lekker rondgescharreld, goed gegeten, goed aangekomen en zag er fris uit! Zoals het hoort :D Hopen dat dat morgen weer zo is.

En wat lekker dat ze een hoop lekker knabbel/knaagspul hebben gekregen. Ik geloof goed dat ze dat kunnen waarderen! :))

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 16:07

Zo, ik heb alles meegelezen, maar nog niet op alles kunnen reageren. :)

De belangrijkste highlights dan maar. Als het nodig is en er spullen uit Duitsland moeten komen, dan laat maar weten. Ik woon in Duitsland. Hier in de buurt zit een redelijk tuincentrum met ook (knaag)dierspul. Of bestellen en in dld laten afleveren en dat ik het doorstuur kan ook altijd.

xIrlijn - Hoe gaat het nu met de moedercavia? Is ze al aangekomen?

Joyce_R - Fijn dat het wee goed lijkt te gaan met Nibbit. Hopelijk houdt het nog steeds aan.

Welkom Lau. Ik ben ook wel benieuwd naar foto's als je ze wilt showen.

Roosje01 - De kooi is mooi geworden. Als ik de cavia's binnen zou houden zou ik ook voor zo'n systeem gaan denk ik. Je kan het zo mooi maken als je wilt.

Hoe gaat het met je nieuwe h(m)uisbewoner Lor1? Ze ziet er wel heel leuk uit. Ik heb echt een zwak voor muisjes.

Hier moeten we een slimme oplossing bedenken voor de loopplank naar buiten. De dames durven an sich wel, maar die konijnen hebben nu besloten dat die horizontale plank echt heel fijn is om een dutje op te doen. En ze liggen zo breeduit dat die Teigetje en Roe er niet langs kunnen. Nu vindt Hanna het geen probleem als cavia's over haar heen wandelen, maar het is zo onpraktisch...
Dus nu gaan we het onpraktisch maken voor de konijnen om daar te liggen. Je moet wel inventief blijven met beesten...

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 21:56

Spekkie is zo blij met haar muts.....
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 09:14

Ja, het zou prettig zijn als ze wat meer zindelijk zouden zijn.

Hier ben ik gestopt met slaapplekjes van stof/fleece; de hele boel werd onder gepiest en ging enorm stinken.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 10:29

Ik heb grote voorraad, dus kan op tijd de was in

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 10:57

Het voordeel van naaktcavia's is dan weer dat die dingen ook niet onder de haren komen te zitten. Daar was mijn wasmachine ook niet blij mee.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 11:11

klopt, maar bodembedekking wel hoor ;) ik stofzuig ze eerst helemaal uit, dan de was in :)

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 12:51

Ik had ook fleece mandjes, maar ben ik ook mee gestopt. Die dingen werden te smerig.
Ik kan mij wel voorstellen dat het voor een naakte wel lekkerder is nog dan voor een behaarde.
Lijkt mij toch altijd wat kouder zo zonder vacht.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-20 13:37

Ik heb twee hangmatjes en een paar pee pads. Oftewel matjes die speciaal gemaakt voor plassende cavia's. Die doe ik 1x per week in de was in een speciale waszak. Dan gaan de haren er niet uit, maar met drie matjes in de week is dat nog handmatig eraf te aaien :-). Suf trouwens dat ik nooit eerder aan de stofzuiger gedacht had. Dat kan natuurlijk ook.

Maar ik heb ook delen in het hok met stro en hooi om warm te blijven.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 16:10

Heb nu 2 badmatten zacht van boven en soort rubber onderkant, voor de bovenverdieping ben benieuwd hoe dat zal gaan straks als ze naar boven kunnen. Mijne zijn ook echt 2 viezerikjes poepen en plassen door de hele kooi -O- . Eerst stofzuigen en dan wassen is wel een goeie tip. Waar koop je een speciale waszak?

Helaas had mijn pa geen tijd dit weekend dus trapje komt volgende week.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 16:39

Afbeelding

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-20 20:01

Roosje01 schreef:
Heb nu 2 badmatten zacht van boven en soort rubber onderkant, voor de bovenverdieping ben benieuwd hoe dat zal gaan straks als ze naar boven kunnen. Mijne zijn ook echt 2 viezerikjes poepen en plassen door de hele kooi -O- . Eerst stofzuigen en dan wassen is wel een goeie tip. Waar koop je een speciale waszak?

Helaas had mijn pa geen tijd dit weekend dus trapje komt volgende week.

Ik had er ooit een gekocht in een dierenwinkel voor (tegen) haren, maar ik denk dat dit ook werkt en is een stuk goedkoper:
https://www.hema.nl/wonen-slapen/huisho ... WwQAvD_BwE

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 22:59

Ah bedankt voor die prijs wel het proberen waard.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 23:29

Kussensloop met rits of een elastiek bij de opening binden zodat er niets uit kan werkt ook. :)

Met muis gaat het goed trouwens, ze is lichteljk chagrijnig dat ze in een bakje zit. :+
Maarja, dat zou ik ook zijn als k in zo'n klein bakkie gezet zou worden. :P

Cavia's gaan ook goed, ik verwacht dat Savanna tegen vrijdag niet meer door de mazen vd ren past (nu nog net wel) dus tegen die tijd gaan ze weer samen. :)

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 14:25

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 09:49

Bedankt voor alle tips! Ik heb nog niet echt goede foto's kunnen nemen omdat ze vrij schuw zijn. Zodra ze doorhebben dat ik bij de kooi ben kruipen ze gauw weg. Ik probeer ze nu langzaam te laten wennen.
Ik heb hier geloof ik wel een kamikaze cavia, want een van de twee klimt als ze heel jolig is bovenop het huisje om er vervolgens als een soort baksteen vanaf te springen. :oo ik ga vandaag maar even een bruggetje halen om dat tegen te gaan, want dat vind ik toch wel een beetje eng. :o

Edit; een foto van de kamikaze caaf, dit is Olenna! Haar vriendinnetje heb ik nog niet goed op de foto kunnen zetten. Dit was vlak voordat ik de kooi schoonmaakte op een onbewaakt moment. :D
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:32

Hier springen ze ook op de huisjes en er daarna net zo makkelijk weer af. Hebber ze niets van hoor :)

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 11:21

Hier springt de oudste van 6 elke dag nog op het huisje, houd hem.blijkbaar soepel

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 11:38

Hier racen ze ook over de huisjes en er onderdoor. Een aardigheid om te zien :))

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 14:12

Hier hadden de 2 deugnieten ook weer wat bedacht gister avond de hooiruif eraf beuken, en er boven op gaan liggen slapen := . Heb de ruif maar vastgemaakt nu anders blijf ik hem terug hangen en ook sonde van het hooi. Ze hebben beiden een eigen huisje dus genoeg slapplek dacht ik zo.

Afbeelding

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 09:47

Hier hangt de ruif ook vast, maar ook dan klimmen ze er nog in.

Hier een kort filmpje hoe alles bij elkaar loopt. Teigetje was binnen aan het eten. Hanna wil naar China, maar zit stevig gaas onder...

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 10:54

Lekker de ruimte zeg. Ik vind het zelf juist gezellig de caafs binnen te hebben :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 10:57

Daarom heb ik beide :) binnen én buiten. Al zijn ze buiten eigenlijk om het gras in de achtertuin binnen de perken te houden :)

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 12:21

Voor de gezelligheid heb ik 3 honden in huis. En onze jack russel is van mening dat cavia’s heel erg op ratten lijken :x , dus ik zou het ook niet zo goed aandurven.

Enige plek in huis zou dan bij onze dochter op de slaapkamer zijn en dan zitten ze zo weggestopt op zolder, veel alleen en vind ik niet echt prettig. Dus dan maar lekker buiten.
Ik kan er vanuit onze woonkamer zo opkijken. Dus dat scheelt.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 14:54

Ik heb naast de Shih Tzu een Keeshond.
Keesje was compleet hysterisch toen de cavia's hier kwamen, zo erg dat ik vreesde dat dat nooit goed zou komen. :=
Ze reageerde alsof het de konijnen in het park waren, full on jachtmodus. :oo
Ondanks dat heb ik ze na een week of twee in een ren gezet, in eerste instantie wel met dubbele hoogte aan hekjes maar binnen een halve week zijn ook de bovenste hekjes eraf gegaan.
Als ze wil zou ze zo in de ren springen, ze weet ook heel goed dat ze nog geen scheefliggend haartje hoeft te veroorzaken om oorlog te krijgen met mij.
De cavia's zijn van mij, ze mag er vanuit rust aan snuffelen en naar kijken maar elke vorm van opwinding = wegwezen.
Ze zat al standaard apart wanneer ik weg ben maar 's nachts kan ze er gewoon bij, buiten poepjes opeten na en soms een brokje/stukje groente pikken doet ze niets meer met/naar de cavia's.
Maar... het is wel een gevoelig hondje dat heel graag goed wil doen en alles doet om je blij te houden. :)