Ik behandel preventief maar heb nog geen bloedluis gezien in al die jaren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
E_J schreef:Ik hoorde van iemand dat tegen bloedluis ook helpt als je de poten van je kippen insmeert met olie, daarvan zouden de schubben dicht gaan staan. Weet iemand of dit klopt?
black_kelpie schreef:Niks aan de hand, de boel zit in de diatomeeënaarde, daar komen ze niet voorbij.
Matheno schreef:Heb je dan de volledige bodem van het hok bestrooid met diatomeeënaarde? En daar bovenop nog strooisel of .. ?
E_J schreef:Ik hoorde van iemand dat tegen bloedluis ook helpt als je de poten van je kippen insmeert met olie, daarvan zouden de schubben dicht gaan staan. Weet iemand of dit klopt?
black_kelpie schreef:Matheno schreef:Heb je dan de volledige bodem van het hok bestrooid met diatomeeënaarde? En daar bovenop nog strooisel of .. ?
Ik maak er een papje van en kledder de hele binnenkant ermee vol. Alle kieren dicht, legnest aan alle kanten. Onder de hemparade ligt een dun laagje droge diatomeeënaarde. Ik strooi het ook in het badzand zodat het aan de poten en tussen de veren gaat zitten.
Ik heb mijn hok via Marktplaats en hij bleek barstensvol bloedluis te zitten. Echt idioot veel. Verkoper zei dat de kippen waren gegrepen door een roofvogel, ik denk eerlijk gezegd eerder dat ze door die luizen zijn omgevallen. Heel goed schoongemaakt, gekit, geschilderd en dus de diatomeeënaarde en geen luis te zien hier
Matheno schreef:Pff.. Naar bericht van mijn kant helaas.
Vanmiddag voelde 1 van de 2 legkipjes zich niet zo lekker. Kan gebeuren. Voor de rest niets aan de hand. Mooie rode kam, ademhaling goed etc.
Kijk ik net even in het hok om te zien of ik al een kruikje moet klaarmaken : zie ik kipje ineens stuiptrekken en sterven..
Gezien de plotselinge dood zal ze een hartaanval of beroerte gehad hebben.
Helaas is nu m'n andere legkipje alleen over. Ben alleen een beetje huiverig om er andere kippen bij te halen. Voor hetzelfde geldt is het een nare ziekte waar ze aan overleden is, maar wat ze niet liet merken.
Weten jullie vanaf wanneer ik "safe" zit?
DeMolenhoek schreef:Matheno schreef:Pff.. Naar bericht van mijn kant helaas.
Vanmiddag voelde 1 van de 2 legkipjes zich niet zo lekker. Kan gebeuren. Voor de rest niets aan de hand. Mooie rode kam, ademhaling goed etc.
Kijk ik net even in het hok om te zien of ik al een kruikje moet klaarmaken : zie ik kipje ineens stuiptrekken en sterven..
Gezien de plotselinge dood zal ze een hartaanval of beroerte gehad hebben.
Helaas is nu m'n andere legkipje alleen over. Ben alleen een beetje huiverig om er andere kippen bij te halen. Voor hetzelfde geldt is het een nare ziekte waar ze aan overleden is, maar wat ze niet liet merken.
Weten jullie vanaf wanneer ik "safe" zit?
Hoe oud was ze? Had ze diarree?
DeMolenhoek schreef:Hmmm, gek... Ik snap dan inderdaad de twijfel of het niets ernstig is. Is inderdaad vrij jong voor een kip. Maar kan ook zat andere redenen hebben, zoals een zwak hart bv. Ik zou een maandje wachten en dan weer lekker op zoek gaan. Eventueel ergens wat kuikentjes bestellen