Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

beert

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-20 16:30

Ik heb nu in het binnendeel van het hok een dubbel konijnenhok staan voor de winter. Maar het is net niet helemaal handig. Ik kon er niet onder schoonmaken, dus op stenen gezet. Maar met zo'n hok verlies je toch ruimte. Dus ik wil hem eruit doen en dan twee of drie verdiepingen maken voor de winter. En dan daarop twee huizen met elk vier stallen. En natuurlijk een gezamenlijke chillruimte :-)

Nu met dit weer zitten ze haast niet in het binnendeel, maar als het kouder is weer wel. Omdat ik ze niet vaak echt tegen elkaar aan zie liggen, denk ik dat ze een eigen stal wel waarderen :-)

Volgens mij is 40 cm per verdieping wel een handige maat om aan te houden toch? Dan wordt de trap ook niet te steil.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 17:06

Ik heb hem zelfs op 30 cm, maar hij is wel opklapbaar zodat ik er makkelijk onder schoon kan maken.
Als het erg koud is merk ik dat ze liever niet op de grond zitten (ondanks 10 cm bedding), maar dan zoeken ze het wat hogerop :)

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 17:45

Ik vind het idee heel goed. Hier hebben ze allemaal een eigen theemuts en ze liggen er ook echt altijd op een rijtje in.

Met Spekkie gaat het beter. Op advies van de dierenarts staat ze nu op het graanvrije voer van supreme. Voor het eerst heeft ze haar bakje leeggegeten. Ook hoor ik haar nauwelijks nog piepen bij het poepen terwijl ze niet meer op pijnstillers zit. En Willempies abces is weg :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 19:26

Kijk!! eindelijk goede berichten :)

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 19:47

Er komt een leen cavia van de opvang voor spekkie. Ze is niet gelukkig met 1 van mijn cavia's. Nu kan ik een castraat lenen ( pas gecastreerd dus nog ff apart ) zodat ze toch gezelschap heeft. Is de enige harige cavia tussen de skinny's :D

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 11:58

Fijn bericht dat het weer goed met ze gaat Cinnepin.

Ik heb hier in het hok verschillende tunnels liggen waar ze apart in kunnen als ze willen.

Ik zag Roe vanmorgen eindelijk uit zichzelf buiten lopen en rennen. Dus we gaan vooruit. *\o/*

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 12:37

Ik had ze ook al naar buiten willen doen, maar het gras blijft zó lang nat... ;(

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 13:31

We stellen voor, Lowietje. Lowietje heb ik ook uit de opvang, speciaal voor Spekkie. Echt een klik had ze met de andere skinny's niet. Lowietje is een week geleden gecastreerd dus zit nog een hekje tussen hem en Spekkie, maar zo kunnen ze wel vast aan elkaar wennen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 14:27

Is het een ras??
Kleur is -zo te zien- lilac met wit.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-20 15:11

DubbelDun schreef:
Ik had ze ook al naar buiten willen doen, maar het gras blijft zó lang nat... ;(

Viel me ook al op. Ik doe nu vaak in de ochtend het hok open en ga dan wat andere dingen doen nog in de tuin. Dan kunnen ze zelf naar het gras lopen als ze willen. Vier zitten er altijd te ontbijten op het gras en twee zitten in het hok te mokken waar hun eten blijft. De rest komt de ene keer wel en de andere keer niet. Maar met dit weer groeit het gras idioot hard, dus ik ben ook veel aan het plukken voor ze :-)

@cinnepin, wat een leukerd. Is hij geknipt? Hij ziet er wat fluffy uit. Zo zien mijn lunkaryas eruit als ik ze knip :)

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 16:19

Hier kunnen ze 24 uur per dag zelf kiezen.
Ze weten met zijn allen het gras op een stabiele hoogte te houden. En dan eten ze nog netjes hun hooi en groentjes. En wat brokjes.

Het is wel een interessante combi. Geen haar met poef haar zo :')

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 17:00

inderdaad geknipte lunkarya

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-20 19:09

Cinnepin schreef:
inderdaad geknipte lunkarya

Ah leuk! Die kun je lekker in idiote modellen knippen. Ik knip die twee van mij ook jaarlijks :-)

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 20:21

hahhaha loopt ie voor banketstaaf :D

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 22:40

Of kaalscheren valt die niet op tussen de skinnys :=. Hij ziet er wel lekker zacht uit.

Ik twijfel ook of ik nog ga kijken voor een castraat erbij. Maar mijn vriend klaagt nu al over teveel beesten en heb maar 3 Huisdieren -O- zou er wel de ruimte voor hebben als de villa af is.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 22:55

Daarom ben ik zo blij niet samen te wonen ofzo. :')
En toen ik nog een relatie had en hond nummer twee aangeboden werd zei mijn vriendin dat ik het gewoon moest doen. _O-
Heb nu alleen de woonbegeleiding die me afremt maar sinds ik mijn vissen verkocht heb, de kat overleden is en ik voor mezelf de grens van zo'n 6 cavia's heb ingesteld hoor ik ze er bijna niet over. :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 09:03

Ik 'mag' Christy tegenwoordig ook met de tondeuse doen en dat scheelt aanzienlijk in tijd en dus stress voor de caaf.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 09:14

Hier ziet mijn man het met lede ogen aan :')
Maar we hebben er de ruimte voor. En de derde hond kwam door hem, dus dat scheelt weer.

We zitten in totaal nu aan de 12 (huis)dieren.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 09:45

Wat fijn dat je een leencavia kon vinden!

Beert, zo'n hok ziet er gaaf uit! Jij (denk ik?) noemde hier een keer een Duitse Facebook groep, daar ben ik sindsdien ook lid van. Echt leuk om al die verblijven te zien! Je ziet goed dat ze daar veel verder zijn.

Ik woon nog bij mijn ouders, die vinden alle cavia's wel prima. Zomaar cavia's bijkopen mag niet, maar als een cavia alleen komt te zitten mag het natuurlijk wel. Ik mag in de lente ook weer een nestje fokken en houden *\o/*

Ik heb de grote maat van deze besteld zodat ik de cavia's veilig op het gras kan zetten: https://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren ... kig/632436
Met onze puppy is zo'n panelen een niet meer veilig :=

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 10:05

Nee, die panelen zijn idd niet hondbestand al heb ik er wel altijd een dak van schaduwdoek op liggen. Maar er zijn hier geen loslopende honden dus dat scheelt.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 11:00

Roosje01 schreef:
Of kaalscheren valt die niet op tussen de skinnys :=. Hij ziet er wel lekker zacht uit.

Ik twijfel ook of ik nog ga kijken voor een castraat erbij. Maar mijn vriend klaagt nu al over teveel beesten en heb maar 3 Huisdieren -O- zou er wel de ruimte voor hebben als de villa af is.

ja haha *\o/*

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 11:19

Ik kan altijd nog zeggen dat hij hem mag uitzoeken en een naam geven O:).

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-20 16:49

Haha ik noem hier geen aantallen meer. Ik heb "een groep cavia's" als iemand het vraagt en mijn zoon heb ik verteld dat het er 6 zijn (voor het geval hij er over begint). Omdat ze buiten zitten, ziet hij ze toch vaak niet tegelijk :-).

Mijn vriend vindt de cavia's niet leuk, dus die telt ze ook nooit :-)

Maar ik merk nu zelf dat ik echt aan de max zit. Ik had 8 als maximaal en het zijn er nu 9, omdat ik verliefd werd op eentje. Maar nu bij voeren lopen ze elkaar in de weg en ik blijf opruimen, dat soort dingen. Het gaat wel hoor, maar meer moet ik echt niet doen.

Met natuurlijke selectie worden het er wel weer 8 en dan komt er niks nieuws meer bij.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 17:30

Dat gevoel had ik dus toen ik er 'ineens' 16 had :)

Momenteel krijgen ze het buiten met zijn 3'en niet aangegeten, maar als het gras straks niet meer groeit kunnen ze nog mooi wat weg kanen.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 18:55

Vanavond krijg ik 2 keer visite, speciaal voor mijn cavia's. Of te wel, mijn cavia's krijgen visite