Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roosje01

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 20:40

Weet niet hoe het met alle dierenwinkels is in nl. Maar waar ik woon zijn er maar 2, en die hebben alleen standaard knaagdieren assortiment. De ene heeft wel wat meer jr farm dingen en gedroogd spul. Maar bij de zoo & co hadden ze hele looppaden vol knaardieren spul Staan.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-20 21:09

Oh interessant. Ik woon ook bij de grens, dus kan eens daar rondkijken :-)

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 21:27

Ik helaas niet maar ben op vakantie momenteel.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 22:47

Heerlijk om zo voor de cavia's te kunnen shoppen! Klinkt als een hele goede winkel Roosje01 :D

Bedankt voor de naam Melody7 :)

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 00:05

Dat was het zeker helaas moest ik mij inhouden := anders kan de rest van onze zooi niet mee terug naar huis.

Joyce_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 09:35

Heeft iemand van jullie ervaring met een cavia die onder narcose is geweest, maar de dagen daarna niet zo goed bijtrekt?

Nibbit heeft een probleem aan zijn tandjes, hier is hij al regelmatig onder narcose aan geopereerd/behandeld. Alle keren ging dit heel goed en was hij vaak dezelfde avond weer 'op de pootjes'. Echter is hij afgelopen woensdag weer behandeld, en vind ik hem tot op de dag van vandaag nog steeds erg sloom. Hij zit vrijwel de hele dag stil en toont beperkt interesse in eten, maar doet niet meer dan z'n neusje erin steken. Ik ben reeds aan het dwangvoeren en heb contact met de dierenkliniek. Maar ik ben even benieuwd naar wat jullie ervaringen zijn. Hebben jullie dit ooit eerder meegemaakt? Wat hebben jullie hier toen aan gedaan?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 09:38

Niet met een cavia, maar wel met de poes van de buren die dit had nadat ze een gebitsreiniging gehad had onder narcose.
De poes heeft het helaas niet gered ;( , na een dikke week dokteren is ze helaas toch nog overleden.

Ik hoop dat jij meer succes hebt en dat ie er snel weer bovenop komt.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 11:10

Volgens mij moet een cavia direct als hij weer wakker is zin hebben om te eten. Anders is het niet goed, heb ik begrepen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 11:16

Dat meteen eten is meer omdat zijn tanden/kiezen zo hard groeien en door het eten worden die klein gehouden.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 11:41

Cinnepin schreef:
Volgens mij moet een cavia direct als hij weer wakker is zin hebben om te eten. Anders is het niet goed, heb ik begrepen

Dit dacht ik ook. Wij moesten zelfs de favoriete snack meegeven toen onze cavia onder narcose ging :=

Sterkte Joyce_R! Hopelijk trekt hij bij, ik duim voor jullie.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 11:57

DubbelDun schreef:
Dat meteen eten is meer omdat zijn tanden/kiezen zo hard groeien en door het eten worden die klein gehouden.

Volgens mij eerder omdat anders de darmen stil komen te liggen...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 12:38

Dat is bij paarden :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 12:40

Het probleem bij cavia's is de gasvorming in de darmen bij een verdoving. Het zou beter zijn als ze voor een verdoving niet zouden eten.

Joyce_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 13:50

Dank voor jullie meedenken en duimen!

Vanochtend opnieuw een afspraak gemaakt bij de dierenarts, en deze zou dadelijk over een uur zijn. Om 12:00 heb ik ze nog even op schoot gepakt en uitgebreid gekroeld. En nadat ik ze terug zette in de kooi, begon Nibbit ineens uitgebreid rond te scharrelen, zelf te drinken en heel voorzichtig wat aan eten te knabbelen. Net een uur later weer opnieuw, dus geen eenmalige ‘opleving’. Dus net in overleg met de dierenarts besloten om deze afspraak te annuleren, om te voorkomen dat de stress van er naartoe gaan weer een negatief effect heeft. Mocht het toch verslechteren, kan hij altijd terecht en anders is er ook morgenochtend nog een spreekuur.

Ik hoop echt zo dat hij dit doorzet, het helemaal goed komt en hij deze keer gewoon net iets meer tijd nodig had dan anders...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 13:51

Ik duim voor je :)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 14:09

De duimen draaien dat Nibbit vanaf nu alleen nog vooruit gaat. +:)+ +:)+ +:)+
Wb shoppen; ik bestel veel via Amazon en diverse andere sites.
En ik ga binnenkort eens met ex en haar zoon mee naar Duitsland om te shoppen, ook komt er hier op de Woonboulevard een Jumper XL eind vh jaar, dus tegen die tijd ga ik daar ook eens neuzen. :)

Morgen komen twee van de biggetjes van Zimbabwe hier wonen. *\o/*
Ik heb de donkere van de eerste foto gereserveerd en Zimbabwe de vrije hand gegeven of er een zeugje uit het eerste of uit het tweede nest bij komt.
En omdat ik in natuurthema wil blijven met beide dezelfde eindklank, hetzelfde aantal lettergrepen én een verwijzing naar de fokker (Zimbabwe -> Afrika) wel heel tof is gaan ze Savanna en Sahara heten. :))

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-20 14:22

DubbelDun schreef:
Het probleem bij cavia's is de gasvorming in de darmen bij een verdoving. Het zou beter zijn als ze voor een verdoving niet zouden eten.

Bij de dierenarts in Duitsland waar ik cavia's liet castreren, moesten ze 24 uur "nuchter" zijn. Dus alleen hooi en water. Dat was om die reden inderdaad.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 15:34

DubbelDun schreef:

Ik heb echt begrepen dat dit bij cavia's ook geldt, net zoals ze dus zeker niet nuchter onder narcose gaan

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 16:28

lor1_1984 schreef:
De duimen draaien dat Nibbit vanaf nu alleen nog vooruit gaat. +:)+ +:)+ +:)+
Wb shoppen; ik bestel veel via Amazon en diverse andere sites.
En ik ga binnenkort eens met ex en haar zoon mee naar Duitsland om te shoppen, ook komt er hier op de Woonboulevard een Jumper XL eind vh jaar, dus tegen die tijd ga ik daar ook eens neuzen. :)

Morgen komen twee van de biggetjes van Zimbabwe hier wonen. *\o/*
Ik heb de donkere van de eerste foto gereserveerd en Zimbabwe de vrije hand gegeven of er een zeugje uit het eerste of uit het tweede nest bij komt.
En omdat ik in natuurthema wil blijven met beide dezelfde eindklank, hetzelfde aantal lettergrepen én een verwijzing naar de fokker (Zimbabwe -> Afrika) wel heel tof is gaan ze Savanna en Sahara heten. :))

Leuk! Verwacht je van je eigen dames nog nageslacht of denk je toch dat ze leeg zijn?
Ze zijn wel zwaarder dan de mijne, die iets ouder zijn. Maar die zijn met 600 en 606 gr. misschien ook gewoon klein :+
Overigens hebben ze wel een mooi caviamodel, dus ze zijn niet magertjes of zo

@ joyce: hopelijk zet het zo door. Altijd spannend zo’n narcose. Geen ervaring mee bij de cavia’s, maar de laatste keer dat inze hond onder narcose moest, heb ik ‘m ook wel geknepen de dagen daarna :\

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 18:19

Ik verwacht eigenlijk dat Willow en Meadow leeg zijn.
Ze zijn na een groeispurtje vrij slank geworden (mooi peervormig caviamodel, geen bolle buikjes) ondanks dat ze behoorlijk wat vreten. :')
Ik hou voor de zekerheid nog ff een slag om de arm, als er maar 1 jong in zit is dat ook niet altijd van buitenaf zichtbaar nl. :)

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 19:53

Hopelijk blijft het nu goed gaan met Nibbit en is ze er nu doorheen.

Leuke namen Lor1. Passen goed bij het thema zogezegd.

Hier gaan Teigetje en Roe ondertussen zelfstandig naar buiten. Crispy went aan de mede weidebewoners. Ik verwacht dat we met een weekje of twee de hele wei kunnen geven. :j

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 17:05

Ah, goed te horen dat ze vorderingen maken. :D

Hier zijn Sahara en Savanna gisterochtend gearriveerd.
Waar ik had verwacht dat Willow een punt zou maken bleek het Meadow te zijn. :=
Die heeft een paar uur bijna non stop achter de ukkies aangezeten, ze opzij gebeukt en zich opgeblazen om maar te tonen dat zij de baas was en die ukkies niks te vertellen hebben. ~~}>
Geen bloed of wondjes, dus ik heb het laten gaan en uiteindelijk werd het rustiger.
Helaas blijkt kleine Savanna tussen de mazen vd panelen door te kunnen en in paniek is ze een paar keer de ren uit gerend. :(:)
Ik heb hierop besloten om de kooi erbij te pakken en Willow met Savanna daarin te zetten.
Over een week, 2 hooguit past Savanna niet meer door de mazen heen en gaan ze weer terug, evt splits ik de ren dan nog ff op.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 17:49

Spekkie is niet arrogant hoor...

Afbeelding

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 20:09

Wat een contrast tussen die twee :')

En misschien gaat het na een tijdje naast elkaar de volgende keer bij elkaar meteen een stuk soepeler. :)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 20:49

De kooi past er niet naast dus dat zal ff moeten wachten tot Savanna niet meer door de mazen vd ren heen kan. :')
Erge was dat ik het in eerste instantie niet eens gemerkt haf, tis dat de Shih Tzu zo gefocust was op de ruimte achter de ren/onder de verwarming. :+