Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

0091

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 09:48

Afkloppen..

Ik behandel preventief maar heb nog geen bloedluis gezien in al die jaren :D

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 10:01

Bofkonten.
Onze buren fokken allerlei kippenrassen maar zijn qua hygiëne iets minder..

Ontzettend veel last van bloedluis dus hier.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 10:19

Matheno schreef:
Gisteren weer zo'n 10.000 roofmijten losgelaten in mijn kippenhok.
Hoe hebben jullie het nu met de bloedluizen?

Niks aan de hand, de boel zit in de diatomeeënaarde, daar komen ze niet voorbij.

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 10:19

Ik hoorde van iemand dat tegen bloedluis ook helpt als je de poten van je kippen insmeert met olie, daarvan zouden de schubben dicht gaan staan. Weet iemand of dit klopt?

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 10:55

E_J schreef:
Ik hoorde van iemand dat tegen bloedluis ook helpt als je de poten van je kippen insmeert met olie, daarvan zouden de schubben dicht gaan staan. Weet iemand of dit klopt?

De luizen zouden allicht dan niet bij de poten op kunnen klimmen, maar dan zou ik eerder olie op de uiteindes van de stokken en op de wanden spuiten.

black_kelpie schreef:
Niks aan de hand, de boel zit in de diatomeeënaarde, daar komen ze niet voorbij.

Heb je dan de volledige bodem van het hok bestrooid met diatomeeënaarde? En daar bovenop nog strooisel of .. ?

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 11:11

Matheno schreef:
Heb je dan de volledige bodem van het hok bestrooid met diatomeeënaarde? En daar bovenop nog strooisel of .. ?

Ik maak er een papje van en kledder de hele binnenkant ermee vol. Alle kieren dicht, legnest aan alle kanten. Onder de hemparade ligt een dun laagje droge diatomeeënaarde. Ik strooi het ook in het badzand zodat het aan de poten en tussen de veren gaat zitten.

Ik heb mijn hok via Marktplaats en hij bleek barstensvol bloedluis te zitten. Echt idioot veel. Verkoper zei dat de kippen waren gegrepen door een roofvogel, ik denk eerlijk gezegd eerder dat ze door die luizen zijn omgevallen. Heel goed schoongemaakt, gekit, geschilderd en dus de diatomeeënaarde en geen luis te zien hier :Y)

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 11:16

E_J schreef:

Dit gaat over kalkpoten. Wordt ook veroorzaakt door een mijtje, maar heeft niets te maken met bloedluis. De mijt gaat dood door de olie en dan worden de poten weer normaal. Diatomeeënaarde werkt daar ook tegen overigens. Ik heb geen aandelen hoor, gewoon heel erg tevreden mee :+

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 11:24

black_kelpie schreef:
Matheno schreef:

Ik maak er een papje van en kledder de hele binnenkant ermee vol. Alle kieren dicht, legnest aan alle kanten. Onder de hemparade ligt een dun laagje droge diatomeeënaarde. Ik strooi het ook in het badzand zodat het aan de poten en tussen de veren gaat zitten.

Ik heb mijn hok via Marktplaats en hij bleek barstensvol bloedluis te zitten. Echt idioot veel. Verkoper zei dat de kippen waren gegrepen door een roofvogel, ik denk eerlijk gezegd eerder dat ze door die luizen zijn omgevallen. Heel goed schoongemaakt, gekit, geschilderd en dus de diatomeeënaarde en geen luis te zien hier :Y)

Door het badzand heen is hier helaas niet echt een optie. De kippen lopen op 1500m2 grond met bomen en struiken en kiezen elke dag een andere locatie om te baden haha.

Zal eens uitzoeken of diatomeeënaarde schadelijk is voor roofmijt. Die beestjes doen hun werk ook erg goed namelijk.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 11:30

Ja die gaan ook morsdood, is niet in combinatie te gebruiken. Ik gebruik het o.a. ook tegen mieren, werkt ook geweldig.

Hier strooi ik het ook onder de struiken waar ze liggen, ik heb ook geen zandbak ofzo ;)

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 12:29

Ik heb gelukkig nog nooit bloedluis gehad bij mijn kippen....afkloppen .

Gisteren wat foto's van m'n dames gemaakt, vind ze zo mooi.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 13:41

Cochinnekes !! <3

Mag ik hier even inbreken met een vraagje ? :o

Ik heb hier ook 3 cochin krieltjes lopen en 1 ervan legt heel vaak windeieren.
Is begonnen na een hele lange broedse periode vorig jaar.
Dus ik dacht meteen aan calciumtekort, dus gaan we dat maar aanvullen :Y)
Gebroken eierschelpen : check !
Legkorrels in de mix speciaal voor krielrassen : check !
Alleen lusten de dames geen legkorrels :7

Ze lopen hier vrij in tuin en weiland, dus genoeg te scharrelen lijkt me. :P

Iemand een idee om mijn kipje weer fatsoenlijke eitjes te laten leggen ?

Oh ik las hier iets van bloedluis. Je hok laten '' begroeien '' met brandnetels ! Komt nooit een bloedluis op af }>

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 07:57

Good morning, sinds gisteren onverwacht een ander soort kipjes erbij, met platvoeten en platbekkies
Afbeelding

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 09:09

Ah wat schattig <3

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 09:20

Te lief gewoon zo'n kleine duckies ! <3

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 15:19

Kleine eendjes hebben wij ook ooit eens gehad. Geweldige beestjes, wat hebben we genoten van de tijd dat ze bij ons zijn opgegroeid.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 18:32

Pff.. Naar bericht van mijn kant helaas.

Vanmiddag voelde 1 van de 2 legkipjes zich niet zo lekker. Kan gebeuren. Voor de rest niets aan de hand. Mooie rode kam, ademhaling goed etc.
Kijk ik net even in het hok om te zien of ik al een kruikje moet klaarmaken : zie ik kipje ineens stuiptrekken en sterven..

Gezien de plotselinge dood zal ze een hartaanval of beroerte gehad hebben.

Helaas is nu m'n andere legkipje alleen over. Ben alleen een beetje huiverig om er andere kippen bij te halen. Voor hetzelfde geldt is het een nare ziekte waar ze aan overleden is, maar wat ze niet liet merken.

Weten jullie vanaf wanneer ik "safe" zit?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 18:36

Dat is ook de reden dat ik bij onze bestaande kippen geen kippen van buitenaf erbij wil, maar alleen via broedeieren. Je weet niet welke ziekte je eventueel binnenhaalt. Als deze hennen die ik nu heb komen te overlijden, dan is het een ander verhaal - dan begin je als het ware opnieuw.
Ik denk in jouw geval dat alleen een veearts dat kan benoemen. Die kan met autopsie zien wat er aan de hand was, of je overgebleven kip geen risico loopt en of je wel of geen kippen erbij kunt nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 18:44

Matheno schreef:

Vanmiddag voelde 1 van de 2 legkipjes zich niet zo lekker. Kan gebeuren. Voor de rest niets aan de hand. Mooie rode kam, ademhaling goed etc.
Kijk ik net even in het hok om te zien of ik al een kruikje moet klaarmaken : zie ik kipje ineens stuiptrekken en sterven..

Helaas is nu m'n andere legkipje alleen over. Ben alleen een beetje huiverig om er andere kippen bij te halen. Voor hetzelfde geldt is het een nare ziekte waar ze aan overleden is, maar wat ze niet liet merken.

Hoe oud was ze? Had ze diarree?

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 18:49

DeMolenhoek schreef:
Matheno schreef:

Hoe oud was ze? Had ze diarree?

Op een maand na 2 jaar. Vanochtend had ze nog geen diarree, in het hok lag nu wel een hoopje diarree. Dus die is van vanmiddag. Overigens wel duidelijk urine en ontlasting, en gisteren at en scharrelde ze ook nog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 18:51

Hmmm, gek... Ik snap dan inderdaad de twijfel of het niets ernstig is. Is inderdaad vrij jong voor een kip. Maar kan ook zat andere redenen hebben, zoals een zwak hart bv. Ik zou een maandje wachten en dan weer lekker op zoek gaan. Eventueel ergens wat kuikentjes bestellen :)

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 18:53

DeMolenhoek schreef:
Hmmm, gek... Ik snap dan inderdaad de twijfel of het niets ernstig is. Is inderdaad vrij jong voor een kip. Maar kan ook zat andere redenen hebben, zoals een zwak hart bv. Ik zou een maandje wachten en dan weer lekker op zoek gaan. Eventueel ergens wat kuikentjes bestellen :)

Ze komt van stichting red een legkip, dus heel oud worden ze meestal sowieso niet. Maar dit is wel erg jong ja :-(

De andere kip scharrelt nog lekker rond en lijkt het niet te merken dat ze alleen is.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 08:02

Hoe kom je dan eigenlijk aan die roofmijten?

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 11:59

Hier is ook een vos langs geweest, al mijn eenden weg -O-
Een was aan het broeden, de eieren zouden met een paar dagen uit zijn gekomen maar ook de eieren zijn weg ;(

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 12:10

Jeetje wat ontzettend sneu, sterkte

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 12:16

Dat is balen!