Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 21:24

Oh hihi.. Ze kan eruit ze groeien snel genoeg dus dat zal snel over zijn.. Mooie namen uitgekozen

lor1_1984

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 22:14

Ja stond gisteravond ff heel dom te kijken dat die kleine achter de ren zat. :')
Maar verwacht dat ze over 1-2 weken niet meer uit de ren kan. :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 09:18

@lor: kun je aan de binnen/buitenkant niet iets vast maken zodat de mazen dicht zijn (plaatje hout, stukje kunstglas oid).

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 10:32

Dat zou kunnen maar dat ga ik niet doen, de oplossing die ik nu heb werkt nl prima. :)
Savanna wil nl ook niet uit de ren maar raakt af en toe zo in paniek als Meadow haar opjaagt dat ze de veiligheid opzoekt.
Ik verwacht dat ze er over een week niet meer doorheen past, dan gaan ze terug de ren in, evt splits ik hem dan ff op.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 15:02

Hoi allemaal,

Ik lees al een tijdje met veel plezier mee. Afgelopen zaterdag heb ik ook 2 cavia's in huis gehaald na 13 jaar zonder cavia's! Ik vind het heel erg leuk. Ze zitten samen lekker te kletsen. Ze zijn alleen nog heel erg schuw. De fokker gaf al aan dat ik ze een aantal dagen met rust moest laten, maar zodra ik de kamer nog maar binnenkom (en dan heb ik het over een kamer van 45 m2) dan schieten ze al weg een huisje in. Voorlopig wil ik ze vooral rustig laten wennen. Ik heb nu overdag de radio zachtjes aangezet zodat ze een beetje wennen aan geluid om hen heen. Hebben jullie nog tips voor hoe ik ze het beste aan mij kan laten wennen? Het moet vooral niet stressvol worden en voor iedereen lekker rustig aan. Ze hoeven ook echt niet op schoot of super tam te worden als ze dat niet fijn vinden, het gaat mij puur om wat meer rust en geen paniek zodra ze mij horen of zien. :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 15:21

@lau: gefeliciteerd met je cavia's (foto's zijn niet verplicht, maar wel heel welkom ;) )
Gewenning heeft tijd nodig. Als je in een druk huis woont (met rondrennende kinderen) zullen ze meer gewoon worden aan plotselinge bewegingen dan wanneer het meestal rustig/stil is.
Het heeft gewoon tijd nodig, maar is ook afhankelijk van het karakter van de caafs in kwestie.
Even de huisjes weghalen wil wel eens helpen, al is een dakje om onder te zitten wel zo prettig voor ze.
Gewoon vaak een beetje lekkers neer leggen op een open stuk, dan herkennen ze jou eerder en leren meteen om zich niet te verstoppen.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 21:16

Zo mijn meiden zijn verhuisd, kooi moest toch schoon na mijn vakantie. dus maar gelijk ff doorgepakt en de bak in elkaar getaped en ingericht en afgebouwd.

Alleen de boven bak moet nog, maar voorlopig zitten ze alleen beneden tot ik een trapje voor ze heb gemaakt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zal later nog wel fotos maken wanneer alles af is
Ze zijn iedergeval erg happy lagen net al languit en zitten nu lekker te vreten := (ookal zaten ze de hele middag en deel avond op het gras :') )

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 21:27

ziet er gaaf uit

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 21:54

Kun je er nog wel makkelijk bij om de onderste laag schoon te maken ??

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 22:43

Geen idee of dat makkelijk gaat worden maar hij moet dicht zijn overal ivm mijn kat. Heb er wel kranten onder gelegd dat leek mij wel makkelijker dan los.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 23:34

Als je geen bodem hebt gemaakt van panelen zal het te doen zijn door de boel op te tillen maar of dat heel praktisch is is een tweede. :)

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 00:30

Dat zou ook nog een optie zijn onderkant is open onder de bak. En zwaar is het niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 09:20

Als je de caafs boven kunt 'opsluiten' moet optillen met zijn 2'en wel te doen zijn.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 11:03

Joyce_R, hoe gaat het met Nibbit? :)

Lor1_1984, wat een fantastische namen! Hier kon de kleine ook de eerste twee weken door de tralies, maar die rende ook snel genoeg weer terug naar binnen. Hopelijk gaat het snel goed tussen ze.

Cinnepin, ik blijf het een fantastisch bloterikje vinden :D

Lau07, geef ze de tijd, en regelmatig even kort aandacht geven en ze dan ook weer laten :) Verder ga ik mee met de tips van DubbelDun. Ik gaf regelmatig een handje gras, stukje komkommer, blaadje witlof, enz. Geen enkele cavia kan lekker eten weerstaan en dat koppelen ze snel genoeg aan jou. Laat ze daarna ook wel weer met rust, zodat ze weten dat het veilig is om uit hun huisje te komen.

Roosje01, wat ziet het er mooi uit!

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 11:14

Dankjewel, ze is ook echt geweldig :)

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 11:31

Ja mijn vriend kan wel helpen met optillen?
, en anders heb ook nog een veger en blik met langere steel. mocht dit geen succes zijn kan ik ook nog overstappen op van die soort fleece badmatjes o.a ikea verkoopt ze en zeeman. die kun je wassen heb dat al vaker in kooien gezien. Ga er straks ook 2 halen voor de boven verdieping. Wilde boven iets anders anders vliegt de hennepvezel door heel mijn huis.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 13:24

Ik heb gezinsuitbreiding. :+
Afbeelding
Ze liep al zeker een maand in mijn huis rond, at denk ik mee met de meiden.
Ze liet zich niet vangen tot ik besloot het te proberen met caviavoer.
Half uur lopen priegelen om het brokje vast te maken in de val en binnen 10 minuten zat ze erin. *\o/*

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 16:48

dat is geen wilde

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 16:49

Die zal wel ergens ontsnapt zijn.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 16:53

Klopt, ik gok een ontsnapte voermuis ofzo. :)
Heb de afgelopen maand de facebookgroepen mbt vermiste/gevonden dieren nauwlettend in de gaten gehouden maar geen meldingen gezien.
Ze mag hier blijven wonen en krijgt tzt vriendinnetjes erbij. :)

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 17:43

Wat een schatje! <3
Ik heb met iemand in de klas gezeten die haar voermuizen op straat losliet als haar slang geen honger had, ze zal vast niet de enige zijn.. Leuk dat ze bij jou mag blijven! Ik heb een aantal jaar kleurmuizen gehad, het zijn echt leuke beestjes!

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 17:53

Van het weekend gaat mijn pa een trapje maken voor de meiden dus dan kunne ze ook naar boven gaan als die af is.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 19:12

melody7 schreef:
Wat een schatje! <3
Ik heb met iemand in de klas gezeten die haar voermuizen op straat losliet als haar slang geen honger had, ze zal vast niet de enige zijn.. Leuk dat ze bij jou mag blijven! Ik heb een aantal jaar kleurmuizen gehad, het zijn echt leuke beestjes!

Ik heb ook een beetje de instelling dat nu ik er geld aan heb uitgegeven ik haar ook gewoon hou. :o
Ik las in het muizentopic idd al dat jij ze hebt gehad. :D

Gedumpt is idd een optie, ontsnapt een andere. :)
Anyway, om niet verder offtopic te gaan vertel ik verder in het muizentopic. :)

Joyce_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 12:27

xIrlijn schreef:
Joyce_R, hoe gaat het met Nibbit? :)

Wat lief dat je er naar vraagt! Maar Nibbit is er nog en hij eet ook nog steeds! Je ziet wel dat hij zich nog steeds niet helemaal kiplekker voelt, maar ergens is dat ook niet zo heel raar, en hier krijgt hij 2x daags metacam pijnstilling voor. Hij wisselt met goede en slechte dagen, ene dag zit hij wat meer in z’n hokje verscholen en zielig te kijken, daags erna kan hij goed heel de kooi rondhuppelen en heel dag op zoek zijn naar eten. Dat dit zo wisselt baart me ergens ook wel zorgen, maar we blijven het positief bekijken en houden hem goed in de gaten! Hij komt elke dag ook steeds weer een beetje aan, dus dat is ook goed!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 17:00

Gaat het og steeds goed met Nibbit ??

Ik was in de tuin wat aan het rommelen en heb wat takken van de haagbeuk geknipt voor het spul. Zowel binnen als buiten wordt er met graagte aan geknabbeld :)