Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Veriye

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 12:19

wat naar :(

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 13:53

Ach wat verschrikkelijk.

Galaika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 14:48

Verschrikkelijk inderdaad!

Bij mij zijn 2 van de 3 volwassen meiden broeds. De kuikens die alweer 2,5 maand zijn gaan steeds vaker naar buiten.

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 09:22

Heeft er iemand ervaring met een kip die een ganzenei uitbroed?
Als ik er niet naast gok en alles verloopt verder goed komt het gansje volgende week uit het ei.
Ik vraag me af hoe dit gaat werken na de uitkomst, een ganzenkuiken met een kippenmoeder...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 10:12

Ik kom hier graag meepraten/lezen want hopelijk hebben wij binnenkort ook kippen. Graag lees ik hier dus tips en adviezen

Al heel wat maanden een kip die regelmatig langs komt in onze tuin maar die van niemand in de buurt is blijkbaar.....
Nu hadden we ze al paar dagen niet gezien totdat ik afgelopen maandag de kip opeens in het hondenhok van onze oppashond tegen kwam, hartstikke broeds. De buurjongens die helemaal gek zijn op kippen hebben 7 eieren weggehaald en (hopelijk bevruchte) eieren van hun marans teruggelegd.
We zijn nu een ren aan het maken en willen eind mei een groter hok maken (tot die tijd ben ik alleen en zal het ook niet nodig zijn nog).
Heb nu een bakje water neergezet bij het hok en kippenkorrel gehaald, wat ze heel veel lijkt te eten.

Vroeger hebben wij thuis ook kippen gehad, maar die hanen hingen altijd in m'n benen en vond ik als klein meisje dus eng, dus ben er niet heel handig mee maar wil ze wel graag tam maken.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 10:36

JustMeKV schreef:
Heeft er iemand ervaring met een kip die een ganzenei uitbroed?
Als ik er niet naast gok en alles verloopt verder goed komt het gansje volgende week uit het ei.
Ik vraag me af hoe dit gaat werken na de uitkomst, een ganzenkuiken met een kippenmoeder...
Niet met een gans maar wel een eend. Ging prima al was mama kip wel een beetje in paniek toen haar baby voor het eerst ging zwemmen :')
En hij was al vrij snel even groot als mama maar toch onder haar willen liggen, zag er erg grappig uit :Y)

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 19:55

*\o/* wij gaan er toch voor!

Buren is geen probleem en ons buurman zei dat als die lastpakken zeuren dan horen ze van hem een keer hoe veel lawaai hun maken :+

Maar ik moet wel een compromis ingaan met vriendlief. hij was niet zo super enthousiast over kippen, maar is nu helemaal verliefd op zijdehoenders en dan de kriel variant :') ik vind ze hartstikke klein en ze leggen ook niet echt super veel en worden snel broeds heb ik gehoord. Maar goed. Ik zei als wij kippen nemen, wil ik dat hij het ook leuk vindt en hij wil zijdehoender kriel, dan krijgt hij zijdehoender kriel :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 20:24

Leuk veriye! Wat wil je verder voor kippen?

Onze ren is af, dus nu wachten op de kuikens! Moeten nog wel een beter hok maken, maar dan kan later.

En wie heeft er tips/advies, onze broedse hen drinkt echt heel weinig lijkt het, terwijl ze wel goed brokjes eet.
Heb nu al ander bakje neergezet, ververs het steeds maar lijkt echt weinig te drinken. Moet ik me zorgen maken of wat, en hoe kan ik dit evt proberen te verbeteren?

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 20:36

Ik vind de sabelpoot erg leuk, maar ook de cochin en van stal zou ik noord hollandse blauwe kunnen krijgen als kriel variant.
Maar goed. het worden dus nu een aantal zijdehoender krieltjes en dat vind ik voor een tuin in de woonwijk ook prima. meer kan later altijd als wij eindelijk een huisje kunnen kopen.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 10:11

Mona81 schreef:
Hoe kom je dan eigenlijk aan die roofmijten?

Ik bestel ze via Junai.

Vorige week heb ik 2 marans hennen opgehaald, want witje voelde zich toch wel erg eenzaam na het plotselinge verlies van haar maatje.

De nieuwe kippen moesten erg wennen, haha. 25 weken zijn ze, en opgegroeid in een dichte paardenstal. Hier plots enorm veel buitenruimte om lekker te scharrelen.

Aanschouw mijn nieuwe toom!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 10:26

Mooie kippies Matheno.
Wij zijn onze laatste hen vorige week kwijtgeraakt. Gisteren maar 2 nieuwe mooie chickies voor onze Meneer Haan opgehaald. Eens kijken hoe dat gaat.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 20:26

Wat leuk, Matheno! Weer een hoop gekwebbel om je heen, ook wel weer fijn. :D
Ik werk tegenwoordig weer tussen de dieren en ze hebben bij ons Zijdehoenders. Super schattig, zo klein. Maar ik ben echt als de dood dat ik erop ga staan. :D Ben tot nu toe alleen maar grote kippen gewend. :o

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 20:31

Afbeelding

Onze kleintjes! Vandaag afgehaald. Ben benieuwd, of het ook inderdaad allemaal hennen zijn :+

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 10:24

Meneer de Haan heeft nieuwe chickies. En 't is een echte gentleman, geen enkel probleem gegeven. 's middags bij de dames in het binnenhok gedaan, volgende ochtend alsof ze altijd al bij elkaar hebben gelopen. Matcht niet echt qua kleur maar dat mag de pret niet drukken :D
Afbeelding

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 10:28

Ohhh wat een poepie's! <3 Hopelijk hennetjes!

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 11:11

Ze zijn erg schattig, onze poepjes. Maar volgens mij hebben wij minstens een haan ertussen. Als ze schrikken maken zich 4 klein en eentje krijgt dan een heel lang nek en moet wel kijken wat er aan de hand is. :+

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 11:14

Veriye schreef:
Ze zijn erg schattig, onze poepjes. Maar volgens mij hebben wij minstens een haan ertussen. Als ze schrikken maken zich 4 klein en eentje krijgt dan een heel lang nek en moet wel kijken wat er aan de hand is. :+

Haha hoeft niks te betekenen. Onze ene hen is ook voor de duivel nog niet bang. Die kan ik gewoon stofzuigen ;-)

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 11:59

oohh haha ok. Ik had gelezen dat als ze schrikken dukken hennen en een haan doet dit niet, maar maakt zich groot. Hoop echt dat het hennen zijn :+ ben al helemaal verliefd en ik zou het heel erg vinden om de haan weg te brengen

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 13:49

Medisch vraagje, ik heb een hen die al een maand of 2 verkouden is. Geen snot uit de neus, ze eet en drinkt ook prima, maar wel niezen en soms hoor je haar ademhaling een beetje piepen. Wat zou ik haar kunnen geven?

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 15:24

Mona81 schreef:
Medisch vraagje, ik heb een hen die al een maand of 2 verkouden is. Geen snot uit de neus, ze eet en drinkt ook prima, maar wel niezen en soms hoor je haar ademhaling een beetje piepen. Wat zou ik haar kunnen geven?

Ik zou eerst eens kijken waar het vandaan komt. Tocht je hok niet? Kunnen alle kippen tochtvrij zitten als ze dat willen?

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 18:58

Ze had het al toen ik haar ophaalde bij de vorige eigenaar. Ik hoopte dat het over zou gaan, maar nog niks. Ze zit binnen bij de andere kippen op stok, in een tochtvrij nachthok.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 21:04

Hier is de kippen familie ook weer wat uitgebreid. Had al jaren kraaikoppen maar in de loop der jaren is de groep uitgedund en zijn er nog maar twee hennen van over (ze zijn nu geloof ik 13 jaar).
Paar maanden terug is er via de vogelopvang een Barnervelder bijgekomen, twee weken terug acht kuikens van twee weken via de manege en van het weekend weer een krielkipje via de vogelopvang.
Gelukkig gaan de kippen goed samen met de twee Pekingeenden die we hebben.
Nu wil ik maar een haantje houden van de kuikens en ik denk dat er wel meer tussen zitten. Waar ik dus jaren terug bewust koos voor de kraaikoppen vind ik het nu wel leuk dat we een echt allergaardje hebben.

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 09:11

@Mona81: Even bij de dierenarts langs gaan. Als het snot is heb je daaronder nog verschillende vormen, die elk op hun beurt een aparte medicatie nodig hebben. In dit geval, als je spreekt over 2 maand, zal je wrs al richting antibiotica zitten.

In mijn kippengroep zit ik momenteel met onzettend veel broedse dames. Minder leuk hieraan is dat ze continu elkaars nest stelen of eitjes kapot maken, zodat ze bijna allemaal op geen eitjes meer zitten. De enigste kip die nog op enkele eitjes zat, is paar dagen terug 'aangevallen' geweest van een groepje hanen, waardoor haar gehele hoofdje super dik zit, kam kapot, ze kan amper iets zien enz.. Ze bleef toen hardnekkig verder broeden, waarop ik had beslist om haar nest en de kip wat extra te gaan afschermen, maar vandaag heeft ze helaas haar nestje opgegeven.
Nu hopen dat ze nog hersteld en 1 van de broedse dames de eitjes verder uitbroed.

Ondertussen vertoont het ganzenei de eerste barsten, als alles goed blijft gaan, zal er morgen 1kip zijn die met trots mama mag genoemd worden.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 13:17

Willen jullie meedenken?

Mijn Brahma hen is broeds. In het kader van zelfvoorzienend proberen te zijn en een educatieve les voor mijn zoon heb ik 5 bevruchte plofkip eieren gehaald. Het doel voor de kuikens spreekt dus voor zich..

Mijn idee was om de broedse hen op een rustig plekje te laten broeden. Ze is alleen net zo een eigenwijze moeder als ik en verplaatst de eieren naar een legkast. Genoeg plek dus na 4 dagen haar te pesten door de eieren te verplaatsen heb ik het maar zo gelaten. Maar hoe nu verder?

De eieren komen (als het goed is) over een week uit. Het nachthok en de binnenren zijn kuiken proof, zo ook de buitenren. Het grasveld is echter een ander verhaal. Daarbij lopen er 6 andere (leghorn) hennen in de rondte, in zowel het hok, als de 2 rennen en het gras. 

Wat is nu wijsheid? Hen alsnog opsluiten in een ander hok? Hen lekker op de door haar zelf gekozen plek laten zitten en hopen dat ze de kuikens beschermd? Wat is wijsheid?

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 14:20

Over het algemeen krijgen de andere hennen er van langs zo gauw ze te dicht bij de kuikens komen. ;-)