Puppy Erbij 2023/2024

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Little_Gift

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 14:07

Dat is nou wel een beetje typisch sheltie qua gedrag... Maar zijn bouw en uiterlijk is dat dan weer niet... Er moet toch ergens in de voorgaande generaties iets anders dan sheltie gezeten hebben lijkt mij...

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 14:38

Maartje; zo hij is inderdaad flink!
Ik zou focussen op ontspanning met "nieuwe" of "enge" dingen. Gewoon ergens op een ren bankje zitten en samen kijken. Belonen als hij relaxt. Niet teveel prikkels tegelijk opzoeken maar klein beginnen.

Shelties blaffen uiteraard snel, maar er valt vast en zeker nog winst te halen. Klinkt alsof ie erg onzeker is. Hoe was dit als pup?
Hoe oud is hij nu? Zit hij in een van de angstfases?

Aaaah Millie <3 zo lief op de tafel!! Echt goed.

Evi heeft vandaag kennis gemaakt met haar nieuwe neefje Bob. Bob is nu al bijna net zo zwaar, maar daar komt snel verandering in _O-

Ze hebben lekker even gespeeld en daarna was de lieverd natuurlijk moe haha! Evi deed het ook super. Duidelijk voorzichtig omdat het een pup was maar ook wel corrigeren als hij te ver ging.
Afbeelding

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 15:09

Hij is nu net 5 maanden dus dat zal ook niet helemaal helpen. We beginnen binnenkort ook aan de basiscursus, ik hoop dat hem dat ook echt wel gaat helpen. Onze andere hond kijkt nauwelijks ergens naar maar dat helpt dus ook niet echt mee voor Tommy :=
Als heel klein pupje was hij vooral bang in het donker maar dat is er nu wel af. Ik zal eens een mooi momentje gaan kiezen om te gaan oefenen

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 15:47

Maartje_M schreef:
Wij zijn zelf op vakantie geweest maar de honden zijn thuis gebleven bij onze geweldige oppas. Echt bizar hoe veel Tommy in die paar weken gegroeid is. Zijn tuigje paste al niet meer :+ hij is ook wel een beetje uit de kluiten gewassen voor een Sheltie :')
[ [url=m/oUYWU5.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het is alleen een beetje een angsthaas, met wandelen blaft hij echt tegen ALLES. Mensen met honden, mensen zonder honden, auto’s, boten (en we wonen aan het kanaal dus lopen standaard langs het water), als onze andere hond in het riet zit en hij niet weet dat het zijn vriend is die daar rommelt…
Iemand tips hoe we hem daar mee kunnen helpen?

Dit hoort wel echt bij het soort, sheltie en Schotse collies doen dit echt heel graag. Als je dat niet van begin af aan de kop indrukt dan ben je een leven lang de pineut. Je kunt kiezen tussen het afleren of het op commando zetten.

Het eerste raad ik niet aan, het hoort immers bij het ras en daarom ook gewoon normaal gedrag. Als je dit pertinent af gaat leren gaat het zich vaak uiten in ander ongewenst gedrag.

Persoonlijk zou ik het dus op commando zetten want dan kun je er dus ook een 'stil' commando aan koppelen en dat is vaak heel handig. :j

Dit is overigens niet perse onzeker, het is een heel vocaal ras wat betekend dat ze al snel hun bek van elkaar hebben en hun mening delen. Wij discussiëren altijd met onze collies, ik vind het hilarisch, ze hebben altijd hun mening klaar en delen die graag. :') Het commando 'En nu écht bek dicht!' hebben ze dan ook geleerd, dan weten ze dat ik daarna geen weerwoord wil horen, doen ze dat toch zijn er consequenties en die consequenties vinden ze veel erger dan hun bakkes houden dus meestal kiezen ze om nog even te miepen en dan toch maar hun klep te houden. :+

Overigens is een Sheltie een soort Russisch roulette, die zijn er in alle vormen en maten. Die kunnen heel klein blijven maar ook behoorlijk uit de kluiten wassen, dan kun je nog de ouderdieren zo goed mogelijk uitzoeken op formaat. Wij hebben ook een XL sheltie, kun je niks mee, bij ons loopt ze rond als mascotte en markiescontroleur. :')

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 16:53

Wat KimD zegt ben ik het inderdaad mee eens. Onze Schotse collie heeft ook graag commentaar. Moet wel zeggen, met het ouder worden is dat vanzelf wel wat minder geworden. Al ben ik er ook wel echt heel hard mee bezig geweest. Hij kan nu ook rustig wachten als we met iemand praten. Hij was ook echt HEEEEEL ongeduldig. :')
Moet wel zeggen dat hij niet naar andere mensen/honden/auto’s etc blaft. Maar we zijn al jong begonnen met prikkel zien = niet reageren = belonen. Hij is alleen reactief tegen katten, hier werken we ook wel aan.

Wat Sanne zegt kan ook helpen. Of inderdaad buiten ‘s avonds spelen. Odin vind het bij ons in de buurt met het donker/schemer ook echt niet leuk. Dan loopt hij super gestressed rond. Komt bij ons vooral omdat er dan gewoon heel veel katten op straat zijn, dus hij telkens triggers meemaakt.
Ik probeer echt zijn aandacht bij mij te houden met het lopen. Vraag soms een opdracht van hem, soms spelen we, soms laat ik hem snuffelen. Maar soms lopen we ook gewoon heel snel een rondje, dan is het even plassen en weer naar binnen. Op andere plekken heeft hij het in het donker een stuk makkelijker. Dus bij ons lijkt hij het donker gewoon echt gekoppeld te hebben aan katten en dus angst daarvoor.

—-

Wij hebben genoten van een weekend vakantie zonder Odin. Mijn schoonvader heeft opgepast en hij heeft zich keurig gedragen. Ze zijn bijna elke dag naar het strand geweest, dus heerlijk voor hem. Ook het slapen ging daar heel goed, hij had nog nooit ergens anders geslapen dus dat was toch best wel spannend. Maar hij heeft zich snel aangepast en meteen goed geslapen.
Lekker in zijn mandje, met ren, die is gewoon altijd opengebleven.

Afbeelding

Vandaag is mijn schoonvader aan het klussen en Odin is mee. Hij zei ‘ goede klushond, hij vind het allemaal prachtig’.
Voel me dan toch een soort trots, alsof we ons kind goed hebben opgevoed _O-
En zo zie je ook maar weer (tenminste zo zie ik dat) hoe belangrijk een goede fokker is. Als puppy al in veel situaties geweest, geluiden gehoord en gewoon veel in handen geweest. Ik denk echt dat dat soort honden gewoon een stapje voor hebben. Al speelt karakter natuurlijk ook nog mee, maar even een pluim voor KimD <3

Afbeelding

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 18:16

Het tegen alles blaffen is herkenbaar. Novi is daar ineens mee begonnen vorige week. We waren op vakantie en ik vermoed dat ze ook overprikkeld was. We gaan nu thuis flink oefenen. Fietser=naar mij kijken=belonen. Ik hoop dat het lukt, ze is behoorlijk pittig momenteel.

Verder heeft ze last van haar anaalklieren. Die 'legen' regelmatig spontaan (op je schoot :')). En ze wordt kaal op haar lijfje lijkt het wel.
Hebben jullie daar ervaring mee? Zou het voeding zijn? Haar ontlasting is wel prima.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 18:49

Majabeestje schreef:
Het tegen alles blaffen is herkenbaar. Novi is daar ineens mee begonnen vorige week. We waren op vakantie en ik vermoed dat ze ook overprikkeld was. We gaan nu thuis flink oefenen. Fietser=naar mij kijken=belonen. Ik hoop dat het lukt, ze is behoorlijk pittig momenteel.

Verder heeft ze last van haar anaalklieren. Die 'legen' regelmatig spontaan (op je schoot :')). En ze wordt kaal op haar lijfje lijkt het wel.
Hebben jullie daar ervaring mee? Zou het voeding zijn? Haar ontlasting is wel prima.

Spontaan legen als in, letterlijk gewoon leeglopen? Want dat is echt niet oké. Die mogen eigenlijk alleen leeg geduwd worden door de druk van goede stoelgang. Als dat niet gebeurd dan komt er vaak handmatige lediging aan te pas. Maar gewoon leeglopen is niet oké...

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 18:53

Love_mandy wat goed van Odin <3 knap hoor!
Evi heeft afgelopen weekend ook voor het eerst 3 nachten gelogeerd. Overdag deed ze het fantastisch, zocht lekker haar plekje. Ze vond het s nachts nog een beetje lastig om rust te pakken, maar elke nacht een beetje beter *D
Herken je trotse gevoel wel hoor, als ze zich goed gedragen!

Het spontaan legen van anaalklieren en kaal worden klinkt niet echt normaal majabeestje. Daar zou ik toch eens naar laten kijken. Zou idd ook met haar voeding te maken kunnen hebben.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 20:21

Anaalklier klachten + huidproblemen/kale plekken wijst wel een beetje naar voeding ja(geen idee wat je voert?), eerste waar ik ook meteen aan denk, al wil je zoiets ook niet zomaar roepen zonder meer te weten. En wat de dames hierboven ook al zeggen; dat zomaar leeglopen van de klieren is wel een an zich behoorlijk heftige issue. Daar zou ik ook asap naar laten kijken bij een DA.

Knap van Evi dat het dan toch elke nacht weer wat beter ging; Begrijpelijk dat dat even wennen kan zijn. En knap van Odin ook allemaal <3 Uitgebreid bij schrijven op alles van de laatste tijd is even wat lastig, sorry.

En een sheltie is inderdaad behoorlijk vocaal, maar ook zal de leeftijd niet meespelen (angst fase welke misschien opspeelt/onzekerheid bv) en die combinatie kan dan lastig zijn met een blaf graag ras, wanneer je tegen zulke dingen aanloopt waar blaffen dan een reactie is op vanalles. Afleiden, belonen bij goed gedrag/stil zijn etc zou ik dan proberen en evt wat Kim ook al aangeeft; commando’s koppelen en een ‘kappen nou’, afhankelijk van welke situatie waarin je het dan gebruikt haha. In jullie geval denk ik dat het vooral nu de leeftijd is, met wat onzekerheid erbij en dat je het een beetje moet gaan zoeken in prikkel gewenning/beloning/bevestigen/begeleiden/steunen. Deels zou ik ook proberen sommige lastige prikkels voor nu dan even te vermijden (Meer balans proberen te brengen in het de frequentie van blootstellen aan de prikkels waar op gereageerd word.), of vanaf meer afstand te bekijken/op te zoeken zodat het beter trainbaar is, ze minder snel geneigd zijn te blaffen zodat je kunt belonen.

De sheltie van m’n schoonmoeder kon er vooral wat van als er mensen aan de deur waren en binnenkwamen, dan was ze erg enthousiast met begroeten. Voor de rest blafte zij dan weer niet zoveel maar dat was denk ik vooral geluk hebben gezien het type hond :')

Wij hebben een herder en lekker waaks dus dat is bij ons vooral met de deurbel/iemand aan de deur een ding maar dat is dan eentje waar ik eens zucht en het weer naast me leg - want hier stopt ze mee als eenmaal iemand binnen is bv. Buiten is het vooral wanneer ze wil uitdagen om te spelen/aandacht, maar kap ik het wel af als ze doordraaft hierin want ik vind dat al snel schijt irritant en veel honden corrigeren haar dan ook nog eens niet jammer genoeg, want met een correctie kapt ze wel meteen, lol. Voorkomen is in sommige situaties fijn, maar met andere dingen is laagdrempelig prikkels opzoeken en belonen bij goed gedrag weer een betere aanpak. Is ook even kijken per situatie en prikkel waar je wat inzet soms. Zeker als ze jonger zijn kan dat lastig zijn omdat je elkaar nog leert kennen en ze ook gewoon veel te verwerken hebben.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 20:40

Honden kunnen effectief zelf de anaalklieren legen, spontaan.
Dit vaak door stress, angst, opwinding... Of ze kunnen gewoon spontaan anaal vocht verliezen terwijl ze op schoot liggen.

Het kan opgelost worden door anaalklieren chirurgisch te verwijderen maar dat vind ik dan best weer drastisch.

Wat ik vooral wil zeggen is dat het spontaan ledigen van anaalklieren niet op zich medisch fout is of wijst op problemen.

Als hetgeen er uit komt gelig en dik is, dan is Silicea C30 een homeopathisch middel wat goed lijkt te werken.
Als het dunner is, raad men homeopathisch vaak Hepar sulfuris aan.

Het kaal worden daarentegen is wel zorgelijk... Maar kan evengoed volkomen los staan van de anaalklieren

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 20:47

Blaffen afleren bij een ras dat heel vocaal is lijkt me zo moeilijk. Ik vind ruwharige teckels ook fantastisch maar teckels zijn ook van die blaffers. Om die reden verder gaan kijken.

Majabeestje, wat je omschrijft zou ik ook even laten onderzoeken. Ikzelf heb het nog nooit gehoord dat anaalklieren zelf legen.

Verder weer veel leuke pupfoto's voorbij zien komen. Krijg altijd zin om te knuffelen dan.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 21:27

Katten heeft Tommy dan weer niks van, die heeft thuis al te vaak op zijn flikker gehad van die drie van ons :+ overigens denk ik dat het wel echt angst is, want als de tegenligger dichterbij komt, duikt hij ook echt achter me weg.
Thuis is hij dus (nog) helemaal niet vocaal. Ja naar de stofzuiger blaft hij, en als de bel gaat en onze andere hond helemaal loos gaat, dan doet hij mee := maar verder hoor je hem eigenlijk nauwelijks.
Ik ga buiten meer trainen met jullie tips, dus bedankt! Vandaag kwamen we niemand tegen dus was er weinig te trainen :+

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 21:32

Little_Gift schreef:
Honden kunnen effectief zelf de anaalklieren legen, spontaan.
Dit vaak door stress, angst, opwinding... Of ze kunnen gewoon spontaan anaal vocht verliezen terwijl ze op schoot liggen.

Het kan opgelost worden door anaalklieren chirurgisch te verwijderen maar dat vind ik dan best weer drastisch.

Wat ik vooral wil zeggen is dat het spontaan ledigen van anaalklieren niet op zich medisch fout is of wijst op problemen.

Als hetgeen er uit komt gelig en dik is, dan is Silicea C30 een homeopathisch middel wat goed lijkt te werken.
Als het dunner is, raad men homeopathisch vaak Hepar sulfuris aan.

Het kaal worden daarentegen is wel zorgelijk... Maar kan evengoed volkomen los staan van de anaalklieren

Klopt. Onze stabij doet dat ook heel soms. Medisch lijken er volgens de DA geen problemen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 21:40

Anaalvocht verliezen of de klieren ledigen is een wereld van verschil, het een is normaal, het ander niet. Als een van onze honden spontaan in rust zijn anaalklieren zou laten leeglopen zou ik daar zeker mee naar de dierenarts gaan om even een kijkje te nemen.

Ze laten verwijderen is overigens een routine ingreep, zodra er ook maar iets niet aan klopt gaan ze eruit. Laten zitten geeft meer ellende als er eenmaal ellende is.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 21:48

KimD schreef:
Anaalvocht verliezen of de klieren ledigen is een wereld van verschil, het een is normaal, het ander niet. Als een van onze honden spontaan in rust zijn anaalklieren zou laten leeglopen zou ik daar zeker mee naar de dierenarts gaan om even een kijkje te nemen.

Ze laten verwijderen is overigens een routine ingreep, zodra er ook maar iets niet aan klopt gaan ze eruit. Laten zitten geeft meer ellende als er eenmaal ellende is.

En toch kan anaalvocht verliezen ook gewoon "geen medisch issue" zijn. Vraag maar na...

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 21:51

Little_Gift schreef:
KimD schreef:

En toch kan anaalvocht verliezen ook gewoon "geen medisch issue" zijn. Vraag maar na...

Mijn antwoord blijft ook dan hetzelfde.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 22:10

Goed hoor. Maar paniekzaaierij is niemand wat mee natuurlijk...

De kaalheid is wel een reden tot onderzoek, de anaalklieren kunnen altijd mee gecontroleerd worden maar zullen vermoedelijk niet iets uitwijzen

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 22:39

Bokkers met aanraders voor een zwemvest voor een hond (in dit geval labrador)? Zal gebruikt worden met kanoën/varen. Liefst met handvat!

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 23:37

Sem_ schreef:
Bokkers met aanraders voor een zwemvest voor een hond (in dit geval labrador)? Zal gebruikt worden met kanoën/varen. Liefst met handvat!

Dan zou ik eens kijken naar die van Non-Stop of Ruffwear. Beide top merken.

Wij hebben zelf de Ruffwear voor onze herder dame - handvat is idd echt super handig. Zonder zou ik haar een stuk minder handig terug op een board krijgen.

Afbeelding
Afbeelding

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 23:42

Sem_ schreef:

Wij hebben van Cupcakes een ruffwear overgenomen, die is wel fijn! Voor de ander hebben we de Non-Stop, die is heel chill omdat ze er wat beter in kunnen bewegen :j. Voor onze aussies past maat 7 het beste. De L van Ruffwear is wat aan de grote kant, maar daar groeit Ro nog wel beter in.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 06:15

Dank beiden!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 06:58

Wij hebben beiden getest en qua verdeling, drijfvermogen & hijsen vond ik de Ruffwear beter. Dat is natuurlijk ook afhankelijk van het doel waar je hem voor nodig hebt, puur om te zwemmen zou de NS zeker goed zijn. Voor ons is het om ze op de SUP te hijsen en dat ze relaxed kunnen drijven voor langere tijd als er iets zou gebeuren. Dan vind ik de Ruffwear veel beter, het vest an sich is misschien veel lomper maar dan zij dan maar zo. Veiligheid voorop!

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 07:30

Citaat:
Lastig soms he idylle. Gaat hopelijk snel weer over inderdaad :(:)

Op les gaven ze aan dat we moesten proberen te spelen buiten in het schemer en dat lijkt te werken! Ook probeer ik haar voordat ze uit onzekerheid gaat blaffen haar af te leiden met een snoepje, zodat ze de associatie spannende dingen/snoepjes gaat krijgen.

Maartje_M wat gaat dat snel he als je ze een paar dagen niet ziet, voor je het weet zijn ze volwassen... zie hierboven de tip bij ons op puppyles en wat ik zelf doe als ze angstig is, dit helpt haar enorm.

Love_Mandy wat knap van Odin dat hij zo braaf is geweest! Begrijp precies hoe je je voelt als ze dat zeggen. Het is toch je kind..... haha

Majabeestje, anaalklieren 'zomaar' legen icm kaal worden zou voor mij DA zijn.

Eergisteren ben ik met Jip naar m'n vader op visite geweest
Afbeelding

Gisteren ben ik met Jip en een vriendin gaan lunchen en shoppen. Jip mee in de buggy en soms mocht ze even zelf lopen. Ze is super braaf geweest!
Afbeelding

Ook zijn we toegelaten bij het speurteam voor vermiste honden *\o/* We gaan opgeleid worden om vermiste honden op te speuren. Vanmiddag gaan we weer trainen. In de avond is ze gelukkig al wat minder onzeker.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 09:02

Ik ben trouwens dit weekend wel even een crazy dogmom geweest hoor :=
Ik zag een hondenfotograaf met de meest prachtige foto's maar zij zit in Oostenrijk. Nu wilde ik daar al naar toe op vakantie dus na contact opnemen heb ik een vakantie geboekt waarbij in die vakantie Bonne (en ik) bij haar op de foto gaat. Duurt nog even hoor, we hebben het over juni 2025 _O-
Kreeg het gewoon niet uit mijn hoofd :+

Idylle, wat gaaf. Veel plezier met de opleiding.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 10:36

KimD schreef:
Wij hebben beiden getest en qua verdeling, drijfvermogen & hijsen vond ik de Ruffwear beter. Dat is natuurlijk ook afhankelijk van het doel waar je hem voor nodig hebt, puur om te zwemmen zou de NS zeker goed zijn. Voor ons is het om ze op de SUP te hijsen en dat ze relaxed kunnen drijven voor langere tijd als er iets zou gebeuren. Dan vind ik de Ruffwear veel beter, het vest an sich is misschien veel lomper maar dan zij dan maar zo. Veiligheid voorop!

Welke van NS hadden jullie? Volgens mij hebben ze twee typen! Moet zeggen dat die van ons prima te hijsen is, maar drijfvermogen verder niet getest moet ik zeggen.